afhaal chinees

wellicht is dat omdat ik heb gemerkt dat hoe moeilijker ik doe met eten, hoe moeilijker mijn kinderen ook eten… met name bij Aniek kun je wel spreken van eet-drama’s met ondervoeding tot gevolg.

Ik ben idd nu veel en veel makkelijker, ik let nog zeker wel op wat ik geef en pas best es het 1 en ander aan. Maar overdrijven is ook een vak en ik neem aan dat men niet 3x in de week afhaalchinees eet.

Ik zie het verschil ook gewoon. Met Peter waren we al “iets” makkelijker, geen ruzie gemaakt met oma omdat deze hem een lange vinger wilde geven enz. Hij is dan ook “iets” makkelijker met eten dan zijn zus. Met Mies zijn we alert, maar vrijwel alles wat wij eten, eet hij ook. Gevolg is dan ook tot op heden dat hij echt alles met smaak verorbert.

Dus ja, die ene keer in de 4 maanden dat wij eens chinees eten mag hij best mie met stukjes ham en groenten (daar zit trouwens geen ve-tsin in, het smaakt gewoon naar eiermie) en een stukje van de kip met wat kroepoek. Hij is niet van porselein

Nou, bij mij valt witte rijst WEL onder de afhaalchinees aangezien ik dat daar ALTIJD bestel :lol:

En persoonlijk vind ik het kwalijker om bijvoorbeeld structureel te vroeg met bijvoeding te beginnen (met 3,5 a 4 maanden bijvoorbeeld) dan om met 9 maanden es een keertje een hap bami te geven.

@Frischling wrote:

Nou, bij mij valt witte rijst WEL onder de afhaalchinees aangezien ik dat daar ALTIJD bestel :lol:

En persoonlijk vind ik het kwalijker om bijvoorbeeld structureel te vroeg met bijvoeding te beginnen (met 3,5 a 4 maanden bijvoorbeeld) dan om met 9 maanden es een keertje een hap bami te geven.

Weet je, ik wilde het niet zeggen vanmiddag maar hier dacht ik dus ook aan…

Wel bijvoeden voor 6 maanden maar incidenteel een hapje chinees kan niet?

Enneh wisten we allemaal al dat er in potjes óók zout én suiker zit?

@Mellie wrote:

In de Olvarit niet EXTRA toegevoegd…

Dus alleen de natuurlijke zouten en suikers… En die gebruik je ook als je het zelf maakt.
Suikers
Suikers is een verzamelnaam voor de zoete koolhydraten. Ze geven je kind snel energie omdat ze heel snel door het lichaam opgenomen worden.
Voorbeelden van suikers zijn fructose en glucose (vruchten en vruchtensappen) en lactose (moedermelk, (opvolg)melk en melkproducten zoals vla en yoghurt).
De suiker die je in de winkel koopt wordt ook wel sucrose genoemd. Suiker levert energie en zorgt voor een zoete smaak, waar baby’s van houden. Geef echter zo min mogelijk producten waar suiker aan toegevoegd is. Suiker kan de tanden namelijk beschadigen en zorgt voor zoetgewenning. Zo min mogelijk suiker is dus belangrijk. Daarom maakt Nutricia zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke suikers, zoals die uit melk en fruit.

Zout
Te veel zout is slecht voor de nieren van jonge kinderen. Voedingsmiddelen bevatten vaak van nature zout, dus ze krijgen automatisch al wat binnen.
Niet voor niets dus dat wij geen zout toevoegen aan producten voor kinderen onder 1 jaar. Verder voegen we zo min mogelijk zout toe aan onze andere producten. Sterker nog: we voegen maar de helft toe van wat officieel mag.

@NoortjeP wrote:

@Mellie wrote:

In de Olvarit niet EXTRA toegevoegd…

Dus alleen de natuurlijke zouten en suikers… En die gebruik je ook als je het zelf maakt.

Ok, het zal vast kloppen, ik heb dat niet nader onderzocht, zout is zout en suiker is suiker bij mij.

Ik ben sowieso anti-potjes (en opperdepop maar dat terzijde)

Maar hoe zit het dan met bijvoeden voor 6 maanden?

Waarom vind je dat wel oke en afhaalchinees niet?

Enneh… Mellie… Frischling had het over bijvoeding met 3,5-4 maanden… Jij begint weer over 6 maanden…

Ook hier zit weer een behoorlijk verschil in.

Dit is weer een andere discussie volgens mij, maar ik wil nog wel een keer in herhaling vallen hoor, dat doen er wel meer blijkbaar… :eh:

Volgens de richtlijnen mág je bijvoeden vanaf 4 maanden mits er geen allergieen in de familie voorkomt. Dán is het beter te wachten tot 6 maanden…

Wij zijn met bijvoeden begonnen toen Stan 5 maanden was, geloof ik. Toen ik met Stan op het cb kwam met 6 maanden, moest hij al op het schema zitten van 6 maanden… Hoe kan dat als je kindje nog niet eens gewend is aan al die dingen? Met ruim 7 maanden zat Stan op het 6 maanden schema.

Het cb spreekt zichzelf tegen in mijn ogen. Van de ene kant moet je wachten met bijvoeden, maar van de andere kant zijn ze zelf nog niet klaar met een schema wat gericht is op bijvoeding vanaf 6 maanden en dan hoe verder… En dan zeggen ze dat je het zelf maar moet uitvogelen…

@Mellie wrote:

Maar hoe zit het dan met bijvoeden voor 6 maanden?

Waarom vind je dat wel oke en afhaalchinees niet?

Antwoord:

@NoortjeP wrote:
Als iemand mij vraagt of Afhaal chinees geschikt is voor een kind van 9 maanden dan zeg ik: NEE.

... omdat er teveel toevoegingen in zitten... wat ik ook al eerder aangaf.

Ow, maar ik vind bijvoeden net als Cell iets dat je pas vanaf 6 maanden doet hoor. Ik geef nog eerder een keer een paar happen bami met 9 maanden dan dat ik met 5 maanden ga bijvoeden.

Daarbij als je de smaakpolitie moet geloven, wil je zelfs als volwassen niet eens meer chinees eten :wink:

Frischling: goed, mag… maar in je berichtje eerder zei je wat anders dan Mellie daarna opgooide…

Eh… ieder zijn eigen… :thumbup:

@NoortjeP wrote:

Dit is weer een andere discussie volgens mij, maar ik wil nog wel een keer in herhaling vallen hoor, dat doen er wel meer blijkbaar… :eh:

Volgens de richtlijnen mág je bijvoeden vanaf 4 maanden mits er geen allergieen in de familie voorkomt. Dán is het beter te wachten tot 6 maanden…

Wij zijn met bijvoeden begonnen toen Stan 5 maanden was, geloof ik. Toen ik met Stan op het cb kwam met 6 maanden, moest hij al op het schema zitten van 6 maanden… Hoe kan dat als je kindje nog niet eens gewend is aan al die dingen? Met ruim 7 maanden zat Stan op het 6 maanden schema.

Het cb spreekt zichzelf tegen in mijn ogen. Van de ene kant moet je wachten met bijvoeden, maar van de andere kant zijn ze zelf nog niet klaar met een schema wat gericht is op bijvoeding vanaf 6 maanden en dan hoe verder… En dan zeggen ze dat je het zelf maar moet uitvogelen…

Lieve Nora (ik val je niet aan he) de cb’s moeten zich óók aan de richtlijnen van de who vasthouden alleen doen sommige cb’s dat dus niet.

Ik haalde het aan omdat ik me meen te herinneren dat we het al eens over bijvoeden voor 6 maanden hadden gehad (kan alleen dat topic niet meer vinden) en vroeg me dus gewoon af hoe het daar mee zat, meen dat je inderdaad geen problemen had met bijvoeden vóór de 6 maanden.

Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar het waarom betreffende de afhaalchinees :slight_smile:

Nee hoor, ik zei in mijn vorige berichtje niet iets anders.

Ik zei, dat ik het kwalijker vind om structureel te vroeg te gaan bijvoeden (en noemde toen 3,5 a 4 maanden omdat veel moeders die te vroeg gaan bijvoeden op die leeftijd al beginnen). Maar te vroeg bijvoeden is in vrijwel alle gevallen voor de 6 maanden.

Mellie, …Maar ik heb echt wel problemen met bijvoeden vóór 4 maanden… En ik heb problemen met mensen waarvan een kind onder het eczeem zit en toch met 4 maanden beginnen met bijvoeden. Ik heb problemen met baby’s die vergaan van darmkrampen en toch met 4 maanden fruit krijgen… met baby’s die last van zuur hebben en daarvoor naar een ka moeten, maar wel sinaasappel krijgen…

Maar ik ben van mening dat je naar je eigen kind moet kijken. En dan moet beslissen wanneer je begint met bijvoeden. Stan had nergens last van, en wij besloten dat het voor ons tijd was om te beginnen met 3 theelepels groente… met 5 maanden… (ik weet niet eens meer wanneer precies, maar eerder was het niet).

Dus ik ben niet PRO… maar ook niet TEGEN.

Ik heb ook vrienden waarvan de kleine met 3,5 maand al fruit kreeg en zelfs al in de avondfles: half zuigelingenvoeding/half opvolgmelk nr. 2… :shock: :shock: :shock: Je moest eens weten wat ik daar heb lopen lullen als brugman… :wall: Het kind kan met 5 maand nog het nekje niet zelf hoog houden, zit onder de rode plekken, enz… Maar ja…

En dat topic ken ik nog wel… :wink: :mrgreen:

Dit zijn gewoon leuke onderwerpen… :angel:

Inderdaad…een andere discussie dat bijvoeden.

Ik weet op welk topic er gedoeld wordt. Daar werd zelfs nog aangekaart dat te lang wachten met bijvoeden allergien kan veroorzaken. Dat zelfs de wetenschappers er nog niet uit zijn, maar hier weten we het natuurlijk allemaal veel beter dan de wetenschap en alle kinderartsen bij elkaar.

Toen de KA zei dat we met Ryan rond 5 maanden best konden beginnen, omdat hij niet genoeg had aan een liter voeding, had ik natuurlijk moeten zeggen: Ja daaaaaag…op kok zeggen ze dat het niet mag en zij weten het beter :hand:

Ik denk dat hij wel heel raar had staan kijken…

En w.t.f heeft vroeg bijvoeden nu te maken met chineens op een leeftijd van 9 maanden? Of je een theelepel appel op 5 maanden kan vergelijken met de afhaalchineens die er 3 maanden later ingegooid wordt…

Ik ben wel erg structureel met het woord chinees fout schrijven zie ik :lol: :wall:

Maar nogmaals…het maakt toch ook wel uit WAT de TS er in had willen proppen. Wat rijst of een stukje kroepoek vind ik wat anders dan een gebakken banaan of babi ketchap ( :drool: :drool: :drool: ben gek op chinees!)

@Becca wrote:

Inderdaad…een andere discussie dat bijvoeden.

Ik weet op welk topic er gedoeld wordt. Daar werd zelfs nog aangekaart dat te lang wachten met bijvoeden allergien kan veroorzaken. Dat zelfs de wetenschappers er nog niet uit zijn, maar hier weten we het natuurlijk allemaal veel beter dan de wetenschap en alle kinderartsen bij elkaar.

Toen de KA zei dat we met Ryan rond 5 maanden best konden beginnen, omdat hij niet genoeg had aan een liter voeding, had ik natuurlijk moeten zeggen: Ja daaaaaag…op kok zeggen ze dat het niet mag en zij weten het beter :hand:

Ik denk dat hij wel heel raar had staan kijken…

En w.t.f heeft vroeg bijvoeden nu te maken met chineens op een leeftijd van 9 maanden? Of je een theelepel appel op 5 maanden kan vergelijken met de afhaalchineens die er 3 maanden later ingegooid wordt…

Sja, ik ben dus van mening dat een beeb van 9 maanden best een hapje sa chiew (geen idéé hoe je dat schrijft) of babi pangang mag proeven of gewoon een bordje bami met niks.

Ik bedoel, hoe vaak eet je nou zelf chinees?

Wij hier maar 1 keer in de maand, het is voor ons een verwennerij en best duur (vind ik) dus vaker komt het niet voor.

Hier op kok zie je hele schema’s met 3 á 4 flessen voorbij komen in combinatie met bijvoeding en dát is dus structureel…

En nee, kok wéét het niet beter, ik ben van mening dat de ‘World health organisation’ het wél beter weet dan de eerste de beste verpleegster op het cb!

Ik heb verpleegkundigen meegemaakt én KA’s op het cb die mij toen Ryan 4 weken was wisten te vertellen dat ik niet genoeg melk produceerde en maar op kv over moest gaan dus breek mij de bek niet open over cb’s hoor :lol:

Noor schat: :-* ik snap je en hopelijk snap je mij ook?

Ja hoor Mellie, ik snap oe ook heur… :mrgreen:

Melle: ik heb het niet over de KA bij het CB hoor! Ik heb het over KA in het ziekenhuis. Wij gaan namelijk niet naar het CB met de boys 8)

Enne…wij eten best wel regelmatig chinees :oops: