Aerosleep

Ik ben bezig de hele ‘babyuitzet’ voor ons kindje te verzamelen en stuit nu op het onderwerp matras. Nu ben ik eigenlijk nogal sceptisch over al die speciale producten die allerlei zaken zouden voorkomen en dan ook nog eens bakken met geld kosten, maar nu zelfs mijn schoonzusje (kraamverzorgster) een ernstig pleidooi vóór een aerosleep matras (of toplaag iig) begon te houden ben ik een beetje in dubio.

-Wat is nu echt het voordeel? Ik kan nergens écht bewijs vinden dat het werkelijk tegen wiegendood beschermt, overigens kan ik me wel voorstellen dat het hygienischer is dan een ‘gewoon matras’. Wat is jullie idee daarbij?

-Ons kindje zal straks eerst in een wieg slapen, hoop toch wel minimaal drie maanden en pas later overgaan naar een ledikant. Moet ik dan, als ik de aerosleep zou aanschaffen, dit doen voor zowel de wieg als het ledikant?

-Hebben die speciale hoeslakens nou echt zin? Ik lees namelijk tegenstrijdige verhalen, sommigen zeggen dat jersey hoeslakens ook prima zijn, anderen zeggen dat het hele effect dan volledig verdwijnt.

Kortom: ik ben benieuwd naar jullie mening, zelf ben ik nog niet zo overtuigd van het nut en de functie ervan en de verkooppraatjes in de winkel daar wil ik liever niet teveel op afgaan, dus ervaringsdeskundigen: ik hoor/lees jullie graag!

Alvast bedankt!

Volgens mij is het hele verhaal van ‘door kunnen ademen’ nog steeds niet op baby’s getest…maar als je het zelf probeert, dan merk je wel dat je op een aerosleep veel beter kunt ademen dan op een gewoon matras… Ik ga er dus wel vanuit dat daar ook iets van waar is voor baby’s. Al weet je niet hoe zuurstofrijk die lucht is… Nu is verstikking niet gelijk aan wiegendood, maar ik kan me ook voorstellen dat een aerosleep inderdaad meer ademend is, omdat er gewoon meer lucht in kan, zeg maar.

Ik gebruik altijd gewone hoeslakens van katoen. Lijkt me lekkerder liggen…anders voel je die ruitjes volgens mij toch wel (ze worden dan in ieder geval wakker met een ruitmotiefje op hun wangen). Het vermindert de werking volgens mij wel iets, maar de werking is nooit wetenschappelijk bewezen, dus of ie er überhaupt wel is…?

In de wieg en het ledikant heb je inderdaad een andere (maat) aerosleep nodig. Zou ze in de aanbieding kopen bij bv. de Prénatal tijdens de mama mazzel dagen. Scheelt toch weer. :slight_smile:

Wat ik het grootste voordeel vind, is dat het inderdaad hygiënischer is. Onze oudste spuugde vrij veel en dan kan gewoon dat matje de was in en was alles weer schoon. Ik heb in de wieg en het ledikantje verder dus ook nooit een zeiltje of molton gebruikt.

Hier geen aerosleep gehad…alleen hydrofiele luiers op de plek van de hoofdjes (bij spugen makkelijk te vervangen)

Wat Nienke hierboven beschrijft herken ik van meerdere topics.

Beschermen tegen wiegendood…dat is een omschrijving die ik lastig vind, wiegendood en de oorzaken zijn wat dat betreft erg onduidelijk/niet aangetoond.

Hier 3 kids zonder aerosleep met matrasje van de prenatal met katoenen hoeslaken, en geen rare dingen/ervaringen…

Hier ook een gewoon matras in het ledikantje met een normaal hoeslaken erover en inderdaad een hydrofiele luier gebruikt bij het hoofdje tegen het spugen. Niks geen problemen gehad en heb Eva wel al eens met haar gezicht in het matras gevonden s’ochtends. Ben er wel enorm van geschrokken maar ze ademde gewoon door het hoeslaken en de matras heen blijkbaar. Ik vind het dus zonde van mijn geld maar ja iedereen heeft er andere verhalen bij dus ik zou zeggen doe waar jij je prettig bij voelt.

Hier ook geen aerosleep, gewoon hydrofiel luiertje bij het hoofdje tegen het spugen. Ik redeneerde dat ik zelf ook niet op een aerosleep matrasje heb geslapen als baby en het met mij ook goed is gekomen :wink:

En volgens mij is aerosleep ook eerder tegen verstikking dan tegen wiegendood. Als je er fijner/geruster over voelt om aerosleep te gebruiken zou ik het wel doen. Vooral in het begin was ik nog onzeker als moeder, alles nieuw enzo en dan hoef je iig daar niet over te dubben (alhoewel mijn onzekerheid te maken had dat S telkens moest worden opgenomen in het zkh en ik twijfelde of ik dat had kunnen voorkomen. Artsen zeiden overigens van niet). Ik vond zelf het prijsverschil met een gewoon matrasje te groot.

Bedankt voor de reacties! Vooralsnog denk ik dat ik het niet ga doen hoor, juist de functie van de aerosleep t.o.v. wiegendood geloof ik niet zo. Heb gister idd ergens een verhaal gelezen dat de Aerosleep alleen getest is met volwassenen, maar die hebben een veel sterkere ademkracht dan baby’s en daarom zijn er twijfels over de werking ervan… Het enige wat me wel aanspreekt is het hygienische, maar of dat opweegt tegen de kosten :wink:

Nog maar eens over nadenken!

hier aerosleep op zowel ledikant als peuterbed.

behalve dat het meer ademt is het ook ideaal omdat als het vies is, of om andere redenen gewassen moet worden gewoon op 60 graden kan.

adviseer niet om in de droger te doen…

het hoeslaken heb ik ook, maar daar zie ik geen meerwaarde in.

ons gaf het ook een veiliger gevoel, mochten ze op de buikliggen ze kunnen doorademen…

die plastic moltons die ze toendertijd adviseren vond ik maar een eng idee…

zelfs mijn man, die heel sceptisch is in zo;n dingen, is een voorstander…

Bij J. hield een hydrofielluier het spuug niet tegen…en D. trok dat ding met anderhalve maand oid het hele bed al door, dus dat vond ik niet veilig. Aerosleep beschermt ook goed tegen spugen bij ziekte, dat redt een hydrofielluier helemaal niet.

Kortom, ik ben wel fan, maar dan dus vooral vanwege de hygiëne. :slight_smile: En zeker bij de oudste vond ik het opwegen tegen de kosten. De jongste spuugt veel minder (afkloppen ;)), maar we hadden hem al, dus ja. :wink: J. was ook een buikslaper (maar ik legde haar wel steeds terug, vond ik toch een veiliger idee), D. weet ik nog niet.

Hier ook een aerosleep, we hebben ze toen aangeschaft (2e hands via MP, da scheelt het al iets in de kosten!) voor onze 2e en de wieg aerosleep hadden we alweer verkocht toen bleek dat nr. 3 sneller kwam dan verwacht… Toen weer een wieg en weer een aerosleep aangeschaft ( al voor beeb 3 er was ) en we zij er bij nr. 2 en 3 erg blij mee geweest.

Het is idd nooit aangetoond dat het helpt tegen verstikking, maar onze 2e en 3e zijn allebei buikslaper en nr 2 zo heftig dat hij niet sliep op zn rug, enkel half uurtje, uurtje en daarna weer wakker. Jesse hebben we vrij snel ( eerst in de box, daarna op de aerosleep in de wieg ) op zn buik gelegd en het gaf toch een veilig gevoel, al is/was het misschien schijngevoel… Je ademt er toch makkelijker doorheen dan door een gewoon matras.

Wij hebben de hoeslakentjes wel en die gebruiken we ook, dan is de werking beter word gezegd en Jesse had er geen last van en Thijs ook niet nu, dus laten we dat lekker.

Jesse slaapt ondertussen in een peuterbed en voor hem hebben we er geen aangeschaft meer, die zijn heel erg duur en amper te koop via marktplaats en voor het buikslapen en verstikken ben ik nu niet meer zo bang, hij tilt immers ( net als Thijs trouwens ) zn hoofd gewoon op en draait om e.d. Voor Jesse had het misschien wel makkelijk geweest ivm de hygiene, ook denkend aan het zindelijk maken, maar daarvoor vind ik hem nieuw simpelweg te duur.

Maar als je het een fijn gevoel vind, zou ik hem gewoon kopen, kwaad kan het niet… En ik raad aan hem dan via marktplaats te kopen, scheelt de helft en je kan hem altijd weer redelijk verkopen en dan heb je vrij weinig verlies!

ons kinderdagverblijf heeft ze overigens ook nu ( Thijs was 4 maanden toen ze kwamen ) en die zweren erbij, vooral voor de hygiene. Thijs sliep daar alleen in de box op zn buik en in de bedjes amper, heel kort. Vrij snel daarna hebben we toestemming gegeven dat hij daar ook op zn buik mocht (met de aerosleep dus ) toen begon hij trouwens ook al met rollen, dus hoe dan ook wel een fijn gevoel.

betreft kosten… wij hebben ze aangeschaft met de mmm dgn van prental…

Wij hebben wel aerosleep voor het ledikantje en dan ook de hoeslakens.

In de kinderwagen zit ook aerosleep matras.

Ik viond aerosleep veilig idee.

In de wieg zat een gewoon matrasje. Laten we maar zo denk ik?

Maar twijfel nu toch, want nu dus wel onderlegger en molton enzo kopen voor het wiegje? Had ik niet aan gedacht?

Kraamverzorgster die intake deed zei nog wel dat ze niet met Aerosleep werken? Pff wat nu dan weer dus? haha

hier aerosleep… niet ivm wiegendood, maar is echt superhandig bij overgeven/diarree…

Alles zakt gewoon naar beneden, kids liggen dus niet in de viezigheid 8)

Plus makkelijk omdat je matras dan schoon blijft, in de wasmachine en hupsakee terug proper :thumbup:

Heb daar de bijpassende matrashoesjes bij…

Wij hebben ook een aerosleep.

Niet bewezen, maar vond het wel een fijn idee en met spugen is het wel erg fijn dat het matras goed schoon blijft.

Aerosleep beweert níet dat het wiegendood voorkomt of dat ‘rebreathing’ (Het inademen door al uitgeblazen lucht doordat het kindje met het gezicht op de matras ligt wat dus veel minder zuurstof bevat) door aerosleep vermindert.

Het stelt bedoeld te zijn voor een verbeterde luchtstroom waardoor de omgeving van de matras zuurstofrijker en gezonder is en minder gevoelig is voor het ontwikkelen van allergieën.

Bij volwassenen is het wel getest, maar volwassen hebben vanzelfsprekend en veel sterkere longcapaciteit.

Ik heb dit destijds helemaal uitgezocht :slight_smile:

Een aerosleep kun je dus kopen omdat wèl bewezen is dat het gezonder is , maar níet ter voorkoming van wiegendood.

Toen wij onze babykamer voor onze oudste kochten, hebben wij ook aerosleep gekocht. De verkoper zei niet dat het beschermde tegen wiegendood maar had een ander verhaal over luchtstroom of zo iets wat erg geloofwaardig klonk. We hebben 2 x zo’n ding dat je over je matras heen doet en 3 aerosleep hoeslakens en zijn er erg tevreden over en zouden het zo weer doen. Ze zijn wel duur maar we hebben ze nu al 5,5 jaar in gebruik (ruim 2 jaar door onze oudste en ruim 3 jaar door onze jongste ). In die 5,5 jaar hebben ze allebei een paar keer behoorlijk lopen spugen en als ze dat in een “gewoon bed” hadden gedaan was het matras waarschijnlijk ook vies geweest. Nu waren echter alleen de toplaag en het hoeslaken (en de hydrofielluier en de slaapzak) vies maar die kun je op 60 graden wassen en we hadden nog een reserveset dus ik met de kleine onder de douche om het schoon te maken, manlief verschoonde het bed en deed de vieze spullen in de wasmachine en 5 minuten later lagen ze weer in een vers bedje.

@Vicky S wrote:

hier aerosleep… niet ivm wiegendood, maar is echt superhandig bij overgeven/diarree…

Alles zakt gewoon naar beneden, kids liggen dus niet in de viezigheid 8)

Plus makkelijk omdat je matras dan schoon blijft, in de wasmachine en hupsakee terug proper :thumbup:

Heb daar de bijpassende matrashoesjes bij…

Hier ook daarom…

Alleen zonder de matrashoesjes. Ding gaat nu al 3 kinderen mee en heeft z’n geld dus wel opgebracht (maar dat vond ik na 1 kind ook eigenlijk al ;))

Erg tegenstrijdig wat je altijd hoort over die aerosleep matrassen en hoeslakentjes.

Voor Marith had ik wel zo’n ding in het ledikant, dus in het ledikant ga ik die nu ook wel weer gebruiken.

Maar voor de wieg koop ik er geen… tegenstrijdig hé…

Vorige keer bij Marith moest en zou ik alles wat me geadviseerd werd… en nu denk ik… ach het is niet bewezen.

En mijn schoonzus is kraamhulp en die moeten juist die aerosleepmatrasjes er uit halen!!!

Bizar hé.

Als je iets wil kopen, doe het dan voor 19 augustus bij Prenatal.

Ze hebben nog 20 % korting op dit moment!!

@Lily2006 wrote:

Een aerosleep kun je dus kopen omdat wèl bewezen is dat het gezonder is , maar níet ter voorkoming van wiegendood.

Maar toch word praktisch overal aangegeven dat het wiegedood kan voorkomen omdat je een 7mm luchtlaag behoud tussen het matras en de luchtwegen van je kindje waardoor, ook al ligt de baby op de buik, de baby dus altijd kan ademen. Dat is in mijn ervaring toch echt het voornaamste argument die men aangeeft voor het aanschaffen van een Aerosleep, hygiene is het 2de argument.

Wat ik er van weet verder is dat je jersey of speciale Aerosleep hoeslakers moet gebruiken voor de veiligheid. Gewoon katoen wordt “hard” als het nat is en raakt dan minder zuurstof doorlatend en daarom moet je jersey of Aerosleep hoeslakentjes gebruiken (dit was de verklaring van Prenetal).

Maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan.

Ik heb mijn kinderwagen gekregen en daar zat toevallig zo’n aerosleep bij.

Stuart heeft de eerste 2 maanden ongeveer bij ons op de kamer geslapen in de reiswieg en daarbij heb ik de aerosleep in het begin gebruikt maar ben daar ook heel snel van terug gekomen.

Stuart was altijd nat van de zweet. Toen ik de aerosleep eruit gehaald heb had hij daar ook geen last meer van.

Het is en blijft, ondanks de open structuur, toch een synthetisch materiaal. Ik gebruik echt uitsluitend katoen in het bedje.