Afscheid van het 'live' voeden... het gaat niet :(

Hallo, ben ik weer… :oops:

Ik geef Jesse bv, maar dan uit de fles. Ik heb het meerdere dagen geprobeerd om hem aan de borst te hebben, maar hij is dan zo onrustig en hij komt snel (heel snel) weer.

Maar ook uit de fles is meneertje niet snel tevreden… na 180cc zit 'ie soms nog te happen en komt 'ie na 2,5 uur alweer. Hier kan ik dus niet tegen kolven!

Hij lijkt soms echt onverzadigbaar!

Mijn productie neemt helaas niet toe (vandaag zelfs af :frowning: ), hoevaak ik ook kolf en ook heb ik de neusspray (syntocinon) gekregen van de ha.

Moet ik het hier dan maar bij laten??? Kolven wat er te kolven valt en dan gaan bijvoeden??? Of heeft iemand tips om de productie toe te laten nemen als je full-time kolft?

Vaker aanleggen is helaas geen optie… Ik heb nog een peuter rond lopen die niet zo vaak en lang het geduld heeft om mij te laten voeden.

Mennn, waarom kunnen/willen mijn kids niet uit mijn borst drinken? :cry: Ik wil zo graag mijn ventje het aller beste geven, maar het lijkt erop dat het wederom niet gaat lukken…

Had van te voren gezegd, lukt het niet, dan houdt het op! Het kan gewoon niet anders met Tycho erbij, maar het doet me wel verdriet…

Ik hoop dat het gewoon een dip-dag was… :frowning:

Misschien een idee om een paar dagen een weegschaal te huren om te kijken wat/hoeveel hij uit mijn borst zelf drinkt :think: Drinkt hij dan uit de borst net zoveel of meer dan kan ik gewoon de borst geven…

Ik kan alle gebruikelijke tips wel opsommen, maar misschien is het in jouw situatie (aanlegprobleem???) wel beter om contact op te nemen met een VBN-contactpersoon of lactatiekundige…



Heb je uberhaupt wel eens een VBN’er of lactatiekundige mee laten kijken met aanleggen/drinken? Lijkt mij wel raadzaam als ik jouw verhaal lees…



Succes!



Groetjes, Fraukje

ik wilde alleen even zeggen dat ik het heel knap vind dat je het al zolang volhoudt!! :clap: :clap:

kolven en dan nog fles, ik zou het niet kunnen.

Overigens is het voor die kleintjes best normaal toch om soms na 2,5 uur weer te komen…toch?

Ik hoop voor je dat er een oplossing komt!

geniet van je kleintjes!

@Memmie wrote:

Hallo, ben ik weer… :oops:

Ik geef Jesse bv, maar dan uit de fles. Ik heb het meerdere dagen geprobeerd om hem aan de borst te hebben, maar hij is dan zo onrustig en hij komt snel (heel snel) weer.

Maar ook uit de fles is meneertje niet snel tevreden… na 180cc zit 'ie soms nog te happen en komt 'ie na 2,5 uur alweer. Hier kan ik dus niet tegen kolven!

Hij lijkt soms echt onverzadigbaar!

Mijn productie neemt helaas niet toe (vandaag zelfs af :frowning: ), hoevaak ik ook kolf en ook heb ik de neusspray (syntocinon) gekregen van de ha.

Moet ik het hier dan maar bij laten??? Kolven wat er te kolven valt en dan gaan bijvoeden??? Of heeft iemand tips om de productie toe te laten nemen als je full-time kolft?

Vaker aanleggen is helaas geen optie… Ik heb nog een peuter rond lopen die niet zo vaak en lang het geduld heeft om mij te laten voeden.

Mennn, waarom kunnen/willen mijn kids niet uit mijn borst drinken? :cry: Ik wil zo graag mijn ventje het aller beste geven, maar het lijkt erop dat het wederom niet gaat lukken…

Had van te voren gezegd, lukt het niet, dan houdt het op! Het kan gewoon niet anders met Tycho erbij, maar het doet me wel verdriet…

Ik hoop dat het gewoon een dip-dag was…




Hallo!



Een paar vragen om mee te beginnen.
  • hoe vaak drinkt hij nu per dag?
  • en hoeveel cc in totaal (schatting)?
  • kolf je al langer fulltime, of kun je hem ook nog aanleggen?
  • hoe is zijn groei/ gewicht? Hoeveel gram weegt hij nu en hoeveel groeit hij per week? Wat was zijn geboorte gewicht? Op http://www.borstvoeding.com/groeicurve kun je een groeicurve invullen, dan zie je snel of hij op ‘schema’ zit :slight_smile:
  • heeft hij veel last van kramp? (overstrekt hij veel/huilen?)



    Ik hoop dat ik je tips kan geven als ik wat meer van je weet :slight_smile:

    Tot die tijd wil ik je meegeven: als je gaat bijvoeden dan loop je het risico dat je productie verder afneemt en dat je volledig over moet op kunstvoeding. Daarmee zit je aan een maximum per dag, dus als hij echt zo’n honger heeft dan mág je op een bepaald moment niet meer geven dan op het pak staat. Dat wil je denk ik ook voorkomen.



    Maar goed hopelijk zie je dit snel en kan ik je straks tips gaan geven.

Hoi Jannigje,

Jesse is met 40w2d geboren en woog 4610 gr en was 54 cm.

Na 5w6d woog hij 6035 gr. en 59 cm! Ik heb echt geen idee wat hij wekelijks groeit, heb geen weegschaal. Zie aan zijn bolle koppie en spekkeis dat 'ie wel genoeg krijgt.



De eerste 3 a 4 dagen hebben we hem bijgevoed dmv sondeslangetje aan de borst, omdat mijn bv langzaam op gang kwam. Na de geboorte hebben we heb meteen aangelegd, maar hij dronk niet/slecht.

Ik kwam erachter dat zijn tongetje vast zat en die is 2 dagen later losgeknipt.

Helaas bleeft het drinken onrustig, ook mede door de krampjes waar Jesse veel last van heeft. Daarvoor gaan we naar de osteopaat.

Het drinken aan de borst met sonde slangetje gaat heel gemakkelijk en Jesse was eerst heel afwachtend aan de borst.

Op een gegeven moment besloten we te stoppen met bijvoeden en deden een ‘blote borsten dag’ om de voeding op gang te helpen, omdat er na 4 dagen eindelijk iets uit kwam. De kraamhulp had Jesse stiekem gewogen en hij dronk tot onze grote verbazing 50cc uit de borst! Heel goed dus!

De eerste weken ging het redelijk goed, maar hij werd steeds ontevredener…

Toen ik een keer de fles (met bv) gaf was hij heel tevreden en hield het veel langer uit. Ik heb toen besloten om full-time te kolven. Alleen de eerste vroege voeding (rond de 5.00 uur) leg ik hem aan mijn borst en drinkt hij rustig en is daarna tevreden. Hij drinkt dan meestal maar 1 borst en slaapt dan weer, maar houdt het dan vaak wel zo’n 3 uren uit. Met kolven heb ik 's ochtends best een goede productie. Vandaag weer zo’n 240 cc (de voeding na dat Jesse heeft gedronken). De voeding erna heb ik ‘maar’ 135cc. (heb 1x zelfs 320cc gehad!)

Jesse drinkt nu zo’n 160-180cc per fles. Soms nog niet genoeg… en dit gemiddeld zo’n 5 a 6x.

Ik heb het nog een paar keer geprobeert, Jesse aan de borst, maar hij is dan de hele dag onrustig en ontevreden. Hij drink goed als het toeschiet, maar al snel daarna valt hij in slaap. Ik heb ook geprobeert om hem om de 10 min te wisselen, maar ook dat hielp niet…

Mijn produktie neem dan ook niet toe.



Kun je hier wat mee?

Als je verder nog vragen hebt hoor ik het graag!

:-*

Oké. Da’s meer info, ik ga kijken of ik je wat tips kan geven.



Allereerst wat info: als je baby live drinkt aan de borst, dan worden de zenuwuiteinden geprikkeld en dat zorgt voor de melkaanmaak. Dit wordt gestuurd door het hormoon prolactine. Simpel gezegd: hoe vaker je aanlegt/langer hij drinkt, hoe meer prikkeling, hoe meer prolactine, hoe meer melk. In de eerste maanden leg je ook een ‘blauwdruk’ voor de verdere melkaanmaak. Daarom is op verzoek voeden en vaak aanleggen zo belangrijk.



Met een kolf gaat dat ook wel, maar toch minder goed dan live aan de borst. Een kolf ‘zuigt’ terwijl je baby melkt. Een kolf prikkelt dus de zenuwuiteinden rondom je tepel niet zoals je baby dat doet. Daarom is het met een kolf lastiger om melkproductie op gang te krijgen en aan de gang te houden.



