Een aerosleep kun je dus kopen omdat wèl bewezen is dat het gezonder is , maar nÃet ter voorkoming van wiegendood.
Maar toch word praktisch overal aangegeven dat het wiegedood kan voorkomen omdat je een 7mm luchtlaag behoud tussen het matras en de luchtwegen van je kindje waardoor, ook al ligt de baby op de buik, de baby dus altijd kan ademen. Dat is in mijn ervaring toch echt het voornaamste argument die men aangeeft voor het aanschaffen van een Aerosleep, hygiene is het 2de argument.
Bij baby's is het vanzelfsprekend niet getest en een fabrikant zou nooit het risico willen lopen op gigantische claims omdat zij zeggen met hun matrasje wiegendood te voorkomen.
Wij hebben destijds een aerosleep gekocht omdat wij ook erg gevoelig waren voor de argumenten vd wiegedood (nooit aangetoond naar mijn weten). Maar ik moet ondertussen eerlijk zeggen dat we een nieuwe grotere aerosleep hebben gekocht voor zijn grotere (kabouter) bed vorig jaar. Reden hiervoor was natuurlijk niet de wiegedood, maar ik vind die dingen ontzettend handig als hij diarree heeft of braakt of in zijn bed plast. Je gooit die dingen makkelijk in de wasmachine zonder dat het matras vies wordt…
Hier aerosleep in wieg, ledikant en kinderwagen. Heb 2 buikslapertjes gehad, en reflux kindjes, waarvan er 1 het regelmatig presteerde de hele voeding uit te spugen zodat een hydrofiel of zelfs handdoek niet genoeg meer werkte. Gebruik gewoon jersey lakentjes en dat werkt prima. Idd op 60 graden te wassen en wij droogde m altijd over de handdoekradiator, dan was i ook zo weer droog. Ik vind het echt ideale dingen. Maar niet ieder kind spuugt zoveel, en bijna geen 1 kind slaapt meer op de buik, dus je moet toch echt zelf verzinnen of je het handig vind. Je kunt m altijd nog kopen (alleen dan niet met korting) als de baby geboren is en het je toch handig lijkt. Dan heb je ze ook niet meteen allemaal nodig.
Ik sluit me aan bij alle argumenten “voor”. Ideaal bij spugende baby en bijv borstvoedingspoepluiers ;-). Als ze zich tot de nek volpoepen, krijg je soms aardige taferelen. Daarnaast vond ik het met name in de zomer erg fijn dat het toch minder warm lijkt te zijn omdat ze op een honingraatje liggen. Ik gebruikte dan veel het speciale hoeslakentje, maar met kouder weer ook normale hoeslakentje, puur omdat die leuker geprijsd zijn. Op het ledikant ligt er ook eentje, handig voor als je kind niet 100 procent zindelijk is en veen luier aan wil ;-). Ik heb overigens een matras en dat aerosleep matje als combi gekocht, kostte 150 euro nieuw. Je kan om kosten te besparen ook een goedkopere matras kopen en alleen dat “matje” halen. Ligt eraan wat je nodig vindt/budget.
Tweedehands vind ik een goede tip, na vaak wassen blijft het ding gewoon goed en ook nu na 2 kids zie je er niks aan.
Verder moest ik in de kraamtijd van de kraamverzorgster tekenen dat dat ding erin lag en ze me op de “gevaren” gewezen had. Prima, bewuste keuze.