Astma?? nu moet ik stoppen met de bv

Ik kom net van de ha vandaan en die denkt dat ik door de zwangerschappen en het geven van bv mogelijk een van de vrouwen ben die daardoor astma heeft ontwikkeld. Ik ben al 3 weken verkouden en grieperig, maar de laatste week is het hoesten alleen maar verergerd, wat ik ook deed. Nu moet ik laten bloedprikken en komende woensdag de uitslag doorspreken. Ik gaf aan dat ik nog 2 x daags bv gaf en hij merkte op dat ik eigenlijk nu al meteen aan de puffer moet, maar die kunnen echt niet samen met de bv. Dat viel wel even rot binnen. Bij Sanne moest ik ook opeens stoppen met de bv (11 maanden gegeven) doordat ik een heftige mk had gehad en lichamelijk het niet zo trekken als ik bv zou blijven geven. Nu moet ik weer voor mezelf kiezen en wel direct en daar was ik niet op voorbereid en voel me er nu erg rot onder. Ik wilde ook wel een keer al gaan stoppen, maar nu nog niet. Lara drinkt minimaal bij mij, maar we vinden het allebei wel even knus. Nu moet ik eigenlijk vandaag al overdag met de puffer beginnen, maar ik doe het vanavond na het geven van de laatste keer bv :cry: (bah ik begin er gewoon van te janken). Manlief kan dan nog een paar foto’s maken, zodat ik het ook beter kan afsluiten. Lara zal er geen moeite mee hebben, maar ik wel, het is dan definatief over met het geven van de bv en ik had er veel voldoening aan. Er komt geen volgende zwangerschap meer.

Deze kuur puffen is onvermijdelijk en aan de ene kant dus wel een geschikt moment om te stoppen, maar toch voel ik me er rot bij.

Ik wilde gewoon even mijn verhaal kwijt, want anders blijf je ermee lopen en helaas snapt niemand mij echt in mijn naaste omgeving, waarom het stoppen met de bv zo’n verdriet kan geven, ookal heeft Lara wel mooi meer dan 14 maanden bv gehad.

He lieverd, geen tips maar ik wil je wel even een hele dikke knuffel geven!

Hoe gaat het verder met je en met de kids?

Dikke zoen Chantal

Hier ook geen tips helaas, maar wel een dikke knuffel die ik kan geven. :hug:

weet je echt zeker dat het niet samen kan met bv?

heel vaak zeggen huisartsen dat het niet kan en dan kan het wel.

op borstvoeding.com staat daar een hele lijst van op en ook lactatie kundige kan je ermee helpen

maar eveneens toch een knuffel :hug: moet er ook niet aan denken te moeten stoppen

Dat zou ik ook nog eens heel goed navragen. Van heel veel medicijnen komt maar een kleine hoeveelheid in de borstvoeding. En anders is er misschien een alternatief. Er is echt heel veel misverstand over. En dat is zo zonde. Dan worden vrouwen afgeraden bv te geven, terwijl het niet veel of helemaal geen kwaad kan :thumbdown:

Ik heb geen idee hoe het met puffers zit, maar ik heb wel ervaring met anti-epileptica. Nadat onze oudste was geboren, mocht ik van de verpleging geen bv geven ivm de medicatie. Gelukkig had mijn neuroloog me goed ingelicht. Het kon over het algemeen geen kwaad. (was in ons geval juist goed omdat ik ook tijdens de zwangerschap medicijnen had geslikt). We moesten even op bepaalde dingen letten, maar ze heeft nooit ergens last van gehad. Beide meiden heb ik langer dan een jaar bv gegeven.

Ik heb net even gekeken. De meeste astma medicijnen kunnen bij bv gebruikt worden.

http://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/medicijnlijst-nl.html

hier ventolin en pulmicort gewoon bij zwangerschap en BV kunnen gebruiken. (aldus longarts)

symbicort mag idd niet, maar dan kan de de bovenstaande als vervanging gebruiken.

net als de voorgaande dames zou ik als je graag nog even door wilt gaan met de bv en zo zelf het stopmoment kunnen bepalen op onderzoek uit gaan.

Bel een lactatiekundige, overleg met de (weekend)apotheek of -arts, maar er zijn in 9 van de 10 gevallen echt alternatieven.

Artsen roepen heel snel dat het niet mag of schrijven gewoon voor wat ze altijd voorschrijven en kijken niet naar een mogelijk andere optie, terwijl die er vaak gewoon wel is.

Ik snap heel goed dat je zelf het moment van stoppen wilt bepalen. Zelfs al zou dat volgende week zijn… dan is het jouw beslissing en voelt het waarschijnlijk 100x fijner om op terug te kijken.

Thanks allemaal voor jullie reactie. Ik zal meteen op de site gaan kijken en ook anders de lactatiekundige eens bellen. Net Lara bv gegeven en daarna de eerste 2 puffen.

Eigenlijk sta ik er ook wel achter om nu te stoppen, want ze speelt meer 's avonds dan echt drinken. 's ochtends is dat wisselend. Maar toch knaagt het een beetje, dus eerst maar eens op onderzoek uit, daar had ik nog niet over nagedacht.

Net even op de site gekeken en daar geven ze aan L1, maar AAP heeft het product niet beoordeeld. Als ik goed begrijp, mag ik dit product dus naast bv gebruiken?? Nu slaat de twijfel weer toe.

Oja de werkzame stof is Salbutamol.

welke puf gebruik je??

wellicht dat een van ons er ervaring mee heeft??

@welkom wrote:

Net even op de site gekeken en daar geven ze aan L1, maar AAP heeft het product niet beoordeeld. Als ik goed begrijp, mag ik dit product dus naast bv gebruiken?? Nu slaat de twijfel weer toe.

Oja de werkzame stof is Salbutamol.

als ik google op die werkzame stof en borstvoeding kom ik op de site van efarma informatie tegen dat bij normaal gebruik het wel kan in combinatie met borstvoeding. Het komt in lichte mate wel in de bv terecht, maar zou geen kwaad kunnen.

Ik geloof dat er lactatiekundigen zijn die de medicijnlijst van Hale hebben. Misschien even topic openenen op het borstvoedingsforum met de vraag of dat idd zo is?

Op het forum zelf mogen ze geen advies geven omtrent medicijn gebruik, maar er is vast wel een vrijwilligster die weet wie je zou kunnen bellen.

Die lijst is heel lang en staan heel veel medicijnen op met een classificatie veilig tot gevaarlijk (en alles daar tussenin) eventueel met alternatieven.

Wil trouwens eventueel ook wel voor je een topic daar openen met de vraag wie die lijst kan raadplegen als je dat wilt.

o, ik had er over heen gekeken, satbutamol, dat gebruik ik sinds mijn 5e, en dus ook tijdens zwangerschap en BV. geen probleem volgens de longarts

satbutamol heeft ook een korte halfwaarde tijd volgens mij

Hé Niek, balen zeg, vooral dat die keuze voor je gemaakt wordt :thumbdown: . Maar misschien dat je inderdaad toch door kunt gaan nu?

Bel me gerust als je ff wilt kleppen!

mamaMarije zou je dat voor mij willen doen? Thanks

Uskyld, bellen heeft nu niet veel zin, blaf alles bij elkaar dan.

Fietje, als ik het zo lees bij jou zou het geen probleem geven. Daarbij krijgt Lara ook nog maar heel minimaal bv.

Iemand uit mijn omgeving puft ook dagelijks salbutamol en geeft bv :slight_smile:

Hopelijk heb je snel duidelijkheid en kan je dan gewoon zelf beslissen wanneer je stopt!

Ik gebruik zonder problemen beclametason tijdens zwangerschap en bv (2 en half jaar gevoed).

Huisarts zei toen ook dat er geen ander opties waren, maar in samenspraak zkh/gyn beclamethason gekregen…

@welkom wrote:

mamaMarije zou je dat voor mij willen doen? Thanks

Uskyld, bellen heeft nu niet veel zin, blaf alles bij elkaar dan.

Fietje, als ik het zo lees bij jou zou het geen probleem geven. Daarbij krijgt Lara ook nog maar heel minimaal bv.

was vanavond even de hort op, maar ga zo nog even topic voor je starten met de vraag wie jij zou kunnen bellen dan wel mailen over medicijngebruik/ lijst van Hale :thumbup:

nou vraag gesteld en blijkt de lijst van Hale gewoon op borstvoeding.com te staan :slight_smile:

Als je daar de werkzame stof Salbutamol opzoekt in de lijst krijg je dit

Salbutamol Bij astma L1

L1 Veiligst

Dit geneesmiddel wordt door veel borstvoedende vrouwen gebruikt en er is geen toename in nadelige effecten bij hun kinderen waargenomen. Wetenschappelijke studies bij vrouwen die borstvoeding geven, laten geen risico’s voor hun kinderen zien. De kans op schade bij het kind is uiterst klein, en mogelijk kan het kind het geneesmiddel niet eens via de mond of maag-darmkanaal opnemen

bron http://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/medicijnlijst-nl.html

Mocht je alsnog iemand willen spreken dan kan je een lactatiekundige bellen. Vrijwilligsters van VBN/ LLL mogen geen informatie dan wel advies over medicijngebruik geven.

Ik kom net van de ha vandaan en die denkt dat ik door de zwangerschappen en het geven van bv mogelijk een van de vrouwen ben die daardoor astma heeft ontwikkeld

:roll: :roll: :roll: :roll: Tjongejonge… als je aambeien krijgt komt dat zeker ook door de BV… :roll:

Mijn schoonbroer is apotheker… die heeft destijds ook de Hale lijst uitgeprint voor mij… terwijl elke longarts riep: er kan niks samen met BV… (mav, te duur) stond ik sterk dmv die lijst… :thumbup:

Alles is uiteindelijk goedkomen maar heb wel mijn mondje moeten roeren hoor… pff…

MamaMarije… :thumbup:

Welkom: als je zelf klaar bent met BV… prima… dan is dat JOUW keus… maar laat je die keus niet ontnemen door iemand die zich achter zijn titel verschuilt maar ondertussen geen verstand heeft -of wil hebben- van BV icm medicijnen…