Allesbrander

@mamavb wrote:

maar goed. 3 kuub per maand kost dus 3x60 euro is 180 euro.

Zoveel betaal ik aan voorschot niet hoor voor gas/electra




Het voorschot voor het gas betaal je (maandelijks) verdeeld over het gehele jaar. Dus ook in de zomer betaal je voor het hogere verbruik in de winter. In de zomer verstook je geen hout, dus betaal je er ook niet voor



Nu is het wel dat we een vrijstaand huisje hebben wat niet heel erg goed geisoleerd is. Ik denk dat wij ongeveer, qua kosten, gelijk zitten aan het verstoken vak gas (maar we hebben de kachel nu pas 2 maanden, dus ik weet dat niet zeker :smiley: )

@meisje1974 wrote:

ja, ik lees al dat als we het willen doen om te bezuinigen dat we dan zelf moeten gaan hakken en kloven en koopjes op MP moeten zoeken. Eventueel zelf sprokkelen (er liggen genoeg omgevallen boven hier in het bos) maar dan zit je wel weer met het drogen van het hout. Dat duurt natuurlijk best lang. :think: Mijn ideaal zou zijn in de zomer lekker veel hout sprokkelen en dat opstapelen achter in de carpot, zodat we een voorraad hebben voor de winter.




Hout moet minimaal een jaar (liever 2 jaar liggen) voordat het droog genoeg is voor de kachel. Dus hout zoeken in de zomer voor de winter gaat niet lukken…