Alle schoonmaak kennis is hier heel erg welkom...

Ik ga bij iemand het huis schoonmaken… Maar het is een huis dat al héél lang zwaar verwaarloosd is.

Persoon in kwestie was te trots om hulp aan te nemen (uiteindelijk speelt schaamte denk ik ook een grote rol), maar ze is nu uiteindelijk overstag…



Ik zie er aan de ene kant tegenop, maar ben aan de adere kant ook heel erg blij dat ik dit voor haar kan doen.

Ik ben zelf een behoorlijk poetsmiep en weet me met de meeste huishoudelijk probleempjes wel aardig raad.

Maar met onderstaande punten wat minder…



Er is 1.5 jaar (!!) geleden in de keuken frituurvet over de grond gegaan en omdat ze de kracht en de conditie niet heeft om dit op te ruimen heeft zij daar een stuk karton of krantenpapier overheen gelegd. Ik geloof dat het een plavuizen vloer is, maar het kan ook zeil zijn…



De badkamer/toilet is vreselijk vies en alles ziet oranje van de algvorming.

Grond rondom het toilet, muur rondom het toilet en het toilet zelf zijn al heel lang niet meer gereinigd.



… ik was eerst van plan een hele zwik chloor in de douche en op en rondom het toilet te schenken… maar het is een ruimte zonder raam…ik denk dat dit niet echt bevordelijk voor mijn gezondheid zal zijn.



Als het een plavuizen vloer is dan zal er ook vet in de voegen zijn getrokken, hoe krijg ik het daar weg?

Als het zeil is dan ben ik bang dat er verkleuring zal ontstaan bij agresieve ontvetters.



De viezigheid op dit moment is erg ongezond voor haar.

Ik wil het daar zo graag weer schoon en gezellig krijgen, dat verdient ze echt.

Ik wil ook in 1 dag een enorme slag slaan zodat ze meteen merkt hoe lekker het is om weer in een schoon huis te zitten.



…dus niet urenlang op vlekken zitten boenen… er moet in korte tijd resultaat te zien zijn.



Als alles helder is kom ik voortaan elke week langs om het bij te houden.

Dan kom ik in ieder geval 1 keer per week langs (en als het schoon is kan ik mijn kinderen ook meenemen) en wie weet komen de mensen die afhaakten vanwege de onhygiënische toestand daar uiteindelijk ook weer eens op de koffie.



Wie heeft er tips?

Ik kijk er vreselijk naar uit!

Zeil in de keuken … Er uit trekken en nieuwe insnijden… Vet en zeil geen goede combi…

Die oranje aanslag kun je wegkrijgen door het te bedekken met toiletpapier, en dat flink doordrenken met natuurazijn. Nachtje laten trekken, en het is weg. Zo niet, nog wat langer weken. :wink:





Voor wat betreft het frituurvet weet ik het zo ook even niet…

Dankje voor het meedenken HanB en Ingemamavan4



Tja…dat nachtje in laten trekken gaat dus niet… ze is binnenkort een dag weg en dan krijg ik de sleutel.

Ik begin die dag vroeg en zal dus ook laat stoppen…



Alles wat ik doe/ga doen moet in een uurtje of 8 gepiept zijn.



Een nieuw stuk zeil erin zou een topidee kunnen zijn…(als het zeil is…kunnen ook nog plavuizen zijn) maar ze wil dat ech niet… het is al heel wat dat ze me in haar huis laat en dat ze me laat schoonmaken. Een nieuw zeil is voor haar verraad van het ergste soort (houdt niet van veranderingen, een schoon huis zal al stress genoeg betekenen:) )

Bovendien heb ik teveel oestrogeen in mijn lijf om een stuk zeil mooi in een keuken te kunnen snijden… heb andere kwaliteiten :slight_smile:

Ga je alleen? Zo ja, schakel hulp in. Dit klinkt wel echt als teveel voor een dag voof een persoon…

Schuurmiddel met bleek voor de wc, daar heb ik goeie ervaring mee. Voor de vloer vrees ik dat de boel eruit echt de enige optie is…

Ja, dit klusje ga je vast niet in je eentje doen.



Er zijn vrijwilligersorganisaties die je daar bij kunnen helpen en 1 of meerdere personen aanbieden (als je meer wilt weten pb maar even).



WC: cola (neem de goedkoopste). Dat zal ik dan als eerste er in gooien.



Ik zal geen bleek of schuurmiddel gebruiken voor in de WC, tast het glazuur aan en maak je het nog maar viezer van.



Groene zeep gebruiken voor de badkamer. Ook omdat er geen raam is die open gezet kan worden is het niet belastend voor jou.



Zal niet zo snel beginnen met agressieve schoonmaakmiddelen. Want daar mee maak je het soms nog erger.