Je zegt dat hij goed groeit. Spekwangen zijn daar een mooi teken van :wink: maar ook plas- en poepluiers geven dat aan. Hij moet 4 tot 6 kletsnatte luiers produceren per dag. En tussen de 100 en 250 gram per week groeien. Kijkend naar de eerste weken zit dat wel goed denk ik, maar zeker weten doe je het als je nu nog een keer gaat wegen. De meeste CB’s hebben hiervoor een inloopspreekuur. Doe dat eens en vul die curve in, dan kun je het zelf goed bijhouden.

Je kunt inderdaad ook een weegschaal te huren en zijn groei bij te houden. Wegen hoeveel hij uit de borst drinkt heeft weinig zin. Dat doet men doorgaans niet omdat het geen betrouwbare resultaten geeft (hij zal net een plas doen…dan klopt er niks meer van) In plaats daarvan weeg je gewoon zijn groei.

Je weegt het beste om de dag, op een vast tijdstip. Na een week heb je dan wel een goed beeld van zijn groeiverloop.



Even ervan uitgaand dat hij nu dus goed groeit en goed plast denk ik aan het volgende. Je kunt proberen om hem toch wat vaker aan te leggen. Hij zal het lastiger vinden aan de borst, dan moet hij harder werken. Maar tijdens het voeden kun je op het moment dat hij onrustig wordt, of slaperig wordt, borstcompressie toepassen. Je neemt de borst dan in de U-greep. Bij de rechterborst zet je je vingers onderlangs aan de binnenkant van de borst, je duim aan de buitenkant. Als hij drinkt, dan druk je de borst in. Op die manier krijgt hij makkelijker melk en krijgt hij meer binnen. Ook krijgt hij van de eerste borst op die manier meer vette melk binnen, dat helpt tegen krampjes. Meer info vind je hier

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/borstcompressie-2.html



Over de hoeveelheid voedingen. Het is voor baby’s van deze leeftijd heel normaal om nog om de drie uur te komen. Komt hij vaker, dan kan dat goed een regeldag zijn. Dit duurt meestal maar een paar dagen, je baby voert dan de melkproductie op door vaker te gaan drinken. Na een paar dagen krijg je dan een nieuw ritme. Hoe lang drinkt hij? Drinkt hij effectief of sabbelt hij maar wat? Hoor je hem echt klokken?



Over krampjes…slikt hij veel lucht? Laat je hem na de voeding goed boeren? Laat hem anders tijdens de voeding ook eens een of twee keer boeren, bijvoorbeeld als hij onrustig wordt. Want als hij lucht binnenhoudt zorgt dat na de voeding voor kramp. En babys hebben één oplossing voor alle problemen (of het nu honger, kramp, vieze luier of iets anders is) en dat is zuigen. Als je live voedt en hij komt erg snel weer (binnen de 2.5 uur) probeer dan eens om dezelfde borst aan te bieden. Zo krijgt hij vettere melk binnen en dat is krampstillend. Komt hij na die 2.5 uur dan geef je de andere borst weer als eerste.



Kortom… om je productie te stimuleren: toch vaker proberen live te voeden en aanleggen. Kies hiervoor momenten dat hij slaperig is. De ochtendvoeding gaat goed, dus de kans bestaat dat de voeding die hij na een slaapje drinkt (net voordat hij wakker wordt) ook beter gaat dan een voeding als hij al echt wakker is.

En borstcompressie als hij onrustig wordt.

Goed laten boeren

Komt hij heel snel weer dan de ‘lege’ borst aanbieden. Na 2.5 tot 3 uur wissel je van borst.



En wat ik al zei over kunstvoeding, als hij echt zo’n grote drinker is, dan is borstvoeding dé uitkomst, omdat je met moedermelk geen limiet hebt van hoeveel je mag geven.



Hoop dat dit een beetje helpt. Bij meer vragen: gewoon stellen!

Jannigje, hartelijk dank voor je tips! :-

Vandaag ga ik Jesse alleen aan de borst doen, ongeacht de tijd. Ik hoop dat Tycho het ons gunt :pray:

Wist nl niet dat je in de begin maanden een ‘blauwdruk’ legt voor de rest van de bv periode. Ben ik nu nog niet te laat daarvoor? Jesse is bijna 2 maanden.

Jesse plast goed, poepen heeft 'ie meer moeite mee daarom ook de krampjes. Het is verder een heel mooi, lief en tevreden mannetje.

Borstcompressie had ik idd op de bvsite gelezen en was dat ook aan het toepassen.

de eerste 2 voedingen (4.15 en 8.00 uur) gingen goed vandaag! Hij slaapt nu nog, dus dat met ok/genoeg zijn geweest!

Ben benieuwd hoe de dag verder verloopt :pray:



Ninja, jij ook bedankt voor je reactie. Kolven en voeden kost me minder tijd (en moeite) dan Jesse aan de borst. Dus in dat opzichte goed vol te houden!



Fraukje, jij ook bedankt voor je reactie! Ik had idd nog nooit een VBM’er of lactatiedeskundige thuis gehad. Ik probeer het eerst met Jannigje haar advies en anders maar iemand thuis vragen!



:-

He hoi,



Klinkt als Grim. Maar klaarblijkelijk was het geen voedingsprobleem, maar een ritmeprobleem. Daardoor legde ik om de haverklap aan. Inmiddels was hij zo moe dat hij na het toeschieten in slaap viel.



Grim huilde ook best veel. Ik heb toen een inbakerdoek geleend van mijn buurvrouw. Zij legde mij uit dat er een heel strak ritme gehanteerd moet worden met voeden.



Het doek vond hij niks overigens. Het ritme wel: wakker, voeden, schone broek, ‘spelen’. Dat spelen (wakker zijn) is zo’n anderhalf/ 2 uur (incl. voedingstijd). Wanneer hij dan piept en ik kan het niet oplossen (hij jammert snel weer), dan op bed (en dus niet opnieuw voeden zoals ik dat steeds deed.

Hierbij huilde hij echt behoorlijk, maar dit hebben we volgehouden (regel: max half uur doorhuilen ondanks speentje etc.). Dat is wel even slikken.



Grim zit nu fantastisch in zijn vel. Geloof me, ik dacht dat ik alles wel wist met mijn schare kinderen, maar elk kindje is toch anders.



Nou, weet niet of jij iets herkent maar misschien heb je hier wel iets aan. Je kunt de wijkverpleegkundige atijd voor ondersteuning bellen he? Tenminste hier komen ze aan huis. Ook met inbakerdoek…

Mamarloes, jij ook bedankt voor je reactie! Ze zijn allemaal welkom!

Jesse is heel duidelijk, ik herken zijn huiltjes al aardig! Da’s wel gemakkelijk! we proberen voor hem ook een strak ritme aan te houden. Hebben we bij de oudste ook gedaan en die heeft er baat bij!





Net de 3e voeding erop zitten (11.15 uur), maar nu blijft hij weer op zijn vuistjes sabbelen. Heb net nog ff gepinkt en hem op bedje gelegd. ben benieuwd… gaat hij slapen of was het niet voldoende??? Jesse was nu erg onrustig aan de borst en liet veel windjes. Krampjes dus!

Hij zet 't 'em nu op 'n gillen, dus ik ga hem nog maar ff de ‘lege’ borst aanbieden :wink:

@Memmie wrote:

Mamarloes, jij ook bedankt voor je reactie! Ze zijn allemaal welkom!

Jesse is heel duidelijk, ik herken zijn huiltjes al aardig! Da’s wel gemakkelijk! we proberen voor hem ook een strak ritme aan te houden. Hebben we bij de oudste ook gedaan en die heeft er baat bij!


Houd je in je achterhoofd dat voeden op verzoek heel belangrijk is voor je melkproductie? Het hanteren van een strak ritme (zoals bij inbakeren) kan dit in de weg staan. Wat weer kan zorgen voor terugloop in productie. Het hóeft niet, maar het komt regelmatig voor.

Ik bedoel ritme meer in de zin ‘spelen’ en slapen.

Jesse krijgt bv wanneer hij dat aangeeft! Omdat bv licht verteerbaar is.

Hij is nu zo moe dat hij met een speentje tevreden is. Slaapt heerlijk!

Hij zou niet gaan slapen als 'ie nog honger heeft neem ik aan?

Hij huilde nog maar net…

Als hij voldoende lang gedronken heeft en effectief gedronken heeft (hoor je hem glokken?) dan mag je ervan uitgaan dat hij genoeg heeft. Ik zou wel (omdat je problemen had met je productie) de komende weken gaan wegen op het CB, zodat je zijn groei kunt bijhouden.



En nogmaals, rond de 7-8x per dag is op deze leeftijd nog heel gewoon. Baby’s kunnen ook geen klok kijken ;), soms drinken ze met tussenpozen van 4 uur -2 uur- 3 uur- 4 uur etc Ik hoop dat hij gaat slapen. Als hij honger heeft wordt hij vanzelf wakker.

Nog even een vraagje, geef je twee borsten per keer? Of is hij na 1 borst verzadigd?

Nu is hij met 1 borst tevreden. En als ik dan ff kijk (met de hand kolf) dan zit er ook nog wel in.

Ja, ik hoor hem goed slikken/glokken!



Maar wat ik nog niet verteld had, hij maakt zo’n vreemd geluid bij het drinken. Het duurt soms ff voordat hij dat kwijt is…net of zijn huig het niet helemaal afsluit :think:



Hij slaapt wel, maar erg onrustig. Maar ik denk dat dit meer te wijten is aan de darmkrampjes. Hij kreunt, perst en stint zo nu en dan en slaapt dan weer.

:-*

:dance: Het gaat goed!!! :dance: Ben zoooo blij :smiley:

De laatste voeding geef ik met de fles, omdat Jesse dan heel snel in slaap valt en de fles dan gemakkelijker voor hem is.

Dus dan kolf ik… vanavond 300 cc :shock: Joehoehoehoe!!!

Had vandaag weer dat mijn borsten lekten bij het toeschieten én mijn rechterborst had weer stuwing! Alleen daaruit kolfde ik al een flesje vol + 40cc!!!

Ze doen het (nog) :dance:



Jesse is ook tevreden en Tycho laat het gelukkig toe!



Meiden (met name Jannigje) THNX! :-*

:frowning: Vandaag weer een dip-dag…

Jesse onrustig en mijn borsten voelden steeds echt niet ‘vol’.

Heb hem wel steeds aangelegd, maar toch geen resultaat. 1x gekolfd li na ‘drinken’ 20cc, en re maar 30 cc en daar had 'ie niet aan gedronken.

Mennn, wat een onzekerheid soms toch, bv!

Morgen maar ff kijken of ik een weegschaal kan lenen/huren. Ff kijken wat hij in een week groeit als 'ie aan de borst drinkt.

Wat een verschil, zo ben je de ene dat giga blij en zo ben je weer vreselijk onzeker… Waarom kies ik ‘gewoon’ niet voor de fles?!

(omdat ik Jesse het aller beste wil geven en het niet over mijn hart krijg om te stoppen!)

Jesse heeft nu sinds een paar dagen steeds groene ontlasting met veel groene (spinazie) en witte vlokjes erin. Klopt het dat het dan moeilijk te verteren is? Dat jesse moeite heeft om het te verteren? Waar ligt het aan? Ik let zoveel mogelijk op mijn voeding ivm de krampjes.

als ik lees onverzadigbaar en groene ontlasting, dan denk ik aan dat hij teveel voormelk krijgt. Geef je per voeding beide borsten?



Hier is de bv ook de ene dag top en de andere dag weer knudde :frowning: voel met je mee!

Nou, dat overzadigbare valt nu wel weer mee. Jesse drinkt altijd maar 1 borst en slaapt dan. Daar houdt hij het meestal wel 2 uur of langer op uit.

Kreeg ook een tip op het CB, die KAN helpen:

Zure melkprodukten (yoghurt, karnemelk, optimel, etc.) eten en drinken ipv zoete (gewone melk, vla, etc.) Wie weet helpt het?



Jesse doet het goed op mijn bv!

Hij was in 4 weken tijd 735gr aangekomen!

Hij woog dindsdag 6770 gr en is rond de 63 cm lang. Waar maak ik me druk om? :oops:

Maar ben nu wel benieuwd hoeveel dat volgende keer is… Ben nu full-time live aan het voeden en voorheen met de fles(bv).



Thanks voor de antwoorden! :-*

@Memmie wrote:

Nou, dat overzadigbare valt nu wel weer mee. Jesse drinkt altijd maar 1 borst en slaapt dan. Daar houdt hij het meestal wel 2 uur of langer op uit.

Kreeg ook een tip op het CB, die KAN helpen:

Zure melkprodukten (yoghurt, karnemelk, optimel, etc.) eten en drinken ipv zoete (gewone melk, vla, etc.) Wie weet helpt het?



Jesse doet het goed op mijn bv!

Hij was in 4 weken tijd 735gr aangekomen!

Hij woog dindsdag 6770 gr en is rond de 63 cm lang. Waar maak ik me druk om? :oops:

Maar ben nu wel benieuwd hoeveel dat volgende keer is… Ben nu full-time live aan het voeden en voorheen met de fles(bv).



Thanks voor de antwoorden! :-*
Wat super zeg!!! Daar mag je echt trots op zijn… :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: