Altijd moe - thyrax vraag

Ik weet niet of het hier goed staat.

Maar waar het op neer komt is dat ik altijd moe ben.

Als kind/tiener kampte ik al met gezondheidsklachten (oa hoofdpijn en moeheid). Na de bevalling van de jongste kreeg ik na een tijdje de diagnose dat ik een traagwerkende schildklier heb. Het duurde een hele tijd voor ik goed was ingesteld maar nu heb ik een jaar geleden te horen gekregen van mijn internist dat ik goed ben ingesteld. Ik moest mijn energie weer opbouwen, actiever zijn.

Nu ben ik veel actiever proberen te gaan leven, maar integenstelling dat het beter gaat gaat het steeds slechter met mij. Kon ik in 2008/2009 nog met gemak 30km op een dag fietsen (en toen was ik dus nog niet goed ingesteld met mijn medicatie) nu heb ik gewoon een week nodig om bij te slapen! Ook heb ik last van mijn rug, nek en de gewrichten in voornamelijk mijn pols en vingerkootjes. Op het moment ben ik er gewoon slechter aan toe dan in de periode 2007 tot 2010, terwijl er heel wat verbeterd/veranderd is (beide kids op school, ik weer bezig met een hobby, kids slapen beter en ik ken mijn lijf beter en weet wat ik wel en niet moet doen… alleen wordt dat niet doen steeds meer!).

Ik voel me de hele dag moe. Echt moe. Het zweet breekt me uit, mijn oren suizen, ben duizelig en als ik lig dan slaap ik (heb ook vaak het gevoel dat ik flauw kan vallen). Op vrije dagen ga ik sinds kort wel eens gewoon in bed liggen en slaap dan een uur of 2. :shock:

Vaak val ik tegelijk met de kinderen in slaap 's avonds. Heel soms wordt ik dan tegen 23uur wakker en ga er dan nog weer uit, heel vaak slaap ik ook gewoon door tot een uur of 5/6 (als de wekker gaat, anders gaat het meer richting 8uur). Ik ben helemaal weg, herinner me niets van mijn slaap, ook als 1 van de kinderen wakker is geworden dan weet ik dat de volgende dag niet heel duidelijk meer… ik word wel wakker (als iemand moet plassen ofzo) maar dat zijn hele vage herinneringen de volgende dag, daarna val ik ook gelijk weer in een diepe slaap.

's Ochtends sta ik moe op.

Ik ga zo snel mogelijk naar de HA om alles daar weer neer te leggen (maar omdat ik heel graag onze vrouwlijke dokter wil kan ik alleen op donderdag, maar deze donderdag is het schoolreisje van dochter en dat is samen met een ouder, en tegelijk ook een afscheid want dit klasje gaat volgend schooljaar opgesplits worden, dus daar moet/wil ik bij zijn!) en ga mijn internist maar weer bellen, zien of hij me verder kan helpen, misschien kan ik aankomende week wel bloed gaan prikken.

Ik begin me nu namelijk echt zorgen te maken.

Ik zou om te beginnen inderdaad je schildklier weer eens laten controleren…kan best dat hij in de tussentijd verder achteruit is gegaan of dat je door je andere leefstijl meer of juist minder medicatie nodig hebt.



Als daar niets uit komt, zou ik een algemeen bloedonderzoek ‘eisen’ (of gewoon meteen, dan is dat ook maar duidelijk).



Sterkte! (Ik weet hoe vervelend het is…herken het helaas…)

Ik herken het helaas maar al te goed :frowning:



Ik heb ook een trage schildklier, b12 tekort en regelmatig is er ook iets met mijn ijzer. Hb is dan perfect maar de andere ijzerdingen in m’n bloed zin dan te laag.



Soms is het zo dat je schildklierwaardes veranderen. Dit kan komen door warmte of juist kou, door pil gebruik of door gewichtsveranderingen. Ik prbeer dan een kwartpilletje extra. Wel een paar weken achter elkaar. Als het helpt dan is dat fijn en anders gaat het weer naar de eerdere hoeveelheid.



Zelf zou ik eerder weer afspreken met je internist. Die bekijken je bloed net iets uitgebreider. Zoals jij je voelt is niet normaal voor een vrouw van jou leeftijd, zelfs niet voor een vrouw van 60. Met een beetje geluk heb je een internist die samen met jou zoekt naar de oorzaak van jou vermoeidheid. Helaas is dat ook vaak anders en sturen ze je met flutdingen weer naar huis. Zelf laat ik me niet zo snel afschepen ( niet dat jij dat doet hoor )



Ik weet dat je met Th. wel eens bij bioresonantie bent geweest. Heb je daar zelf al eens aan gedacht?

Ik herken heel veel uit je verhaal en nadat er bij mij van alles is weggestreept wat het niet was/ niet kon zijn of opgelost is, bleven er uiteindelijk nòg een waslijst met klachten staan die dus ook niet weggingen. Nu blijkt bij mij dat het fibromyalgie is. Google daar eens op en kijk eens of je daar in herkent; heb je misschien een aanknopingspunt voor bij je HA?

Ik herken bepaalde dingen ook.

Bij mij is er toen uit gekomen dat ik HMSN (zenuw-spier aandoening) heb.



Qua moeheid heb ik nu dus echt het toppunt in de zwangerschap met een veel te lage HB.



:hug:

Ik weet niet of je anticonceptie gebruikt, zoja lees dan even de bijsluiter…



Ik ben ook al moe zolang ik me kan herinneren.

Overgewicht, stoppen met roken, nieuwe relatie, verbouwing huis, zwangerschap Pete, ziekte schoonmoeder, tweelingzwangerschap, drukte babytweeling, man PTSS, er was altijd wel wat aan de gang.

Het laatste jaar is het wat rustiger in ons leven, maar mijn vermoeidheid lijkt juist erger te worden in de laatste 2 jaar.

Uiteindelijk ben ik laatst naar de internist gegaan, deze heeft me uitgebreid onderzocht (bloedprikken, echo, foto) en daar kwam helemaal niks bijzonders uit.

Toen kwam mijn anticonceptie (Yax 24+4) ter sprake en thuis ben ik de bijsluiter erbij gaan pakken en al mijn klachten (gebrek aan energie, buikklachten, haaruitval) staan erin vermeld als bijwerking.



Ik weet nog niet 100% zeker of dit echt de boosdoener is, want ik ben nog met mijn laatste pilstrip bezig, maar hopelijk ga ik me daarna weer beter voelen.

Ik gebruik geen anticonceptie (nergens voor nodig hier 8) ).

Fibromyalgie daar denk ik zelf ookal een tijd aan (vriendin heeft ook o.a. dat en het is herkenbaar).

Bioresonantie is ook nog een idee om te doen (maar 't kost zoveel :oops:).

Ga in elk geval eens praten met een moeder van school, zij is natuur geneeskundige, misschien kan ze me ook wel wat tips aanrijken.



Gister bij de HA geweest (alleen op donderdag is er een vrouw en zij begrijpt me beter en denkt veel beter mee enzo).

Ik ga zo naar het labo, bloedprikken.

Even kijken wat er staat:

VBO

Kreatine

IJzer

TijBC

Verz. %

ASAT

ALAT

LDH

gGt

AF

TSH

vrij T4

Gluc.

vit. B12

Foliumzuur



Geen idee waar t voor is (ja TSH, vrije T4 in elk geval voor de schildklier zoals altijd).

Ik moet nuchter dus ik ga maar zo ben al vanaf 6uur wakker en heb nu HONGER! Drinken en een snoepje mee voor daar en alvast eerst ff boodschappen doen, kan ik daarna direct naar huis (op mn fietsje door de regen, bah!).



Verder aangegeven dat ik op het moment nauwlijks energie heb om 's avonds eten te maken en nog minder om de kinderen, optijd, in bed te krijgen… Dat dit zo niet kan en er echt iets moet veranderen.

Gelijk ook maar aangegeven dat ik naar een dietiste wil, dus verwijsbrief voor gekregen.

Over anderhalve week weer terug komen, dan gaan we het er weer over hebben en zien wat zij voor mij kan doen.

Ben enorm benieuwd wat er uit gaat komen meid, succes :hug:

Waar denk je zelf aan Marite? ben je ergens bang voor?

En waarom dietiste… denk je dat je klachten te maken hebben met je gewicht/eetgewoonte?

Dietiste omdat ik overgewicht heb en het altijd iets zal schelen hoop ik.

Verder weet ik het echt niet.

Ik heb ook overgewicht… en ben dit keer (ca. 2 maanden geleden) op een training geweest… Individueel…

het ging niet over eten, het ging niet over niet-eten, maar over de reden van eten en de overtuiging ervoor en erachter.

Daar kwam ik dingen tegen, die niet alleen tot over-eten kunnen lijden, maar ook tot moeheid, lusteloosheid etc.



Ik ben ook “schildklier-mens”, ook B12-mens…

maar al met al heb ik het gevoel nu wel naar de kern geweest te zijn.



Ik vind het te prive om hier meer over te vertellen en-public maar ik wil je best een keer prive vertellen/schrijven hoe het mij is vergaan.



Weet je… dit soort klachten blijven vaak bestaan ook zonder aanwijsbare fysieke oorzaak (en ik vind echt dat je die moeet uitsluiten). Vaak wordt dan gesuggereerd… “ik kan er niks aan doen”… en daar ben ik niet (meer) van overtuigd.

je moet alleen eerst wel “even” naar de oorsprong van deze klachten, en je eigen rol hierin.

@Marite wrote:

Ik ga zo naar het labo, bloedprikken.

Even kijken wat er staat:

VBO

Kreatine

IJzer

TijBC

Verz. %

ASAT

ALAT

LDH

gGt

AF

TSH

vrij T4

Gluc.

vit. B12

Foliumzuur

VBO is volgens mij volledige bloedonderzoek. Dat zou dan o.a. hb voor bloedarmoede zijn.
ASAT, ALAT, LDH, gGT en AF zijn leverwaardes en enzymen.
TSH en vrij T4 inderdaad schilklierwaardes.
Glucose is voor suikerziekte.
vit B12 en foliumzuur (volgens mij vit B11) zijn vitamines.

Zo herkenbaar! Alleen ik weet wel waardoor het komt. Ik heb de ziekte van Bechterew (vorm van reuma) en vermoeidheid is een van de hoofdsymptonen naar stijfheid en pijn. Vind de vermoeidheid zelf bijna het ergst van die 3.



Hoop voor je dat ze kunnen vinden waar het vandaan komt en dat ze er dan ook iets aan kunnen doen.

Mijn ijzerwaarde (of hoe zeg je dat?) was 13 waar dat tussen de 20 en de 50 moet zijn en mijn HB was met 7,9 aan de krappe kant… reden voor de HA om me ijzertabletten (?) voor te schrijven…

Ik ben benieuwd. Hoop dat het snel aanslaat want inmiddels ben ik zo moe/sloom en heb een raar zweterig gevoel en een smaak in mn mond die ik ook had toen ik na de geboorte van mijn jongste was flauwgevallen, niet echt een fijn idee…

vraag eens of ze je willen onderzoeken op fybrioyalgie, dit kunnen ze niet uit het bloed halen maar gaat via punten in het lichaam

@Marite wrote:

Mijn ijzerwaarde (of hoe zeg je dat?) was 13 waar dat tussen de 20 en de 50 moet zijn en mijn HB was met 7,9 aan de krappe kant… reden voor de HA om me ijzertabletten (?) voor te schrijven…

Ik ben benieuwd. Hoop dat het snel aanslaat want inmiddels ben ik zo moe/sloom en heb een raar zweterig gevoel en een smaak in mn mond die ik ook had toen ik na de geboorte van mijn jongste was flauwgevallen, niet echt een fijn idee…




en de rest van je waardes dan?

Volgens mij heb je dan hetzelfde als ik wel eens heb. Mijn feritine is dan te laag. Omdat ik niet tegen ijzerpillen kan. ( zeer heftige verstopping dan :? ) heb ik al 2 keer een venoferinfuus gehad. Dat is hetzelfde als ijzerpillen maar dan via infuus en dan in 3 zakjes wat ongeveer gelijk is aan een half jaar pillen. En zonder de nare bijwerking van de verstopping. Ik voel me dan als herboren!



Ik hoop dat dat ook voor jou gaat gelden :hug:

Van een te lage ijzer kun je je wel flink rot voelen…



Ben ook wel benieuwd naar je andere waarden…met name ook die van je schildklier…want je klachten klinken ook erg als schildklierklachten…

Ik heb een traagwerkende schildklier en daar heb ik medicatie voor. Voor de rest was alles “binnen de norm” zo zei de doktersassistent. Mijn eigen HA is nu met vakantie.

Ik probeer eerst die ijzerpillen in combinatie met vakantie en maak daarna weer een afspraak bij de HA om het er gewoon nog weer over te hebben en al mn waardes op papier mee te krijgen.

‘Binnen de norm’ betekent bij een traagwerkende schildklier met medicatiegebruik helaas lang niet altijd dat je ook geen klachten hebt (bij een TSH van rond de 4 of een FT4 van rond de 10 hebben de meeste mensen (die medicatie gebruiken dus!) nog klachten - en sommige mensen hebben zelfs nog klachten als hun waarden rond de 1 en de 20 liggen)… Maar goed, het kan natuurlijk ook heel goed je ijzer of iets anders zijn. :slight_smile: Hoop heel erg dat de ijzerpillen helpen!