artikel; Onderwijs - Van groep 2 naar groep 3

Onderwijs - Van groep 2 naar groep 3



30 september 2005



Wordt uw kind nog dit jaar 6 (tussen 1 oktober en 31 december), en zit het niet in groep 3? Dan is het blijven zitten in een van de kleutergroepen. Als het goed is, heeft de school u dat verteld. Zo niet, dan leest u hier hoe dat komt.



Het lieflijke woord ‘doorkleuteren’ blijkt in feite neer te komen op ‘blijven zitten’. Het is niet duidelijk wat de gevolgen daarvan zijn. Het is echter niet ondenkbaar dat een verlengde basisschooltijd een negatieve invloed heeft bij de toelating van uw kind in het voortgezet onderwijs. Zolang niet duidelijk is welke criteria scholen hanteren bij hun selectie, is een negatief gevolg van ‘langer kleuteren’ niet uit te sluiten.



De auteurs van dit artikel leggen een grimmige discussie bloot, waarin niet alleen de school en de ouders een rol spelen, maar ook de Onderwijsinspectie en de organisatie Pravoo, een organisatie die scholen ophitst tegen de ouders.






Wanneer gaat een kind naar groep 3?
door Justine Pardoen, Miriam Lavell en David den Boer

Veel scholen hanteren nog de verouderde 1 oktober-grens om te bepalen of een kind van groep 2 overgaat naar groep 3. Oftewel: kinderen die vóór 1 oktober 6 jaar zijn geworden, gaan naar groep 3, en kinderen die ná 1 oktober 6 jaar worden niet. Daarbij is dus de geboortedatum het eerste criterium. Pas daarna wordt gekeken of de ontwikkeling van het kind aanleiding is om af te wijken van deze (verouderde) richtlijn.

Zo zou het dus niet meer moeten, vindt de Onderwijsinpectie. De Wet op het Primair Onderwijs (WPO) schrijft namelijk voor dat het kind recht heeft op een ononderbroken ontwikkeling en dat de basisschool doorlopen moet kunnen worden binnen acht jaar (WPO art.8, lid 7 sub b). Dat betekent dat een kind in het normale geval de kleutergroepen in maximaal twee jaar moet kunnen doorlopen.

In de praktijk blijkt echter dat veel kinderen er langer dan 8½ jaar over doen. Een klein percentage blijft een keer zitten in de groepen 3 tot en met 8, maar het grootste deel heeft langer gekleuterd dan 2½ jaar.

Hoe zou het moeten?
Stel, uw kind is jarig in juli. Het jaar dat hij 4 wordt, gaat hij naar school. Twee volle schooljaren zit hij achtereenvolgens in de kleutergroepen 1 en 2. Het derde schooljaar gaat hij netjes naar groep 3. Geen probleem.

Maar nu een kind dat pas in november 4 wordt. Dat kind doet het eerste schooljaar groep 1, en als het goed is daarna een heel jaar groep 2. Vervolgens gaat dat kind naar groep 3. Een herfstkind zit dus iets korter dan twee jaar in de kleutergroepen (groep 1 en 2) en een voorjaarskind gemiddeld iets langer. Als elk kind naar groep 3 gaat in het jaar dat het 6 wordt, is de gemiddelde kleutertijd dus 2 jaar.

Blijven zitten
De specifieke ontwikkeling van een kind kan altijd een reden zijn om de doorstroming naar groep 3 nog even uit te stellen. De school heeft daar dan gegronde redenen voor en kan die uitleggen aan de ouders. De school moet dan voor het doublerende kind een individueel handelingsplan opstellen voor het volgende schooljaar. Dit om te voorkomen dat het kind niets anders doet dan nóg een keer dezelfde werkjes en taken.

Bij doorkleuteren of langer kleuteren spreken scholen doorgaans van 'kleuterverlenging'. Dat is helaas niets meer of minder dan een eufemisme voor 'blijven zitten' of 'doubleren'. Dat is geen schande, en soms is het gewoon heel wenselijk, maar de school moet dan wel goed kunnen uitleggen waarom dat nodig is voor uw kind.

Let wel: het gaat hier om méér dan een terminologische kwestie. Sinds de samenvoeging van de kleuterschool en de lagere school tot één basisschool is er gewoon geen kleuterschool meer, en hebben alle groepen, van groep 1 tot en met groep 8, dezelfde status. Groep 5 of 6 overdoen is dus hetzelfde als groep 1 of 2 overdoen, oftewel keihard 'blijven zitten'. En dat kan een kind nog lelijk opbreken, als het toegang wil krijgen tot het middelbaar onderwijs. Als ze bij over-inschrijving streng moeten selecteren, zullen ze geneigd zijn het zittenblijven op de basisschool (te zien aan het geboortejaar bij inschrijving) als een negatieve factor mee te wegen.

