Anti D spuit bij tweede kind.

kom net bij de vk weg!

Alles was goed, het duurde wel een tijdje voor ze het hartje hoorde.

Ik kneep hem wel even zeg

Maar na 5 minuten was daar eindelijk (doch zachtjes) het hartje!!!

Randy was nog even bang dat het mijn hart was, maar de vk zei dat me gelijk had laten opnemen als mijn hart zo snel aan het kloppen was.

We kregen nog wel even een onaangename verrassing

Ik ben O negatief, bij 30 weken krijg je dan een prik en eventueel na de bevalling weer.

Maar omdat dit mijn 2de kind is, krijg ik die 30 weken prik niet, met alle risico’s van dien. :shock: :hand:

Haar letterlijke woorden waren: ‘er zijn te weinig prikken en 2 kinderen zijn gebruikelijk, vandaar dat je hem alleen bij de eerste helemaal krijgt’.

Voor dit kindje is er weinig risico, maar voor een derde zou het betekenen dat we een verhoogd risico lopen een doodgeboren kindje te krijgen

Weten jullie hier iets van af?

Mij lijkt het toch belanchelijk dat Nederland met zijn goede verstand alle derde geboren van O negatiefe vrouwen dood kan laten gaan.

Hoe is dit bij anderen gegaan die zwanger waren van hun tweede, derde kind?

Mijn eerst is positief.

Als ik nu in de zwangerschap bijvoorbeel een ongeluk krijgt, en er komt bloed vrij van het kindje, dan zal mijn lichaam antistoffen maken.

Die prik met 30 weken zorg ervoor dat dat niet geactiveerd word.

Bij een tweede, is er weinig risico, maar bij een derde kan mijn lichaam ertegen in gevecht gaan.

Sjeeeee… wat raar, Joseetje! Ik zou dat ook niet fijn vinden om te horen hoor!

Ik hoop dat je gauw wat reacties krijgt van meiden, die hier al ervaring mee hebben, want ik zou het eerlijk gezegd echt niet weten!

:?

:hug:

ik ben o neg, geloof dat het idd zo werkt als baukje beschrijft.

als je kindje pos blijkt, krijg je na de bevalling zowiezo anti D

Oooo, ik zie nu net de reactie die Baukje ondertussen ook getypt heeft!! Klinkt misschien ook wel logisch zo… :think: Ik hoop dat ze gelijk heeft en jij je geen zorgen meer hoeft te maken, want dat kun je nu niet gebruiken! :-*

Ja zo klinkt het logisch, maar omdat ze al sinds 1969 deze prik geven en eerst alleen na de bevalling deden, hebben ze gezien dat het voor veel vrouwen niet afdoende was.

Daarom is in 1998 besloten om ook tijdens de zwangerschap te priken.

Hoe het werkt weten ze niet, maar het werkt wel.

Maar omdat er nu een tekort zogezegd is (in het buitenland is het vrij te bestellen)

Heeft de overheid besloten om die 30 weken prik alleen bij de eerste te doen, omdat 2 kinderen voor de meeste gezinnen genoeg is.

De 30 weken spuit zorgt ervoor dat het afweersysteem tijdens de bevalling niet geactiveerd word, dit is voor het volgend kind belangrijk omdat zo het lichaam van mama niet tegen het kind gaat werken.

Die na de bevalling lijkt afdoende, maar het ontbreken van die 30 weken prikt brengt extra risico’s met zich mee bij een derde kind.

Er is vanavond letterlijk tegen ons gezegd dat wij bij een derde kind een verhoogd risico hebben dat er iets mis gaat.

FOETAAL DNA

Al sinds 1969 krijgen alle rhesus-negatieve zwangeren met een rhesus-positief kind kort na de bevalling een injectie met anti-D. Dit voorkomt dat ze antistoffen aanmaken waarvan een volgend kind de dupe wordt. Hoe dit mechanisme precies werkt is niet bekend, dát het werkt wel. Maar niet altijd en niet bij iedereen. Daarom werd in 1998 gekozen voor een extra bescherming: anti-D toediening tíjdens de zwangerschap. In het buitenland was dat al langer de praktijk. Omdat anti-D schaars is – het wordt via een belastende behandeling gewonnen van geïmmuniseerde vrouwelijke vrijwilligers – besloot de overheid dat alleen D-negatieve zwangeren die nog geen kinderen hadden hiervoor in aanmerking kwamen. Dat is minder dan de helft van de risico-groep. ‘De gedachte erachter was dat de meeste vrouwen maar twee kinderen willen’, verduidelijkt Ellen van der Schoot, verbonden aan zowel Sanquin Research als de afdeling Hematologie in het AMC. ‘Toediening van anti-D tijdens een eerste zwangerschap, voorkomt dat het afweersysteem van de moeder tijdens de bevalling wordt geactiveerd, en dat beschermt dus het tweede kind. Als je uitgaat van gezinnen met maximaal twee kinderen, is de maatregel dus afdoende. Maar het is natuurlijk niet in overeenstemming met de realiteit.’

Voor de OPZI-onderzoekers stond voorop dat het donorplasma zo goed mogelijk gebruikt moest worden en, omdat aan elk bloedproduct een risico kleeft, uitsluitend als het écht nodig is. In het verlengde van de landelijke studie onderzocht Van der Schoot daarom of het mogelijk was om al tijdens de zwangerschap te bepalen of er sprake is van een rhesus-positief kind. De onderzoekster slaagde er als eerste in deze typering uit te voeren op basis van celvrij, foetaal DNA, dat vermeerderd wordt met behulp van polymerasekettingreactie (PCR). ‘Omdat placentacellen afschilferen in de bloedbaan van de moeder komt daarin een piepkleine hoeveelheid ‘puur’ foetaal DNA terecht. Omdat we zo gevoelig moesten meten, was het de vraag of de techniek toepasbaar te maken was voor een grotere groep. Dat is gelukt, en met een beter resultaat dan verwacht. Met foetale genotypering misten we op 1250 rhesus-negatieve zwangeren slechts drie keer een rhesus-positief kind.’ Dat is nog geen half procent. Je mist met deze test dus veel minder rhesus-positieve kinderen dan met het huidige regime, waarbij vrouwen na hun eerste kind – onterecht - geen anti-D meer krijgen.

gekopieerd van de site van het amc

Toevallig vandaag bij voor controle geweest bij mijn huisarts.

Ik ben 30 weken zwanger van mijn tweede kindje en moest vandaag bloed prikken.

Bij mijn eerste kreeg ik bij 30 weken weken een anti -D injectie.

Nu hebben ze bloed geprikt om te kijken of ik deze keer anti-stoffen aanmaak tegen dit kindje. Mocht dit zo zijn, wat sporadisch voorkomt dan is dit goed te behandelen. Maak ik geen anti- stoffen aan is er niks aan de hand. Bij de bevalling word er dan weer bloed uit de navelstreng gehaald om te kijken of het kindje positief of negatief is. Bij een positief kindje krijg je dan weer een injectie om je te beschermen bij een volgende (3e) zwangerschap.

Zo heb ik het begrepen! Rhesus baby’s zijn nog maar zeldzaam sinds er goede behandeling voor is.

Groeten Tamara

Er is mij vanavond niks verteld over controle bij 30 weken, nog bij een spuit mocht ik een ongeval krijgen.

Wel was er nu niks in mijn lichaam te vinden, maar ik weet niet of dat veranderd.

Sorry tuurlijk moet ik niet gelijk in de stress raken, maar als een vk tegen je zegt dat je bij een derde een verhoogd risico hebt dat er iets vreselijks misgaat dan stress ik toch even :frowning:

Helemaal omdat dit in de familie een gevoelig punt is aangezien mijn man 2 broers hieraan verloren is.

Dank je baukje :-*

nogmaals dank je :-*

Ik heb al meerder malen een anti-d Injectie gehad.

De eerste keer naar mijn missed abortion. De 2e keer toen ik 30 weken zwanger was van Lucas en toen Lucas geboren was nog een keer omdat hij positief was. In de zwangerschap van pepijn moest ik met 30 weken wel bloed laten prikken, als daar anti stoffen te zien zouden zijn zou ik hem nog wel een keer krijgen maar dit was niet zo!

Na de bevalling van pepijn heb ik hem weer gekregen, en nu ik zwanger ben van ons 3e kindje moet ik met 30 weken weer bloed laten prikken en dan krijg ik er pas een als ik anti stoffen aan zou maken.

Als ik jou was zou ik me toch geen zorgen maken hoor!

Wie heeft er gezegd dat er bij een 3e een grotere kans is op een rhesus kindje? Ik heb dat nog nooit gehoord?

Ik heb dat ook nog nooit gehoord van te weinig prikken, bij een derde kindje meer risico :think: …

Wat diertje al vertelde…dat ken ik ook…heb bij Sanne met 30 weken de prik gehad…(ben zelf A-negatief) en zij bleek bij de geboorte A-positief dus ik kreeg een prik met Anti-D ook na de bevalling…

Bij Sem met 30 weken geen prik maar wel na de bevalling weer Anti-D voor een evt volgend kindje zo werd mij verteld…

Meiden het is mij gisteren letterlijk verteld, dat er bij een tweede geen gevaar is mocht dit kindje positief zijn.

maar mocht het derde kindje positief zijn, dan is er wel degelijke meer risico.

Ik verzin dit niet hoor, is me gisteren letterlijk verteld.