Ik lees hier regelmatig dat er ouders zijn die hun kind(eren) enigszins of in grote mate antroposofisch proberen op te voeden. Vaak gaan die kinderen ook naar een vrije school.
Nou ben ik wel nieuwsgierig waarom jullie kiezen voor zo’n vrije school. Tijdens de opleiding aan de PABO hebben we een dag een vrije school bezocht.
Ik was absoluut niet onder de indruk. Het sprak mij niet aan. Ik vond dat er erg weinig aan extra zorg voor leerlingen werd gedaan.
Nu kan dit natuurlijk een ‘minder goede’ vrije school zijn.
Leg mij nu eens uit wat je de meerwaarde vind van een vrije school en wat er op die school nu heel goed is of juist minder goed.
En verder wat houd dat nu precies in antroposofie.
Ik heb het al opgezocht in wikipedia, maar ik kan me er nog niet zoveel bij voorstellen.
Dus wat doe jij anders als ouders die niet antroposofisch opvoeden?
Wat zijn belangrijke richtlijnen in de antroposofie?
Ik ben erg benieuwd. Wie helpt me aan uitleg?
ow ik ga je helpen…deels want ik heb besloten tommie niet naar de vs te doen, maar loop wel het het antropo cb en we eten “niet normaal” en ik ga op een wat andere manier met opvoeden en zo om…
momentje :mrgreen:
deel 1 8)
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Vrijeschool
Pedagogiek
De Vrijeschool gaat uit van de intrinsieke ontwikkeling van het kind. Er is een diep van binnenuit komende “zielekracht” die het kind zijn of haar eigen en unieke ontwikkeling doet doormaken. Het onderwijs dient hierbij stimulerend en ondersteunend te zijn. Een belangrijk element bij deze ontwikkeling vormt de ‘Ziel’. Deze van oorsprong uit de Geestelijke Wereld stammende kern van het menszijn is de drijvende kracht achter de persoonlijke, individuele, gefaseerde (7-jaars cycli) ontwikkeling. De ziel is op aarde gekomen, volgens Steiner, om “lessen te leren”. Alles dat de mens meemaakt aan intensieve aardse ervaringen vormt een levensles die opgenomen wordt in het totaal aan leerervaringen. Dit totaal is bepalend voor de geestelijke ontwikkeling waarmee de mens verder gaat (overgaat of sterft). In een volgend leven kan de les worden voortgezet, of kunnen correcties worden aangebracht. Het van oorsprong hindoeïstische begrip Karma is hierbij van betekenis. De Vrijeschool of Waldorf-Schule begeleidt het opgroeiende kind in de eerste 3 fasen van levenslessen. Idealiter tot het 21ste levensjaar (3 x 7). Daarom is intellectuele ontwikkeling aanvankelijk slechts een onderdeel van de pedagogiek. Muziek, bewegingskunst (Euritmie), handwerken, toneelspelen, (voor)lezen van mythen en sagen zijn minstens zo belangrijk bij die ontwikkeling als lezen, schrijven, rekenen.
Hoopte al op een antwoord van jou. Ben benieuwd.
ff vooraf: ikke ook pabo… met jena-aantekening
maar ik doe tom dus naar jenaplan omdat ik intellectueel juist erg belangrijk vind en sociaal ook.
ik kan me wel deels vinden in de vs zielleleer ( wat een woord :roll: ) maar ik geloof weer niet ik karma :eh: en dus kan ik me niet verenigen met hun ideeen over gezondheid, lichaam en ontwikkeling tot volwassene qua karma…en dus is het jena geworden 8)
maaaaaaaaaaaar: de individualiteit, de ruimte om zichzelf te zijn, de tijd die kinderen krijgen, de toch redelijk strakke opvoeding tot zelfstandigheid, de motorische kant van de vs spreekt me wel weer heel erg aan…
ff verder denken :think:
http://www.antrop-ver.nl/antroposofie/wat_is_antroposofie
:thumbup:
Wat is antroposofie?
Fundamentele vragen
Veel mensen hebben fundamentele vragen of diep sluimerende vermoedens over het hoe en waarom van het bestaan. Welke ontwikkelingsweg gaat de mensheid als geheel en wat is daarin de rol van de individuele mens? Waarom leven wij nu, op deze plaats, in deze tijd? Is dat allemaal puur toeval? Of maken wij deel uit van een zinvolle ontwikkeling en heeft ieder van ons daarin een eigen opdracht? Antroposofie maakt het mogelijk om zulke vragen concreet te bestuderen en door onderzoek en innerlijke scholing zelf antwoorden en inzichten te vinden.
Zelfkennis en kennis van de wereld
Het begrip antroposofie is samengesteld uit twee Griekse woorden, ‘anthropos’ en ‘sophia’, mens en wijsheid. Antroposofie kan het beste worden omschreven als een weg om door zelfkennis en kennis van de wereld te komen tot bewustwording van je menszijn, in vrijheid en vanuit eigen verantwoordelijkheid.
Geestelijke realiteit
Antroposofie ziet de wereld niet alleen als een werkelijkheid die je door louter tellen, wegen en meten kunt kennen of verklaren. Ze gaat uit van een niet-materiële werkelijkheid, een geestelijke realiteit, die een geheel vormt met alles wat onze fysieke zintuigen kunnen waarnemen.
Ervaren en onderzoeken
Antroposofie reikt methoden aan om de spirituele kant van ons bestaan te leren ervaren en onderzoeken. Daarbij keert zij zich niet van de wereld af maar juist naar haar toe. Alleen door het aardse leven werkelijk te leven, kunnen we het doorgronden en in verbinding komen met de spirituele kern van ons bestaan.
Innerlijke scholingsweg
Antroposofie biedt de mogelijkheid om je leven te verdiepen door een innerlijke scholingsweg. Ze nodigt je uit om met beide benen op de grond vorm te geven aan een spirituele levenshouding. En zo, juist door je in te zetten voor anderen en voor de wereld, je ware ‘zelf’ te ontplooien.
Aaaah, jij gaat voor Jena… Mooie richting. Ik hebzelf stage gelopen op een Montessori-school, dat sprak mij al een stuk meer aan, als vs.
Wat doe jij in de opvoeding dat wel antroposofisch is?
Wat is het verschil tussen een gewoon CB (ik heb gelukkig best een goed, ook erg pro-BV) een antroposofisch? (dat is pas een irritant woord :shock: )
Is de vs-opvoeding vrij strak? Niks van gemerkt.
Maar hoe ga je nu praktisch om met al die ideeen? Daar ben ik nu erg benieuwd naar.
Ik snap de teksten, maar krijg alleen maar meer vragen als het gaat om praktische opvoeding e.d.
ik probeer bezielt op te voeden
me rust in mijn stem, mijn lichaamstaal en mijn taalgebruik.
beetje Gordon, beetje van dit en van dat maar altijd duidelijk maar ook respectvol naar tom en zijn tempo en begripsniveau.
wat ik met strak bedoelde is vooral de eigen verantwoordelijkheid en zlefstandigeheid aanspreken in een kind.
verder dus veel aandacht voor puntje 2, 4 en 5 van de post hierboven.
mijn cb gebruikt geen checklisten en groeicurves maar volgt het kind.
vaccinaties zijn geen must, maar gaan in overleg ( als je afwijkt van het rvp moet je er wel voor tekenen dat een je voorlichting hebt gevolgd en dus bewust afwijkt)
wat ik dus ervaar is tijd, geduld, respect en inzicht :inlove:
verder geloof ik niet in homeopathie ( waarvanuit zij vooral kijken) en dus zeg ik braaf ja en amen maar luister wel naar wat ze werkelijk bedoelen, neem mee wat ze geven …en bel thuis de huisarts voor een afspraak
voorbeeldje van het verschil?
1 keer in het normale cb geweest…tom moest zich utikleden…heb 40 minuten :shock: met een bloot kind gezeten voordat we aan de beurt waren :twisted:
bij mijn cb is uitkleden tijdens binnenkomst praatje…en als ze tom willen aanraken of draaien ofzo…zeggen ze dat eerst tegen hem…met veel liefde en geduld voor aura en lichaam.
ik ben vegetarisch op ziele-ontwikkelings gronden en op mijn cb begrijpen ze dat.
verder geven ze veel voorlichtingsavonden over opvoeding, zorg voor gezond en ziek kind, hebben speelochtenden en weet ik veel wat…
ik vind het :thumbup:
edit: ik lees net dat je praktische voorbeelden wilt …momentje maar weer hihi
Dat CB klinkt goed. Al heb ik ook niet te klagen hoor. Ze volgen de groei in curves, maar klagen niet als Dionne wat minder aankomt. Is niet schrikken volgens hen.
Wat je schrijft over opveoden. Die rust in je gedrag e.d. Is dat echt typisch antroposofisch? Ik doe dat soort dingen ook. Dacht dat het vanuit het onderwijs kwam? (Ik ben gewend om met veel bijzondere lln. om te gaan, ADHD, autisme enz. en ga daarom automatisch uit van rust.)
ok:
vanaf dat Tom als vruchtje in mijn buik zat heb ik contact gemaakt met zijn ziel.
stukje haptonomie zeg maar.
verder heb ik maandenlang geprobeerd lichamelijk contact met anderen dan mijn man en ik te voorkomen.
ter bescherming van zijn aura en zijn binding(zilveren koord verhaal) met mij.
iedereen verklaarde me voor gek, maar het kon mij niet boeien.
ik geef babymassage, voetreflexmassage en droeg hem heeeeeeel veel bij me.
veel bloot op bloot lichaamscontact, samen slapen in de middag en hem omhullen met mijn aanwezigheid en veiligheid.
veel zingen en bewegen op muziek.
ik heb nooit babytaal gesproken, en heb altijd met zijn volwassen-deel van zijn ziel contact proberen te maken wanneer hij huilde, bang was of wat dan ook.
dus niet meegaan in baby-tom maar samen! boven het moment staan.
voeding is hier relatief een hot issue.
ik ben niet heilig, eet ook chips, koek en andere fabrieksrommel :drool: maar we eten wel vegetarisch en zoveel mogelijk biologisch.
we danken moeder aarde voor onze voeding en we zijn staan stil bij seizoenen.
dit wil ik straks erg in de opvoeding gaan betrekken…die dankbaarheid en de binding met de natuur.
terwijl ik hier schrijf vindik het moeilijk pratisch te blijven/worden omdat het gewoon zo veel impact heeft op denken en doen :shifty:
heb het gevoel wel een uur te kunnen tikken :lol:
heb je geen msn? :mrgreen:
Ik heb Mateo gisteren ingeschreven op de VS :dance: :dance: :dance:
Ik heb er zelf 14 jaar opgezeten…Dus als je specifieke vragen hebt, kom maar op…Ik weet alles, vooral uit ervaring… :mrgreen:
jou cb is ok dan
die rust komt uit een veel diepere reden dan de meeste pedagogische stromingen.
de rust die je aanbied is op heel veel vlakken, niet alleen in contact maar dus ook in geluid, derden enz.
oowwwwwwwww doos van pandora :mrgreen:
ja marlous…de enige goede bron :mrgreen:
- veegt dr voorhoofd af…pfieuw…ik kan dingen niet makkelijk verwoorden
:shifty:
@Heksje wrote:
ja marlous…de enige goede bron :mrgreen:
precies :lol:
nee heksje: geen MSN hier.
Ik vind wel dat je duidelijk aangeeft wat je doet in de opvoeding. Is het erg als ik zeg, dat ik het respecteer, maar niet zelf zo zou willen, als ik jou verhalen lees. Vind het wel mega-interessant.
Hoe troost jij Tom dan bijvoorbeeld? Vertel je hem (in gewoon Nederlands, dus geen agoegigoe) dat hij pijn heeft omdat hij gevallen is? Dat het nu even vervelendis, maar dat hetook wee over gaat?
Marlous: Wat vind jij nu zo goed aan de VS? Ik las al dat het antroposofischer was dan jij je herinnerde.
Wat heb jij geleerd op de VS dat andere niet leren op een gewone school?
Wat maakt jou juist zo sterk?
Zijn er ook dingen die je juist hebt gemist?
pijn…hmmm dat is een mooie.
ik heb niet zoveel met pijn…kijk als het bloed dan moet er een pleister op…en is het gebroken dan hup naar de dokter…maar pijn???
hier geen zielige huilbuien om een gestootte knie of hoofd…zolang hij er niet om huilt schenken we er geen aandacht aan… en hij ook niet :mrgreen:
( hij kreeg zijn vaccinatie, huilde kort van de schrik van het zetten en daarna was het over…geen overdreven angsten aanpraten of voordoen…nergens voor nodig, heeft geen toegevoegde waarde en doet af aan het nut van de situatie: pijn als alarmfunctie)
hier wordt pijn redelijk genegeerd.
wij zelf nemen alleen pijstilling als iets echt niet te harden is, dus mij te erg belemmert in mijn dagelijkse doen.maar dan ben ik er ook makkelijk mee juist omdat ik het anders nooit gebruik…nodig is nodig.
ik heb 5 zetpillen per jaar met voltaren…die gaan meestal over datum.
dus om antwoord te geven op je vraag: JA ik leg situaties zakelijk uit maar geen drama’s ( een kindje van een kennis moet voor alle kleine pijntjes een zoentje, een beetje zalf en een snoepje :roll: )
en NEE hier geen "agossie hebbie koppie boem gedaan…aaaaaahhhhhhh kom maar hier krijg je kussiekussie…maar idd gewoon op normale toon en met volwassen woorden)
ow bv: ik troost niet met bv. hier is de borst puur voeding. geen gesabbel en geen getut.
we knuffelen veel, en zo troost ik hem ook.
maar troosten gebeurd alleen als er echt iets is…en troosten bestaat hier ook vooral uit kort knuffelen, afleiden op de arm…en hup weer verder.
ook hierin stimuleer ik al vroeg zijn eigen zlefstandigeheid om om te gaan met die emoties.
Die rust… zet me aan het nadenken. Mooie trigger.
Die rust zit bij mij ook veel dieper dan gewoon pedagogisch handelen.
Die is er denk ik altijd geweest. (zolang ik me kan herinneren)
Als ik terug denk aan mijn jeugd en mijn paarden die ik had. Daar was ook al rust een van de basissen (? is dat een goed woord) die ik gebruikte.
Nu nog steeds. En ook niet alleen in handelen, maar ik ben me er ook bewust van wat onrust in mijn lijf of in mijn omgeving voor invloed heeft op mij en anderen.
Ik ben wel enigszins verbaasd als ik er zo over nadenk. Dacht altijd dat het door mijn werk kwam, maar misschien toch niet. :shifty: Daar moet ik nog eens verder over denken.
Die rust… zet me aan het nadenken. Mooie trigger.
Die rust zit bij mij ook veel dieper dan gewoon pedagogisch handelen.
Die is er denk ik altijd geweest. (zolang ik me kan herinneren)
Als ik terug denk aan mijn jeugd en mijn paarden die ik had. Daar was ook al rust een van de basissen (? is dat een goed woord) die ik gebruikte.
Nu nog steeds. En ook niet alleen in handelen, maar ik ben me er ook bewust van wat onrust in mijn lijf of in mijn omgeving voor invloed heeft op mij en anderen.
Ik ben wel enigszins verbaasd als ik er zo over nadenk. Dacht altijd dat het door mijn werk kwam, maar misschien toch niet. :shifty: Daar moet ik nog eens verder over denken.
:-*
vraagbaak en denktank marlous en heksje tot uw dienst :lol: 8)
:think: Yolande heeft er toch ook veel mee??
maar die zit met dr hoofd in de wolken momenteel toch? :mrgreen: