bedankt voor je reactie,
Maar er was al gezegd dat hij blijft zitten, terwijl zijn rapport goed was maar 2 weken later kwamen ze erop terug ofzo iets… Ik snap het ook niet helemaal.
En volgens mij gaat het hele AVI systeem niet meer op nu.
Alle boekjes staan in onze bieb gecodeerd op de groep
Dus E4 is het niveau van eind groep 4, M5 het niveau van begin en midden groep 5.
Ja, dat is bij ons ook in de bieb. Indy leest E3/M4 maar in de klas hanteren ze nog wel de avi’s.
Wij hebben onze dochter naar een andere school gedaan, omdat zij niet op haar eigen niveau kon/mocht werken. O.a. met het lezen, mocht zij op de oude school niet verder lezen dan AVI-M4.
Gisteren hebben ze haar op de nieuwe school AVI getest en wat blijkt… ze mag nu lezen in AVI-E5 en AVI-M6 :roll:
@ICL wrote:
Wij hebben onze dochter naar een andere school gedaan, omdat zij niet op haar eigen niveau kon/mocht werken. O.a. met het lezen, mocht zij op de oude school niet verder lezen dan AVI-M4.
Gisteren hebben ze haar op de nieuwe school AVI getest en wat blijkt… ze mag nu lezen in AVI-E5 en AVI-M6 :roll:
Wat raar dat dit eerst niet mocht zeg :shock: Lijikt me erg ouderwets. Je hebt ook gewoon boekjes die bijvoorbeeld AVI9 zijn (oude systeem) en toch op het nivo zijn van een kind van 8. Dus dat hele AVI-systeem mag al geen richtlijn zijn voor het kiezen van een leesboek denk ik.
Ik zit hier even mee te lezen want ik heb ook geen idee hoe het zit met de avi’s. Mijn oudste zoon zit in groep vier en leest nu avi 8 sinds de kerst. Niets mis mee dus. Hier worden ook hele boekwerken verslonden. Zo heerlijk om hem te zien genieten van lezen.
Onze oudste twee zitten op het ervaringsgericht onderwijs en worden dus gestimuleerd om hun sterke kanten zelf te ontwikkelen en daarin begeleid en bij de zwakkere dingen krijgen ze extra begeleiding (is bij onze oudste het automatiseren met rekenen, zit nog veeeeel te weinig tempo in en word extra veel geoefend, net als thuis.
Groetjes van Marloes
Voor de wijsneuzen onder onze goed begrijpend lezende kinderen:
als ze goed kunnen lezen en het begrijpen en een brede interesse hebben, bij de bibliotheken (en in de winkels a 6,95) zijn ontzettend leuke boekjes in de serie ‘waanzinnig om te weten’. Officieel pas vanaf 10-11 jaar, maar mijn 8-jarige had ze al een jaar eerder makkelijk kunnen lezen. Korte alinea’s, humorstripjes, met veel wetenswaardigheden over diverse onderwerpen. Google maar eens op waanzinnig om te weten.
Ikke is trots, Sharon heeft vandaag avi 9 gehaald.
Ze zei er zelfs bij dat als ze nog even hard doorwerkt dat ze voor de zomervakantie avi uit is :inlove:
Super voor Sharon!
Ik ben ook helemaal trots op Indy. Ze leest al avi 5!
@Fleur wrote:
Super voor Sharon!
Knap hoor , Indy is met dit tempo ook in groep 4 avi uit schat ikzo.
@mamma van sharondenise wrote:
@Fleur wrote:Super voor Sharon!
Knap hoor , Indy is met dit tempo ook in groep 4 avi uit schat ikzo.
Ze moest vandaag weer avi-lezen. Ze leest nu 6, bijna 7 :shock:
Er is nu idd zoals ergens al genoemd een nieuw avi systeem wat duidelijker is bij welk niveau welke groep past, dus niet meer slechts avi 1 t/m 9 en uit, maar meer verdeling daarin… Als je kind nu dus op niveau E4 leest is het eigenlijk net aan de maat. Volgens de normering op onze school moet eind groep 4 niveau E4 (eind groep 4 beheerst zijn en het kind moet dan dus gaan oefenen in M5 (midden groep 5)
Het systeem is nu zo verdeeld:
M3- E3- M4-E4-M5-E5-M6-E6-M7-E7-Plus-uit
M staat voor midden en E voor eind van het groepsjaar. Het kan dus zijn dat een kind in groep 4 al in avi M6 oefent, maar het kan dus ook zijn dat een kind in diezelfde groep 4 in E3 oefent.
Ik weet niet of alle scholen hier al op overgeschakeld zijn. Wij dus al wel en heb toevallig van de week heel veel kinderen avi getest.
Bij ons blijven kinderen niet zitten op alleen lezen trouwens. Of een kind blijft zitten hangt van heel veel factoren af, achterstand op meerdere gebieden, meerwaarden extra jaar, emotioneel welbevinden enz.
@wieniex wrote:
Er is nu idd zoals ergens al genoemd een nieuw avi systeem wat duidelijker is bij welk niveau welke groep past, dus niet meer slechts avi 1 t/m 9 en uit, maar meer verdeling daarin… Als je kind nu dus op niveau E4 leest is het eigenlijk net aan de maat. Volgens de normering op onze school moet eind groep 4 niveau E4 (eind groep 4 beheerst zijn en het kind moet dan dus gaan oefenen in M5 (midden groep 5)
Het systeem is nu zo verdeeld:
M3- E3- M4-E4-M5-E5-M6-E6-M7-E7-Plus-uit
M staat voor midden en E voor eind van het groepsjaar. Het kan dus zijn dat een kind in groep 4 al in avi M6 oefent, maar het kan dus ook zijn dat een kind in diezelfde groep 4 in E3 oefent.
Ik weet niet of alle scholen hier al op overgeschakeld zijn. Wij dus al wel en heb toevallig van de week heel veel kinderen avi getest.
Bij ons blijven kinderen niet zitten op alleen lezen trouwens. Of een kind blijft zitten hangt van heel veel factoren af, achterstand op meerdere gebieden, meerwaarden extra jaar, emotioneel welbevinden enz.
Dat is bij ons ook zo, dat had ik al eerder geschreven hier Alleen in de klassen testen ze nog de oude avi maar lezen ze de M en E boekjes…
Hoi,
Ik heb net met interesse gelezen en me dus even snel geregistreerd. Ik was aan het googelen met wat voor leesniveau jip en jannekeboekjes vergeleken kan worden en toen kwam ik hier uit. Ik weet dat antwoord nog niet precies. De reden dat ik was aan t zoeken is dat onze dochter sinds vandaag de jip en janneke verhaaltjes leest. Verder pakt ze ook graag de boekjes van liselotje en de boekjes van oude AVI 1, 2 en 3 leest ze bijna moeiteloos. We hebben nog geen hogere AVI’s in huis, dus ik weet niet wat ze daarvan al aan zou kunnen.
Op zich niet veel bijzonders natuurlijk, maar onze dochter is afgelopen maart pas 4 jaar geworden en zat en na de vakantie zit ze in groep 1. Ik vraag me af hoe dit gaat lopen. Wellicht blijkt in de loop van komend schooljaar dat ze groep 2 mag overslaan. Daar is al over gesproken. Onze zoon gaat na de vakantie wel naar groep 3 en leest met moeite (en niet graag in tegenstelling tot zijn zus) avi 1 en 2. Meestal vraagt hij aan zijn zus om iets voor te lezen