Ander werk en IVF

Howdie,



Ik heb gesolliciteerd. En mijn bescheidenheid dient te zeggen dat ik echt een heeeele goede kans maak met mijn achtergrond.

Ik kwam de vacature per toeval tegen op internet, en voor ik het wist was mijn sollicitatie al verzonden.

Ik wil weg bij mijn huidige werk, en had met mezelf afgesproken na de IVF-procedure te doen, als blijkt dat ik niet zwanger word. Gezien alle onzekerheid.

Wat vinden jullie? Moet ik bij een gesprek aangeven dat wij met een IVF-procedure bezig gaan?

Wil niet zeggen dat ik bij een zwangerschap en beeb straks niet meer zou willen werken.

Aan 1 kant zeg ik, het gaat ze niets aan, maar wat als ik zwanger raak, dan ben ik niet eerlijk geweest. Da’s ook niet fijn om zo een baan te beginnen. Ik probeer me af te vragen hoe ik het zou willen als er iemand bij mij kwam solliciteren, maar ik kan niet objectief zijn, merk ik.

Of zou ik deze baan moeten laten schieten? En als ik dan niet zwager word, dan heb ik misschien mega spijt.

:think: :think: :think: :think: :think: :think: :think:



Give me some good advice please!!

Hoi Pebble,



Leuk voor je dat je gesolliciteerd hebt! Ik hoop dat je de baan krijgt, meid! Wat betreft de IVF: Ik heb zelf laatst ook gesolliciteerd en ben ook bezig met IUI en in februari gaan we met de eerste IVF-poging beginnen. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek, en ik heb voor mezelf besloten dat ik niks over de behandelingen zou vertellen. Het gaat gewoon niemand iets aan! Tijdens een sollicitatiegesprek mag een werkgever niet vragen naar je kinderwens, dat is wettelijk bepaald. En dus ben jij ook aan niemand verplicht om daar iets over te zeggen. Stel dat je in september zwanger wordt (wat ik ontzettend voor je hoop!), dan is het toch helemaal niet een kwestie van dat je niet eerlijk bent geweest? Je hoeft je toch tegenover niemand te verantwoorden? Ik denk maar zo: als een werkgever een vrouw aanneemt, dan weet diegene ook dat er kinderen kunnen komen/zijn. Dus waarom zou jij daar tijdens een sollicitatieprocedure al iets over moeten zeggen? Stel dat je zegt dat je bezig bent met IVF, dikke kans dat je niet aangenomen wordt daardoor. Je moet ook aan jezelf denken, meid! Stel dat er expliciet naar gevraagd wordt (wat niet mag) dan kun je altijd nog eerlijk antwoord geven, toch? Ik zie het niet als een kwestie van liegen. Als er niet naar gevraagd wordt, hoef jij er niet over te beginnen!



En wat betreft de behandelingen zelf: je hebt recht op vrije tijd voor artsenbezoek, dus hier zou je ook geen problemen mee moeten kunnen krijgen, en anders kun je het nog altijd via een CAO spelen.



Dus ik zou nergens over beginnen. Al die behandelingen vergen al zoveel van je en bepalen en beheersen je hele leven, als jij graag die baan wilt moet je ervoor gaan! En dan zie je later wel hoe het gaat. Wie weet zijn de behandelingen vrij gemakkelijk met je baan te combineren. En als je zwanger wordt, dan zie je toch wel weer hoe het verder gaat? Wie weet zijn ze zo blij met ze je dolgraag willen houden. Dat weet je toch allemaal nu nog niet, dat is allemaal afwachten.



Dus zet 'em op & ik hoop dat je de baan krijgt! :-*



Groetjes,

Jippie

He,



Ik begrijp je punt. Maar mijn angst is dat ik straks met IVF bezig ben en daar net zou starten. Dan zou ik ‘hopelijk’ in mijn proeftijd zwanger worden, en als ze me er dan uitknikkeren heb ik niks.

Of als ze moeilijk doen over artsenbezoek. Nu kan ik het regelen zoals ik wil, ik hoef maar te kicken en er staan 3 collega’s in de aanslag om in te vallen.

Vraag me af of er in de horeca cao ook dingen zijn opgenomen over artsenbezoek.

Ik wacht wel af, denk ik. Pas over 2 weken gaat de 1ste selectie plaatsvinden. Ik vind het wel moeilijk, het lijkt me echt een keitoffe baan, maar ik wil me eigenlijk focussen op de IVF. Maar ik baal stevig van mijn huidige werk. En ik heb een eigen huis etc…etc…genoeg haken en ogen dus.

Weet alleen dat mijn werk een hoop negatieve energie vreet, en dat ik mede hierdoor inmiddels al 11 weken overspannen thuis zit.

Hey meid,



Als je je nu zo ongelukkig voelt in je huidige baan, moet je sowiezo op zoek naar iets anders. Dus ga ervoor!

Ik zou niets zeggen over het IVF gebeuren. Dat gaat ze niets aan…

En als je zwanger wordt, dan ben je de gelukkigste persoon op aarde.

En ook als je zwanger bent, hoef je dat nog niet te vermelden. Dus tegen de tijd dat iemand kan zien dat je zwanger bent, ben je de proeftijd al voorbij.



Succes.



Noortje

he peble

wat wil je gaan doen?

ik zou niets zeggen, ‘normale’ mensen die gestopt zijn met de pil delen dat ook niet mee, ook niet als ze solliciteren. Ik zou alles op zijn tijd bekijken, eerst aangenomen worden en als je er eenmaal werkt zul je ook merken hoe ze tegenover dit soort zaken en arts bezoek staan.

In ieder geval je nu niet gaan druk maken over onzekerheden in de toekomst…

succes!

Corine

Jullie hebben denk ik wel gelijk.

Waarom zou ik ook iets zeggen? Ik zit alleen zo van, als ik dan net daar zou werken en ik moet dan steeds naar het zh. We zitten dan middenin de IVF. Dat lijkt me heel lastig.

Maar ja, eerst maar uitgenodigd worden voor een gesprek…



Thanx

maar dat gaat natuurlijk lukken!! wanneer hoor je dat?

ben echt benieuwd wat je wilt gaan doen, zit zelf ook in de foodservice/horeca business, maar dan aan de leveranciers/supplier kant.

geloof in jezelf pebble!

:smiley:

Vanaf maandag kunnen ze bellen…dan sluit de inzending zeg maar. Duim je mee? Het is echt een hele leuke baan.

Maar je zult toch steeds naar het ziekenhuis moeten?

Dan zul je het toch ook moeten melden!!

Ik denk dat eerlijkheid het beste is, dan kunnen ze achteraf niet klagen.



Suc6 :thumbup:

he pebble

wat is het nu geworden met baan??



Corine

Wacht nog op reactie…verwacht vrijdag of maandag bericht

Victoria: Je hebt ook wel gelijk. Maar zou jij dat van tevoren melden? Wettelijk ben je het niet verplicht om dat tijdens een sollicitatiegesprek te melden en zij mogen er niet naar vragen. Wees eerlijk, als je zoiets al bij het sollicitatiegesprek meldt, is de kans heel erg groot dat je om die reden niet aangenomen wordt (ookal zouden ze het nooit zeggen). Je zou toch ook niet tijdens een sollicitatiegesprek melden dat je bijvoorbeeld met de pil bent gestopt/op de normale manier bezig bent met zwanger proberen te worden? En als je die baan eenmaal hebt, dan moeten ze je verplicht vrij geven voor de artsenbezoeken.



Ik zie dit niet als een vorm van niet eerlijk zijn. Ik zie dit als voor jezelf zorgen. Iedereen heeft toch een leuke baan nodig en moet aan zijn/haar centjes komen en voor eten op de plank zorgen? En als je zoiets van te voren vertelt, val je zeker meteen buiten de boot. En je ziet toch vanzelf wel hoe het gaat als je met een behandeling bezig bent?



Pebble: Ik ben heel erg benieuwd of je voor een gesprek wordt uitgenodigd! Laat je wel even weten hoe het gegaan is?

Heel veel succes!



Groetjes,

Jippie

I keep you posted!

Dat is wel zo Jippie, maar als je steeds weg moet en je bent nog in je proeftijd, dan weet ik niet of je een vast contract krijgt. :think:

Nee, dat is zo, Victoria. Daar heb je ook gelijk in!



Het verschil tussen mij en Pebbel is, dat ik op dit moment geen baan heb en ik heb in wezen ook niks te verliezen. Dus ik denk dan: Oke, als ik de baan krijg dan is het mooi meegenomen. En knikker ik er dan na een proeftijd uit door de behandelingen, dan heb ik er toch een paar maanden gewerkt, heb ik me kunnen bewijzen en heb ik in die maanden toch wat geld verdiend. En dan heb ik er verder niks door verloren.



Maar als je nu een “goede” baan op gaat zeggen voor een andere baan en je weet niet of het werk met de behandelingen te combineren is, of ze dat accepteren, enz. Dan zit je straks misschien zonder baan en heb je spijt. Dus dan ligt het wel ingewikkelder. Dus het hangt ook heel erg van je situatie af. En die van mij is dan wat minder ingewikkeld dan bij een ander misschien. Dus je hebt helemaal gelijk, hoor! :-*



Pebble: Weet je al wat? Ik hoop dat je vandaag bericht krijgt!



Groetjes,

Jippie

Daarom zou ik gewoon eerlijk zijn, want dan zijn ze op de hoogte ervan.

Nemen ze je aan, dan kun je ook verwachten dat ze leuk reageren mocht je zwanger raken :wink:

Het gaat niks worden met die baan. Leek allemaal leuker als het eigenlijk is. Ben niet teleurgesteld, kan me nu gewoon speren op de IVF.

Hee Pebble,



Jammer, meid! Maar hoe is het dan nu gegaan?

Ben je helemaal niet uitgenodigd voor een gesprek, of had je zelf zoiets van: Nee, toch maar niet?



Heel veel succes met de komende IVF-poging en ik blijf je zeker volgen via jullie topic! :-*



Groetjes,

Jippie

Ben er geweest om ff te kijken welke tent het is. Maar voelde me er totaal niet op mijn plek. Kwam binnen en na wat gedronken te hebben en het geabsorbeerd te hebben, dacht ik…nee. Het voelde echt niet prettig.

Ik had een uitnodiging liggen voor volgende week, maar heb die mensen afgebeld. Denk niet dat ik er gelukkig zou worden. Ben ook niet teleurgesteld ofzo, ik focus me nu gewoon op de IVF en ondertussen reintegreer ik in mijn huidige bedrijf.

Heej Pebble,



Oke, op die manier. Als iets niet goed voelt, moet je het zeker niet doen, meid!

Misschien dat er binnenkort een andere leuke baan op je pad komt, ik hoop het voor je!



Maar nu eerst dan maar heel veel succes met de IVF!



Groetjes,

Jippie