Allesbrander

We zouden eigenlijk wel een allesbrandertje willen aanschaffen. Een van de redenen is dat we onze gas/elektra rekening wat naar beneden willen brengen. We wonen in het bos, dus we kunnen in de zomer regelmatig met de kruiwagen op pad om omgevallen bomen te sprokkelen en we hebben genoeg ruimte om dat allemaal te drogen.



Ik ben benieuwd hoeveel hout je kwijt ben in een avondje stoken? Iemand ervaring?

Hallo,



wij hebben een echte (zuinige) houtkachel. Wat je opbrandt bepaal je zelf en heb je zelf in de hand. Zet jij alle schuiven open en laat je veel zuurstof toe, dan is je hout eerder verbrandt.



Ik geloof dat wij in 1 winter 1 kuub hout verstoken. Moet er wel bijzeggen, dat wij niet veel stoken. Als we stoken, is dit 's avonds of in het weekend.



Moet wel zeggen dat het hele fijne warmte is, dus zeker aan te raden.

Wij hebben een echte open haard. Dus eentje waar geen raampje voor zit.

Dat zou ik je dus niet aanraden (ookal is het echt super heerlijk en romantisch!!) want je stopt het hout erin, en voordat je het weet is het opgebrandt.



topper2008, wat voor merk houtkachel hebben jullie?



Vrienden van ons gebruiken de open haard (een dichte) als verwarming, en die stoken ongeveer 2 kuub per winter. Nu ligt het natuurlijk ook aan de kou buiten:wink:



Wij zijn aan het sparen om een cv-kachel te laten plaatsen.

Goh, wat kost dan een kuub hout?



Bij ons zou het ook vooral om de avonden gaan en het weekend. Overdag werken we, zijn we weg, of zet ik de kachel niet hoog omdat we bezig zijn met huishouden enzo, uitzonderingen daargelaten. Het voordeel van een kachel is dat we de CV in de avond ook al lekker laag kunnen zeggen en dat we zo alleen de huiskamer of de keuken kunnen verwarmen (voor de keuken hebben we nog een oud rechthoekig keuken kacheltje in de schuur staan).



Eerst de schoorsteen maar eens laten controleren. Dat doen we dan waarschijnlijk tegen de herfst en dan vraag ik voor mijn verjaardag (29-10) geld voor een leuke tweede hands houtkachel. Volgens mij moeten we daar behoorlijk mee kunnen besparen.

Even over een hele andere boeg, als je qua avond eten koken wat meer wilt besparen, een oliestelletje gebruiken voor suddervlees etc. Scheelt ook gas. Alleen wat lampenolie. :slight_smile:

wij stoken de hele dag… wij doen ongeveer een dag of 3 met een aanhanger hout.

kachel gaat wel smorgens aan en als wij naar bed gaan nog wat extra hout erop zodat het warm blijft…



qua kosten kan het heel veel schelen.

Mutsie, Wij hebben een aantal van die brandertjes in de schuur staan en een daarvan gebruiken we regelmatig b.v. bij de BBQ om satésaus warm te houden. Het is ons nog net te veel moeite geweest om het vlees daarop te sudderen, maar het is zeker wel de moeite waard denk ik.



Pitje, een aanhanger per drie dagen, dat lijkt me dan wel weer prijzig. :think:

@meisje1974 wrote:

Mutsie, Wij hebben een aantal van die brandertjes in de schuur staan en een daarvan gebruiken we regelmatig b.v. bij de BBQ om satésaus warm te houden. Het is ons nog net te veel moeite geweest om het vlees daarop te sudderen, maar het is zeker wel de moeite waard denk ik.



Pitje, een aanhanger per drie dagen, dat lijkt me dan wel weer prijzig. :think:




zit natuurlijk niet bomvol… gewoon de bodem bedekt…



maar een kachel verbruikt redelijk wat hout hoor…

maar is altijd nog goedkoper dan een verwarming… en een hele andere warmte…



je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben… hout zagen, kloven, stapelen, ophalen en dan nog bij de kachel zetten, maar je krijgt het vaak genoeg warm… :lol:

@Pitje27 wrote:

@meisje1974 wrote:
Mutsie, Wij hebben een aantal van die brandertjes in de schuur staan en een daarvan gebruiken we regelmatig b.v. bij de BBQ om satésaus warm te houden. Het is ons nog net te veel moeite geweest om het vlees daarop te sudderen, maar het is zeker wel de moeite waard denk ik.



Pitje, een aanhanger per drie dagen, dat lijkt me dan wel weer prijzig. :think:




zit natuurlijk niet bomvol… gewoon de bodem bedekt…



maar een kachel verbruikt redelijk wat hout hoor…

maar is altijd nog goedkoper dan een verwarming… en een hele andere warmte…



je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben… hout zagen, kloven, stapelen, ophalen en dan nog bij de kachel zetten, maar je krijgt het vaak genoeg warm… :lol:




haha, van het zagen en kloven wordt je op zich al warm.



Die andere warmte lijkt me wel fijn. Meer stralingswarmte denk ik. Klopt dat?

ja echt een straling…



je merkt het meteen als je m aanhebt…



moet er in het begin wel aan wennen… teminste merk het aan andere… zodra ze hier zitten, vallen ze heel snel in slaap… :lol:



wat ook wel fijn is doordat wij de hele dag stoken het ook boven aangenaam is (wel houten balken en geen beton of dergelijke…)



onze kachel begint nu “op” te raken… maar zodra deze stuk is komt er een nieuwe…



betreft prijzen zou ik wel even goed rondkijken… weet van mijn ouders dat ze deze toendertijd in belgie hebben gekocht, scheelt een hoop, maar meen dat er in nederland ook een goedkope winkel zit, maar dat zou ik eens na moeten vragen bij mijn vriend…

Hallo,



wij hebben een ingebouwde Barbas-kachel (dicht dus). Wij houden Marktplaats in de gaten voor stookhout. Af en toe zit er een mooie aanbieding tussen (gezaagd, gekloofd en gedroogd) voor E 55/60 per kuub.



Als wij een avond stoken gebruiken wij zo’n 10/12 grote blokken hout. Dan gaat de kachel aan rond 17.00 uur tot een uur of 22.30 uur.

iemand wel eens naar een pelletkachel gekeken? Dat is een heel ander soort kachel, maar wel dezelfde warmte, en als het goed is, nog goedkoper stoken ook, Die willen wij graag want we hebben geen schoorsteen meer. vorige bewoners hebben die weg laten halen, helaas, want een kachel lijkt ons heerlijk!!

Maar die pelletkaachel gaat dus met een afvoer zo door de buitenmuur heen, is zuinig in gebruik en goedkoper stoken dan normaal hout.



Kachels worden veel in Belgie en Duitsland gebruikt volgens mn man.

@Emma wrote:

iemand wel eens naar een pelletkachel gekeken? Dat is een heel ander soort kachel, maar wel dezelfde warmte, en als het goed is, nog goedkoper stoken ook, Die willen wij graag want we hebben geen schoorsteen meer. vorige bewoners hebben die weg laten halen, helaas, want een kachel lijkt ons heerlijk!!

Maar die pelletkaachel gaat dus met een afvoer zo door de buitenmuur heen, is zuinig in gebruik en goedkoper stoken dan normaal hout.



Kachels worden veel in Belgie en Duitsland gebruikt volgens mn man.




Het moet helemaal geweldig zijn en nu zijn de palletkorrels nog niet zo duur, maar hoe meer vraag er naar is, hoe meer de prijs om hoog gaat.

En het is een hele ongezellige kachel, je kunt niet bij een gezellig knapperend haardvuur zitten. De palletkorrel vallen in een trechter en gaan dan langs een soort gasbrander.



Wij hebben een speksteenkachel en stoken 24 uur per dag. Het ligt aan het soort hout wat je stookt hoeveel je nodig hebt. En hoe goed is je huis geisoleerd en hoe warm wil je het hebben.



Als we hout moet kopen zijn we per definitie niet voordeliger uit dan dat we de verwarming aan zetten. Onze kachel brandt het hout langzaam op, een grote bongel eikenhout kan hier een nacht branden.



Probeer ook de kachel op een centrale plek te houden, anders is het in de woonkamer heel warm en achterin het huis koud.

Hallo,



Wij hebben een houtkachel. (7 kw)



Wij stoken 7 dagen per week, van 6 uur ‘s ochtends tot ongeveer 21 uur s’ avonds (dan laten we hem uitgaan, het is dan toch warm genoeg)



Wij verstoken ongeveer 3 a 3,5 kuub (gemengs hout, eik of beuk schijnt veel langer te branden) per maand.



Groetjes

Yvonne

Wij stoken dagelijks en hebben de cv niet aan. Dat kost best wat hout, maar het hangt er ook weer vanaf welk hout en hoe warm je stookt. Wij jagen er dit jaar 10 kuub doorheen. Maar dat is wel heel licht hout, dus het is zo weg. Maar dan staat hij ook 7 dagen in de week aan, van 's ochtends tot en met 's avonds.



Maar het is zo leuk en gezellig!!!



En wij proberen altijd aan gratis hout te komen. We wonen in een heel erg groen en bosrijk dorp, dat scheelt en we hebben al 3 jaar geen hout hoeven kopen!

jullie wonen in een bos. hir ook divese mensen met een houtkachel en alle ramen meoten echt dicht als bepaalde buren stoken, wat een meur kom tdaar uit die pijp. MOet zeggen dat ik gewoon hout prima en best lekker vind ruiken als houtkachel buiten, maar niet hout wat bewerkt is of allerlei rotzooi opzit!



Ik zou het ook wel willen. Maar dan gewoon een klein kacheltje, een rechte pijp in de lucht en klaar! vooral ook die buis geeft volgens mij ook wel warmte af op de volgende verdieping en op zolder? of heb ik dat imss?



Mijn broertje heeft ook een houtkachel. Die stookt bij voorkeur eiken, dat brand het langst en geeft de minste afval in de kachel en ook weinig last van smeer en as… oid…

maar goed. 3 kuub per maand kost dus 3x60 euro is 180 euro.

Zoveel betaal ik aan voorschot niet hoor voor gas/electra

hout hoeft niet altijd duur te kopen… :wink:



als je zelf er ook wat tijd in wil steken, zoals zagen en kloven dan ben je heel wat goedkoper uit…



maar als je gaat rekenen dat alles netjes kant en klaar is dan ben je natuurlijk duurder uit…

ja, ik lees al dat als we het willen doen om te bezuinigen dat we dan zelf moeten gaan hakken en kloven en koopjes op MP moeten zoeken. Eventueel zelf sprokkelen (er liggen genoeg omgevallen boven hier in het bos) maar dan zit je wel weer met het drogen van het hout. Dat duurt natuurlijk best lang. :think: Mijn ideaal zou zijn in de zomer lekker veel hout sprokkelen en dat opstapelen achter in de carpot, zodat we een voorraad hebben voor de winter.

wij “stoken” met 3 gezinnen, hebben het hout op een andere plek liggen, dit droogt vrij lang, maar komt ook omdat wij heel veel " hokken" hebben liggen



meestal is het rond kerst en voorjaar dat er vele bomen gekapt worden.



wat je ook kunt doen is bv een houthandel benaderen, die hebben ook weleens afval hout



maar nu we het over de kachel hebben… zal m weer eens aanmaken… :mrgreen: