Ander merk anticonceptiepil meekrijgen, ervaring?

Ik slik nu al zo’n ruime 15 jaar de Microgynon30 als anticonceptie.



Gisteren heb ik een nieuwe voorraad opgehaald bij de apotheek en daar werd mij mede gedeeld dat er een nieuw doosje omheen zat.

Verder was alles hetzelfde, alleen het doosje was dus anders.



Ik was al op mijn hoede omdat ik het recent geleden daar nog over heb gehad met een vriendin en een collega.

Die hadden dus een ander, goedkoper merk anticonceptie gekregen en mijn vriendin die heeft daar dus last van gehad, door zich algeheel niet lekker te voelen.

Ontzettende hoofdpijn, maar ook niet lekker in haar vel zitten. Kreeg het opeens ook heel warm en begon dan te zweten.

Maar ook ontzettende negatieve gevoelens en emoties.

Ze heeft de link zelf kunnen leggen, en nu ze haar vertrouwde pil weer heeft, voelt ze zich ook weer de oude.



Mijn collega ondervind ook hinder, maar bij haar uit zich dat in ontzettend vet haar, haaruitval, bultjes en puistjes in haar gezicht en ontzettende vermoeidheid.



Dus toen ik gister ineens andere doosjes kreeg was ik al op mijn hoede.

Thuis direct bekeken, en buiten dat het doosje anders is, is de pil zelf ook anders (microgynon is rond/bol en gecoat, dit is een tablet van samengeperst poeder en het is een platte tablet).

De fabrikant is ook totaal anders.



De werkzame stoffen zijn gelijk, dat klopt.

Mijn man (en voorheen ikzelf ook) werkt bij een Farmaceutisch bedrijf dat o.a. verschillende soorten anticonceptie produceert, en de grondstoffen ervoor levert aan andere bedrijven.

Er kan wel degelijk verschil zitten in de kwaliteit van een grondstof (door bijv. andere bewerking, waardoor dit een goedkoper proces is en dus een goedkoper eindproduct).



Dat houd dus in dat ondanks de hormonen gelijk zijn, de rest van de bij- en grondstoffen anders kunnen zijn van kwaliteit waardoor je er anders op kunt reageren.



Nu heb ik informatie opgezocht bij mijn zorgverzekering en las ik dat deze daar afspraken over kunnen maken met een apotheek.

Waarschijnlijk is dit nu het geval.

Je kan alleen op medische indicatie die duurdere pil weer gaan gebruiken.

Het moet dan aantoonbaar zijn dat je minder goed reageert op de goedkopere versie.



Nu heb ik mijn nieuwe pil opgezocht op google en werd daar plat gegooid met negatieve ervaringen, gelijk aan mijn vriendin en collega.

Nu weet ik dat mensen eerder hun negatieve ervaring delen dan een positieve, vandaar dat ik benieuwd ben of iemand hier er ook ervaring mee heeft.





Ik ben namelijk een beetje huiverig om hem in te gaan nemen (wil gewoon mijn oude vertrouwde terug, heb geen zin in gerommel met dit soort zaken), plus ik heb ergens een mega allergische reactie op (ben bij de HA geweest gisteren) en heb oogleden die mijn wenkbrauwen aanraken, dus dan weet je het wel… en heb geen zin om dan óók nog te emmeren terwijl ik me al niet helemaal je-van-het voel momenteel. :frowning:















En verder ben ik ook wel een beetje pissed off dat een assistente mij afscheept met de mededeling ‘nieuw doosje’, alsof ik een kleuter ben.

Wees dan op zijn minst gewoon eerlijk (mocht je nu klachten krijgen, dan is het ook makkelijker te linken als je ook wéét dat je een andere anticonceptie hebt, toch?).

Beetje jammer dat ze zo omgaan met klanten en informatieverstrekking.

herkenbaar…



ik ging ongevraagd van mijn vertrouwde marvelon naar een merkloos doosje, het zou ´hetzelfde´ zijn. Niet dus :evil:

De ene maand werd ik gewoon niet ongesteld, de volgende maand leek het wel vloeien na een bevalling :evil:



Ik ben weer terug bij mijn oude vertrouwde marvelon. De extra kosten vallen trouwens reuze mee, ik geloof dat marvelon per half jaar € 6,50 duurder bleek te zijn dan het merkloze spul.

hele goede vriendin van me had het ook met microgynon 30. Vervanging gehad, dramatisch was het, hoofdpijn en 1e keer wel andere keer niet goed ongesteld. Naar de huisarts geweest en die schrijft nu speciaal mycrogynon 30 voor, ze moet alleen dan wel van te voren laten weten aan de apotheek want die heeft hem niet iedere keer op voorraad :think:



Hier zelf geen ervaring mee, al eeuuhhhh… iets van 2 jaar niet meer aan de pil

Hier ook de merkloze, maar nog wel steeds een gecoate, bolle pil :think: Hij werkt hier zover ik weet net zo goed, dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik vind het wel belachelijk dat ze je afschepen met “alleen een nieuw doosje…” :thumbdown: :hand: Net wat jij zegt, zou je je nu niet lekker voelen dan kan dat zomaar daardoor komen en dan weet je het niet eens. En misschien heb je wel een allergie ofzo voor een van de gebruikte stoffen in deze nieuwe samenstelling :eh: Nee ik vind het verre van netjes en wat Mayo zegt, volgens mij zijn de kosten te overzien, dus als jij persé je oude merkpil wilt gebruiken dan moet dat volgens mij gewoon kunnen. Succes!



Dikke :hug: voor je ogen, klinkt niet fijn :frowning: :-*

Dank voor de reacties.



Ik heb nu een roze/groen doosje van het merk: WeCare.

Maar dit word aangegeven als vergunninghouder, de fabrikant is Pharbil Waltrop uit Duitsland.

Microgynon komt daar ook vandaag, maar is van Bayer.



Ik heb net gebeld maar ze waren in gesprek. Zo nog eens proberen.



Ene kant denk ik, gewoon proberen, wellicht merk ik niets.

Maar stel dat ik toch na een telefoongesprek die andere kan vragen, doe ik dat liever.

Als het niet kan, dan moet ik hem wel proberen.









Thanks Kim :-*

Ogen zitten niet helemaal lekker nee.

Heb nu een hormoonzalf voor eczeem die ik erop moet smeren, in de hoop dat het helpt want de HA vond het ook apart (en dan moet je uit gaan kijken :wink:).

Zie gewoon heel slecht nu, en het ziet er niet uit. Lijk wel een alien…

En ik mag nu geen make-up dragen of mijn contactlenzen in.

Zuchtttt…

Heb net nog eens gebeld en toen kreeg ik gelukkig een hele eerlijke en nette uitleg.



Ze gaf aan dat de zorgverzekering alleen nog de merkloze variant vergoed (ik heb altijd een jaar voorraad, dus de vorige keer was dat nog niet ingevoerd).

Die hoef ik dus niet te betalen aan de balie (voorheen de microgynon ook niet, al dacht ik wel dat die van mijn eigen risico afging, maar daar zou ik even voor in de papieren moeten kijken).



Als ik microgynon wil, was dat geen enkel probleem. Alleen kost me dat 31 Euro nog iets, voor een jaar.



Zij gaf aan, als je de merkloze niet wil, geen probleem, bestel ik microgynon heb ik hem morgen binnen.

Maar als ze eerlijk mocht zijn, ik was ook niet de enige die erover begon, probeer het eerst eens.

Als ik na 1 strip merk dat ik me er niet prettig bij voel, kon in alsnog bellen en werd het gewoon in orde gemaakt.

Zij hadden nog niemand gehad die hem had laten omzetten naar microgynon, en sommigen reageerden en zelfs beter op.

Dat zeggen ze dan althans…



En ik heb er graag 31 Euro voor over (nouja, graag, als het beter voor me is dan…).

Maar ik vind wel van mezelf dat ik het dan eerst moet proberen voor ik een oordeel kan vellen.

Dus ik kijk gewoon 1 strip aan (misschien voel ik het na 2 dagen al…?), en dan kan ik altijd nog beslissen wat ik doe.



Fijn in ieder geval dat ik die keuze dus wel gewoon heb.

Al kost het me dan wel geld. Maar ja, voor niets gaat de zon op…

Nu ik dit zo lees heb ik dus het zelfde probleem… ik had ook altijd micrgynon en nu dus deze tabletten die jij ook had gekregen (platte dingen)… heb zelfs moeite om deze normaal in te nemen, blijven geregeld hangen in keel…



maar ik nu die klachten hoor di eerbij zouden horen, hoofdpijn moeheid denk ik dat zal wel es aan die pil kunnen liggen dus… ik had ook al zoiets van huh was dit nu weer toen ik dit doosje kreeg…



van de week toch es naar huisarts terug om te vragen…

Mijn moeder haalde de laatste keer de pil voor me op en toen ik het zakje opende ook opeens een andere verpakking. Me moeder wist er natuurlijk niets vanaf. Heb dus de apotheek gebeld en die vertelde me dat in het inderdaad alleen een andere verpakking was. Toevallig had ik nog een doosje microgynon liggen, maar de naam, fabrikant en bestandsdelen kwamen niet overeen. Nu zijn wij na 1 stripje gestopt, omdat we graag zwanger wilde worden, maar vond het wel vreemd. Had wel wat meer last van hoofdpijn. Denk er dus over om na me zwangerschap lekker me eigen vertrouwde microgynon terug te vragen. Slik hem eigenlijk al vanaf het allereerste moment.

Ik heb ook de WeCare gekregen ipv de microgynon. Geen problemen mee gehad. Gebruik het al een tijdje.



Succes!

Yep, ook herkenbaar. niet met de pil maar andere medicatie. als de werkzame stof hetzelfde is, zegt de apotheek vrolijk ‘zelfde spul, alleen ander doosje’. zonder erbij te zeggen dat de hulpstoffen wél anders zijn.

daar kun je dus anders op reageren

(en ik heb meerdere allergieën, ook voor medicijnen).



voor veel mensen zal de goedkopere versie niet uitmaken, dus doen ze het zo. maar netjes is het niet.

Dir probleem had ik 5,5 jaar terug al. Kreeg ook opeens iets anders mee. Ik had het ook geprobeerd maar ik reageerde er niet goed op. Heb daarna nog een ander soort geprobeerd maar dat werd het hem ook niet. Toen helemaal mee gestopt ivm kinderwens. Maar vind het nog steeds raar dat je zomaar opeens wat anders mee krijgt.

Mutsie, dat hoort gewoon overlegd met je te worden inderdaad.

@K1TT3N wrote:

Mutsie, dat hoort gewoon overlegd met je te worden inderdaad.


Idd, maar kennelijk word dat niuet uitgelegd of je word afgescheept met ‘Het is alleen een ander doosje’.



Vind dat heel beschamend want niet iedereen heeft er verstand van zoals Anneke. Er zijn er genoeg die het gewoon maar aannemen en het dan gebruiken.

Hier was dat ook zo, ik kreeg dan ineens de steridil 30 mee ofzo.

Is ook bijna hetzelfde als de microgynon, maar ik bleef de hele maand bloeden. Heb toen de microgynon weer gevraagd, en na de stopweek stopte het vloeien gelukkig.

Nu heb ik speciaal weer gezegd dat ik de microgynon weer wil, en die ook gekregen.

Hier ook een generiek gekregen van de microgenon 30 en ben nu na een jaar erover uit om te gaan stoppen met de pil.

Ik voel mij niet mijzlef, voel mij down, heb nergens echt zin in qua lichamelijk gebied… en dit is voor mij het toppunt. IK STOP met deze pil.

Ik heb er dus heel veel last van gehad,.

Ik kreeg mijn eerste menstruatie na de bevalling,.ging prima

2 ging prima…keurig 28 dgn er tussen

en toen begon ik met de pil…3 wk later was ik nog steeds ongesteld

voelde me slap,heftige buikpijn

en moest acuut stoppen met de pil…



Nu dus even geen pil,…wachtende op me cyclus en die komt niet :roll:

Ik was al er al op voorbereid (bedankt voor je topic :thumbup: ).

Ze vroeg of ik er bezwaar tegen had als ik de goedkopere versie mee kreeg. Aangezien ik best wel heftig op reageer zei ik dat ik toch maar voor de normale versie ging. Deed ze niet moeilijk om.

Ik betaal dan liever iets meer.

Wel netjes dat ze het bij jou dus eerst duidelijk vragen.

Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat je daarover goed voorgelicht word. Het is toch iets dat je vrijwel dagelijks inneemt, en dat voor een hele lange periode aan jaren.



Het feit dat ze het afdoen als een ander doosje, vind ik eigenlijk gewoon afbreuk doen aan de manier hoe je met een ander volwassen persoon omgaat. Alsof ik dat niet voor mezelf kan/mag bepalen en ik zomaar alles moet aannemen zoals het mij verteld word.

Ik vind dat echt heel jammer.





Ik ben nu met de eerste strip bezig.

Nu is het zo dat ik vandaag te horen heb gekregen dat ik de ziekte van Pfeiffer onder de leden heb (die allergie bleek toch iets anders te zijn).

Hoop niet dat dat mijn beoordeling van deze pil in de weg gaat staan, gezien ik me nu ook niet voel zoals ik me hoor te voelen.



Even afwachten dus.

Het komt wel op een ongelukkig moment samen in ieder geval.

Nu is het zo dat ik vandaag te horen heb gekregen dat ik de ziekte van Pfeiffer onder de leden heb (die allergie bleek toch iets anders te zijn).
Hoop niet dat dat mijn beoordeling van deze pil in de weg gaat staan, gezien ik me nu ook niet voel zoals ik me hoor te voelen.


heftig meis !
ik stuur je veel beterschapsknuffels toe.

xxx
Gerda

@Anneke, he bah dat is niet fijn om te horen. Heel veel beterschap :hug:



Het was dat jij hier een topic had geopend. Anders had ik die goedkope mee gekregen. Dus ik ben je wel erg dankbaar. :-*