Autostoel voorin?

Ik weet niet zo goed waar ik de vraag anders kan posten dus maar hier: Ik ga binnenkort alleen met m’n dochter van bijna 1 1/2 naar familie op 3 uur rijden… Normaalgesproken zit ze in de Maxi-Cosi Tobi achterin, maar da’s voor kleine stukjes of we zijn met z’n 2-en en dan kan er op lange einden iemand bij haar achterin zitten. Als ik alleen zo’n eind met haar in de auto zit lijkt het me handiger om haar voorin te hebben, voor de gezelligheid en anders kun je er niet bij om iets aan te geven ofzo. Maar is dat veilig? De airbag wordt natuurlijk uitgeschakeld!



Wie heeft de autostoel ook (wel eens) op de passagiersstoel staan?

Ik doe het eigenlijk nooit met mijn zoontje. Volgens de regels mag het, en veel onveiliger dan achterin zal het eigenlijk niet zijn…



Maar de reden waarom ik het juist nooit doe is nu precies de reden waarom jij het wel wilt :smiley:

Als mijn zoontje voorin zit ben ik veel te snel afgeleid, omdat ik dingen moet aangeven die hij laat vallen, of omdat hij dorst heeft enz enz, of omdat hij aan knopjes zit waar hij niet aan mag zitten enz enz… (en dat vind ik dan weer wel onveilig)

Als hij achterin zit kan ik gewoon niks aangeven, en dat zeg ik ook tegen hem… En als hij echt wat moet (drinken, plassen ofzo) dan zet ik mijn auto ff stil bij een tankstation

In onze eigen auto staat hij achter in. Maar toen ik een leen auto kreeg van de garage omdat die van ons in reparatie was heb ik hem wel voorin gezet. Het was een nieuwe ( gele!) fiat panda. Nou als iemand daar achter op klapt dan zijn de gevolgen niet te overzien. Maar goed lang verhaal kort te maken. Auto,s met een grote kofferbak= gewoon achter in. Auto,s met geen kofferbak ( of heel klein) voorin.

@samara wrote:

In onze eigen auto staat hij achter in. Maar toen ik een leen auto kreeg van de garage omdat die van ons in reparatie was heb ik hem wel voorin gezet. Het was een nieuwe ( gele!) fiat panda. Nou als iemand daar achter op klapt dan zijn de gevolgen niet te overzien. Maar goed lang verhaal kort te maken. Auto,s met een grote kofferbak= gewoon achter in. Auto,s met geen kofferbak ( of heel klein) voorin.




Maar wie zegt dat je altijd van achter wordt aangereden??? Kan ook rechts, voor aan de passagiers kant, omdat je die ene auto van rechts over het hoofd zag!!!

Bij mij staat de stoel voorin. Mijn vriend zei dat dat handiger was

omdat ik een 3 deurs auto heb. Ik vind het best handig hoor,

maar van mij mag hij net zo goed achterin…

Het is idd wat handiger iets aangeven bij een lang stuk rijden.

Snel afgeleid door mijn dochter als ik achter het stuur zit ben ik nooit.

Maar zij ziet veel meer voorin en zij is wel meer afgeleid.

Als ze achterin zit slaapt ze altijd binnen no-time maar voorin

duurt het véél langer. :wink:

Veron staat hier achterin, vind ik veiliger…

En als we grote stukken rijden dan ook gewoon achterin, hij heeft trouwens nooit een speelgoedje of iets dergelijks… Hij ziet genoeg…

En ik zie hem in de achteruitkijkspiegel…



ik heb ook een driedeurs auto, en hij zit er binnen 5 sec in… :wink:



gr patricia

@Frank@ wrote:

@samara wrote:
In onze eigen auto staat hij achter in. Maar toen ik een leen auto kreeg van de garage omdat die van ons in reparatie was heb ik hem wel voorin gezet. Het was een nieuwe ( gele!) fiat panda. Nou als iemand daar achter op klapt dan zijn de gevolgen niet te overzien. Maar goed lang verhaal kort te maken. Auto,s met een grote kofferbak= gewoon achter in. Auto,s met geen kofferbak ( of heel klein) voorin.




