antroposofie en vrije school. Wie legt het me uit?

joos: mag ik vragen in welke omgeving de school ligt? waar ik over praat is omgeving Eindhoven.

correct me if i’m wrong hoor…

maar hoeft een vrije school zich niet aan de kerndoelen te houden?

want vandaaruit zou ik dan dit soort dingen kunnen verklaren als dus de kerndoelen niet als norm worden gehanteerd :shifty:

en verder is het hieruit verklaarbaar:

Pedagogiek

Daarom is intellectuele ontwikkeling aanvankelijk slechts een onderdeel van de pedagogiek. Muziek, bewegingskunst (Euritmie), handwerken, toneelspelen, (voor)lezen van mythen en sagen zijn minstens zo belangrijk bij die ontwikkeling als lezen, schrijven, rekenen.

@Heksje wrote:

ok:

vanaf dat Tom als vruchtje in mijn buik zat heb ik contact gemaakt met zijn ziel.

stukje haptonomie zeg maar.

verder heb ik maandenlang geprobeerd lichamelijk contact met anderen dan mijn man en ik te voorkomen.

ter bescherming van zijn aura en zijn binding(zilveren koord verhaal) met mij.

iedereen verklaarde me voor gek, maar het kon mij niet boeien.

ik geef babymassage, voetreflexmassage en droeg hem heeeeeeel veel bij me.

veel bloot op bloot lichaamscontact, samen slapen in de middag en hem omhullen met mijn aanwezigheid en veiligheid.

veel zingen en bewegen op muziek.

ik heb nooit babytaal gesproken, en heb altijd met zijn volwassen-deel van zijn ziel contact proberen te maken wanneer hij huilde, bang was of wat dan ook.

dus niet meegaan in baby-tom maar samen! boven het moment staan.

heb je geen msn? :mrgreen:

Het meeste wat jij schrijft geld denk ik wel voor alle ouders, zowiezo heb je het eerste jaar al veel lichaamscontact met je kind, volgens mij is het niet speciaal iets antroposofisch (kan het woord niet een schrijven veel te ingewikkeld)

Wij hadden er verder geen moeite mee dat de kinderen bij anderen op de arm waren en dat anderen met hun knuffelden, ze hebben maar 1 vader en moeder en dat weten ze…en zo leren ze contact te maken met anderen, dat vinden wij heel belangrijk, dat anderen ook hun liefde kon geven en zij het konden ontvangen…

:smiley:

nou 9 dingen die ik opnoem doet/deed werkelijk niemand in mijn vrienden en kennissenkring :think:

babymassage komt nu wel “in” maar meer als “ding om te doen”… verder niet teveel spiri achtergrond of doel :shifty:

en nee het is niet typische antropo dat klopt.

@Hellen wrote:

joos: mag ik vragen in welke omgeving de school ligt? waar ik over praat is omgeving Eindhoven.

Deze school staat in Zuid Holland.

Jammer, dan gaat het dus misschien al om 2 scholen waar de kwalitiet misschien niet zo is als het zo moeten zijn.

Volgens mij hebben deze scholen ook gewoon de kerndoelen… Dan kan ik het dus niet verklaren… :?

volgens mij niet :wink: en vergeet puntje 2 niet :mrgreen:

zal nog beter mijn best doen 8)

Pedagogiek

Daarom is intellectuele ontwikkeling aanvankelijk slechts een onderdeel van de pedagogiek. Muziek, bewegingskunst (Euritmie), handwerken, toneelspelen, (voor)lezen van mythen en sagen zijn minstens zo belangrijk bij die ontwikkeling als lezen, schrijven, rekenen.

8)

@Marlous wrote:

ben overigens ook lid van dat forum… :mrgreen:

:mrgreen:

(ik ga nu eerst weer proberen te slapen, en ga later wel echt reageren)

Kan het niet laten, alvast wat (Antroposofische :think: ) dingen die ik toepas in mijn dagelijkse leven;

• ben bezig zoveel mogelijk plastiek speelgoed te vervangen door natuurlijke (houten) materialen, wat overigens nog niet betekent dat dat houten speelgoed allemaal helemaal aan de Sofen normen voldoet.

• voor Wonder 2 hoop ik nog wollen-zijden (onder)kleertjes te scoren, en wil ook voor Thomas overstappen op wol/zijden ondergoed. Omdat ik mijn wonders graag wil onthullen met een laagje extra warmte (en zijde nogal goed vocht opneemt -Thomas is bezig zindelijk te worden- en het de nieren e.d. extra beschermt).

