Al 14 maanden maar wil geen bijvoeding

Aukje is alweer 14 maanden :inlove:

En het gaat goed met haar. Ze is een heel onrustige baby geweest maar sinds een halfjaar is dat eigenlijk over. Het is een lief ondernemend meisje en weet goed wat ze wil.

Of eigenlijk, wat ze NIET wil.



Aukje wil namelijk geen bijvoeding. We zijn met 6 maanden langzaam begonnen maar ze heeft er nooit interesse in gehad. Of ik het nu fijn maak of juist niet, of het nu uit een potje is of vers, het maakt niet uit. Ook elk tijdstip is zo ongeveer al geprobeerd.

Heel soms heeft ze een periode dat ze wat hapjes groente neemt. Maar dat is zelden. Fruit wil ze al helemaal niet. Brood eigenlijk ook niet.

Wat ze wel wil zijn haar flessen (we zitten er soms hele periodes nog op 4 :oops: ) en ontbijtkoek.



En ze lust friet :?



Maar verder dus niks. En we bieden het haar elke dag opnieuw weer aan. Toch gaat het enorm frustreren.

Helemaal nu het cb ons ook een beetje op de huid zit. Ja sorry maar ik kan het er moeilijk inproppen!

Ze komt wel aan maar dat is vooral van de flessen.



Ik ben echt heel jaloers als ik andere kindjes van haar leeftijd zo lekker zie eten :oops: Af en toe frustreert het mij enorm. Het is nooit gezellig aan tafel.



Heeft iemand een gouden tip? :shifty: :pray:

Rigoureus een fles schrappen?

Hier werkte het om haar brood te laten eten met 10 maanden. Na een week at ze het.

@Kittycat wrote:

Rigoureus een fles schrappen?

Hier werkte het om haar brood te laten eten met 10 maanden. Na een week at ze het.




Ja dat hebben we inmiddels gedaan hoor. De laatste tijd zit ze er op 3. Maar tussen 8.30 en 15.30 krijgt ze dus eigenlijk niks binnen :?

En dan geef je haar om 15.30 weer brood? Of gewoon weer een fles?

Ik denk persoonlijk het vooral allemaal niet te snel willen doen, maar stapje voor stapje.



Laat haar wennen aan de nieuwe smaken, nieuwe manier van eten etc.

Ook eventueel zelf laten proberen eten ipv het haar op een vork/lepel aanbieden?



Ik denk dat ik het vooral niet zou gaan forceren, zodat ze het eetmoment als negatief gaat beschouwen.

En zelf ook niet te dwangmatig-streng naar jezelf te zijn!

CB tja, geven ze dan ook tips die helpen, of hebben ze puur en alleen commentaar?



:hug:

@Cin. wrote:

Ik denk persoonlijk het vooral allemaal niet te snel willen doen, maar stapje voor stapje.



Laat haar wennen aan de nieuwe smaken, nieuwe manier van eten etc.

Ook eventueel zelf laten proberen eten ipv het haar op een vork/lepel aanbieden?



Ik denk dat ik het vooral niet zou gaan forceren, zodat ze het eetmoment als negatief gaat beschouwen.

En zelf ook niet te dwangmatig-streng naar jezelf te zijn!

CB tja, geven ze dan ook tips die helpen, of hebben ze puur en alleen commentaar?



:hug:




Ja dat laten wennen en niet forceren doen we nu dus al ruim een halfjaar :wall:

Zelf laten proberen doen we ook elke dag opnieuw maar ze vindt alles vies om aan te raken.

CB heeft als tip: Blijven aanbieden. Dat doen we dus.



KC, we proberen voor de fles altijd eerst iets van bijvoeding aan te bieden maar uiteindelijk heeft ze toch weer de fles.



Misschien is de oplossing er ook helemaal niet hoor. Nou ja, kan het in iedergeval hier even lekker van me afschrijven. Lucht al op :wink:

Mijn nichtje heeft het ook gehad, misschien melk van het lepeltje? Dat is al een andere manier van ’ eten ’ ? Samen eten met haar maken misschien wil ze dan iets pakken?

Wat vervelend!

Wat je kunt proberen is broodpap. Haar brood laten dippen in de melk. Dan smaakt het naar melk ( en kan ze het zo doorslikken zonder te kauwen) en kijken of ze het dan wel wilt opeten. Dan went ze al iets aan de smaak.



Succes!



Liefs Suzanne

Herkenbaar, Nynke at ook niks tot ongeveer een maand geleden…

Wel kreeg ze nog bv, en daar had ze kennelijk genoeg aan.

Wij hebben haar wel steeds eten, brood, fruit en warm eten, aangeboden, en haar steeds bij ons aan tafel gezet.

Nu eet ze redelijk warm, fruit en brood hoeft ze nog niet echt, maar bv wel een droge cracker.

Het cb adviseerde hier ook er geen punt van te maken, maar wel te blijven aanbieden.

Ook zeiden ze dat we konden proberen Daniël juist heel veel complimenten te geven als hij goed at, om zo haar ook te stimulen.

Misschien ook een idee?

(als je oudste wel goed eet dan he…)

Als je meid wel friet eet, kun je haar iig proberen om stukjes aardappel uit de oven aan te bieden. onze draak hoeft alleen aardappels als ze een krokant korstje hebben, dus ook friet, en ook stukjes kale aardappel. Dat eet ze dan als wij groente met gekookte aardappels eten en apart ervan leg ik wel wat stukjes groente en gekookte aardappel neer (maar daar kijkt ze niet naar of proeft en spuugt het weer uit). Ook een prakje hoeft ze niet.



Wil je meisje wel kalerijst, macaroni of spaghetti? Dat kwam bij ons ook ineens, maar dan alleen kaal. Tegenwoordig lust ze dan wel met tomatensaus, of de rijst met kerriesaus/rendangsaus of smoor, maar bijvoorbeeld niet met pindasaus. Vindt ze echt vies.



Onze meid is ook een slechte eter en krijgt ook nog steeds een fles voor eht slapen, en soms eentje tussendoor. Maar ik zou zelf wel minstens 1 fles weglaten ergens tussen de middag ofzo, dan is ze hongeriger en weet ze dat ze niet altijd standaard na het eten weigeren een fles aangeboden krijgt. Misschien eet ze dan 's avonds net een klein hapje meer van een boeterhammetje, crackertje of van de aardappels.



Oh ja, nog een tip: verder geen potjes met stukjes als eerste proberen, maar gewoon de 6 maanden potjes, als je voor kant en klaar kiest. Misschien griezelt ze ook van stukjes (zoals mijn apparaat heel lang deed en soms nog steeds hihi). En alle soorten pap vond ze niet te eten, behalve de melk-appel pap. maar echt: ineens worden sommige dingen wel interessant hoor, alleen duurt het soms erg lang.



Maar goed: heel veel geduld en vooral succes toegewenst met haar, ooit zal ze vast wel meer willen gaan proberen denk ik hoor :wink:. Ze moet alleen wat nieuwsgierig worden naar wat wij dan in onze mond stoppen.



Heb trouwens ook weleens gehoord van een kind wat wel borst maar geen fles kon drinken en daarvoor naar een (hoe heet zo’n persoon ook alweer, die je beter leert praten enzo… kan er ineens niet opkomen! Uhmm… …-oog). Zou het met eten en tong-motoriek niet net zo kunnen zijn dat het niet willen/kunnen eten voortkomt uit een soort van onvermogen soms?

Ik lees dat je het eten continu aanbied, ik zou het juist eens een aantal dagen helemaal niet aanbieden, maar dan wel bij jullie aan tafel en dan kijken hoe ze erop reageerd.

Merk aan de mijne wel wat voor eigen willetje er in kan zitten die eet tot op heden nagenoeg geen brood.

En pap nee daar hoef ik al helemaal niet mee aan te komen, dus die krijgt ook nog 3 flessen, s`ochtends, smiddags en voor het slapen.

die middag en avond geef ik dan gewone melk, de ochtend nutrilon.

@Beebie wrote:





Heb trouwens ook weleens gehoord van een kind wat wel borst maar geen fles kon drinken n daarvoor naar een (hoe heet zo’n persoon ook alweer, die je beter leert praten enzo… kan er ineens niet opkomen! Uhmm… …-oog). Zou het met eten en tong-motoriek niet net zo kunnen zijn dat het niet willen/kunnen eten voortkomt uit een soort van onvermogen soms?




Een pre-logopedist. N.oah is daarbij onder behandeling geweest toen hij een baby was.



LIefs Suzanne

Een pre-logopedist is al geweest inderdaad. Via het cb. Kon niks bijzonders vinden.

Eten aanbieden met een krokant laagje is wel een idee :think:

Vanavond heeft ze in iedergeval 2 sperzieboontjes gegeten en een stukje aardappel. Dat is hier al een feestje waard :wink:

Maar geen brood, geen fruit, zelfs geen cracker.

Rozijntjes wel trouwens.

julia was ook verschrikkelijk met de bijvoeding, op aanradenv an eht cb het bijvoeden helemaal losgelaten, gewoon altijd eten aangeboden bij het eten, maar geen reactie gegeven op het weigeren. Na verloop van tijd ging toch de omnd open voor een hapje. Nog steeds is het dat niet alles wil, maar pech hoor, ze krijgt vlees, groente, aardappel op haar bord, en ze kijk maar wat ze opeet.



Gewoon de strijd loslaten, als sze de mond niet open doet, lepel wegleggen en gewoon vrolij verder babb+eln

Geen tips, hier ongeveer hetzelfde verhaal…



Onze dochter kreeg vanaf een maand of 4 een beetje bijvoeding en dat ging prima totdat ze 10 maanden was, toen ging ze steeds minder eten. Wel brood en fruit, maar warm eten werd steeds minder. Geen vers meer, wel potjes, later ook geen potjes meer… Toen ze 17 maanden was is ze geopereerd aan haar neusamandel, daarna ging ze langzaam aan af en toe wat proeven. Worteltjes at ze toen echt goed, van boontjes en spruitjes(!), spinazie een paar hapjes, wat vlees… Toen werd haar zusje geboren (18 maanden) en stopte ze er weer mee. Ze at helemaal niets meer, zelfs niet proberen, ze zet gewoon meteen haar bord weer op tafel. Nu is ze inmiddels bijna 22 maanden, maar het enige warm dat ze eet is broccoli, vissticks en frietjes… Ik word het zo onderhand spuugzat, want gezellig is het niet!

We zijn altijd blijven aanbieden, bordje voor haar neus, vorkje erbij en negeren als ze niet eet en ermee speelt. Zodra ze ermee gaat gooien halen we het bordje weg. Nu zeggen we weleens proef maar, ze snapt inmiddels wat we daarmee bedoelen, maar dan likt ze eraan en gooit het weer weg… Ooit zal het wel komen, maar wanneer!!!



Succes !!

@Liesbeth wrote:



We zijn altijd blijven aanbieden, bordje voor haar neus, vorkje erbij en negeren als ze niet eet en ermee speelt. Zodra ze ermee gaat gooien halen we het bordje weg.


Dit wilde ik ook typen. Ondanks dat ik er geen ervaring mee heb zou ik het denk ik zo doen, en er verder geen punt van maken.



Gaat ze naar een kdv? En zoja, hoe doet ze het daar?

en wat appelmoes erdoorheen???

ik zie je topic nu pas…



vlgs mij ligt het aan de naam… :wink:



maar onze zat op die leeftijd ook op 4 (soms 5) flessen,



ik had zoiets van alles wat ze eet heeft ze binnen… en op het cb gewoon zeggen dat ze wel bepaalde dingen eet…



heb je al zelf laten proberen of juist haar meer als baby behandelen en op schoot eten geven? (die periode zitten wij nu in… :roll: )



maar nog belangrijker… hoe gaat het nu? eet ze al wat meer?

Hoi Matsjo,



Vind het allemaal erg herkenbaar wat je schrijft (en ook wat de anderen schrijven). Ben dan ook blij om te lezen dat er meer kindjes zijn die zo beroerd eten. Ik denk zelf dat er geen gouden tip is. Blijven proberen en rustig daarbij blijven is denk ik het belangrijkste. Ik word er soms echt moedeloos van en maak me dan best zorgen, maar ja… Baby’s en kinderen hebben met 3 dingen de touwtjes in handen: eten en drinken, zindelijk worden en slapen. Ik zet het eten steeds op tafel, eerst geef ik een potje want daar eet ze tenminste een paar hapjes van. Dan bij ons aan tafel wat stukjes, maar die gaan er meer naast dan in dr mond. En na een half uurtje is het klaar. Bordje weg. Ik geef haar wel yoghurt en nog een volle fles voordat ze naar bed gaat dus van de honger zal ze niet omkomen!



Wat ik soms wel moeilijk vind is: wat is dwingen en wat is aanbieden? Ik forceer niets haar mondje in zeg maar, maar ik blijf wel stukjes aanreiken en richting haar mond bewegen om te kijken of ze haar mond opendoet. Natuurlijk niet een uur lang, maar het zal best wel een stuk of 10 x zijn… Dwingen vind ik echt haar mond openhouden of het lepeltje er met kracht in duwen. Dat heb ik nooit gedaan. Zo probeer ik er geen strijd van te maken, maar aanbieden doe ik wel.



Sterkte voor iedereen, het is soms knap frustrerend! :roll:

Het gaat inmiddels iets beter. Ze eet redelijk wat groente maar nog steeds geen brood of fruit. En ze wil ook geen gewone melk of yoghurt.

Maar we gaan met heeeeeeeeeeel kleine stapjes vooruit :dance: