alleen thuis willen slapen

even een vraagje of misschien hebben jullie tips voor me?



mijn dochter van 20 maanden wil nergens anders slapen dan thuis (middagslaapje)

ze is nog nooit uit logeren geweest omdat dat nog nooit heeft gemoeten maar middags komt het wel eens zo uit dat ik moet werken en madam heeft haar middagslaapje wel nodig ik leg haar dan in haar eigen bedje zodat oma haar eruit haalt dan is het goed



ik heb nu al een aantal keren geprobeerd om haar bij oma te laten slapen (of schoonouders) beide passen altijd op haar en ze is er graag

ze hebben beide een ledikantje maar zodra ze die ziet is het al nee??

vanaf kleins af aan heb ik het geprobeerd om haar daar te laten slapen maar ze gilt alles bij elkaar

als we nu de trap op gaan is het al nee?? nu de kerstdagen eraan komen speelt het weer even bij me op want ze heeft haar middagdutje nog wel nodig ik ga nu proberen om haar eigen campingbedje mee te nemen want daar slaapt ze wel in op vakantie en dat is geen enkel probleem ze heeft altijd haar eigen dingen mee slaapzak knuffel enz



herkent iemand dit? heeft iemand tips hoe kan ik dit aanpakken??

Vanaf deze kant geen tips. Want hier ook 2 dames die nooit ergens hebben geslapen. In het begin toen ze heel klein waren gebeurde dat wel eens bij oma als we op visite waren. Maar zo rond een maand of 6 a 7 ging dat dus niet meer. Krijsen als een gek. Nu plannen we gewoon alles om de slaapjes heen. Dus ook met kerst gaan wij pas rond etenstijd of als ons meisje wakker is naar oma. Vind het belangrijk dat ze gewoon slaapt.

lastig he, eerste kerstdag kan het bij ons niet anders omdat mijn oudere broer middags ook nog verplichtingen heeft

1 middagje overslaan maakt me verder niet uit maar twee word wel veel



als ze dus zondag niet daar wil slapen dan gaan we de tweede ook pas middags weg het is dan niet anders maar vind het soms erg frustrerend

het word minder frustrerend als je het voor jezelf accepteert. Vaak word je van buitenaf het gevoel aangepraat dat je als moeder wel wat verkeerd zal doen want dat kindjes nergens anders slapen dan thuis word maar raar gevonden.



Ik heb 4 kinderen en beide meiden slapen dus nergens anders dan thuis.

Suus wil best bij oma in bed liggen, maar slapen ho-maar. Ze is te vrolijk om dan te gaan huilen, maar dan gaat ze liggen zingen en brabbelen en wacht gewoon tot je haar er weer uit haalt.



Gaan we een dag weg dan slaapt ze ook niet in de kinderwagen en met moeite in de auto, veelal valt ze dan in slaap als we bij ons de straat in rijden :roll:



Niek, onze oudste was wel van het type brullen en ik zei er dus gewoon dingen voor af.

Idd… dan wel eerste kerstdag overslaan of iets eerder weg, vraag of het een keer een brunch kan worden en dan kan je s’middags naar huis.



Niek is nu 7 en vind het nog steeds helemaal niets om elders te slapen. Als het zo uitkomt wil ze het wel, maar ze kan zeer vergenoegd zijn als ze dan weer in d’r eigen bedje mag.

Jij doet niets fout hoor, maar je kind slaapt blijkbaar gewoon het allerfijnst thuis, daar waar ze alles kent, de geuren en geluiden.

Slapen heeft met veiligheid en overgave te maken en een wat gevoeliger kind zal het moeilijk vinden om die overgave te maken als ze ergens is waar ze niet dagelijks zijn.

Hier hebben ze allebei ook nooit op een ander geslapen, zelfs niet bij oma. Ja, toen ze echt heel klein waren wel, maar zodra ze een beetje door hadden dat het hun eigen omgeving niet is, was het drama :wink: .

Zelfs op vakantie was het voor de oudste 3 dagen wennen :roll: .



Maar precies wat Cell zegt: accepteren is het beste en wij passen ons gewoon zoveel mogelijk aan. Hebben het geluk dat we meestal thuis zijn en weinig weg moeten.

Het is inderdaad de omgeving die er meestal een punt van maakt (hoe vaak dat wij al ‘stomme’ opmerkingen hebben gehoord :silenced: :roll: ).



Maar het kan ooit lastig zijn, zeker wanneer je echt weg moet. Ik zal daarom ook blij zijn als Nina wat ouder is en geen middagslaapje meer nodig heeft :wink: .

Ik zou het zelf denk ik eigenlijk ook maar lastig vinden hoor, en voor de omgeving is het (soms) dan toch ook niet leuk? In die zin begrijp ik wel da tmensen opmerkingen maken.

Zo plan ik echt wanneer ik iets afspreek waar mijn neefje bij is. Kleine draak mag alles zelf bepalen en moeder volgt, wat inhoudt dat hij met zn anderhalf jaar meestal niet slaapt overdag en strontvervelend wordt want veel te moe. Nou daar doe je mij geen plezier mee hoor…

Dan spreek ik wel vroeg op de ochtend af als hij nog te pruimen is haha!



Verder geen tips, zou idd het campingbedje met dr eigen spulletjes eens proberen.

bedankt voor jullie adviesen en antwoorden het accepteren heb ik al gedaan alleen mag ik er wel eens van balen want hoe makkelijk kan het zijn he denk je dan?

maar goed ik ga dus proberen om het campingbedje mee te nemen en haar eigen spullen



wie weet werkt dit zo niet is het ook geen probleem dan gaan we tweede kerstdag gewoon anders inplannen mijn meisje gaat voor alles

Hier geen advies!

Ik denk alleen dat het te maken heeft dat ze het niet gewend zijn dan alleen thuis slapen en niet buitenshuis!



Als Katie bij mn schoonmoeder gaat slapen, dan is het geen probleem want van klein af aan sliep ze bij hun een nachtje. Net zo bij mn moeder alleen wilt ze bij mn moeder in een grote bed slapen naast mn moeder. Er moet iig oma erbij zijn en dan wilt ze ook wel in slaap vallen.



Als ik Katie bij mn zus in bed legt, dan is het een ramp! Ook met campingbedje dus ik denk dat het door een ‘‘vreemde’’ omgeving te maken heeft!



Met de kerstdagen gaan we pas op visite als Katie eerst geslapen heeft omdat we pas na 2u s’middags de deur uitgaan.

Wij zijn bij beiden op tijd begonnen met het wennen op andere plekken, op visite bij ouders, slaapje in het ledikantje bij hen, bij het kinderdagverblijf enz enz.

Ze slapen beiden eigenlijk overal wel, nou is de jongste natuurlijk nog heel jong, maar ook de oudste vind het overal prima.

Ik zou het ook erg lastig vinden om alles om de slaapjes heen te plannen.

Nu ben ik wel weer meer huisgebonden sinds onze jongste er is, ze slaapt zo veel mogelijk thuis, maar maak er geen probleem van als ze ergens anders haar slaapje doet.



Ik zou ook eigen spulletjes meenemen, desnoods iets met jouw eigen geur meegeven, knuffel oid, wie weet helpt het?

Maar dat werkt echt niet zo bij elk kind.



Hoewel ik thuisblijfmoeder ben, heb ik de eerste maanden na Nieks geboorte nog gewoon gewerkt. Ze ging dan naar de GO en daaar sliep ze dus ook niet.



Ook zijn we wekelijks wel bij oma te vinden, maar toen Suus niet meer in de kinderwagenbak pastte en dus in een bedje moest, was het klaar.

Dat doet ze dus gewoon niet.

En of we nu ons eigen bedje mee hebben of niet… ook op vakanties moet ze minimaal 3 nachten wennen voor we haar slapend hebben.

Eenmaal weer thuis, slaapt ze zo weer normaal als maar kan.



Sommige kinderen wennen nooit aan slapen elders, ook al heb je het WEL van kleins af gepoogd.

Ik ken zat ouders die hun kleintje op het kdv ook niet slapend krijgen en die dus steevast thuis met een overprikkelde baby/dreumes zitten.

Ze nemen het veelal op de koop toe en ik ken er ook 1 die om die reden is gestopt met werken.



Dus dat vroeg beginnen standaard een kind oplevert wat overal slaapt is lariekoek… het ene kind is gewoon het andere niet.



Er echt dingen om laten heb ik zelden gedaan, beetje rekening mee houden, maar ook accepteren dat ik dan een dag een kind van de leg had.

2 dagen achter elkaar, dat deed ik dan weer niet.

Maar dagjes uit, kerstdagen, bij mensen op verjaarsvisite, we deden het gewoon, hielden haar bij ons en dan maar een dag erna jengelig… tja.



Het is gewoon vervelend, maar als het zo is, dan is het zo…

cell zo denk ik nu ook hoor ik zie het wel wat ze doet ga het wel proberen wil het niet dan wil het niet



trouwens op vakantie is het geen enkel probleem

Cell, heb ik ergens gezegd dat dit voor elk kind zo geld?

Ik vertel hoe wij het hebben gedaan, ik zeg niet dat dit voor elk kind hetzelfde is.

Bij ons werkt het goed, onze kindjes slapen overal, dus ik vertel hoe wij dit hebben bereikt, wil niet zeggen dat dit voor een ander ook werkt.

het lijkt wel of ik mijn eigen verhaal lees…



hier beide meiden niet… (en gevoel aanpraten… tja zwager zegt… dat je dat niet aan hebt geleerd vanaf het begin… dat gaan wij niet doen… baby is nog geen 2 wkn he… :wink: )



maar wat ik meestal doe is ze of lang laten slapen (maar ja daar moeten ze wel voor in zijn) of al rond 11 uur in bed leggen en ook uitleggen dat ze even een dutje moet doen, zodat we daarna even naar opa en oma of iets anders gaan doen…



klinkt vreemd dat uitleggen, maar had zelf wel zo;n gevoel van he ze snapt wat ik bedoel…



wij zitten zelf nu met kerst maar dan s;avonds…



zwager wil later beginnen… rond 20.00 uur… tja dat is voor ons te laat…

nu is het dat wel rond 17.00 uur beginnen en daar eten, en omdat de meiden net wat ouder zijn kunnen ze voor een keer wel langer opblijven, maar als hun moe zijn dan gaan we gewoon.

Misschien moet je haar langzaam laten wennen, de eerste keren kort, middagslaapje en dan 1 van de ouders ernaast gaan liggen.

Niet reageren als ze dan huilt of gilt,maar volhouden, liefst totdat ze echt slaapt. Dit zul je misschien een paar keer moeten doen.

Achteraf kun je haar dan de hemel in prijzen en bespreken hoe leuk het was. Koppel er dan ook gelijk wat leuks aan, bijvoorbeeld pannenkoeken eten bij oma en opa na het slaapje. Zoiets?

En daaop volgens misschien een keer een nachtje samen bij opa en oma?

@nana wrote:

Cell, heb ik ergens gezegd dat dit voor elk kind zo geld?

Ik vertel hoe wij het hebben gedaan, ik zeg niet dat dit voor elk kind hetzelfde is.

Bij ons werkt het goed, onze kindjes slapen overal, dus ik vertel hoe wij dit hebben bereikt, wil niet zeggen dat dit voor een ander ook werkt.




Nee klopt, dat zeg je idd niet. Maar het is ook niet te zeggen dat het bij jullie makkelijk gaat omdat je het meteen hebt aangewend. Dat is grotendeels wellicht ook gewoon het karakter van je kinderen.

Dat is wellicht mijn frustratie, ik heb mijn kinderen ook altijd meteen laten wennen aan elders slapen, allemaal en de jongens slapen overal en altijd en de meiden niet…



Het gaat mij er alleen even om dat topicstartster niet het idee krijgt dat ze zichzelf iets zou moeten verwijten omdat ze wat langer heeft gewacht met uit logeren doen enz.

Een kind kan er tegen of niet en dan maakt het soms gewoon geen verschil of je het wel of niet vroeg hebt gepoogd aan te leren.



Was niet bedoelt als repliek hoor… meer als… jaaa… ik deed dat ook, meteen laten slapen overal… en toch kan ze er niet tegen… tja…

Dat is een nadeel van het ‘typen’ in een topic, dat je soms verkeerd begrepen wordt, geeft niks.

@roosje83 wrote:

even een vraagje of misschien hebben jullie tips voor me?



mijn dochter van 20 maanden wil nergens anders slapen dan thuis (middagslaapje)

ze is nog nooit uit logeren geweest omdat dat nog nooit heeft gemoeten maar middags komt het wel eens zo uit dat ik moet werken en madam heeft haar middagslaapje wel nodig ik leg haar dan in haar eigen bedje zodat oma haar eruit haalt dan is het goed



ik heb nu al een aantal keren geprobeerd om haar bij oma te laten slapen (of schoonouders) beide passen altijd op haar en ze is er graag

ze hebben beide een ledikantje maar zodra ze die ziet is het al nee??


vanaf kleins af aan heb ik het geprobeerd om haar daar te laten slapen maar ze gilt alles bij elkaar

als we nu de trap op gaan is het al nee?? nu de kerstdagen eraan komen speelt het weer even bij me op want ze heeft haar middagdutje nog wel nodig ik ga nu proberen om haar eigen campingbedje mee te nemen want daar slaapt ze wel in op vakantie en dat is geen enkel probleem ze heeft altijd haar eigen dingen mee slaapzak knuffel enz



herkent iemand dit? heeft iemand tips hoe kan ik dit aanpakken??


Hoe gaat het naar bed brengen als jullie thuis bezoek hebben, gaat ze dan wel rustig slapen? De vetgedrukte zinnen geven mij het idee dat ze niet echt problemen heeft met het ergens anders slapen maar met het slapen als ze het ergens leuk heeft. Mijn kinderen hebben dat ook en het enige wat je dan kan doen, is na het slaapje afspreken of op het moment dat ze gaat slapen even iets rustig doen (boekje lezen, tv kijken).

we zijn weer thuis ik heb geprobeerd om haar er te laten slapen in haar eigen campingbedje met haar eigen spullen



vanmorgen een paar keer laten zien en gezegd daar ga je straks slapen op een gegeven moment zegt ze bed toe?



helaas toen ik haar erin lag drama gillen huilen enz was niet stil te krijgen :frowning: dus niet geslapen



nu ligt ze heerlijk in haar eigen bedje te slapen



bedankt voor al jullie ideeen en adviezen

Jammer dat het niet lukte, trok ze het een beetje, geen middagslaapje? Succes morgen.

Mijn dochter is geen makkelijke slaper, het duurt altijd een tijdje voor ze inslaapt, 1 van ons moet altijd bij haar zitten, en als ze ergens anders slaapt duurt het helemaal een tijd voordat ze inslaapt. Vanaf haar 2e wilde ze op vakantie of als we ergens anders sliepen altijd in ons bed slapen. Dat heeft ruim anderhalf jaar geduurd toen wilde ze graag bij haar broertje op de kamer slapen en hoefde ze niet meer bij ons. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik vond het wel gezellig met zijn drieen in bed, doe je ook als je aan het kamperen bent en ze slaapt ook echt als ze bij ons in bed ligtt en gaat niet keten. Zoonlief is wat makkelijker alleen loopt hij altijd te kletsen en zingen in bed als hij moet slapen, maar dat doet hij nu ook.

We hebben een paar keer meegemaakt dat we ergens naar toe gingen en vrij snel al weer teruggingen omdat ze moe en niet te harden was maar niet wilde slapen. Vanaf dat moment proberen we zoveel mogelijk voor of na haar slaapje en nu ze niet meer slaapt voor of na het slaapje van mijn zoon af te spreken, als het niet kan en thuisblijven geen optie is, zorgen we ervoor dat het ervoor niet te druk is en hopen we maar dat het goed gaat, beetje go with the flow.

ze had nergens last van kreeg wel rode slaapwangen maar was zo vrolijk als wat :inlove:

ze heeft van kwart voor 6 tot 9 uur geslapen vanmorgen en we zien wel of het vandaag lukt probeer het nog een keer wil het niet dan is het jammer



fijne dag allemaal