Is het ook rommelig in huis? of alleen vies/vuil?

Wat goed dat je dit doet :thumbup:



Je zou voor tips op de website van oma weet raad kunnen kijken.

Heel veel succes!

Hulp erbij ga ik niet doen…accepteert ze ook niet :frowning:



Het is echt al heel wat dat ze mij dit laat doen.

Ik ben wel gewend om hard te werken.



… het hoeft ook niet persé in één dag af… maar dat is iets wat ik heel graag wil zodat ik haar na één dag ervan kan overtuigen hoe heerlijk alles opgeknapt is. Ik vrees namelijk dat ze anders alweer afhaakt (het zou me niet verbazen als ze vlak voor ik kom alsnog afbelt… maar dan neem ik de telefoon gewoon niet op :slight_smile: )





Als het zeil niet schoon wordt, dan zit er niks anders op… maar ik verwcht eigenlijk toch echt een plavuizen vloer…



Die breek je er niet eventjes uit hahaha!





Iemand daar nog tips voor? Plavuizen/voegen/frituurvet… wie oh wie heeft de gouden tip!

@Kwakje wrote:



Is het ook rommelig in huis? of alleen vies/vuil?




Het is vrij opgeruimd, maar er is één kamer die helemaal volgestouwd is met spullen.



…die deur hou ik dus lekker dicht…



Eerst de rest van het huis en als alles weer aan kant is dat ga ik voorzichtig aan de orde brengen of er misschien niet wat spulletjes uit die kamer naar een tweedehandswinkel zouden kunnen… Misschien is het idee dat er andere mensen nog wat aan hebben voor haar net dat zetje die ze nodig heeft. Weggoien is wel erg heftig… ze hecht nogal aan haar spulletjes… als het echt zooi is dan breng ik het stiekem alsnog wel naar het grofvuil…

De tip van azijn is al gegeven zie ik.



Klinkt mss raar maar voor de vloer: het oude vet losweken met ‘nieuw’ vet (iets van zonnebloemolie oid) zodat je aangekoekte rommel van de vloer krijgt en de rest zoveel mogelijk wegvegen met goed absorberend materiaal en dan flink naschrobben met iets van afwasmiddel wat sterk ontvet. Evt nog nadweilen met iets van water met ammonia (al zou ook hierbij azijn mss kunnen helpen) Tot de vette waas weg is. Aangenomen dat het plavuizen zijn, zeil krijg je vrees ik idd niet meer goed.



Wat je ook zou kunnen proberen is St. Marc bedenk ik nu, is niet agressief maar wel goed ontvettend je kunt het gebruiken om gewoon schoon te maken maar is ook geschikt om voor het schilderen de boel te ontvetten.

Of Dasty ontvetter van de Wibra, maar daar zit wel oa ammonia in dus wel agressiever.

Tegen vet: pure ammonia! Heeeeel vies, maar het werkt.

Ik zou eerst de oorzaak willen weten waarom deze vrouw haar huis niet op orde weet te houden en daar op in zetten.



Wanneer je nu gaat schoonmaken, zal ze heel blij zijn, maar uiteindelijk verandert haar structuur er niet door. Binnen afzienbare tijd is het huis weer vies.

Frituurvet wat niet is schoongemaakt kan je wellicht met een plamuurmes eerst globaal wegschrapen? Daarna inspuiten met Dasty en even laten inweken met goed warm water… zijn het plavuizen dan zou ik er zelfs Dasty en gekookt water op durven gooien… dan smelt het frituurvet en kun je het weer opnemen…



Verder zweer ik bij Brillo sponsjes… haal er veel van… de zeep die erin zit is geweldig en heel veel soorten aanslag verdwijnen ermee als sneeuw voor de zon.

Verder heb je van Hg ook een aantal extra sterke sanitair reinigers… hun assortiment zou ik ook zeker bekijken.

www ervoor, .com erachter : omaweetraad



Ontzettend veel goede tips!



Sterkte, succes maar bovenal respect!

Ik heb ook eens een wat verwaarloosd huis aangepakt, waarbij de badkamer zo ongeveer zwart was van de schimmel. Ik heb een maskertje opgezet bij mezelf, alle deuren open (ja ook de voordeur) en Hagesan anti schimmel veelvuldig gebruikt. Natuurlijke middelen zijn prima, maar HG heeft ook echte aanpakproducten die je soms gewoon nodig hebt.

Ammonia doet veel, van de week ergens gelezen voor glimmende tegels in de badkamer (ontvet en ontkalkt), schoonmaakazijn mengen met uitgeknepen citroen. De vloer, laat je adviseren, ik hoef echt geen azijn op onze vloer te gooien.



En voor de toekomst, deze persoon is zèker veranderd door de hulp. Na een half jaar heeft hij een nieuwe badkamer laten plaatsen, mèt ventilatierooster :dance: . En hij houdt het nu zelf redelijk bij met mij als stand-by om de wc en keuken een boost te geven. Als zijn gezondheid hem in de steek laat en hij naar het ziekenhuis moet, pak ik meestal even de tijd om zijn huis een grote beurt te geven.

De schaamte kan echt groot zijn, en sociale controle kan net dat duwtje geven om alles bij te houden als alles weer beetje op orde is.

Succes, en geniet van je vorderingen!!

zit even te denken hoe die fles ontvetter heet…



:think:



jaa weet het weer… St. Marc… duur spul maar ontvet goed.



betreft frituurvet… misschien beetje krom… maar kokend water (en dan alleen op die plek en niet je handen erin…) :wink:

@Sis wrote:

Tegen vet: pure ammonia! Heeeeel vies, maar het werkt.




Dan moet ik wel een mondkapje voordoen of een handdoek voor mijn mond/neus doen anders ga ik van m’n graatje :slight_smile:

@rijstkorrel wrote:

Ik zou eerst de oorzaak willen weten waarom deze vrouw haar huis niet op orde weet te houden en daar op in zetten.



Wanneer je nu gaat schoonmaken, zal ze heel blij zijn, maar uiteindelijk verandert haar structuur er niet door. Binnen afzienbare tijd is het huis weer vies.




Nee hoor, ik kom voortaan 1x per week bij haar langs om de boel bij te houden. Ze heeft het zover laten komen omdat ze niet een erg sociaal wonder is. Maar ze heeft een lichamelijke handicap waardoor ze erg weinig conditie/kracht heeft om de boel bij te houden.



Haar trots was de reden waarom ze geen hulp vroeg…snap ik ook wel…zou er persoonlijk ook niet aan moeten denken dat iemand jouw viezigheid ziet…



Vind het niet zo erg om dit voor haar te doen… geeft me zelfs wel een prettig gevoel om dit te doen… ze is niet zomaar iemand hoor…het is iemand die me erg aan het hart gaat.



Bijhouden wordt vanaf nu geen probleem, ze woont alleen.



Ik zie wel eens van die programma’s waarin ergere huizen aangepakt worden en dan jeuken mijn handen al om aan de slag te gaan. (je hebt huishoudhandschoenen, toch? Goede uitvinding!)

@marietje wrote:

Ik heb ook eens een wat verwaarloosd huis aangepakt, waarbij de badkamer zo ongeveer zwart was van de schimmel. Ik heb een maskertje opgezet bij mezelf, alle deuren open (ja ook de voordeur) en Hagesan anti schimmel veelvuldig gebruikt. Natuurlijke middelen zijn prima, maar HG heeft ook echte aanpakproducten die je soms gewoon nodig hebt.

Ammonia doet veel, van de week ergens gelezen voor glimmende tegels in de badkamer (ontvet en ontkalkt), schoonmaakazijn mengen met uitgeknepen citroen. De vloer, laat je adviseren, ik hoef echt geen azijn op onze vloer te gooien.



En voor de toekomst, deze persoon is zèker veranderd door de hulp. Na een half jaar heeft hij een nieuwe badkamer laten plaatsen, mèt ventilatierooster :dance: . En hij houdt het nu zelf redelijk bij met mij als stand-by om de wc en keuken een boost te geven. Als zijn gezondheid hem in de steek laat en hij naar het ziekenhuis moet, pak ik meestal even de tijd om zijn huis een grote beurt te geven.

De schaamte kan echt groot zijn, en sociale controle kan net dat duwtje geven om alles bij te houden als alles weer beetje op orde is.

Succes, en geniet van je vorderingen!!




Meid, ik geloof dat jij net zoiets hebt meegemaakt al ik nu…



Ik denk ook dat zij, nu ze weet dat ik 1x per week langskom zoveel mogelijk gaat doen. Dat is goed voor haar… een beetje controle. Een stok achter de deur om niet bij de pakken neer tegaan zitten.

…en als ze weer wat mensen over de vloer krijgt, dan is deze missie helemaal geslaagd :slight_smile:

Ga meteen op oma weet raad speuren… ga het liefst niet meteen met agressieve spullen aan de gang.



Maar als het niet anders kan, dan heb ik nu wel een paar goede tips.



Heel erg bedankt hoor allemaal…als ik alle chemische dampen overleef :wink: , dan laat ik jullie nog even weten hoe alles gegaan is.



Toevallig een hele drukke week voor de boeg… maar de week daarop dan ga ik kijken hoe grote poetsmiep ik nou eigenlijk echt ben :mrgreen: