Afbouwen...

S. krijgt savonds al flesvoeding. Nu is ze na de bv nog hongerig dus ik ga dit twee dagen aankijken. Ze krijgt eerst bv en als ze nog honger heeft fv.



Ben bang dat het niet meer aantrekt en dat ik moet stoppen met bv. Dus wil vast wat info opzoeken/vragen over afbouwen.



Hoe werkt dat?



Ze krijgt vandaag precies 10 weken bv, maar had gehoopt langer te kunnen geven :cry:

Als je langer BV wilt geven, dan juist niet aanvullen met flesjes…aanleggen, aanleggen, aanleggen dat is de enige manier om de BV op te krikken.

Ook zorgen dat jezelf genoeg drinkt.

Ik leg haar ook eerst aan. Maar ik wil niet dat mijn kind honger heeft, dus krijgt ze na de bv nog flesvoeding.

Maar wil ze dan echt niet meer bij je drinken? Want tijdens het geven maak je ook melk aan.

Als je begint met fv, gaat het vaak nog verder achteruit en dan hoef je waarschijnlijk geen moeite te doen voor het afbouwen :hug:

Maar als je dat niet wilt, moet je kijken of ze toch vaker wil drinken dan wat ze nu aangeeft. Hoe vaak komt ze de rest van de dag?



Als je nog langer wilt geven, kun je je beter verdiepen in hoe je je productie opvoert dan in afbouwen.

Wat mij betreft is alles meegenomen qua bv dus is tien weken gewoon al prima :clap: alleen moet je goed bedenken wat je wilt. Ga je er nog voor of zie je dat niet meer zitten, dat is eigenlijk de vraag.

Het vervelende is dat ze sinds een aantal dagen niet tevreden is.



Tijdens het drinken vaak loslaten, driftig aanhappen, bijten en dit tig keer achter elkaar. Na de voeding komt ze rustig 2 uur later weer of nog eerder.

Normaal zat er overdag 3,5 of 4 uur tussen. En snachts komt ze 3 keer ipv 1 keer.



Nu geeft het niet als ze vaker wil drinken, geen probleem. Maar ze heeft dus niet genoeg.



Vanochtend gekolfde melk gegeven (dan weet ik hoeveel ze drinkt) 2 uur later kwam ze weer…

Kan zijn dat ze even een paar regeldagen heeft he. Dat kost even een paar dagen extra moeite, heel veel aanleggen is dan echt nodig. Doe je dat niet, en geef je dan fv of bv uit je voorraad, dan gaan je borsten geen extra melk aanmaken. Dan blijft ze inderdaad ontevreden en is de bv snel afgelopen.

Hoe moeilijk het ook is, je kunt dit alleen oplossen door aanleggen aanleggen aanleggen.



Je weet overigens wel zeker dat ze geen spruw ofzo heeft? Dat ze pijn in haar mond heeft en daarom niet zo goed wil drinken? Heb je een goede toeschietreflex?



Sterkte meid het is echt lastig als het even niet loopt :hug:

Elke 2 uur drinken is doodnormaal hoor ?

Ik weet niet wat voor verwachtingen je heb, maar BV werkt niet hetzelfde als flesvoeding, schema’s van elke 3 a 4 uur etc.



Zolang je na de BV flesvoeding blijft geven, blijf je met dit probleem zitten. Zij stilt haar extra trek met flesvoeding, dus krijgen je borsten niet meer het seintje dat ze blijkbaar nog meer aan moeten maken dan ze nu doen; dus blijf je wat BV betreft ‘tekort’ houden.

Hier hetzelfde probleem. Als ik kolf komt er maar zo weinig. En mevrouw is na 1 min per (.) al klaar. Maar krijgt ze dan niet te weinig als ik stop met kv? Drooht ze dan niet uit?

Kolven werkt anders dan aanleggen, een kindje drinkt meer live. Honger na de voeding is vaak een teken dat er of nog zuigbehoefte is, na 10 weken zou een speentje geven geen probleem meer geven. Is het proberen waard dan weet je ook of het echt honger is of zuigbehoefte. En anders is het ws een regeldag wat echt geen dag is maar vaak een paar dagen achter elkaar om de productie op te voeren. Aanleggen is dan echt het devies en zo vaak als mogelijk. Na een half uurtje weer drinken? Prima, weer aanleggen. Ontevreden na voedingen? Nog een keer aanleggen en kijken of er dan weer gedronken wordt. Het stukje ontevreden zie je met de dag minder worden omdat de productie weer op peil komt en hoe vaak ze komen wordt dan ook weer minder omdat ze ook leren om effectiever te drinken. Grootste voordeel tov FV vind ik nog altijd dat je echt noooit teveel BV kunt geven. Dus ontevreden baby? Nog een keer aanleggen. Bij FV loop je al gauw tegen de grens aan van hoeveel ze mogen. Kom je aan het klungelen met welke voeding ze mogen, of toch iets meer geven, en meer van zulks. Dat zijn dingen waar ik nog steeds niet over hoef na te denken en eigenlijk nu hij bijvoeding mag ook nooit weer over hoef na te denken. Als hij zou willen mag ik hem wel 100x per dag aanleggen. :thumbup:

@Fluffie wrote:

Hier hetzelfde probleem. Als ik kolf komt er maar zo weinig. En mevrouw is na 1 min per (.) al klaar. Maar krijgt ze dan niet te weinig als ik stop met kv? Drooht ze dan niet uit?


Bij mij duurde het een hele poos voordat ik met kolven een zinnige hoeveelheid kreeg. En de voedingen waren ook kort (ik heb wel eens voedingen geklokt van minder dan een minuut), maar de lengte van de voedingen zegt echt niets over hoeveel ze binnen krijgenl Als ze effectief drinkt en zelf loslaat gaat het vast goed. Ik had dus hele korte voedingen, zeker de eerste paar maanden, maar daarbij kreeg ze meer dan genoeg melk, ik had zelfs overproductie en ze groeide ontzettend hard.



Kindjes kunnen heel goed zelf regelen hoeveel ze nodig hebben. Krijgen ze te weinig, dan zullen ze de bv gaan opkrikken door vaker te komen, zodra het dan op peil is, zullen ze weer wat minder vaak drinken.



Als eerste een artikel over hoe de melkproductie werkt:

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/werking.html



Hier een linkje over te weinig bv en hoe je daarmee om kunt gaan:

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/weinig.html

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/genoeg.html

http://www.borstvoeding.com/problemen/mproductie/nietgenoeg.html

Oh Mereltje dus bij jou ook! Kleine man hier (euhm niet meer zo heel klein met 8,5 kg :inlove: ) is van het snelle drinken. 5 minuten is een lange voeding hier. En als er regeldagen zijn merk ik dat enkel omdat hij dan vaker komt voor een kort slokje. En heb dan ook de mazzel eigenlijk dat hij dan niet super ontevreden wordt maar simpelweg heel vaak voor een klein slokje komt en een keer of 4/5 per dag een wat langere voeding drinkt. Misschien is het hier dus meer dat ik het ontevreden een soort van voor ben doordat het mij niet boeit hoe vaak hij komt voor een slokje? :think:

Ik durf de kv bijna niet te laten staan. Ze drinkt goed zo lang er wat komt. Dan wordt ze onrustig.(trekken, gek doen, mij pijn doen door t trekken) Dus na de 2e (.) komt t flesje. Soms is ze na het aanleggen rustig. Dan geen fles geven? Wachten wat zij doet en dan weer aanleggen? Het lijkt me dat ik dan wel n poosje bezig ben om genoeg melk te krijgen? Dagen?

Mmestal ben je binnen twee dagen weer op de rit, als je voldoende reageert op de extra vraag tijdens de regeldagen.

Je kunt ook na de 2de (.) proberen of ze nog een keer de 1ste wil en dan nog een keer de 2 de.

Als jeecht nog niet wilt stoppen dan moet je echt de kv laten staan.



Ik vond het ook echt moeilijk, vroeg me iedere keer af of ze wel genoeg kreeg. Maar dat moet je proberen om een beetje los te laten. :hug: en dat is echt vreselijk moeilijk.

Fluffie probeer het vertrouwen te vinden in je lijf maar ook je kindje! Wat soms helpt om sneller de productie weer op peil te hebben; als je gevoed hebt en ze is WEL tevreden, dan kun je een half uurtje daarna bv kijken wat je kunt kolven. De eerste tijd is dat vaak nog helemaal niet veel en dat maakt ook niet uit want zo heb je een nieuw ‘vraagmoment’ gehad voor je borsten. Alle kleine beetjes die je verzameld met kolven (zou echt niet vaker dan 2 extra keren kolven anders kweek je weer overproductie) kun je gedurende de dag in de koelkast doen. Eind van de dag alles bij elkaar en dan de vriezer in. Of je gebruikt het in de avond als ze echt heel ontevreden blijft na het aanleggen en dan geef je dat in een flesje.

Hier hebben we gemiddeld wel een dag of 2/3 regeldagen, dus vaker vragen en dan meestal ook nog in de avond. Vanavond was het ook raak want sinds 20.00 ben ik al 3 x naar boven geweest voor een slokje. En geloof me vannacht komt ie ook nog een aantal keren want hij slaapt ook nog niet door dus ik weet al dat hij rond 23.00 nog een keer komt, dan tegen half 3 nog een keer, en rond 5 uur half 6 wil hij weer drinken.

Dank jullie wel voor de antwoorden. Heb (nog) geen vertrouwen in mijn eigen lijf. Bv is bij onze andere 2 dochters ook niet gelukt terwijl ik het toen ook zo graag wilde. En nu speelt ook de angst of het wel goed gaat want Nynke heeft 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Was niet voedingsgerelateerd… Heb met mijn man overlegd. Hij gaf aan dat het wel n moeilijke periode gaat worden als we besluiten te stoppen met de kv. Zal ook extra alert moeten zijn op haar signalen…



Sorry voor dit verhaal, totaal off topic! :oops:

Heeft iemand nog tips voor mijn vraag?



Goed bedoeld wellicht, maar heb geen behoefte aan info over kolven, regeldagen of waarom bv zo goed is… Dat weet ik wel.



Vind het jammer dat iedereen er over heen leest, dat mn kind honger heeft en als dwt blijft dan krijgt ze toch echt fv.

Maar je geeft ook aan dat je nog niet wilt stoppen meid :hug:

dus probeer ik je tips te geven waardoor je beiden kunt bereiken…namelijk dat je dochter tevreden is en dat je ook gewoon bv kunt blijven geven.



Maar als je denkt dat het niet gaat lukken, kun je ook je productie omhoog proberen te krijgen met wat Rhiannon schrijft. Dus een extra kolfmoment inlassen voor jezelf, dus op die manier extra vraag creeeren. En hopen dat je daarmee meer melk krijgt.

Afbouwen, je zit nog niet op drie maanden, wat meestal de tijd is dat de productie redelijk stabiel is. Dan hoef je voor afbouwen niet iets speciaals te doen ofzo. Maar gewoon fv blijven geven als je denkt dat ze dat nodig heeft en soms nog aanleggen. Maar vaak gaat de productie dan snel achteruit helaas :hug:

@babywens wrote:

Heeft iemand nog tips voor mijn vraag?



Goed bedoeld wellicht, maar heb geen behoefte aan info over kolven, regeldagen of waarom bv zo goed is… Dat weet ik wel.



Vind het jammer dat iedereen er over heen leest, dat mn kind honger heeft en als dwt blijft dan krijgt ze toch echt fv.


Je kindje klinkt in ieder geval alert, dat is een goed teken. Hoe gaat het verder met haar: hoe veel voedingen krijgt ze per etmaal? Hoe verloopt de groei? Maakt ze flinke plasluiers (minstens zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken)? Heeft ze regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting)? Deze vragen zijn belangrijk om vast te stellen of de baby voldoende melk binnen krijgt (gretig/hongerig zijn is op zich niet erg, als de baby over de gehele linie maar wel voldoende melk binnenkrijgt).



Hoe verloopt het aanleggen (geen pijn, kloven), drinkt je kindje effectief aan de borst? Worden er tepelhoedjes gebruikt of hormonale anticonceptie?



Eerlijk gezegd lees ik hier eigenlijk gewoon goede info en tips waar je denk ik wel mee uit de voeten zou kunnen.

Als ik je berichten zo teruglees, geef je achteraf zelf ook al wel een beetje het antwoord op je vraag. Je schrijft bijvoorbeeld ergens, dat jullie de avondvoeding hebben vervangen voor een flesje kv omdat je partner dat fijn vindt en dat je dit niet hebt opgevangen door te kolven. Er is daardoor een verschil ontstaan in vraag en aanbod en dé manier om die twee weer op elkaar afgestemd te krijgen is voeden, voeden, voeden. Als je haar eerste hongersignalen waarneemt (wakker worden, zoeken, zuigen op vingers of knuistje, smakgeluidjes maken), neem haar dan bij je om haar te voeden. Bied ook gerust twee borsten (of meer, wat wisselvoeden wordt genoemd, een hele goede stimulans voor je melkproductie) aan, het kan heel goed zijn dat je dochtertje juist nu niet voldoende heeft aan één borst per voeding.



Veel baby’s geven aan in de avonduren vaker te willen drinken (soms wel ieder uur of misschien zelfs vaker). Dit wordt ook wel clusteren genoemd, een normale fase die uiteindelijk vanzelf weer over gaat. Doordat er minder tijd tussen twee voedingen zit, blijft de melk vet en krijgt je kindje dus steeds vette en verzadigende melk binnen. Als er tijd verstrijkt tussen twee voedingen, blijven vetten uit de melk als het ware plakken aan de wanden van de melkkanaaltjes. Daardoor is de eerste melk die je kindje dan drinkt, vervolgens minder vet en minder verzadigend.



Als laastste is het denk ik goed om te weten, dat je met vragen over borstvoeding ook altijd terecht kunt bij de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL, beide vrijwilligersorganisatie met een eigen telefonische informatiedienst en emailservice. Je hoeft geen lid te zijn om een beroep op ze te doen en er zijn geen kosten aan verbonden (als je belt, betaal je alleen je eigen gesprekskosten). Voor meer informatie en telefoonnummers kun je terecht op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl en http://www.lalecheleague.nl .

Babywens je geeft zelf al aan dat het sinds een paar dagen is dat ze hongerig blijft na een voeding. En echt als dat na iedere voeding is dan is het toch een kwestie (of dat ook echt mogelijk is voor jou kan ik natuurlijk niet weten) tijd nemen voor meer voedingsmomenten. Dus dat kan betekenen dat je doordat er nu al een fles tussen is gekomen qua vraag en aanbod zelf dat extra vraagmoment maken door extra te kolven en dit tzt weer door haar zelf te laten drinken of het bij een kolfmoment te houden en haar dat flesje gekolfde melk na de voeding te geven. 1 x in de nacht komen is echt heeeul weinig. Vanaf de geboorte komt zoonlief hier echt een keer of 3 soms zelfs 4 keer.

Bekijk voor jezelf wat haalbaar is, is dat kolven dan is dat kolven (moedermelk blijft moedermelk hoe ze het ook binnenkrijgt natuurlijk en het houdt de hoeveelheid voeding in stand zodat je ook daadwerkelijk langer kunt blijven voeden als het je gaat om het volledig voeden) of wat natuurlijk ook een mogelijkheid is; bepaalde voedingen zelf blijven geven of dat nu live of per fles is en de resterende voedingen te vervangen door FV.

Ook wanneer je bv besluit voor jezelf terug te gaan naar 2 voedingsmomenten bij jou live en de rest vervangt door FV dan krijgt ze nog steeds extra ‘levende’ antistoffen binnen. Het stukje ‘darmbescherming’ wat volgt uit 6 maanden fulltime en exclusief moedermelk is er al niet meer omdat ze al gewend is geraakt aan die ene fles die ze krijgt. Dat hoeft ook helemaal niet erg te zijn als er geen extreme allergieen voorkomen in jullie gezin en er zijn genoeg moeders die geen volledige BV kunnen of willen geven. Daar mag echt niemand over oordelen want niemand staat in jouw schoenen. :-*

Kan je geen lactatiekundige inschakelen ?



Clusterkolven ? Als je kindje slaapt ('s avonds bijv.) een uur of langer elke 10 minuten de kolf erop. Tussen de voedingen door overdag ook regelmatig de kolf erop. 's Nachts voeden en kolven geeft ook een extra boost. En aanleggen, aanleggen, aanleggen. Wil/kun je dat niet, moet je accepteren dat het terugloopt/stopt.