autostoeltjes onbekende merken

@meisje1974 wrote:

Nou, vanavond heb ik het stoeltje opgehaald. Het was echt een prachtig stoeltje. Als nieuw. Ze vertelde dat haar kinderen niet in de auto mogen eten en drinken, vandaar. Super! Helaas zijn wij trouwens niet zo streng, dus het stoeltje zal er over 3 jaar wel anders uitzien.




Dan heb je het zeker getroffen :thumbup: :thumbup:

@Emma wrote:

ja die afmetingen had ik ook gezien, maar ik vind hem in verhouding met de tobi (die dus op 44 cm staat) toch nog een stuk breder lijken :think: Dus vroeg me af of het breedste stuk misschien toch breder is dan die 49 cm…


Het lijkt me niet dat ze daar onjuiste informatie over geven :wink:

emma wat ik kan meten, en dat is zover ik kan zien het breedste gedeelte is de zitting, die steekt wat uit, maar dan kom ik op 45 cm uit,



mocht je nog andere mtn willen weten dan hoor ik het wel. dan haal ik er m wel even voor je uit.

@Rooike wrote:

Waarom zou een non-merk niet de veiligheid kunnen bieden die een A-merk biedt? :think:



Als het door de testen komt is het toch goed?




Ik vergelijk het altijd met de action…



Al het speelgoed daar is ook door de CE keuring gekomen (de basis keuring waar die stoeltjes aan moeten voldoen willen ze verkocht mogen worden) en toch is het speelgoed van de action niet bepaald duurzaam te noemen.

Een kunststof auto van fisher price is dan 3x zo duur, maar gaat ook lang mee, waar een kunststof autootje van de action na 1 dag spelen vaak al de kliko in kan.



In wezen vind ik het behoorlijke consumentenmisleiding omdat mensen menen dat een stoeltje moet voldoen aan hele strenge proeven, maar dat ligt anders.

Ze kijken naar materiaal, vormgeving, scherp uitstekende delen enz…

Botsproeven worden er voor de CE keuring niet gedaan.

@Cell wrote:

@Rooike wrote:
Waarom zou een non-merk niet de veiligheid kunnen bieden die een A-merk biedt? :think:



Als het door de testen komt is het toch goed?




Ik vergelijk het altijd met de action…



Al het speelgoed daar is ook door de CE keuring gekomen (de basis keuring waar die stoeltjes aan moeten voldoen willen ze verkocht mogen worden) en toch is het speelgoed van de action niet bepaald duurzaam te noemen.

Een kunststof auto van fisher price is dan 3x zo duur, maar gaat ook lang mee, waar een kunststof autootje van de action na 1 dag spelen vaak al de kliko in kan.



In wezen vind ik het behoorlijke consumentenmisleiding omdat mensen menen dat een stoeltje moet voldoen aan hele strenge proeven, maar dat ligt anders.

Ze kijken naar materiaal, vormgeving, scherp uitstekende delen enz…

Botsproeven worden er voor de CE keuring niet gedaan.




Terwijl botsproeven toch het eerst is wat je zou verwachten. niet dat die andere dingen niet belangrijk zijn, maar die zou je bij wijze van spreken al niet meer hoeven te testen, als een stoeltje slecht uit de botsproef komt.

Maar als die er niet gedaan worden, kun je toch ook niet bij voorbaat zeggen dat goedkope merken slecht (zullen) scoren/onbetrouwbaar zijn, en je daarom maar beter een duurder merk kan kopen zoals hier gesuggereerd wordt ? Tenzij je er al een botsing mee heb gehad (maar dat lijkt me bij de meesten hier niet het geval) kan je een onbekend merk niet met een Romer King vergelijken dus.



Wie weet scoort een onbekend merk stoeltje wel net zo goed als een Romer King, maar omdat er geen botstest mee is gedaan, en het een goedkoop merk is, wordt bij voorbaat al vastgesteld zowat dat het wel niet betrouwbaar zal zijn. Maar eigenlijk kunnen we/jullie dat dus helemaal niet vaststellen ? :mrgreen:



Zo, en nu ga ik douchen, op weg naar m’n oma zometeen om te vertellen dat ze overgrootoma wordt :wink:

Zou je zeggen idd… maar eigelijk is de CE certificering niet echt een keurmerk alswel een opgesteld criteria van europeesche regelgeving waar een product in elk geval aan moet voldoen.

Het is een regelgeving van zelfcertificering, een hoop papierwerk en een soort van minimale normering vanwaar het product aan moet voldoen.

Fabrikanten die een product maken die aan deze minimale regels voldoet, mogen zonder overige proeven hun product op de markt brengen en zetten er dan bij “voldoet aan de europeesche richtlijnen” maar dan hebben ze het dus vooral of de regels waaraan europeesche producten moeten voldoen, niet over botsproeven.



Op wiki vond ik oa dit:



De regelgeving heeft vooral betrekking op de veiligheids- en gezondheids- en milieuaspecten van de producten. Voor elektrische apparaten geldt bijvoorbeeld dat ze geen storende elektromagnetische straling mogen veroorzaken en ook niet gevoelig voor dergelijke straling mogen zijn. Op het gebied van IVD (In Vitro Diagnostica) gelden weer andere aspecten. De aangemelde instantie kijkt in dit geval op het niveau van ontwerp, fabricage of product of het IVD aan de gestelde eisen voldoet.



De “merkstoelen” zijn onder andere zo duur omdat ze dus WEL die testen hebben gedaan. Die testen kosten geld en worden dus meeberekent in de kostprijs.



Het is dus gewoon erg kort door de bocht om te zeggen… ze voldoen aan de richtlijnen dus zo’n stoeltje is gewoon prima.

OOk veel mensen zeggen dan “ik heb hem al 3 jaar en hij voldoet prima” en dan vraag ik meestal… “heb je er dan ook een ongeluk mee gehad?”

Want daar heb je hem voor, om te zorgen dat je kostbaarste bezit een ongeval overleefd…

En natuurlijk gebeuren er relatief weinig ongelukken en dus komen veel mensen er prima mee weg en word zo’n stoel 6 jaar gebruikt zonder ooit iets mee te maken en ja dat volstaat het.

Maar je zal maar net die 1ne zijn…



Ik heb testen gezien, oa van Nania… waarbij de rugleuning dus gewoon finaal afbrak… eh… ja… i’ve seen enough

:shifty: denk ik dan…