Overleg met de ouders
Een leerkracht kan doorgaans goed aangeven waarom een kind nog niet 'leerrijp' is. Meestal wordt dit tijdig met de ouders besproken en komt de beslissing tot stand in onderling overleg en met instemming van de ouders. Dat is prima.

Toch komt het nog vaak voor dat kleuterverlenging niet besproken wordt met de ouders. Sterker nog: veel kinderen blijven zitten in een kleutergroep zonder dat de ouders daarvan op de hoogte worden gesteld. Veel ouders denken namelijk - net als veel scholen - dat de 1 oktober-grens bepaalt wanneer een kind 'in het normale geval' moet doorstromen naar groep 3. Herfstkinderen zouden dan allemaal 'in het normale geval' langer dan 2½ jaar in de kleutergroepen zitten. Maar dat is al 20 jaar niet volgens de bedoeling van de wet (waar scholen zich sinds 1985 aan moeten houden).

Moeilijke gesprekken voorkomen
Ouders van herfst-kinderen voeren altijd al - meer dan ouders van andere kinderen - gesprekken op school over de overgang naar groep 3. Dat is normaal: het ene kind is er wel aan toe, het andere kind niet. En hoe jonger de kinderen zijn, hoe groter de twijfels soms. Zo'n beslissing is belangrijk, en de expertise van de school komt daarbij goed van pas.

Maar veel scholen vinden het blijkbaar vervelend om daar met ouders over te moeten praten en daarom proberen ze zich te wapenen tegen deze gesprekken met 'lastige' ouders. De school kan sinds kort zelfs een aparte brochure bestellen bij Pravoo, een organisatie die scholen begeleidt en ondersteunt (onder andere met leerling-volgsystemen), om goed voorbereid het gesprek met de ouders aan te gaan. Dat dat nodig is, is een veeg teken.

Brochure
Steeds meer ouders weten inmiddels dat de 1 oktober-grens ** niet meer geldt. Ook de Onderwijsinspectie wijst scholen daarop. En dat geeft problemen: "Scholen beginnen, mede onder druk van de inspectie en ouders steeds krampachtiger om te gaan met het zittenblijven", aldus Luc Koning, orthopedagoog bij Pravoo, in de recent uitgegeven brochure Inspectie, Pravoo en het zgn. zittenblijven in groep 1 en 2 (p.4).

**
De 1 oktober-grens
Doorstromen volgens de oude 1 oktober-grens wil zeggen dat de leeftijd van het kind bepalend is. Is het kind vóór 1 oktober 6 jaar geworden (bijvoorbeeld in juli), dan kan dat kind in hetzelfde kalenderjaar naar groep 3. Maar wordt het kind pas 6 ná 1 oktober (bijvoorbeeld in november), dan mag het kind pas het volgende schooljaar naar groep 3. Bij uitzondering kan een kind dan 'versneld' doorstromen naar groep 3. **

Pravoo heeft daarom deze brochure gemaakt, zodat scholen zichzelf van argumenten kunnen voorzien om het zittenblijven in een kleutergroep te onderbouwen. Koning spreekt overigens over 'het zogenaamde zittenblijven'. Deze onderbouwing steunt volledig op het gebruik van het Pravoo-leerlingvolgsysteem en hun Groep 3 rijpheidsprotocol: vul alles goed in en je zit goed als school. De beslissing van de school is bindend en noch Inspectie noch ouders kunnen je iets maken, is de boodschap van Pravoo aan de scholen.

Strijd tegen de Inspectie
In een apart hoofdstuk keert Pravoo zich expliciet tegen de Onderwijsinspectie, die erop moet toezien dat scholen de wet naleven. De Inspectie maakt volgens Koning een aantal "denkfouten" en "men is niet op de hoogte van de kleuterpedagogiek" (p.11). En bovendien doen de inspecteurs hun werk niet goed (p.12). Wat de inspecteurs ook zeggen, ze kunnen de scholen niets opleggen, sust Pravoo de scholen, en zich al helemaal niet bemoeien met individuele gevallen.

De toon is gezet: voor 15 euro krijgen de scholen vooral een dosis peptalk. De brochure bevat opvallend genoeg geen enkel inhoudelijk argument tegen het opheffen van de 1 oktober-grens. Voor het gesprek met de ouders krijgen leerkrachten dus geen inhoudelijke argumenten aangereikt door Pravoo. En dat is een gemiste kans.

Strijd tegen de ouders
Over de rechten van ouders zegt de Pravoo-brochure het volgende tegen de scholen (we citeren letterlijk, p.13):

Ouders hebben het recht om van u te horen of u twijfels hebt over het al dan niet verlengen van een schooljaar. Deel minimaal uw twijfels mee in januari en geef ook aan wanneer ze zullen horen hoe volgens u hun kind zijn/haar schoolloopbaan gaat vervolgen.
Ouders hebben het recht om van u te horen wat u doet om de ontwikkeling te stimuleren.
Ouders moeten voorgelicht worden en duidelijkheid hebben over het feit dat de school de doorstroming bepaalt.
Ouders kunnen klagen bij de klachtencommissie en in mindere mate bij de inspectie. Beide instituties hebben geen rechtsprekende macht op dit gebied. De school kan dat gewoon naast zich neerleggen.
Kortom: behalve het recht op minimale informatie over de beslissing van de school hebben ouders eigenlijk helemaal geen rechten, volgens Pravoo. De ouders zullen zich moeten schikken in de beslissing van de school, die door Pravoo dan ook vooral geïnstrueerd wordt om standvastig te blijven en vooral niet al te veel naar de ouders of de Inspectie te luisteren. "De school kan dat gewoon naast zich neerleggen".

"Alsof de ouders dat wel even bepalen"
Op het Forum van Ouders Online vertellen ouders elkaar veel onzin, lezen we in de Pravoo-brochure. Leerkrachten moeten er maar niet te vaak kijken,

"omdat het voor leerkrachten demotiverend kan werken vanwege de agressieve toon van de ouders en de vele onjuistheden die beweerd worden. Uitspraken als Wij laten hem gewoon overgaan, komt men veelvuldig tegen, alsof de ouders dat wel even bepalen. De ouders jutten elkaar op om die leerkracht toch maar even te vertellen hoe het zit en hoe het moet. Er zijn ook al ouders die van die oktober-november-december-vuistregel weten. Kortom; een gewaarschuwde leerkracht telt voor twee." (p.13)
Wat Pravoo er niet bij vertelt, is dat ouders natuurlijk ook altijd nog naar de rechter zouden kunnen gaan. En ook niet dat scholen gewoon de wet moeten uitvoeren. Wanneer ze strikt de 1 oktober-grens hanteren, handelen ze niet overeenkomstig de wet.

Koning ziet een gang naar de rechter als kansloos. Hij refereert daarvoor aan een eerdere uitspraak (bekend als 'de zaak Frederique') en leidt daaruit af dat scholen altijd het laatste woord hebben. Maar de zaak Frederique ging niet over de wens van de school om het kind te laten doubleren, maar over de weigering van school om het een klas te laten overslaan. Daar zegt de wet niets over. In dat geval konden de ouders niet terugvallen op de wet. Voor doorstromen en zittenblijven zijn die richtlijnen er wel en daar moeten scholen zich dan ook aan houden.

Recht van kinderen
Wat vinden ouders nu werkelijk? Zij vinden dat kinderen er recht op hebben dat scholen voor hen zo goed mogelijk beslissen en dat ze die beslissing verantwoorden op een deskundige manier. Ouders vinden dat kinderen niet hoeven te doubleren op grond van hun geboortedatum. Kinderen hebben er recht op dat ze afzonderlijk beoordeeld worden en dat beslissingen voor doorstroming gemaakt worden op basis van hun eigen, indivuele ontwikkeling.

Kinderen hebben er bovendien recht op dat scholen proberen een goede relatie op te bouwen met de ouders. Pravoo zet met zijn adviezen de relatie tussen ouders en school onnodig onder druk. Bovendien benut Koning de mogelijkheid niet om scholen echt te helpen.

De brochure van Pravoo zou pas echt zijn geld waard zijn, als er werd ingegaan op het probleem dat scholen hebben om het onderwijs zo in te richten dat herfstkinderen zonder doublures en met een doorgaande ontwikkelingslijn de basisschool kunnen doorlopen. Want als je naar leerkrachten luistert, ligt dáár het werkelijke probleem.

Pravoo polariseert nodeloos
Het is jammer dat de orthopedagogische auteur van de Pravoo-brochure zijn deskundigheid niet gebruikt om een brug te slaan tussen ouders en school. Deze partijen moeten immers beide, en liefst samen, handelen in het belang van het kind. Pravoo polariseert nodeloos en helpt daarmee noch kinderen, noch leerkrachten.

De brochure is dus een gemiste kans om het echte probleem te benoemen en te helpen oplossen, namelijk het feit dat scholen blijkbaar niet weten hoe ze ieder kind een doorlopende ontwikkeling kunnen bieden binnen 8 jaar. Want als dat het probleem is, moet het dáárover gaan. Dan moet daarover gesproken worden met de wetgever, oftewel de Haagse politiek.

Alternatieven
Gelukkig kan het ook anders. Een intelligente benadering van het probleem is bijvoorbeeld gekozen door de organisatoren van het congres De kleuterschool moet terug, dat zal plaatsvinden op 25 november 2005, in Zwolle. Want misschien ligt dáár wel de kern van het probleem, dat de kleuterschool is opgegaan in de basisschool.

Eveneens gelukkig is het feit dat lang niet alle orthopedagogen, onderwijskundigen en scholen de ouders als demotiverende ballast zien. Deze maand verscheen van Cees de Wit de brochure Ouders als educatieve partner - Een handreiking voor scholen (Q*Primair, Den Haag, september 2005).

De Wit legt – geheel gratis – uit waarom het belangrijk is dat scholen ouders zien als verantwoordelijke partners in het onderwijs en hoe je zo'n educatief partnerschap vormgeeft.

Reactie Pravoo
In tegenstelling tot de Wit gelooft Luc Koning van Pravoo niet in samenwerking en overleg tussen ouders en school. Hij mailde ons, in antwoord op onze vraag waarom hij leerkrachten niet voorhoudt zich in te leven in het standpunt van ouders, dat hij er vooral is voor de begeleiding van leerkrachten, die vaak niet op kunnen tegen de grote druk van ouders:


"Uw suggestie [dat je leerkrachten ook begrip kunt bijbrengen voor de positie van ouders, en hen inzicht geeft in het beslissingsproces van de school met het doel dat iedereen tevreden kan zijn] staat buiten de werkelijkheid omdat je niet altijd beslissingen kunt nemen waarover iedereen tevreden kan zijn.
Veel ouders op het Forum van Ouders Online gaan er vanuit dat het over het algemeen beter is om de kleuterperiode niet te verlengen. Als de school het daar niet mee eens is en zijn verantwoordelijkheid neemt, dan is er een partij niet tevreden. De gedachte dat overleg altijd tevredenheid oplevert, is dan ook een denkfout."

Natuurlijk zal overleg niet altijd leiden tot tevredenheid bij iedereen, hoewel je er wel naar kunt streven. De conclusie dat overleg dan maar vermeden moet worden, zet ons is in ieder geval allemaal op een doodlopende weg.


bron; Ouders Online

Zo jammer al die regeltjes… daardoor wordt wel eens vergeten gewoon naar het kind te kijken :?

ben ik ergens wel met je eens

maar het is wel zo, dat oktober/november/december kinderen, nu wel de kans krijgen om door te stromen als ze daar aan toe zijn

jan is van 22 oktober, zijn vriendinnetje van 26/27 oktober.

zij zijn beide toen doorgegaan naar groep3.



hier op school lieten ze de oktober kids in groep 2 wel meedoen met de cito, en dan bekijken nac uitslag en naar het gedrag/houding/weerbaarheid ed, werd besloten wel/niet naar groep 3.



maar kinderen van november/december, moesten “gewoon” in groep 2 blijven.



er zijn trouwens genoeg scholen die zeggen uw kind is van na 1 oktober, dus,…

en DAT mogen ze dus in principe niet meer.

sil is een januari kind en hij moest nog een vol jaar groep 1 doen , hij heeft er dus straks 1,5 jaar groep 1 op zitten… en eerlijk gezegd voor hem is het veel te lang … hij doet alle werkjes en opdrachten van groep 2 mee maar dan moet ie dus na de zomervakantie al die werkjes nog een keer gaan doen als ie echt in groep 2 zit :think: ik kan je wel vertellen dan we er volgend jaar een zware kluif aan krijgen om deze meneer tevreden te houdenen ben dan ook heel erg bang dat ie zich heel erg gaat vervelen…

maar wat ik dus begrijp is dat alle kinderen tot december in principe door zouden moeten gaan… dat is nog weer anders dan bekijken per kind…

want gaan ze niet door wordt het gezien als zittenblijven en kunnen ze daar later bij plaatsing in het MO last van krijgen…

@jacsansil wrote:

sil is een januari kind en hij moest nog een vol jaar groep 1 doen , hij heeft er dus straks 1,5 jaar groep 1 op zitten… en eerlijk gezegd voor hem is het veel te lang … hij doet alle werkjes en opdrachten van groep 2 mee maar dan moet ie dus na de zomervakantie al die werkjes nog een keer gaan doen als ie echt in groep 2 zit :think: ik kan je wel vertellen dan we er volgend jaar een zware kluif aan krijgen om deze meneer tevreden te houdenen ben dan ook heel erg bang dat ie zich heel erg gaat vervelen…




Dat hebben wij hier precies zo en daar was ik ook bang voor, maar het blijkt wel mee te vallen.

Na de vakantie gaat ze eindelijk naar groep 2, na bijna 2 jaar in groep 1 te hebben gezeten. Typisch voorbeeld dus van bovenstaand stuk.



Maar ik vind het geen ramp.

Volgens de juf zou ze er cognitief best aan toe zijn om nu naar groep 3 te gaan, maar ze houdt nog wel van spelen en ze is best onzeker over zichzelf.

In het komende jaar is ze de oudste (ja, jenaplan 8) ) en heeft ze de kans om zich ook zo te voelen en zo te ontwikkelen. Ik vind het goed.



Bovendien… Wanneer ze nu over zou gaan naar groep 3, dan is ze in groep 8 een van de jongsten, en ook op de middelbare school. De kans bestaat dat ze dan keihard er aan moet trekken om sociaal-emotioneel mee te komen.



Lekker naar groep 2, ik weet dat de juffen er goed op letten dat ze zich niet gaat vervelen, maar het rare is dat ik hier een jaar terug wel een beetje minder positief over dacht dan nu.

@hedwich wrote:

er zijn trouwens genoeg scholen die zeggen uw kind is van na 1 oktober, dus,…

en DAT mogen ze dus in principe niet meer.


Er zijn ook ouders die zeggen: mijn kind moet door naar groep 3. Terwijl de leerkracht denkt dat het kind daar nog niet aan toe is…



Zo heeft het dus 2 kanten, vandaar dat ik zo tegen dit soort regels ben. Men vergeet te kijken naar wat het beste is voor het kind (net als bij kinderen die net ná de grens jarig zijn, maar best door zouden kunnen…)

is ook weer zo

maar ik dnek dat een school daar wel eerlijk in zijn

in de zin van; wij kijken of een kind door kan ja of nee

en dan aangeven waar ze allemaal naar kijken ( weerbaarheid, werkhouding, etc)

en ja ik vind wel dat school daar het laatste woord in heeft

die zien nl. hoe het daar gaat.

maar zeggen; die regel bestaat nog, vind ik niet helemaal netjes.

ouders hebben het laatste woord :shifty:

Lang leve de Montessorischool!!!





Mijn ventje gaat nu naar groep 2, maar doet dingen die een reguliere bs in groep 3 doet. Ik vind het heerlijk! :dance: (hij ook)

Mijn kinderen gaan naar gewoon regulier onderwijs maar sietsts die vorige week 6 jaar geworden is doet ook al sinds de kerstvakantie groep 3 werkjes. En zo is het bij de andere kinderen ook gegaan. Sjoerd is van eind oktober en is na een klein jaartje kleuteren gelijk doorgegaan naar groep 2 en daar begonnen met groep 3 werkjes. Hij is nu 7 een gaat na de vakantie naar groep 5.

De oudste twee zitten in resp groep 7 en 8. Hebben een wiskunde knobbeltje en hebben de rekenstof van de basisschool reeds jaren gelden doorlopen maar krijgen speciaal reken/wiskunde materiaal aangeboden.

Wat ik wil zeggen is dat regulier onderwijs niet meer in die zin regulier is als jaren terug.

Maar toen ik na de verhuis op zoek ging naar een nieuwe school voor de kinderen kreeg ik wel de indruk dat op dat punt de scholen nogal uiteen lopen. Op papier hebben alle scholen het in het algemeen wel prima voor elkaar. De praktijd is soms toch anders. Maar inmiddels hebben we met 2 reguliere basisscholen al hele goede ervaringen.

Willen jullie mijn reactie nog even lezen, blijft Anna Sofie volgens deze “theorie” dan nu zitten?

Begrijp het toch niet helemaal denk ik :think:

@lydia wrote:

Willen jullie mijn reactie nog even lezen, blijft Anna Sofie volgens deze “theorie” dan nu zitten?

Begrijp het toch niet helemaal denk ik :think:


Hoe is het precies gegaan? Ik denk dat ze van begin december is? Na haar vierde verjaardag is ze in groep 1 (of 0) gekomen. Na de zomervakantie is weer in groep 1 gekomen, of ging ze door naar groep 2? En nu na de zomervakantie zit ze weer in groep 2? Dan heet het volgens de inspectie inderdaad ‘blijven zitten’. Volgens de leerkrachten heet het ‘doorkleuteren’, omdat ze er waarschijnlijk nog niet aan toe is om nu naar groep 3 te gaan.

heb net eens aan het hek gehangen van de basisschool hier in de straat…en ook tom “moet” tzt doorkleuteren :roll:

@Guusje wrote:

heb net eens aan het hek gehangen van de basisschool hier in de straat…en ook tom “moet” tzt doorkleuteren :roll:


hoezo?

hij is van 6 januari…en dus langer kleuteren zei die juf :shifty:

@Biebels wrote:

@lydia wrote:
Willen jullie mijn reactie nog even lezen, blijft Anna Sofie volgens deze “theorie” dan nu zitten?

Begrijp het toch niet helemaal denk ik :think:


Hoe is het precies gegaan? Ik denk dat ze van begin december is? Na haar vierde verjaardag is ze in groep 1 (of 0) gekomen. Na de zomervakantie is weer in groep 1 gekomen, of ging ze door naar groep 2? En nu na de zomervakantie zit ze weer in groep 2? Dan heet het volgens de inspectie inderdaad ‘blijven zitten’. Volgens de leerkrachten heet het ‘doorkleuteren’, omdat ze er waarschijnlijk nog niet aan toe is om nu naar groep 3 te gaan.




Ze is al die tijd in groep 1 gebleven. Ze is van begin dec., vanaf eind nov. is ze in groep 1 begonnen en in 2006-2007 begon ze ook in groep 1.

Begrijp ik nu goed dat de 1 oktober eigenlijk niet is komen te vervallen, maar dat het verschoven is naar 1 januari wat betreft het bljven zitten verhaal? Dat is me dus ook niet helemaal duidelijk.

Wat me wel opvalt is dat er wel ontzettend veel kleuters langer kleuteren/blijven zitten. Is dat op de andere scholen ook zo?

Hier zijn zelfs september kinderen meer uitzondering dan regel dat ze gewoon doorstromen.

Ik heb het gevoel dat er soms ook wel te gemakkelijk over gedacht wordt onder het mom van wat langer kleuteren. En wie weet blijven ze anders wel zitten in groep 3. Ja wie weet,misschien ook niet. Maar is het dan echt zo erg om een kleine kans te lopen groep 3 over te meten doen.

Gelukkig bij onze kinderen verder nooit een discussie geweest. twee kinderen van januari. Vind ik persoonlijk erg lang kleuteren zo 2 1/2 jaar maar als de kleutergroep maar uitdagend werk genoeg aanbied hoeft dat geen probleem te zijn en is het misschien ook wel lekker relaxed. Een oktober en een september kind die dus een krappe twee jaar gekleuterd hebben en daar meer dan voldoende aan hadden en nu een juni kind die dus gewoon 2 jaar heeft gekleuterd en sinds januari al toe was aan groep 3.

De jongste is van februari, zal dus ook naar alle waarschijnlijkheid 2 1/2 jaar kleuteren.

Het typische is dat hier op school dus in het geval van lydia niet eens van langer doorkleuteren gesproken wordt omdat men toch min of meer van die 1 oktober grens uitgaat. (zonder dat de beslissing daar dan echt van af hangt).

Dus als ik het goed begrijp ligt die grens nu inderdaad bij 1 januari?

Lydia: dan is het ‘zittenblijven’ vorig jaar al gebeurd.

Baukje: ik kan me voorstellen dat sommige kinderen heel ongelukkig worden als ze al door ‘moeten’ naar groep 3. Ze worden dan overvraagd, terwijl een jaar doorkleuteren (ja, ik blijf het maar zo noemen :mrgreen: ) veel meer rust en een sterker kind oplevert. Dit is natuurlijk niet in alle gevallen zo, daarom blijf ik er op hameren: kijk naar het kind en niet naar de kalender!!!