• wij eten vegetarisch, en hoop dat wanneer mijn financiën rond zijn ik kan meedoen aan zo’n biologisch groente-fruitpaket (bijv. van Odin).

• ik probeer zoveel mogelijk respect te hebben voor de MENS Thomas, hem te behandelen als volwaardig (dus geen akoetsjie koetsjie, of het moet voor de gein zijn), en zijn “zijn” te respecteren en te accepteren.

Verder ben ik opzoek naar een spreuk om de dag mee te beginnen / eindigen en voor het eten. Gewoon omdat ik dat stukje bewustwording van het moment/de dag erg belangrijk vind.

Ik kan me in veel van de religieuse dingen wel vinden, al ben ik niet van alles op de hoogte en volg ik wel grotendeels mijn eigen weg.

Ik heb “iets” met Engelen, Maria en kaarsen…

Ik heb zelf trouwens op de Vrije School (Groningen) gezeten. En helaas is het bij mij niet helemaal perfect gegaan. En dat komt grotendeels omdat het principe van de Vrije School in mijn geval niet tot wasdom (en dat vind ik nou zo’n typisch VS woord, die ik eigelijk nooit gebruik :lol: ) is mogen komen. Eén van de principes is namelijk dat je de hele onderbouw periode dezelfde leerkracht hebt, en je heel VS periode dezelfde klas hebt.

Ik heb op de onderbouw in totaal 4 meesters gehad, de 1e klas was perfect helaas ging die leraar na dat jaar weg. Toen werden de 2 tweede klassen bij elkaar gevoegd (40 kinderen :shock: ) en die meester nam de leer van Rudolf Steiner iets te letterlijk en was in veel dingen nogal een tiran (wat niks met R. Steiner te maken heeft), bij hem heb ik het twee jaar (moeten) uithouden, toen lukte het mijn moeder om mij, samen met nog een meisje een klas terug te plaatsen. De meester die ik toen kreeg was een verademing maar kon helaas de klas niet aan. De laatste meester was in de meeste dingen fantastisch (en eigelijk helemaal niet zo Sofisch).

Ik heb heel veel moeite met rekenen/automatiseren e.d. (dyscalculie) maar in die tijd was daar nog niks over bekent, er was net een beetje aandacht voor dyslexie. Ik heb wel jaren “remidial teaching” gehad.

Ik denk dat wanneer ik op een reguliere school gezeten had, ik helemaal was onder gesneeuwt. Hier was er tenminste ook nog aandacht voor de dingen die ik wel goed kon, of heel leuk vond!

Wat ik heel fijn vind aan bijv. de lesmethode in de 1e klas, is het leren. Het is niet prestatie gericht, wat ik gehoord heb moet er in het reguliere onderwijs vanalles gehaald worden, bijv. dat kinderen voor de kerst al (redelijk) kunnen lezen/schrijven/rekenen. Op de VS gebeurt dat veel meer gericht naar waar kinderen aan toe zijn en natuurlijk is ieder kind anders, het ene kind zal bijv. al woordjes maken aan het begin van het schooljaar, bij het andere kind valt het kwartje pas aan het einde van het jaar.

Ik weet nog dat sommige familieleden bij mij het nogal raar vonden dat ik in de 1e klas nog niet kon lezen en schrijven. Terwijl ik een (paar) jaar later DE verhaaltjes en verslagen schrijfster van de familie was. En boeken verslond.

Op de VS (in Assen) waar Thomas naar toe gaat zijn ze trouwens bezig om ook iets van toetsings momenten te starten om zo dus beter een kind te kunnen volgen. Ben benieuwd wat dat inhoudt.

Voor de rest ben ik geen Soof zoals ik er soms op de VS zie rond lopen, hele aardige mensen, maar misschien soms iets TE omdat ze vooral alles graag als mooi, lief en positief willen zien. Daar krijg ik soms wel kriebel van :oops: .

Ik ben mezelf trouwens nog verder aan het verdiepen in de Antroposofie.

In sommige dingen (bijv. borstvoeding) ben ik het alvast NIET eens met de Antroposofie, maar dat zijn gelukkig steeds meer “sofen-gerichte mensen”.

Ik geloof dat ik nu echt moet gaan slapen!

Ga er nog eens even een nachtje goed over nadenken :wink: !

p.s. :mrgreen: ik zie net op dat “andere” forum dat je bent “toegelaten” !

ja idd marite helemaal vergeten :oops:

hier veeeeeel speelgoed uit de antropo winkel …waar Tom trouwens geen b#l aanvindt hahaha tom wil veel knopjes, en lawaai maar moet wel zeggen dat het nu beter wordt :angel:

wollen ondergoed vond ik te duur. en mogelijk te allergeen.

dus hier katoen met lange mouwen.

dat wollen mutsje heb ik vervangen door katoen…heeft ie lang opgehad.

en introductie van granen enzo heb ik me braaf aangehouden :slight_smile:

Wat houdt die introductie van granen in?

Ik wil het voedsel zoveel mogelijk gaan introduceren volgens de richtlijnen van Stefan Kleintjes.

Welke richtlijnen gebruiken jullie dan?

granen ¨verwarmen¨ en granen helpen te ¨aarden¨.

dus granen ben ik vanaf 6 mnd als pap in gaan voeren op volgorde van verteerbaarheid.

er is maar 1 producent (Holle) die instantbabygranenpappen :wink: heeft.

dus hier stonden allerlei dozen met pap…mais, gierst :drool: , haver, spelt, boekwijt, rogge…enz.

tarwe raden ze aan vanaf 1, maar dat heb ik niet gedaan omdat ik liga wilde kunnen geven en die 4 maanden liga :sick: was.

ik doe die pap onder zijn fruithap en groentehap…pas de zwaarte, dikte en smaak (gierst is zoet, haver bitter) aan aan zijn eten.

het vult lekker en is gezond :thumbup:

ik moest een ochtend naar mijn cb toen tom 4 maanden was.

voedselintroductie les :smiley:

het boek ¨van borst tot boterham¨ kwam aan de orde maar vooral ook wat welke voeding met ziel, geest en lichaam doet…en qua voedingswaarde en de belangrijkheid van vetten en suikers enzo.

maar ook wat bereidingswijzen doen met de bouwstoffen en wat je kindje in welke volgorde krijgen moet.

-eerst wortelsap, dan wortel enz-

ik heb er veel aan gehad.

Echt sofen speelgoed, daar heeft Thomas nog niet zoveel van, maar wel houten speelgoed en daar kan hij heel lekker mee spelen.

Al het plastiek -lawaai- speelgoed ga ik opbergen in een kast in de schuur, en dan doe ik wel afentoe een “zeer on-antroposofische dag” ofzo haha!

Ik hoop (het is inderdaad ontzettend duur, als je het nieuw koopt) toch nog wat ZIJDEN rompertjes/ondergoed te pakken te krijgen. Wol inderdaad niet (in het begin) omdat ze daar allergies op kunnen reageren.

En dan ook zo’n lekker sofen (zijde) mutsje op :mrgreen: . Ik heb 1 wol/zijden rompertje en dat voelt zo lekker warm aan (katoen voelt als je het schoon aan trekt eerst wat koud). :inlove:

Oe, denk dat ik voor nr. 2 dat boek (Van Borst tot Boterham) maar eens moet lezen. Ben hoe dan ook wel van plan om te gaan Rapley-en weer!

Het CB is hier wel goed, lekker dorps gezellig, en erg pro-BV (hebben speciaal BV-spreekuur met lactatiedeskundige :thumbup: ). Maar zo’n sofen CB lijkt me ook wel wat, maar misschien afentoe wel weer wat TE! :wink:

wat ik fijn vond was de balans leren: leren dat je elke dag eigenlijk iets van moet eten van wat IN de grond groeit (wortel) , dan een deel wat aan de stengel zit, en een deel wat als blad groeit. en natuurlijk vruchten.

ik doe het natuurlijk niet elke dag…maar dat was weer zo’n eyeopener voor mij…over groeikracht en balans daarin …alleen wortel “aard” teveel… teveel blad is te vluchtig enz.

zeker als je je baby. net als tommie, vegetarisch groot brengt dan zijn de granen extra belangrijk als bouwstoffen bron.

(omdat noten enzo nog niet zo jong mogen)

ja ik laat tom maar begaan…momenteel is hij dus helemaal into knopjes, lampjes en veeeeeeel lawaai… maar het stoffen speelgoed wat ik heb gaat hij nu zoetjes aan begrijpen ( is meer fantasiespul zoals een boerderij met dieren of tipi met 10 indianen) en door het voor te doen speelt hij er nu langzaam aan meer mee.

ik geeft het me maar allebei…goed voor de balans :mrgreen: