Alleenstaande ouder korting/toeslag???

Hoi,



Weet niet of het in de Huiskamer hoort, maar dat zie ik vanzelf wel…



Mischa en ik gaan toch apart wonen.



Dus ben ik binnenkort alleenstaande ouder. Ik snap nix van waar ik nu recht op ga hebben straks…

Ben er nu achter dat ik zorg- en kinertoeslag ga krijgen (98 euro…), maar ik hoor allerlei dingen van iedereen.

Ik kan niet in dit huis blijven, veels te duur, dus zoeken naar een ander huisje, waar ik dan wel huurtoeslag hoop te krijgen (nu niet, te hoge huur). Dat kan ik allemaal nog redelijk vinden, maar verder? Ben echt aan het zwemmen nu…



Er zijn hier meer alleenstaande mama’s… weten jullie waar ik nou allemaal recht op heb?

En wat moet ik allemaal regelen???



Thanx,

Bren :-*

Veel sterkte meid! :hug:



Hier vind je de alleenstaande mama’s:



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=43454



:-*

Even kijken hoor…



Alleenstaande ouderkorting (Belastingdienst)

Aanvullende alleenstaande ouderkorting (Belastingdienst)

Kinderkorting (Belasingdienst)

Kinderopvangtoeslag (Belastingdienst)

Huurtoeslag (Belastingdienst)



Bijzondere bijstand (gemeente zoetermeer)

ZoetermeerPas stadspas minima (gemeente zoetermeer)



Dit is alvast een beginnetje. Zal vanaaf even aan mijn moeder vragen waar zij nog meer recht op heeft.



Oh trouwens, als je geen urgentie krijgt voor een huur huis, kan je wel kijken voor een koophuisje. Hiervoor zijn een aantal regelingen bij de gemeente die je kan aanspreken, zoals een starterlening. Maar daar moet je bij de gemeente wat meer info over vragen. Zij kunnen je daar heel goed bij helpen.

Deze link leidt je naar een site welke op de site van de gemeente stond. Het gaat over heel veel subsidies.



http://www.open4community.nl/zoetermeer/Default.aspx

Thanx!!!



Op de site van de belasting kan ik dus nix vinden over

Alleenstaande ouderkorting (Belastingdienst)

Aanvullende alleenstaande ouderkorting (Belastingdienst)



Maar goed, hoofd is chaos…



Bietje, tis nog niet zover, maar ik kom in dat topic kijken!!! :-*

Maakt niets uit Brenda, als je zoekt op de site van de belastingdienst op alleenstaande ouder, dan zie je vele zoekresultaten. En ik weet iets van die dingen omdat ik er toen ook met mijn ma voor bezig ben geweest.

De woningstichting waar je nu huurt, hebben die geen goedekope koophuizen? Meestal kan je die koophuizen kopen tegen een lager bedrag dan de rest van de koophuizen.

We huren nu particulier… moet ze vanmiddag ffies terugbellen!



Zij willen voor hun huurwoningen dat je 4,5 keer de huur verdient… dat red ik dus nooit…

:think:

Hmmm… anders kijk je bij de woningstichtingen van de gemeente… kweet niet hoe ze dat noemen, maar iig niet de particuliere.



Bij die verenigingen en stichtingen verkopen ze als het goed is die huizen die ik bedoel. Of bedoel jij die ook dat je dan 4,5 keer de huur moet verdienen?

Ben even voor je aan het zoeken.



De Goede Woning (dgw punt nl)

Rondom Wonen (.nl)

Arcade Wonen (.nl)

Vestia (.nl)



Dit zijn enkele voorbeelden van stichtingen en cooperaties die zowel verhuren als verkopen. Vestia is geen st. of coop. dit is volgens mij een particuliere, maar wel een grote particulier.



http://www.woonnet-haaglanden.nl/links/



Deze link leidt je tot alle verenigingen, stichtingen, coops en particuliere. Als je op de logo’s klikt, krijg je de websites van deze.

In het topic wat Bietje aangeeft staan heel veel tips en een heleboel ervaringsdeskundigen :thumbup: :hug:

Bren:

Voor de toeslagen van de belastingdienst kun je voorlopige teruggave 2008 opgeven. Dat kan middels een formulier (aan te vragen op de site van de belastingdienst, bij de belastingtelefoon of digitaal (moet je wel een DigID hebben). Doe dit zo snel mogelijk, dan gaat het netjes per 1 januari in.

Maak voor je aangifte over 2007 naar het belastingkantoor (je kunt daar een afspraak maken) en laat hen je helpen. Daar zijn ze voor :wink:

Meer info over toeslagen vind je hier.



Ik zou ook zeker een maatschappelijk werker zoeken. Die kunnen je wegwijs maken in regelingen, helpen met brieven en formulieren, etc etc.



Als je denkt dat er nog conflicten gaan ontstaan rondom jullie kind, vraag na of het een situatie wordt / is waarbij of de Raad voor de Kinderbescherming of Bureau Jeugdzorg in beeld komt. Zo ja is het beter zelf naar hen toe te stappen voordat ze bij je aankloppen. Dan kunnen ook zij je helpen en maak je meteen een goede eerste indruk.

Thanx allemaal!!



Ben toch blij dat ik hier schrijf en jullie ‘heb’!!!



Ik verwacht absoluut geen problemen rondom Saar…

Mies is en blijft haar papa en al komt hij iedere avond om haar in bed te stoppen prima (als hij dan maar weer naar zijn eigen huisje gaat :wink: ).

We doen dit dan ook nu, voordat de boel zou escaleren en dit soort dingen niet meer bespreekbaar zouden zijn!!!



Lief dat iedereen me zo helpt!!!



:-*

hier ben ik ook blij mee met deze info, ben ook alleenstaand en zodra de scheiding erdoor is moet ik ook van alles aanvragen!!

per 2008 bestaat de kinderkorting via de belastingteruggave niet meer.

Dat wordt kindertoeslag. Kan je ook vinden op toeslagen punt nl.



Amstelveen heeft ook zo’n amstelveen pas. Kan je allerhande kortingen krijgen. Dus wie weet jou gemeente ook…



Tis een hoop geregel meid, maar als dat allemaal achter de rug is zal je verbaasd staan over wat je allemaal kado krijgt van het rijk als alleenstaande ouder.

Dat was mijn ervaring tenminste…

Dat geld volgens mij wel alleen als je werkt. Als werkende alleenstaande ouder zijn de voordeeltjes vaak wat hoger

Hmmmm… :think:

En als ik het dan bereken op toeslagen punt nl, dan krijg ik 82 euro per maand…



Waarom dacht ik dat dat veel meer zou zijn???

@Bren1970 wrote:

Hmmmm… :think:

En als ik het dan bereken op toeslagen punt nl, dan krijg ik 82 euro per maand…



Waarom dacht ik dat dat veel meer zou zijn???




Omdat ik dat gezegd had? :-*

Heb je dan ook de combinatiekorting erbij gedaan?

Want met dat bedrag erbij zou je wel hoger uit moeten komen.

Ik zie wel dat er het een en ander veranderd is sinds 2004 (toen ik het aanvroeg) maar ik neem aan dat je ongeveer op hetzelfde uit zou moeten komen?

Thanx Mel, ik ga weer verder puzzelen!!!



:-*

Hoihoi, volgens mij moet je ook voor bepaalde kortingen een bepaalde tijd al alleenstaand zijn…



Ik ga met deze rompslomp in januari beginnen… (ben al wel gescheiden, maar wilde eerst rust aan mijn hoofd)



En voor huurtoeslag mag de huur in januari 2008 niet hoger zijn dan ik meen 630 euro… In 2007 moet de woning ook passend zijn, dat is íe als je er langer dan een half jaar in woont…



Het is even een gezoek, maar in principe kun je alles op de site vinden van de toeslagen.nl…



:-*

Ik woon hier inmiddels een jaar… maar mijn huur is hoger dan die 630… vandaar mijn probleem nu… en geen urgentie :evil: . Heb nu eenmaal een dak boven mijn hoofd…



Ik puzzel vrolijk verder… :wink: