ohja…Cell…plamuurmes is een heel erg goed idee!
Suf dat ik daar niet aan gedacht heb…daar kan ik een heleboel al mee wegkrijgen!
@Happy mommy wrote:
@Sis wrote:Tegen vet: pure ammonia! Heeeeel vies, maar het werkt.
Dan moet ik wel een mondkapje voordoen of een handdoek voor mijn mond/neus doen anders ga ik van m’n graatje
Gewoon eerst alle ramen open zetten tegen over elkaar (als dat kan natuurlijk) en de deuren in huis open zetten. Scheelt al heel veel.
Succes en sterkte. :thumbup:
@Happy mommy wrote:
Iemand daar nog tips voor? Plavuizen/voegen/frituurvet… wie oh wie heeft de gouden tip!
HG voegenreiniger?
Goed dat je dit doet zeg, succes!
Voor de WC, Harpic, en dan de zwarte fles! Dat werkt echt super goed. Even laten intrekken en dan poetsen maar.
Verder kan ik je geen tips geven, behalve veel respect :thumbup: :thumbup: :thumbup: ! Succes, lijkt me een rot klus.
@meisje1974 wrote:
Voor de WC, Harpic, en dan de zwarte fles! Dat werkt echt super goed. Even laten intrekken en dan poetsen maar.
Verder kan ik je geen tips geven, behalve veel respect :thumbup: :thumbup: :thumbup: ! Succes, lijkt me een rot klus.
Aan de ene kant wel… en aan de andere kant lijkt het me ook heel erg leuk om er weer een gezellig huis van te kunnen maken.
Hou er ook rekening mee dat het resultaat misschien heel slecht zichtbaar is he?
Ik heb het ook ooit eens gedaan en wat heb ik hard gewerkt, twee weekeinden lang… en je zag nauwelijks verschil :? Nou stond daar wel veel troep, dat maakt het (hoop ik voor jou!) anders misschien
@Lune wrote:
Hou er ook rekening mee dat het resultaat misschien heel slecht zichtbaar is he?
Ik heb het ook ooit eens gedaan en wat heb ik hard gewerkt, twee weekeinden lang… en je zag nauwelijks verschil :? Nou stond daar wel veel troep, dat maakt het (hoop ik voor jou!) anders misschien
Ik hou rekening met alles… zelfs 4x schoonmaakhandschoenen gekocht 2x medium en 2x large zodat ik er twee over elkaar heen kan doen en daarna nog een reserve setje heb. :?
EN??
Ja, ik ben ook benieuwd! Hoe is het gegaan. Viel het mee/tegen?
@Happy mommy wrote:
Ik ga bij iemand het huis schoonmaken… Maar het is een huis dat al héél lang zwaar verwaarloosd is.
Persoon in kwestie was te trots om hulp aan te nemen (uiteindelijk speelt schaamte denk ik ook een grote rol), maar ze is nu uiteindelijk overstag…
Super dat je dit voor haar wil gaan doen!
Ik zie er aan de ene kant tegenop, maar ben aan de adere kant ook heel erg blij dat ik dit voor haar kan doen.
Ik ben zelf een behoorlijk poetsmiep en weet me met de meeste huishoudelijk probleempjes wel aardig raad.
Maar met onderstaande punten wat minder…
Er is 1.5 jaar (!!) geleden in de keuken frituurvet over de grond gegaan en omdat ze de kracht en de conditie niet heeft om dit op te ruimen heeft zij daar een stuk karton of krantenpapier overheen gelegd. Ik geloof dat het een plavuizen vloer is, maar het kan ook zeil zijn…
Dat papier zit nu natuurlijk muurvast. ik zou iig een plamuurmes meenemen om het ergste vet er af te steken, en ik heb laatst een heel erg doorrookt huis voor mijn stiefvader schoongekregen met cilit bang! ( hij kreeg de woning nieuw) Dat is echt een wonderspulletje, lost zeker vet op, ook in de voegen!
De badkamer/toilet is vreselijk vies en alles ziet oranje van de algvorming.
Grond rondom het toilet, muur rondom het toilet en het toilet zelf zijn al heel lang niet meer gereinigd.
… ik was eerst van plan een hele zwik chloor in de douche en op en rondom het toilet te schenken… maar het is een ruimte zonder raam…ik denk dat dit niet echt bevordelijk voor mijn gezondheid zal zijn.
Meestal zit er dan wel een centrale afzuiging, zet die dan sowieso aan als je aan de slag gaat! Ik zou idd chloor in de pot gooien en dat lekker laten weken.
Vloer en muur eromheen cillit bang! ( nee ik heb er geen aandelen in! )
als er een bruine aanslag in de pot blijft zitten in het gedeelte onder water, kun je er een schep citroenzuur bij doen. je kunt dat in sommige winkeld nog wel kopen als poeder bv voor het jam maken. Zou het dan vroeg er in doen zodat het lekker die 8 uur kan inwerken. en niet samen met het chloor uiteraard.
Als het een plavuizen vloer is dan zal er ook vet in de voegen zijn getrokken, hoe krijg ik het daar weg?
Als het zeil is dan ben ik bang dat er verkleuring zal ontstaan bij agresieve ontvetters.
De verkleuring zal ze dan maar voor lief moeten nemen. Je hebt bij de bouwmarkten ook voegenfris, maar heb geen idee hoe duur dat is.
zou eerst schoonmaken met jawel CB! :mrgreen:
De viezigheid op dit moment is erg ongezond voor haar.
Ik wil het daar zo graag weer schoon en gezellig krijgen, dat verdient ze echt.
Ik wil ook in 1 dag een enorme slag slaan zodat ze meteen merkt hoe lekker het is om weer in een schoon huis te zitten.
…dus niet urenlang op vlekken zitten boenen… er moet in korte tijd resultaat te zien zijn.
Ik zou er hulp bijvragen joh! dit redt je toch niet alleen?
Als alles helder is kom ik voortaan elke week langs om het bij te houden.
Dan kom ik in ieder geval 1 keer per week langs (en als het schoon is kan ik mijn kinderen ook meenemen) en wie weet komen de mensen die afhaakten vanwege de onhygiënische toestand daar uiteindelijk ook weer eens op de koffie.
Wie heeft er tips?
Ik kijk er vreselijk naar uit!
Heel veel succes! :thumbup:
@Kwakje wrote:
Ja, dit klusje ga je vast niet in je eentje doen.
Er zijn vrijwilligersorganisaties die je daar bij kunnen helpen en 1 of meerdere personen aanbieden (als je meer wilt weten pb maar even).
WC: cola (neem de goedkoopste). Dat zal ik dan als eerste er in gooien.
Ik zal geen bleek of schuurmiddel gebruiken voor in de WC, tast het glazuur aan en maak je het nog maar viezer van.
Groene zeep gebruiken voor de badkamer. Ook omdat er geen raam is die open gezet kan worden is het niet belastend voor jou.
Zal niet zo snel beginnen met agressieve schoonmaakmiddelen. Want daar mee maak je het soms nog erger.
Is het ook rommelig in huis? of alleen vies/vuil?
Ik maak al 26 jaar mijn wc pot schoon met bleek en het wordt er echt niet viezer van hoor, glazuur is nog helemaal mooi.
Na alle tips laat ik jullie nu weten hoe het is gegaan…
Het was nog erger dan ik had gedacht. Er waren ook vuilniszakken die al maandenlang in een kamertje opgestapeld lagen… er was vocht uitgelopen en dat was weer opgedroogd. De vloer/het zeil kreeg ik met behulp van een plamuurmes en chloor schoon. Alleen is er ook wat in de muur getrokken en dat krijg ik niet weg… de lucht blijft ook een beetje hangen.
De eerste keer dat ik er binnenstapte heb ik een potje staan janken.
Ik was echt radeloos, geen idee waar te beginnen. Er liepen overal torretjes en vliegjes over de grond en over de ramen.
Gelukkig belde er al snel wat vrienden van me op om te vragen hoe het was en toen ik al sniffend vertelde hoe het er voor stond kwamen er een paar mee helpen… dat hebben we haar nooit verteld… het is een goedbewaard geheim :mrgreen:
Ik heb de eerste keer 12 uur lang achter elkaar doorgewerkt… en vies dat ik me erna voelde.
In die tijd heb ik alleen de keukenvloer en de badkamer schoongemaakt.
Vrienden zijn met de koelkast aan de slag gegaan… er zaten voedingsmiddelen in die niet meer te herkennen waren… daarna zijn ze weggegaan met een berg weggooi vuilniszakken… ze waren er maar 3 uurtjes maar het was wel dat steuntje in de rug dat ik nodig had om te kunnen beginnen.
De keukenvloer ben ik met pure ammoniak te lijf gegaan, maar eerst heb ik alle aangekoekte zooi met een plamuurmes los gestoken.
Het waren plavuizen… de voegen zijn nog steeds wat donkerder dan elders in de keuken en het vet is ook via de zijkanten van de tegels in de tegels getrokken. Dat krijg ik nooit helemaal weg.
Ik spuit er nu elke week dreft afwasmiddel op… das een enorm goede ontvetter. Aan het einde van de werktijd dweil ik het weg en er komt nu nog steeds vuil vanaf.
De douchewand leek wel matglas zoveel kalk zat erop. Bovendien zat het ook helemaal vol met zwarte schimmel en roodbruine alg…
Ik heb eerst de kalk aangepakt met pure antikal en na een paar uur in laten trekken heb ik alles weggespoeld waarna er een complete fles chloor op losgelaten is en een pak schuursponsjes.
Er zijn nu een aantal weken verstreken en elke week pak ik nu wat aan.
Ik heb haar bed verschoond en ik moet haar nu zien te overtuigen om nieuwe matrassen te kopen… deze zien er echt niet meer uit (details zal ik jullie niet aandoen).
Er komt weer daglicht binnen nu de ramen weer schoon zijn.
Alleen aan lichtknopjes, deurknoppen en handgrepen heb ik uren werk gehad… het plamuurmes is erg handig gebleken Cell :mrgreen:
Maar ze houdt nu haar huis wel goed bij!
Ze is ook stikgelukkig.
Ze heeft weer wat planten gekocht (die water krijgen :thumbup: :dance: ) dat is ook goed voor de luchtkwaliteit.
Ze nodigt nu ook af en toe weer mensen uit en daar kookt ze dan voor.
Ik verwacht dat ze me binnenkort ook uitnodigt om een keertje te komen eten… ik weet niet of het me lukt om daar te eten… niet na alles wat ik daar heb aangetroffen. Het is nu schoon… dat wel… maar het zit nu een beetje tussen m’n oren. :think:
Hiervoor lag ze vaak nachtenlang wakker omdat ze het zo benauwd had… niet zo vreemd omdat er een hoogpolig tapijt aan stof lag en ze haar bed niet verschoonde…
De benauwdheid is over, ze slaapt beter en dat is gezien haar lichamelijke gesteldheid enorm belangrijk.
Ze vertelt aan iedereen die het maar horen wil hoe blij ze is met mij en mijn hulp, ze maakt een veel gelukkigere en minder verdoofde indruk.
Ik kom af en toe nog steeds dingen tegen waar ik van schrik… maar dat gebeurd steeds minder gelukkig.
Het is een gezellig huisje geworden
Wat super joh, dat je na de eerste keer niet gillend bent weggelopen! En wat fijn ook dat ze jouw hulp accepteerd en nu veel beter in haar vel zit.
Ik kan me ongeveer indenken wat je zo’n beetje bent tegen gekomen. Kom er zelf werk gerelateerd af en toe ook mee in aanraking.
Je geeft haar weer een kans op een nieuwe start in haar leven, een punt om weer op te gaan bouwen. Ik weet haast wel zeker dat ze je er zeer dankbaar voor is! Dat ze daarbij af en toe nog wat hulp en een zetje in de goede richting nodig heeft is niet erg.
voor jou :thumbup: :-*
Nou Chapeau :thumbup:
Ik vind het echt top dat je iemand zo helpt. Niet iedereen zou het kunnen, misschien wel willen maar er dan toch van weglopen als ze de “schade” zien.
Knap dat je doorgezet hebt maar ik kan mij goed voorstellen dat je niet weet of je er wel zou kunnen blijven eten, ik zou daar ook moeite mee hebben denk ik.
Nu hopen dat persoon in kwestie het echt zelf bij gaat houden.
Een vriendin van mij heeft zo ook eens een gezin 2x geholpen (vooral omdat ze het niet aan kon zien dat de kinderen zo moesten leven) maar zonder succes, na een half jaar was het weer één grote ellende.
Het lijkt nu net of ik naar complimentjes aan het vissen ben :oops:
Das niet zo hoor… ik vind mijzelf niet zo’n fantastisch mens.
Ik doe dit voor haar omdat ze belangrijk voor me is en omdat ik het verhaal erachter heel goed ken.
Voor anderen zou ik dit nooit zomaar gedaan hebben.
Terwijl ik aan het werk was stond ik ook regelmatig in mijzelf te mopperen.
Jeweetwel: “ik lijk wel gek, tis mooi weer buiten en ik sta in deze griebuszooi te ploeteren omdat zij te lui is om haar boel goed bij te houden” … en ook de onzekerheid of ze het wel bij gaat houden hielp niet mee.
Maar voorlopig heb ik weinig werk nu ik 1x per week langskom. Ze houdt het goed bij.
Het is geestelijk alleen wel zwaar gebleken.
Had ik niet verwacht maar het doet best veel met je als je in zo’n huis rondloopt en werkt.
Ik werd geconfronteerd met de zorgelijke staat van het huis en de zorgelijke staat van de psychische gesteldheid van de inwoonster.
Je gaat je bedenken hoe ongelukkig ze is geweest en ik denk dat ze dat, ondanks het mooie huis, nog steeds is.
Het gaat langzaam de goede kant op, het huis heeft haar daarbij geholpen. Maar ik denk dat ze professionele hulp moet zoeken.
…alleen is de kans dat ze dat gaat doen ongeveer 0%
Oh… trouwens Cillit Bang gebruik ik ook heel veel!
Heb ik ook voor de keukenvloer en de voegen gebruikt.
De paars/groene tegen vet.
De oranje voor de badkamer vind ik minder goed.
Maar de keuken/ontvetter versie is een wondermiddel!
Ik heb ook geen aandelen hoor… maar ik heb er zelfs eens een oude waslaag van een houten vloer mee weg gekregen.
Ik gebruik er wel handschoenen bij want je handen worden er kurkdroog van
Ongelooflijk zeg. Ik vind dit ontzettend knap van je. Ook al is het voor iemand om wie je veel geeft. Ik kan me voorstellen dat het gevoel nu super fijn is. Je hebt echt iemand kunnen helpen.
Wat fijn dat zij zich heeft laten helpen, en dat jij dit voor haar kon doen. Het is echt heel moeilijk om dat een begin te maken, maar top dat jij gewoon hebt doorgezet en bent doorgegaan!
Hahahaha, toch die cilit bang hè?
Misschien zou je haar huisarts eens kunnen inlichten? die kan wellicht eens bij haar langs gaan met een smoesje. Die kan verdere psychische hulp in gang zetten. maar het is wel zo, dat zolang iemand geen gevaar is voor zichzelf of omgeving en het niet wil het ook niet gebeurd.
Ik vind je een kanjer! Er is veel voor nodig om iemand zover te krijgen dat ze hulp accepteren. Dat is je gelukt en nu help je iemand zijn leefomstandigheden te verbeteren. In dit verhaal zijn er alleen maar winnaars.
:-*