antroposofie en vrije school. Wie legt het me uit?

ow en…als je mij in het echt ziet zou je niet zeggen dat ik rustig ben 8) maar het is toch echt zo :lol: :lol: :lol: :lol:

:slight_smile: zo troost ik dus ook. Ik zeg vaak tegen mijn man: ‘Niet kijken, dan is ook niets aan de hand.’ Ik hou niet van gezeur over pijntjes. Al mag schrikken van vallen best. Dat benoem ik dan ook zo.

Hoe gaat het dan als je met Tom gaat wandelen? Wat is daar antroposofisch aan?

@Hellen wrote:

:slight_smile: zo troost ik dus ook. Ik zeg vaak tegen mijn man: ‘Niet kijken, dan is ook niets aan de hand.’ Ik hou niet van gezeur over pijntjes. Al mag schrikken van vallen best. Dat benoem ik dan ook zo.

Hoe gaat het dan als je met Tom gaat wandelen? Wat is daar antroposofisch aan?

ik en wandelen??? nee dan moet je natas1 hebben :mrgreen:

ik doe alles met de bus :oops: :wink:

alhoewel ik mijn leven langzaam beter nu Tommie lopen kan hahahahahahah ben eergisteren ruim 2.5 uur wezen lopen met hem*braaf he LOL

maar wat ik met bewegen bedoel is dat lijf en geest 1 zijn en dat je dus flink moet bewegen en je lijf in verbinding moet brengen met je gedachten en emoties…dus wij dansen samen, spelen in de tuin, wandelen soms in het weekend met papa enzo…maar ook stoeien valt hier onder bewegen :lol:

ow and for the record: ik noem mezelf niet antroposmurf hoor :angel: en BEN het al helemaal niet.

ik ben gewoon een duizenddingendoekje wat niet goed wijs is…en toch ook weer wijzer dan me lief is :wink:

@Hellen wrote:

Marlous: Wat vind jij nu zo goed aan de VS? Ik las al dat het antroposofischer was dan jij je herinnerde.

Ik vind het goed dat ze naar elk kind ansich kijken. Inspelen naar HUN kunnen, niet wat een kind in de huidige maatschappij moet kunnen op bepaalde leeftijden.
Daarbij vind ik het belangrijk dat de natuur centraal staat.
Ook de jaarfeesten zijn echt heel erg leuk voor een kind. Sint Jans, Sint Maarten (en dan niet met een lelijk lampionnetje snoep vragen, maar geleerd worden hoe en wat...)
En nog zoveel meer...
De materialen zijn natuurlijk en kleurplaten en stiften zullen nooit aanwezig zijn. Dat is prettig. Je eigen fantasie gebruiken..

Wat heb jij geleerd op de VS dat andere niet leren op een gewone school?

Ook vind ik de aparte vakken die gegeven worden een goede aanvulling tot het 'gewone' aanbod. Ik kan bijvoorbeeld allemaal vreemde dingen die vele nooit hebben geleerd. Maar het was leuk om iets nieuws te leren, dingen die niet standaard zijn.
Van alle markten thuis zeg maar.
Ook vond ik het sociale aspect erg belangrijk. Je zit 14 jaar bij dezelfde kinderen in de klas. Daar is helemaal niets nadeligs aan. Ik kan niets opnoemen wat er naar aan is. Daarbij spreek je de leraren aan bij naam.
De leraren kennen ook jouw kind, het is geen nummer ofzo. Ze weten wat je kind kunt en waar het toe in staat is. Dus als je eens een keer slechte cijfers hebt, krijg je niet gelijk een laag niveau aangeschreven, maar wordt gekeken hoe je kan worden gestimuleerd.

Wat maakt jou juist zo sterk?

Tja, ben ik wel sterk??
Ik ben iig erg sociaal vaardig...
Ik heb vriendinnen die ik al 24 jaar ken, waar ik mee ben opgegroeid. Dat gaat gewoon nooit meer stuk. Die basis vind ik erg belangrijk. Hoe vaak hoor ik niet van mensen dat ze geen vriendinnen hebben?
Als je zoveel van elkaar gedeeld hebt, ken je elkaar door en door, je goede en slechte kanten. Je hoeft je niet voor te doen als iemand die je niet bent.
Ik ben aan een kant sterk omdat ik zelfverzekerd ben. Omdat mij dingen zijn geleerd die ik dacht nooit te kunnen, maar het toch is gelukt.
Dat ik niet zomaar ben opgegeven. Dat de leraren vertrouwen bleven houden dus ik dat ook kreeg...
Maar dat zijn eigenlijk factoren die samen gaan met je karakter...

Zijn er ook dingen die je juist hebt gemist?

Wat ik erg gemist heb is structuur in het examenjaar.
Jarenlang wordt je gestimuleerd op je eigen niveau, maar in het examenjaar moet je toch echt presteren voor de wettelijke norm. Daar hadden ze ons wat beter op kunnen voorbereiden..

Nog meer vragen???? :mrgreen:

Oh, en ik ben alles behalve antroposofisch… 8)

Marlous: hoe gingen ze bij jou op school om met kinderen die leerproblemen hebben? Stel je even voor Mateo blijkt dyslectisch :? en leert echt zeer moeizaam lezen.

Laten ze dat zo? Met de gedachten dat hij op andere vlakken juist sterk is en zich toch wel leert/kan uiten. Of gaan ze keihard aan de slag om hem toch nog o peen redelijk niveau te leren leen en schrijven (lijkt mij een essentiele vaardigheid. Of niet?)

Heksje: ik bedoelde niet wandelen vanwege het bewegen, maar meer van wat leer je Tom dan tijdens het wandelen.

Dus even anders.

Je zit met Tom in de tuin. Er kruipen regenwormen, mieren enz. Het waait. er liggen bergjes zand van de mieren enz. Wat doe jij op dat moment met Tom (of een al iets grotere Tom :slight_smile: ) dat typisch antroposofisch is.

Ik zou de beestjes benoemen, oppakken bekijken (zonder pootjes uit te trekken), vertellen dat die zandbergjes de huien zijn van de mieren enz. Kun je je er iets bij voorstellen? :oops: Wat doe jij?

Maar ja: eigenlijk moet ik het niet aan jullie vragen. Jullie zeggen allebei niet antroposofisch te zijn. :mrgreen:

:mrgreen:

wat er antropo aan is om dingen te benoemen?

nou dat ik zeg dat alles bezielt is, dieren en dingen :mrgreen:

dat er 1 cirkel van leven en dood en dat dood eigenlijk niet echt bestaat enz.

dus de spirituele kant ook in dagelijkse dingen benoemen…

en dus weer puntje 2, 4 en 5 betrekken in het dagelijkse leven.

maar dat is niet speciaal antropo dat is gewoon spiri 8)

:mrgreen: Nog een vraag voor Heksje (ik ben je bezigheidstherapie vandaag :stuck_out_tongue: )

Voor de zomervakantie kreeg ik een vraag van ouders die gingen verhuizen. Ze wilde hun kind inschrijven op een jenaplanschool. Ze vroegen mij ( :shock: ) of dat nu ook antroposofisch was, net als de vrije school. Ik bn hen het antwoord schuldig gebleven.

Ik weet zeker dat jij het antwoord wel weet. Dus help me even…

Ik benoem ook gewoon alles hoor…Ik wil gewoon dat Mateo weet waar alles vandaan komt, en dat hij niet, zoals kinderen in engeland een visstick tekenen als gevraagd wordt een vis te tekenen of niet eens weten hoe brocolie eruit ziet…

Daarom heb ik bewust gerapleyd…

Maar ik zie persoonlijk niet echt in waarom dat typisch sofisch zou zijn…

Oh en ik hoor inderdaad vaker dat de vs moeilijk zou kunnen doen met leerachterstanden? Ik vraag mij af waar die verhalen vandaan komen…

Als een kind iets minder goed kon dan werd daar meer aandacht aan besteed of kreeg het bijles…gewoon goed dus…

ne jenaplan heeft een andere pedagogische achtergrond…

bij de vs is het Rudolf Steiner,

bij Jenaplan is het Peter Petersen

ze werken wel samen als vernieuwingsscholen in de SOVO

Het dingen benoemen is denk ik niet antropo, tenminste dat boelde ik. maar dat zou ik doen, als ik met een grotere Dionne in de tuin zou spelen.

@marlous:

Ik denk dus ook wel eens dat een vs minder goed omgaat met leerachterstanden.

Dus daarom vraag ik er specifiek naar. Ik wil namelijk een zo eerlijk mogelijk beeld opbouwen.

Waar baseer ik me op? Op wat ik heb gezien tijdens die dag op de PABO en mijn gesprekken met mijn moeder die in het speciaal onderwijs werkt. Zij krijgt regelmatig lln. van de VS binnen die nog steeds niet kunnen lezen na 3 jaar leesonderwijs. Daar is dan weing tot niks aan extra hulp terug te vinden, wat dus wel had moeten gebeuren.

Misschie ligt dit niet aan de VS in het algemeen, maar gewoon aan de kwaliteit van die ene school (en is dat toevallig een VS).

Nou, wat schandalig…

Op de vs in Amsterdam wordt daar gewoon wel aandacht aan besteed…

Maar eh…Moeten die ouders dat trouwens ook niet stimuleren?

Ik zou toch denken dat als je kind na 3 jaar nog niet kan lezen, je daar wel wat eerder achter komt…Maar dat terzijde…

Stel dat ik misschien toch wel wat antroposofischer door het leven wil gaan. Waar moet ik dan beginnen. Wat zou ik moeten/mogen doen of laten en in de opvoeding?

Ik vind het echt heel interessant. Hoor dingen waar ik van denk dat is goed, dat wil ik ook wel.

postje aan het begin van de vereniging …er is daar ook een forum meen ik :wink:

denk dat een wat spirituele levenshouding en wereldblik veel mensen goed zou doen…

bijt je niet vast in antro…lees gewoon is wat popi-spirboeken 8) 8)

Adviseer me eens een paar boeken. Heb nl. geen voorraad meer en dit lijkt me interessant.

Ik heb me ingeschreven voor dit forum. Nu nog eventjes geduld. Ik ben benieuwd.

dank je wel.

nou in zoverre maakt het me wat uit dat de antroposofie ( haast?) een religie is en ik verre van religeus ben :wink:

verder ben ik niet antroposofisch omdat ik de ideeen van rudolf steiner niet aanhang en voor een groot deel zelfs verwerp :wink:

dus in de dagelijkse dingen maakt het in zoverre dus wel uit :smiley:

maar dat geeft niet…want ik begrijp wel wat je bedoelt.

het is de grondhouding tav het leven die gelijk is 8)

ben overigens ook lid van dat forum… :mrgreen:

Ik heb dit topic met interesse gelezen.

Ik werk op een school voor voortgezet speciaal onderwijs, en de laatste jaren hebben wij een aantal leerlingen van de vrije school gekregen, die letterlijk hun naam niet kunnen schrijven. Ze zijn behoorlijk dyslectisch, maar als er meer aandacht aan was geschonken, hadden ze toch een beter niveau gehad (na enkele maanden met ze te werken gaan ze goed vooruit).

Ik denk dat je bij alle type onderwijs goede en minder goede scholen hebt. Blijkbaar is de vrije school bij ons in de buurt niet zo goed.

Het stukje rust, en alle leerlingen bekijken als individu herken ik van onze school. En dan spreekt mij erg aan.

Hopelijk kan ik dat straks ook toepassen als ik zelf moeder ben.