Maar wie zegt dat je altijd van achter wordt aangereden??? Kan ook rechts, voor aan de passagiers kant, omdat je die ene auto van rechts over het hoofd zag!!!




Hihi DUUH dat snap ik ook wel. Maar voor mijn gevoel heb je iemand eerder op je kont zitten dan in de zijdeur. In de zijdeur kun als hij achter of voor in zit niets doen nee… :? . Een auto blijft een auto maar in een krakke mikkig bakje heb ik hem liever niet achter in.

Bedankt voor de snelle reacties!



@ Frank@: Emma is pas 17 mnd, ik kan haar niet echt duidelijk maken dat mama nu even niet kan kijken of iets anders doen omdat ik op de weg moet letten…



Verder slaapt ze altijd slecht in de auto, wat dat betreft is het misschien wel fijn dat ze voorin meer kan zien en zich wat minder verveelt.



Wat veiligheid bij aanrijdingen betreft: we hebben een Renault Laguna stationwagon; het liefst wordt je natuurlijk NIET aangereden, maar als het dan toch gebeurt liever in deze auto dan in een kleiner exemplaar…



Ik ben er nog niet helemaal uit.

Graag hoor ik nog meer ervaringen van mensen die een kleintje voorin de auto hebben.

Ik heb Tygo altijd voorin de auto. Ik vind het zelf veel prettiger. Ik kan snel op hem reageren door gewoon wat tegen hem te kletsen, maar dat kan natuurlijk ook als hij achterin zou zitten :wink:

Ik vind het iig fijner om hem voorin te hebben.



Ik zou er alleen wel rekening mee houden dat als de zon schijnt en je kindje zit zo’n lange tijd in de auto, dat het achter het glas wel heel warm kan worden hè.

Wessel zit in mijn auto altijd voorin, naast mij…



Zeker op de langere stukken, naar mijn moeder b.v. is 175 km…, vind ik het superhandig, maar ook gezellig… (soms rijden we hand in hand :inlove: :inlove: ).



De veiligheid komt van het autostoeltje zelf… niet van voorin of achterin zitten…



Knelpuntje hier…

Als Wessel iets laat vallen en het valt tussen hem en het portier (zijn kant dus), dan kan ik het niet pakken… Dus ik prop daar altijd een oud kussen… zodat niets “diep” kan vallen… en hij het dus zelf kan oppakken.

Bij mij in de auto zitten de kids allebei achterin, de airbag kan niet worden uitgeschakeld namelijk en Peter is pakweg net zo oud als jouw Emma, maar snapt prima als mama zegt… Mama rijd nu, mama kan jou nu niet helpen. Soms heeft dat dan als gevolg dat hij gaat huilen, het zij zo. Hij zal moeten leren dat zijn veiligheid ook afhangt van mijn autorijgedrag. Ik kijk ook nooit achterom, alleen af en toe in de spiegel.



Laats is hier op de weg naar Apeldoorn een vrouw van de weg geraakt, ze wilde corrigeren en reed toen de weg over zo tegen een boom aan op de andere bermkant… zij had niets, haar 1 jarige zoon heeft het niet overleeft, waarom? omdat ze achterom keek en dus niet goed bezig was met haar rijgedrag.



Ik heb tien keer liever een huilende dreumes achterin dan helemaal geen dreumes om mee naar huis te nemen en dus ben ik daarin heel star.



Als er echt eens iets aan de hand is, dan zet ik de auto aan de kant…

Maar aangezien ze ook niet in de auto al rijdend mogen drinken of eten, daarvoor pauzeer ik speciaal, lopen ze geen kans op verstikking.

Ze mogen een speen mee en een tukje en de speen zit dan met een kort lintje vast aan de stoel zodat ze hem zelf terug kunnen hijsen als hij valt.



Bij Ruud in de auto zit Aniek soms voorin, maar dan meer omdat papa dat zo gezellig vind dan omdat we daar een reden voor hebben. Zijn airbag kan wel uit.



Overigens hebben sommigen verzekeraars een clausule dat ze niet vergoeden bij een airbag voorin, ongeacht of deze is uitgeschakeld. Dus ik zou wel de kleine lettertjes even lezen alvorens je jouw kleine voorin zet.

oh en ik rijd heel NL door… we zijn al naar Groningen geweest (2 uur rijden) naar Zoetermeer (anderhalf uur) en naar limburg (dik 2 uur)



Gewoon regelmatig even pauzeren en dan echt even een rondje lopen, wat drinken, beetje kletsen enz…

Verder heb ik altijd kindermuziek in de auto… Ruud heeft een mp3tje gemaakt met alle tunes van hun favo series… dus ze bleren lustig mee met bob de bouwer en dora enz…

Ook de liedjes van Dirk Scheele en de liedjesband doen het erg goed :thumbup:

Hebben we het nu over een MaxiCosi? Nee, toch? :mrgreen:



Ik heb Quentin eigenlijk altijd achterin. Echt lange stukken rij ik niet meer, dus vind ik het ook niet echt nodig. Hij zit achter mijn stoel, vond m’n vriend handiger met dingen aangeven enzo… :wink:



Maar met lange stukken zou ik Quentin ook wel naast me zetten hoor, en wat ik een hele goeie tip van Preggie vind, is een kussen onderin bij de voorkant. Zodat je zo iets kunt pakken, heel handig!

Ik wil alleen ff inhaken op die airbag…die moet je helemaal niet uitzetten.

Dat moet alleen met autostoelen die geplaatst worden tegen de rijrichting.

En ik heb Kim altijd achterin!! Ik zal ff zoeken, want sinds 1 maart 2006 zijn er nieuwe regels. Volgens mij is daar 1 van dat ze achterin moeten, tenzij er geen gordel aanwezig is.



Maar weet dit niet zeker…

Lees hier de regels!!!

Ik heb Arwen altijd achterin zitten, óók als ik alleen met haar in de auto zit. Nu rijd ik wel geen grote afstanden, maar ik zou haar gevoelsmatig toch achterin laten zitten. Ze heeft altijd een tuttel of boekje en haar speentje bij de hand. Drinken heb ik voorin staan, maar kan ik haar aangeven. En nee, niet tijdens het rijden, maar als ik stil sta voor een verkeerslicht o.i.d.

Maar ik kan me je gevoel wel voorstellen dat je bij een lang stuk rijden je kind liever naast je hebt.

over de airbag…



Dit heb ik even gekopieert van de site “kinderzitjes.nl”



Dat is de site van de campagne rondom de nieuwe wetgeving en daar staat dit:



Airbag

Als uw auto vóór de passagiersstoel een airbag heeft, is het verboden om een (baby)autostoeltje tegen de rijrichting in op de voorstoel te plaatsen, tenzij de airbag is uitgeschakeld. Het autostoeltje kan namelijk door de airbag met kracht naar achteren worden gestoten, met mogelijk ernstig of zelfs dodelijk letsel voor het kind als gevolg. Het is raadzaam om kinderen tot 12 jaar niet bij een ingeschakelde airbag te zetten. Kan het niet anders, zet dan de autostoel zo ver mogelijk naar achteren.



Het is dus niet verboden, maar zeker ook niet aan te raden.

Een airbag ontploft echt hoor, mijn oma had er blauwe plekken van op haar borst. Ze is 1 meter 48 lang.

Ik wil niet meemaken dat mijn kinderen letsel overhouden aan een airbag alleen omdat ze zo klein zijn dat ze er door bedolven raken. Hoe snel dat ding ook leegloopt, die paar seconden zijn zat.



Dus hier alleen bij uitgeschakelde airbag of gewoon achterin :thumbup:

Ik heb Amber altijd voorin. Ik heb een 3-deurs en krijg haar niet achterin.

Gaat hier altijd prima en vind het ook gezelli.

Als ik alleen met de kinderen ver moet rijden zet ik Indy naast me voorin. Kes slaapt dan meestal en dan vind ik het voor Indy zo ongezellig als ze achterin zit met een slapend broertje naast haar. Voorin kunnen we gezellig kletsen. Ik zet wel altijd de stoel helemaal naar achteren ivm de airbag. Maar voor de korte stukjes zitten ze altijd gewoon allebei achterin.