Al lezen met 5 jaar

@Anne-marie wrote:

@Madre wrote:

Ligt aan de geboortedatum he… :inlove:

Mateo leest ook alles wat los en vast is.

Hihihihi, ja zou het :slight_smile: :slight_smile:

Tijn is de enige in zijn klas, die al zelfstandig kan lezen. Ik ben er best trots op hoor, maar aangezien hij op fysiek gebied flink achterblijft, had ik liever gehad dat het wat beter verdeeld was…nou ja ieder zijn ding hè…

Wat een leuk idee Vicky van die briefjes… :inlove:

Ligt aan de geboorteweek :wink: Kes is met 5 jaar uit zichzelf begonnen met lezen. Tot en paar weken terug alleen hakken en plakken maar nu begint hij ook de langere woorden vloeiender te lezen. Hij leest álles wat hij ziet. Ook in de auto, da’s zo grappig. Ik stimuleer het niet zo heel erg eerlijk gezegd, het moet in groep 3 ook nog leuk blijven. Juf bied hem nu wel wat extra taakjes aan (ook voor rekenen, daar loopt hij ook aardig in voor) aangezien hij de enige in de klas is die al leest. Zo blijft het voor Kes ook uitdagend.

Bij ons werken ze ook met maantjes, raketjes en zonnetjes in groep 3. We zien wel hoe het straks gaat in groep 3.

Hier lezen de meeste kinderen in groep 2, maar onze kinderen zitten dan ook op een Montessori-school…

De gevoelige leeftijd om te leren lezen is tussen de 5 en de 7 jaar, dus is het ook wel redelijk normaal. (al blijf ik het nog steeds heel bijzonder vinden hoor :inlove: Voor die kinderen is leren lezen echt topsport :thumbup: )

Hier geen problemen in groep 3 (ook weer dankzij Montessori :smiley: ). Maar de meeste scholen geven tegenwoordig onderwijs op maat, en de methodes zijn er ook op ingericht :thumbup:

milan is in augustus 5 geworden en leest nu al geruime tijd! toen hij anderhalf was kende hij alle letters al… hij las toen als klein jochie de nummerborden voor :mrgreen: op school doen ze er niet zoveel mee, want daar laat hij het nog niet zien… ze stimuleren daar nu juist meer de dingen waar hij moeite mee heeft!

K.imberly kan sinds een half jaar een paar letters lezen en schrijven. De erste letter van haar naam, de M van Mc Donalds en Mama ( net alsof ze wekelijks met mama bij de Mac zit) het “rondje” van Opa en Oma en de L van Lizzie ( vriendinnetje).

Ze vraagt ook vaak: welke letter is dat? En dan zeggen we dat natuurlijk wel, maar we zijn er niet extra mee bezig ofzo.

Ook onze dochter leest erg vlot. In onze situatie maakt dat het ook wel lastig. Dochter wordt in maart 6 en is al vervroegd doorgestroomd naar 3.

Ze las haar eerst woordjes in de kerstvakantie voordat ze 4 was :oops: en was van tevoren al heel lang bezig met letters en cijfers. ze krijgt nu in groep 3 een eigen leerlijn, aangezien ze op het zonniveau van Zwijssen ook al ver voorlag. Ze is doorgetoetst om haar didactische leesniveau te bepalen en ze blijkt met begrijpend lezen al op eind groep 5 niveau te functioneren! Dus het ‘wat nu scenario’ begint nu.

Ik las ergens dat je op moet passen met kleuters laten lezen, omdat dat dyslexie in de hand kan werken, maar dat is niet waar. Het is lastig uitleggen hoe dat werkt, maar als een kind gewoon begint met lezen als het zelf wil is er niks aan de hand. Als wij als ouder of op school gaan ‘pushen’ om een kind te gaan leren lezen terwijl het er eigenlijk nog niet aan toe is, kan het wel fout gaan.

Geef het duidelijk aan in groep 3 dat je kind al kan lezen. Als je kind het hakken en plakken niveau al voorbij is en het moet in de klas weer terug naar dat niveau dan kan het zijn dat het kind terugvalt en niet meer op zijn ‘oude’ niveau terugkomt en ook dan schuilt het gevaar van dyslexie. Dat heeft te maken met de werking van de hersenhelften.

Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is en anders wil ik er nog wel een keer dieper op ingaan…

Dyslexie is hoogstwaarschijnlijk een genetisch bepaalde “afwijking”. Je kunt dit dus niet veroorzaken door vroeg te laten lezen. Er is laatst (vorig jaar meen ik) een bioloog geweest die wel aanwijzingen gevonden dacht te hebben dat vroeg leren lezen dyslexie kan veroorzaken, maar die onderzoeken zijn inmiddels weer weerlegd.

Er is nog best wat onduidelijkheid over, en nog steeds ontdekt men nieuwe dingen.

Ik was het die hierin aangaf dat wij als ouders voor onze zoon moeten oppassen met lezen, omdat hij genetisch belast is. Zijn zus en zijn vader zijn dyslectisch, waardoor wij voor hem op school hebben aangegeven dat ze moeten opletten.

Ik heb dus ook niet gezegd dat kinderen van vroeg lezen dyslectisch worden, want dat kan niet inderdaad.

Ook mijn man is dyslectisch, dus ook wij hebben bij onze oudste aangegeven dat het in de familie voorkomt. De juffen vonden het fijn dat wij het aangaven, maar hebben gelukkig niks geconstateerd. De oudste gaat lekker vlot mee in de leeslijn. hij ligt nu (in groep 4) een jaar voor (middengroep 5 niveau). Wel heeft hij een tijdje veel letters en cijfers gespiegeld, maar dat komt vaak voor rond kerstvakantie groep 3. Ook dat heeft te maken met een ontwikkeling van de hersenen rond die tijd.

Verder ben ik gewoon blij dat juffen met onze dochter het lesprogramma hebben losgelaten en haar niet laten meedoen met het hakken en plakken. Het kan (maar hoeft niet) leesproblemen in de hand werken. (nu maar even algemeen leesproblemen en niet zozeer dyslexie)

Ik heb soms moeite met verwoorden van mijn gedachten… :oops: en dan lees ik naderhand terug en ook reacties en dan denk ik ‘Ja dat bedoelde ik eigenlijk’

Thijs is nu ook bezig met de maan roos vis boekjes.

De eerste reeks heeft hij al aardig onder de knie.

Zolang hij het leuk vind, mag hij ze zelf meenemen uit de bieb.

Hier ook twee jonge lezers. Y.oni heeft zichzelf leren lezen al voor ze 4 was. Daar op school begrepen ze het niet helemaal. Ze hebben ook heel lang gedacht dat wij haar pushten. Tuurlijk, elke dag een boek voor haar neus en de matteklopper erbij :wall: In groep 3 moest ze ‘gewoon’ meedoen met hakken en plakken. Ze raakte er helemaal van in de war. Het is gelukkig allemaal goed gekomen, maar het zoontje van mijn vriendin heeft zo een leesprobleem opgelopen. Hoe dat zit weet ik niet, maar het heeft inderdaad iets te maken met de hersenhelften.

A.nyk begon vorig jaar met lezen. Op school hebben ze dit opgepakt (een andere school dan waar Y.oni op zat). Ze gaat nu een paar keer per week lezen met de klasseassistent.

Die briefjes die ze schrijft zijn zo lief. Ze schrijft nog fonetisch, maar dat is juist heel schattig :inlove:

ondertussen leest mijn dochter, die over 2 maanden nu 6 wordt mee op avi niveau voor eind groep 4…(ze zit in groep twee)

We zijn nu maar bezig met de schrijfmotorische oefeningen want daar is ze heel erg mee bezig…de juffen weten hier overigens wel vanaf.

Hier ook duidelijk dat de jongste geen dyslexie heeft.

Die zat vanochtend in Harry Potter voor te lezen. :shock:

ander probleem is nu: hoe stimuleren ze hem.

Bedoel je met ‘ze’ in ‘Hoe stimuleren ze hem’ de school/juffen?

In dat geval heb ik misschien een tip voor je. Onze dochter is doorgetoetst en zit voor begrijpend lezen op eind groep 5 niveau. Fysiek zit ze (versneld) in groep 3. Ze krijgt af en toe ‘leeskrakers’ Daarmee is ze op haar niveau bezig met allemaal taalpuzzels. Een soort logigrammen. Dan krijgt ze dus niet de methodestof van groep 5, maar wel werken met dat niveau. Dochter vindt dat erg leuk, dus misschien kan dat bij jullie op school ook aangeboden worden.

Je kunt even googelen op leeskrakers en dan bij schoolsupport kijken. Je kunt dan ook een voorbeeld in PDF kijken.

Wow, wat een leuke site! Ik ga er meteen verder naar kijken.

Onze school werkt met Ambrasoft. Is ook best goed, maar dat mag normaal niet in groep 3.

Ben heel benieuwd wat er uit komt in zijn geval.

Goh, onze school werkt ook met Ambrasoft, en ook al voor de snellere kinderen in groep 3. Zo zie je maar dat er heeeel veel verschil zit in scholen en hun aanpak. :wink: