Ik vroeg me af of er meer kids zijn die al lezen in groep 2.
Onze T.ijn kan alles al lezen, zelfs ondersteboven :shock:
Hij kan dit al enkele maanden. Hij word in maart 2011 6 jaar.
Het knappe (vind ik) is dat hij het zichzelf helemaal heeft aangeleerd. Het is begonnen met het ABC, toen spellend letter voor letter, en sinds 3 maanden leest hij echt hele boeken helemaal zelf.
Hij mag van ons altijd een kwartiertje lezen voor het slapengaan.
Zijn er meer studiebollen in the house??
@Anne-marie wrote:
Ik vroeg me af of er meer kids zijn die al lezen in groep 2.
Onze T.ijn kan alles al lezen, zelfs ondersteboven :shock:
Hij kan dit al enkele maanden. Hij word in maart 2011 6 jaar.
Het knappe (vind ik) is dat hij het zichzelf helemaal heeft aangeleerd. Het is begonnen met het ABC, toen spellend letter voor letter, en sinds 3 maanden leest hij echt hele boeken helemaal zelf.
Hij mag van ons altijd een kwartiertje lezen voor het slapengaan.
Zijn er meer studiebollen in the house??
Ligt aan de geboortedatum he… :inlove:
Mateo leest ook alles wat los en vast is.
Hoi,
Mooi om te zien he, als ze daar zo’n plezier in hebben. Geniet ervan.
Wij hebben er hier 1 in groep 3, die kon dat ook al in groep 2.
De juf van zijn klas heeft ons toen gezegd dat we dat niet moesten stimuleren, ook omdat dyslectie in onze familie voorkomt.
Als het niet op de juiste manier wordt aangeleerd, kan er een verkeerde leesstrategie ontstaan. En dat moet dan eerst worden afgeleerd volgens de juffen op onze school. Maar dat geldt dan alleen als er dyslectie in de familie zit, weet niet of het bij jullie speelt.
Dat ondersteboven lezen lijkt bijvoorbeeld leuk, maar mijn man kon dat ook toen hij klein was en die bleek later zo dyslectisch als een deur te zijn.
Wij hebben Y.annick dus bewust rustig aan laten doen. Zeker omdat zowel mijn man als onze dochter (oudste) dyslectisch zijn. Nu hij in groep 3 echt mag lezen, barst het echt los. Leest al op groep 4 niveau.
Ik zal ook wat uitwijden in mijn verhaal 8)
Mateo was al heel snel geinteresseerd in letters. Kon vrij snel zijn naam schrijven en was er veel mee bezig. Toen hij over ging naar groep 2 kon hij al simpele woorden lezen.
Ik heb toen wel aan de juf gevraagd wat ik het beste kon doen.
Ik wilde het niet stimuleren maar ook niet perse remmen, als hij wil lezen mag hij lezen.
Ze heeft toen uitgelegd hoe ik de letters per stuk moet uitspreken en ik heb een blaadje gekregen met alle letters en hoe zij straks leren ze te schrijven.
Sinds de zomer leest hij hele hoofdstukken uit. Soms heeft hij nog moeite met de OU of de AU ofzo, maar verder doet hij het allemaal zelf. Ik zit nu WEL naast hem als hij leest. Hij vind het zo leuk en doet het zo vaak dat ik niet wil dat hij iets fout aanleerd. Echter verbeterd hij zichzelf nu al, wat echt grappig is om te zien.
Kaylee is in augustus thuisgekomen van “ik wil lezen mama”. Dus zijn we naar de bieb gegaan voor maan-roos-vis boekjes en van daaruit heeft ze zichzelf leren lezen. Binnen een maand of twee las ze eigenlijk al hele avi 1 boekjes en ondertussen leest ze ook avi 2 en avi 3 verhaaltjes (en ook op de kop inderdaad, zo grappig haha). En verder leest ze gewoon alles wat los en vast zit inderdaad, de pakken hagelslag, reclameborden langs de weg, kindje op komst :mrgreen: , mijn facebook haha Nu moet ik dus opletten wat ik typ en wat ik open laat staan
Ze leest heel veel en daarin lijkt ze op mij, want ik lees ook veel en vaak.
vind het echt geweldig dat ze zo goed kan lezen, ik stop nu ook kleine briefjes voor haar in haar brooddoos :inlove: Had ik gisteren een briefje ondertekend met “x x x”, komt ze thuis, zegt ze “mama, ik wil wel mijn kusjes nog hoor” :mrgreen: :inlove:
Hier nog een autodidact lezeresje van 5 jaar. Ondertussen wordt er bij haar op school gekeken wat ze ermee kunnen, want ze leest de klas voor uit boeken voor niveau eind groep 4 en hoger
onze middelste moet nog 5 worden (deze maand) en is ook druk met lezen en schrijven.
Hij lift deels mee op zijn grote broer in groep 3.
Zijn interesse was er al wel, maar hij pikt heel veel op van die oudere broer EN het scheelt… wij pikken ook aardig wat op via school en weten dus hoe het aangeboden wordt in groep 3 en spreken letters en klanken net zo uit.
Juf in groep 1 weet dit ook en paar week voor de kerstvakantie zijn ze er bij hem mee begonnen om lees’werkjes’ aan te bieden. Zo krijgt hij ook op school een stukje uitdaging dat hij nu mist, sluit het helemaal aan bij zijn interesse EN (zo zei juf) weten zij ook ongeveer wat voor vlees ze in de kuip hebben
Zijn nu vooral werkjes die ze normaliter in groep 2 mee beginnen. Woordjes met juiste plaatje verbinden ed en ze heeft wat simpele leesboekjes in de leeshoek gelegd zodat als hij wil die kan pakken.
Andere kinderen laten het links liggen, hij pakt ze idd wel.
Ook erg grappig is dat hij thuis de boekjes van de jongste weer leuk vindt, want daar staan natuurlijk maar korte verhaaltjes op elke bladzijde en daar komt hij al een heel eind mee.
Gister las hij overigens het woord ‘uitnodiging’ ook zonder problemen.
Sowieso een taalkind, met woordgrapjes waar sommige volwassenen over na moeten denken, de meesten verbaasd over staan en anderen (waaronder wij zelf) gewoon ontzettend om moeten lachen.
De oudste is overigens ook een vlotte lezer.
Al is het vooral een vlucht gaan nemen toen het actief aangeboden werd in groep 3. Grote spons waar alles in opgezogen wordt en het komt er ook allemaal weer uit.
Voor groep 3 was hij wel erg taal gefocused, maar vooral verbaal.
@Vicky wrote:
vind het echt geweldig dat ze zo goed kan lezen, ik stop nu ook kleine briefjes voor haar in haar brooddoos :inlove: Had ik gisteren een briefje ondertekend met “x x x”, komt ze thuis, zegt ze “mama, ik wil wel mijn kusjes nog hoor” :mrgreen: :inlove:
wat een superlief idee, briefjes in haar brooddoos :inlove: :inlove: :inlove:
@fiep klophout wrote:
@Vicky wrote:
Ja dat doe ik ook wel eens. Zo lief dat ze er helemaal blij van thuis komen…
Onze oudste kon met 4,4j lezen, zichzelf aangeleerd. Hij is afgelopen december 6 geworden en zit in groep 3.
Hangt idd ook af van zijn geboortedatum. Er zitten veel najaarskindjes in groep 3, dus die waren allemaal nog lang geen 6 toen ze met lezen begonnen.
Hoe gaat dat nou met de kids die in de kleuterklas al lezen als ze in groep 3 komen en de meesten dan nog moeten beginnen met leren lezen?
Krijgen die dan extra stof, of moeten ze gewoon wachten tot de rest ook zo ver is?
(het valt me wel op dat in groep 2 een heleboel kinderen toch al best kunnen lezen, terwijl dat eigenlijk in groep 3 pas begint.)
@stillewater wrote:
Hoe gaat dat nou met de kids die in de kleuterklas al lezen als ze in groep 3 komen en de meesten dan nog moeten beginnen met leren lezen?
Krijgen die dan extra stof, of moeten ze gewoon wachten tot de rest ook zo ver is?
(het valt me wel op dat in groep 2 een heleboel kinderen toch al best kunnen lezen, terwijl dat eigenlijk in groep 3 pas begint.)
Onze Sam die werd direct bij de zon-kindjes ingedeeld. Dit zijn kindjes die het technisch lezen al behoorlijk onder de knie hebben. Hij krijgt ook moeilijkere leesboekjes en in zijn werkboekje zijn het allemaal oefeningen ivm het begrijpend lezen.
De kindjes die nog niet of niet zo goed kunnen lezen zijn maan-kindjes.
Tussen de zon en maankindjes heb je ook nog de raket kindjes en onder de maankindjes de sterkindjes. Die hebben moeite met lezen.
Op de site van zwijssen vind je daar meer uitleg over.
wat wel jammer aan het zon/maan/ster systeem is… is dat er niet echt verder gekeken wordt als je kind eigenlijk wel voorloopt, maar net te weinig ‘bijzondere’ woorden vlot kan lezen om een zon te zijn.
Zoals onze oudste dus.
Hij is qua tempo de groep ver vooruit. Dat was al snel geconstateerd door de juffen, hij verveelt zich dan ook dood bij de klassikale uitleg/behandeling van een nieuw woordje.
Echt zo’n ‘ja duh tuurlijk staat dat er en betekent het dat’ houding :shifty: Gaat dan dus om zich heen zitten kijken, weet vervolgens niet waar de klas is, maar als ze hem iets vragen weet hij het zonder er over na te denken.
Maar met de test of hij een zonnetje is had hij qua tempo dus net teveel moeite met 2 of 3 woorden… dus geen zon. Oké prima, van mij hoeft er geen etiketje op (overigens is en blijft het een momentopname, want met de herfst toetsing las hij dus wel die moeilijke woorden zonder probleem ruim binnen de tijd en dat terwijl die woorden dus niet standaard getoetst worden, alleen bij die kinderen die wel errug makkelijk door de standaardlijst heenfietsen…).
Neemt niet weg dat hij nog steeds de klas vooruit is qua tempo, niet uitgedaagd wordt op de extra werkbladen na en zich nog steeds verveelt bij de klassikale uitleg.
Hij is de enige in zijn klas die er op vooruit ligt, dus heb het idee dat het ook wel makkelijk is om hem lekker in de meute mee te laten lopen, maar kan me niet voorstellen dat zo’n niet bij de les kind nou echt lekker werkt voor een juf…
Het nadeel van het systeem van ‘jij bent een maan, ster, zonkindje’ is naar mijn mening dus dat je ook kinderen hebt die niet echt in 1 categorie vallen, maar voor het lekker gemakkelijk bij de hoofdmoot geschaard worden.
Nou ja, meneer leest thuis met veel plezier, dus zorgen we gewoon dat hij qua boekjes thuis in elk geval lekker zijn gang kan gaan.
Er zitten idd ook wel nadelen aan dat systeem. Die van ons leest al een hele tijd geen avi-boeken mee wegens te makkenlijk. Geen idee of hij de avi’s uit is aangezien het tempo ook een rol speelt. Na iedere kern krijgen ze bij een leesdiploma, hij leest steeds die 40 woordjes in 20-25 seconden. Het leesniveau van de zon-boekjes is voor hem eigenlijk te makkelijk. Bijgevolg leest hij dan te snel de tekst waardoor hij dan weer zaken mist om de oefeningen erbij te kunnen maken maar hij vertikt het dan ook om de tekst weer opnieuw te lezen. Waardoor de juf op haar beurt dan weer denkt dat hij niet snapt wat hij leest. Terwijl we donders goed weten dat hij heel goed snapt wat hij leest…Hij wordt zo wel een luie leerling vrezen we.
Zie net dat jouw drie jongens van hetzelfde jaar zijn als mijn drie jongens.
@Madre wrote:
Ligt aan de geboortedatum he… :inlove:
Mateo leest ook alles wat los en vast is.
Hihihihi, ja zou het

Tijn is de enige in zijn klas, die al zelfstandig kan lezen. Ik ben er best trots op hoor, maar aangezien hij op fysiek gebied flink achterblijft, had ik liever gehad dat het wat beter verdeeld was…nou ja ieder zijn ding hè…
Wat een leuk idee Vicky van die briefjes… :inlove:
Dat is wat een vrije school dan juist aanpakt; het gebied wat achterblijft stimuleren en juist niet het gebied wat al voorloopt. Natuurlijk krijgen ze wel werkbladen enzo die past bij het niveau waar zij zitten (rekenwondertje hier in huis), maar dus ook extra werk op het gebied wat minder vanzelf ontwikkeld.
Ik zou dat zelf dus ook thuis doen, juist wat meer bezig zijn daarmee.
@Lune wrote:
Dat is wat een vrije school dan juist aanpakt; het gebied wat achterblijft stimuleren en juist niet het gebied wat al voorloopt. Natuurlijk krijgen ze wel werkbladen enzo die past bij het niveau waar zij zitten (rekenwondertje hier in huis), maar dus ook extra werk op het gebied wat minder vanzelf ontwikkeld.
Ik zou dat zelf dus ook thuis doen, juist wat meer bezig zijn daarmee.
Hier geen vrije school, maar wel dezelfde opvatting. Er wordt gekeken naar de gebieden waar ze het wat lastiger vinden (jongste is motorisch minder ver: koprol, hinkelen, zonder zijwieltjes), en daar krijgen ze dan meer van aangeboden. Ze krijgen nog steeds de dingen waar ze goed in zijn ook aangeboden, want dit stimuleert juist het zelfvertrouwen.
Maar ze willen liever niet dat er een erge scheefgroei ontstaat. En dat snap ik heel goed, dat vind ik alleen maar fijn.
@fiep klophout wrote:
@Vicky wrote:
En weet je wat nog leuker is? Dat ze ook briefjes terugschrijft en dan terug in haar brooddoos stopt, zodat ik ze 's avonds vind :inlove:
Vandaag stond er “mama ik vint jou heel erg liev. Dike knuvul van Kaylee xxx” :inlove: :inlove: :inlove:
Wat lief!!!