marite, als ik dat lees ben ik zo blij dat n gewoon een school in de buurt heeft. Zeker als je ook nog niet beschikt over een auto. ben even gewoon benieuwd of jij dat nog in je schoolkeus hebt meegenomen? Of was het voor jou gewoon sowieso duidelijk dat het vrije school moest worden en heb je dat soort afwegingen niet gemaakt?
Nou, bij de keus voor de school was mijn ex nog in beeld… en dat maakte de situatie wel anders. En natuurlijk heb ik er goed over nagedacht toen de situatie anders werd. Maar ik had zoiets; ik merk als het zo is wel hoe het gaat, ik kende mijn eigen situatie van vroeger natuurlijk ook (ik woonde ook in een dorp en zat ook 15km verder opschool en heb ook een alleenstaande moeder zonder rijbewijs). En het pakt goed uit gelukkig!
Het reizen met de bus is ook eigelijk heel erg relaxed. Een half uur qualitytime en als ik de kids weer ophaal gewoon een half uur verplichte rust iets wat ik wel nodig heb maar meestal niet neem. :thumbup:
Moet zeggen dat ik wel druk bezig ben om mijn rijbewijs eens te gaan halen en een autotje aan te schaffen… doel is voordat de jongste naar “groep 3” gaat! 8)
Wel grappig vind ik is dat van de school hier in t dorp die ik had als 2e optie (voor mocht het toch niet lukken) steeds meer kinderen naar “onze” school komen! Inmiddels komen er 10 kinderen uit ons dorp!
Hoe lang zaten jullie kindjes op school toen ze met andere kindjes ging afspreken om te spelen buiten schooltijd?
Pete is namelijk wat terughoudend met andere kindjes en ik denk wel dat het goed voor hem zal zijn om met wat kindjes te gaan spelen, maar ik wil ook niet teveel pushen.
Vandaar dat ik me afvroeg wat een beetje gemiddeld is. Na een maand of misschien pas na een half jaar?
Hier heeft dat echt heel lang geduurd. Volgens mij wel een half jaar en dan nog sporadisch in eerste instantie. Ik hoor van meer ouders dat kinderen soms zelfs pas in groep 2 in zo’n afspreekmodus komen. Geen zorg dus. Hij heeft gewoon tijd nodig om te wennen.
Hier heeft dat wel een half jaar geduurd ofzo. En toen werd hij gevraagd door een tweede groeper.
Ik vond het vroeg zat hoor.
@sassie1980 wrote:
Hoe lang zaten jullie kindjes op school toen ze met andere kindjes ging afspreken om te spelen buiten schooltijd?
Pete is namelijk wat terughoudend met andere kindjes en ik denk wel dat het goed voor hem zal zijn om met wat kindjes te gaan spelen, maar ik wil ook niet teveel pushen.
Vandaar dat ik me afvroeg wat een beetje gemiddeld is. Na een maand of misschien pas na een half jaar?
hier zéker een half jaar, maar ik denk dat het langer was. En een beetje frequent afspreken pas na een jaar of zo. Ik heb niks gepushed, zulke dingen komen vaak echt wel vanzelf. En dan nog zijn er kinderen die elke dag willen spelen en kinderen die daar niet zo’n behoefte aan hebben. De mijne valt in de laatste categorie. Hij heeft zo zijn fases, soms wil ie heel veel en soms hoor ik hem tijden er niet over.
(ik kan me van mezelf van vroeger overigens amper herinneren dat ik na school met vriendjes mee ging :think: wij speelden heel veel met kinderen in de straat, maar echt met schoolvriendjes meegaan was bij ons echt uitzondering)
Hier is gister voor het eerst een kindje uit zijn klas komen spelen, dylan zit nu 4 weken op school. Het kindje bleef een uurtje en dat was lang genoeg. Terwijl met andere kinderen uit de straat wel hele middagen gespeeld kan worden, maar dat is al bekender.
Hier ook pas na enkele maanden. Daarna wekelijks tot twee-wekelijks. Nu in groep 3,pas na enkele weken voor het eerst weer.
Eli wil nu wel (sinds aug. op school),maar is er nog niet van gekomen.
hier sinds de de school weer begonnen is
hij is in mei begonnen en tot de zomervaknatie geen speel afspraken
volgens mij
hier kan ik helaas geen vaste dag afspreken om te spelen
ik werk onregelmatig
gelukkig zijn mijn schoonouders echt schatten en vinden die het ook goed dat hij kindjes mee neemt naar hun.
dus maandag kwamen manlief en ik eerder thuis en was daar een meisje uit zijn klas aan het spelen.
marite heb respect dat je gaat voor de school keuze en dus niet voor praktische
Hailey zat 2 wk op school toen er voor het eerst een kindje kwam spelen.
Vervolgens een paar maanden niets en nu zo’n 1 a 2 keer per week.
Afspreken kan hier spontaan uit school gebeuren en als het dan niet kan dan spreken we meestal gelijk een dag af waarop het wel kan.
@sassie1980 wrote:
hier heeft marielle net afgelopen maandag een uurtje voor het eerst bij een klasgenootje gespeeld, was ook lang genoeg voor een eerste keer… :mrgreen:
hier wordt na 3 uur pas gevraagd of ze willen spelen… dit altijd in overleg met de andere ouder…
ervaring leert dat als ze van te voren af spreken, ze naar 3 uur moe zijn, geen zin…
maar mocht het zijn dat er tussen de middag al iets is afgesproken en ze willen met een ander kindje spelen dan is het helaas, dan had je maar niet moeten afspreken…
Hier meestal spontaan. Zoë weet dat ze op dinsdagmiddag en vrijdagmiddag mag spelen. Op andere dagen niet. Zo is het voor haar altijd duidelijk. Kan ik een x niet op die dagen dan zeg ik het haar altijd duidelijk. Voor haar werkt dat prima, maar ja ieder kind is natuurlijk weer anders.
En volgens mij tellen op ieder schoolplein weer andere “regels”.
Ik moest er in ieder geval eerst helemaal inkomen in dat school gebeuren.
Begin het nu eindelijk onder de knie te krijgen
Spelen op lange dagen doen ze hier eigenlijk niet, dan is zoe ook veel te moe.