Anti D spuit bij tweede kind.

@joseetje wrote:

Meiden het is mij gisteren letterlijk verteld, dat er bij een tweede geen gevaar is mocht dit kindje positief zijn.

maar mocht het derde kindje positief zijn, dan is er wel degelijke meer risico.

Ik verzin dit niet hoor, is me gisteren letterlijk verteld.

Ja, dat zal wel, maar waarom weet ik dan van niets?

Ik ben zwanger van mijn 3e kindje, mijn vorige 2 kinderen waren positief, als dit 3e kindje ook positief zou zijn dan is er volgens jou en de vk/gyn meer risico. Maar dan hoor ik dat toch ook juist te weten…

Mijn vk en mijn gyn hebben daar beide niets over gezegd…

Ik moet 10 oktober terug dan zal ik het wel vragen…maar blijf het erg vreemd vinden.

Ben zelf 6,5 jaar kraamverzorgende geweest en heb dit dus nog nooit gehoord…lijkt me dat dat dan ook bij basiskennis van een kvz moet horen?!?

Ik snap jou ook wel, ik vertel alleen wat mijn vk verteld heeft.

En wat ik naar aanleiding daarvan op internet vind.

Ik ben B neg en heb zowel bij mijn oudste als bij mijn jongste 2 keer de spuit gehad hoor.

Mijn beide kinderen zijn positief en dus kreeg ik ze na de bevalling ook.

Bij de tweede zwangerschap kreeg ik hem trouwens niet met 30 maar met 28 +3 weken. ( de dag erna is ze geboren) en dus met 28+4 weer! :?

@joseetje wrote:

Meiden het is mij gisteren letterlijk verteld, dat er bij een tweede geen gevaar is mocht dit kindje positief zijn.

maar mocht het derde kindje positief zijn, dan is er wel degelijke meer risico.

Ik verzin dit niet hoor, is me gisteren letterlijk verteld.

Nou, zoals ik beloofd had heb ik het vandaag aan de vk gevraagd en ze vond het onzin.

En er is volgens haar ook geen te kort meer aan ant-d dit is wel een tijdje (jaren geleden) geweest, maar nu dus echt niet meer.

Hoeveel kinderen je krijgt maakt dus niet uit en dus ook de kans op een rhesus kindje is dus echt niet groter.

Zoals ik al eerder zei, maakte ik me daar geen zorgen over, maar nu weet ik het dus 100% zeker :dance: :dance: :dance:

owh das fijn om te lezen…

:dance: :dance: :dance: dan loopt haar vk dus een beetje achter denk ik :think:

Mijn vk is net afgestudeerd :eh:

Ik zal er de volgende keer weer eens naar vragen en desnoods vragen naar een andere vk die het mij kan uitleggen.

En als ik van haar hetzelfde verhaal te horen krijg, dan bel ik denk ik mijn oude vk-praktijk op.

Jeanett: ik vind het fijn dat je vk je kon geruststellen, voor zover dat nodig was.

Mijn vk gaf ook aan dat er vanwege het tekort aan anti-D niet standaard meer een prik gegeven wordt bij een 2e kindje, ze mogen het iig niet zomaar aanbieden. Ik heb er in mijn laatste zwangerschap wel om gevraagd, mijn vk heeft toen overlegd met de entadministratie en ik mocht de prik krijgen.

@rose_unknown wrote:

Mijn vk gaf ook aan dat er vanwege het tekort aan anti-D niet standaard meer een prik gegeven wordt bij een 2e kindje, ze mogen het iig niet zomaar aanbieden. Ik heb er in mijn laatste zwangerschap wel om gevraagd, mijn vk heeft toen overlegd met de entadministratie en ik mocht de prik krijgen.

een 2e prik word niet gegeven in een 2e zwangerschap als je na de bevalling van je oudste al een anti d prik hebt gehad.

Heb je wel een “negatief” kindje gekregen dan geven ze die spuit wel eens als preventie middel, maar anders ie het niet nodig. Omdat je die dosis anti d al hebt gehad na je bevalling.

Ik ben zwanger van ons 4e kindje en o negatief. Ik moet binnenkort ook mijn bloed laten prikken, voor de 30 week. Ik krijg, als mijn kindje positief is, in de 30 week een anti d injectie. De 3 oudsten hebben ook allemaal postief bloed en ik heb toen alleen maar een anti d injectie gehad, binnen 24 uur na de bevalling. In mijn ogen is het nieuw om in de 30e week al een injectie te krijgen. Mijn ha heeft dus gezegd dat ik iig in de 30 week een anti d spuit krijg als de baby positief is en dan na de bevalling nog een keer… :think:

Het is inderdaad nieuw dat er in de zwangerschap al word gekeken of je kindje positief is.

Op deze manier krijgen alleen vrouwen die de prik ook echt nodig hebben de prik.

Hoe wordt daar naar gekeken dan? Ik kwam namelijk dit tegen:

Anti-D in de 30e week

In week dertig van uw zwangerschap wordt nogmaals bloed geprikt om te controleren of u antistoffen tegen de rhesusfactor in uw bloed heeft Als deze antistoffen ontbreken en u heeft nog geen kinderen, dan krijgt u een injectie met anti-D aangeboden. Dit om te voorkomen dat in de laatste weken van de zwangerschap uw lichaam nog antistoffen aanmaakt tegen het eventuele rhesuspositieve bloed van uw baby. De rhesusfactor van het kind is pas na de geboorte te bepalen.

X Do

(ook rhesus-neg)

Do lees deze link maar eens

http://www.amc.uva.nl/index.cfm?pid=4009&uitgaveid=46&contentitemid=390&itemid=101

Gek, onderaan de link spreken ze over het RIVM enzo. Maar op de site van het RIVM stond juist de tekst die ik geplaatst had… Weird?

Afijn, ze hebben dat bij mij in het ziekenhuis hier helemaal niet over gehad, alleen over de anti-D spuit. Nu wil ik eerst mijn man getest hebben (als hij ook negatief is, maakt het niet uit). Ik kan namelijk heel raar reageren op vaccinaties e.d. dus als het niet hoeft, dan liever niet!

X Do

Nee inderdaad als je man negatief is, hoef het niet.

Scheelt je toch weer een prik he :mrgreen:

Ik heb vorig jaar ook raar op die prik gereageerd.

Je kan er namelijk een lage bloeddruk van krijgen en die had ik al, geen goede combinatie; lage bloeddruk en een spuit die dat als bijwekring heeft :?

@Dominique wrote:

Gek, onderaan de link spreken ze over het RIVM enzo. Maar op de site van het RIVM stond juist de tekst die ik geplaatst had… Weird?

Afijn, ze hebben dat bij mij in het ziekenhuis hier helemaal niet over gehad, alleen over de anti-D spuit. Nu wil ik eerst mijn man getest hebben (als hij ook negatief is, maakt het niet uit). Ik kan namelijk heel raar reageren op vaccinaties e.d. dus als het niet hoeft, dan liever niet!

X Do

Dat wilde ik ook, maar ze willen geen risico nemen. Jij kunt bij hoog en laag beweren, dat het kind van je man is, maar stel dat het van de buurman is :wink: . Ze nemen nooit maar dan ook nooit risico’s!

Ik weet dat ze normaal nooit dat risico nemen (inderdaad i.v.m. vreemdgaan). Maar aangezien ik allergisch ben voor bepaalde bestanddelen in vaccinaties waren ze er toch wel heel erg voor om mijn man te gaan testen. (hopelijk voor mij is hij ook rhesus negatief!)

@Dominique wrote:

Ik weet dat ze normaal nooit dat risico nemen (inderdaad i.v.m. vreemdgaan). Maar aangezien ik allergisch ben voor bepaalde bestanddelen in vaccinaties waren ze er toch wel heel erg voor om mijn man te gaan testen. (hopelijk voor mij is hij ook rhesus negatief!)

Idd, als je man negatief is, zetten ze hoe dan ook die anti d prik.

Ik hoop echt dat je hem niet hoeft als ze dat zeggen.

@Jeanet:

Het ziekenhuis was zelf heel huiverig om mij een anti-D prik te geven (gezien mijn allergie-reacties op ingespoten vloeistoffen).

Ik heb nu thuis een testje gedaan en het lijkt erop dat hubbie ook negatief is! :smiley: Nu nog de echte bloedtest in het ziekenhuis…

X Do