Mijn zoontje is nu 12 weken oud. Tot vorige week heb ik volledig BV gegeven. Omdat ik al langer het gevoel had dat hij regelmatig ontevreden van de borst afkwam heb ik al vanalles geprobeerd om mijn produktie hoog te houden (bv-thee, 2x/dag extra kolven ed). Ook zit hij hierom sinds de geboorte nog steeds op 7 voedingen per dag. Minderen lijkt geen optie. Omdat hij goed groeide heb ik iom het CB maar ‘geaccepteerd’ dat meneer soms niet helemaal tevreden is. Dan mag ie ook eerder komen voor een voeding.
De laatste weken wordt dit echter erger: de voeding aan het eind vd middag volstaat niet meer. Hij clustert dan maar mijn produktie kan dit niet bijhouden. Ook komt ie nog steeds 2x ;s nachts. Al met al breekt me dit op en het is onbevredigend dat hij hier niet tevreden mee lijkt
ik wil dolgraag doorgaan met bv maar volgens het CB ontkom ik niet aan kunstvoeding. Zij adviseerden om enkele voedingen te vervangen door kunstvoeding of evt na de borst nog een fles aan te bieden. Dit laatste is wel erg veel werk en ik start binnenkort met werken.
Wat is jullie ervaring met combineren van voedingen en hebben jullie nog tips voor mij?
Om zelf inzichtelijk te krijgen wat je kleintje binnenkrijgt, kun je al je voeding afkolven en dit met de fles geven. Heb ik zelf ook een tijdje gedaan. Het is wel veel werk, maar je kunt het naar verloop van tijd ook weer afbouwen. Ook heb ik zelf wel kunstvoeding in huis en Tygo krijgt ook nog wel eens wat kv als ik zelf niet genoeg heb afgekolft. Sinds ik de kv in huis heb is de spanning afgenomen en de productie toegenomen. Ik had de kv op vrijdagmiddag gekocht. Die vrijdagochtend kolfde ik ongeveer 70 cc, Zaterdag ochtend was het 135cc! Ik sprong een gat in de lucht!
OOk is Tygo hier per ongeluk snachts gaan doorslapen, doordat we hem bij de voeding van 23.00 uur zoveel gaven als hij wilde. Dus steeds 20 cc erbij, totdat hij stopte met drinken. Hij wilde nl maar niet in slaap komen tot de voeding van 02.00 uur, dus we dachten dat hij misschien dan nog honger had. Met als gevolg dat hij sindsdien doorslaapt tot half 7!
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ben heel benieuwd! Succes!
dat klopt niet Eliss…
je kan door te kolven echt geen inzicht krijgen in wat je kind binnenkrijgt… sterker nog, als je niet veel kolft word je ook nog es kei onzeker… dus Maria, ik denk niet dat het aan je voeding ligt of de productie… want je kindje is tevreden door de dag lees ik? begint alleen s’avonds tegen te sputteren… Kan het een regeldag zijn? of zoals je zelf zegt, een clustermomentje? Die kunnen langgg duren…
Iig, wat CB zegt… tja… kijk, als jij voedingen gaat vervangen door KV kun je het natuurlijk shaken he, wat productie betreft… om je productie op te krikken zijn nachtvoedingen erg goed, als je daar te moe voor bent, zou ik em lekker elke 2 uur aanleggen…
Ik snap ook niet waarom 7 voedingen per dag een indicatie is dat hij niet tevreden is? :think: Hij is nu 3 maanden… ik denk dat dat dus samen met 2 nachtvoedingen ok is…
Je schrijft dit:
De laatste weken wordt dit echter erger: de voeding aan het eind vd middag volstaat niet meer. Hij clustert dan maar mijn produktie kan dit niet bijhouden. Ook komt ie nog steeds 2x ;s nachts. Al met al breekt me dit op en het is onbevredigend dat hij hier niet tevreden mee lijkt
Je zegt het zelf he hij is aan t clusteren… hij is dus denk ik, wel gewoon tevreden… wat gek dat het CB zegt dat je niet aan KV ontkomt… sterker nog, de KV zal in jouw geval het BV geven niet makkelijker maken…
Ik heb tot 11 maanden nog s’nachts gevoed… ja het is niet leuk… maar goed, ik heb geen moment gedacht dat het aan de productie lag… Dat doen sommige baby;s gewoon… ik ken dus ook mama’s van baby’s van een paar weken die dus wel al doorslapen… dat is gewoon geluk hebben… die mama’s hebben niet meer melk hoor… :mrgreen:
Je hebt kolfrecht he, tot 9 maanden… Dus ik zou de ochtendvoeding zelf geven… op je werk kolven en dan de avond voedingen zelf geven… Zo hou je je productie optimaal…
Wat laatste betreft heb ik makkelijk lu.llen… ik werk niet nl… maar ik hoor van andere mama’s dat het goed te doen is… :thumbup:
tom zat met 2 jaar nog aan de 7 voedingen en ook nog 2x snachts…niet om je af te schrikken maar om aan te geven dat het per kind verschilt wat de behoeftes zijn en het cb vooral praat in flesvoedings-verwachtingen…
fles geven is geen garantie voor doorslapen he…voor je het weet zit je met een kind met krampjes ofzo
het kan ook een sprongetje zijn : zo rond de 4 maanden dacht ik dat ik g’ek werd …alles zo nieuw, zooo moe van slaapgebrek…en kind wat duidelijk een ander schema wilde en slecht in zn vel zat…de 4 maanden sprong vond ik :thumbdown:
lekker laten clusteren…je partner laten koken…huishouden laten voor wat het is…en aanleggen :inlove:
@Guusje wrote:
tom zat met 2 jaar nog aan de 7 voedingen en ook nog 2x snachts…niet om je af te schrikken maar om aan te geven dat het per kind verschilt wat de behoeftes zijn en het cb vooral praat in flesvoedings-verwachtingen…
fles geven is geen garantie voor doorslapen he…voor je het weet zit je met een kind met krampjes ofzo
het kan ook een sprongetje zijn : zo rond de 4 maanden dacht ik dat ik g’ek werd …alles zo nieuw, zooo moe van slaapgebrek…en kind wat duidelijk een ander schema wilde en slecht in zn vel zat…de 4 maanden sprong vond ik :thumbdown:
lekker laten clusteren…je partner laten koken…huishouden laten voor wat het is…en aanleggen :inlove:
ja eens… :thumbup:
Moet zeggen dat ik mijn dochter ook tot zeker 2,5 jr nog wel 5-6x daags aan de borst had… :think:
En ook eens wat huishouden betreft… hier liet mijn man mij uitslapen en kookte heel makkelijk voor ons… :thumbup:
mijn dochter is ongeveer even oud en ik kan het merken als ze een groeispurt maakt, wil ze ook meer drinken en komt dan ook snachts ineens weer voor een voeding, ze heeft ook wel 7 voedingen per dag/nacht…
Nou goed, je moet 't zelf weten. Je moet toch je eigen gevoel volgen, maar soms heb je wat aan de ideeen van anderen. Ik heb er veel baad bij dat ik smiddags inzichtelijk heb wat hij drinkt, dus geef ik de afgekolfde voeding met de fles. Want Tygo is smiddags en s avonds ook veel onrustig en wil dan maar niet slapen etc.
En ik heb kv in huis voor t geval dát ik even geen tijd heb of genoeg voeding heb afgekolft. Ik heb niet het idee dat daardoor de productie minder wordt. Als ik een fles heb gegeven, dan zet ik mezelf wel binnen het uur aan de kolf. Dus dan hebben mijn borsten toch het idee dat ze moeten blijven presteren.
Ik had er in het begin ook moeite mee om die kv in huis te halen, maar nu ik het heb, ben ik een stuk rustiger en vraag ik me vaak af waarom er toch zo moeilijk wordt gedaan om een beetje kv? Als je toch meerdendeel bv blijft geven, dan vind ik het alleen maar een uitkomst bij moeilijkere momenten.
wat een lekker meedenkend cb zeg :thumbdown: … Kan daar heel boos om worden…
Clusteren is toch heerlijk, i loved clusteren…
Nachtvoedingen zijn idd wat minder, bij ons hielp het wel als ik Veron goed liet clusteren…
Kolven heeft alleen nut om je productie op te krikken… Niet gaan kolven en dat gaan geven want je kolft altijd minder dan wat je kindje drinkt…
Kv bijgeven zal ik niet gaan doen als ik jou was want dan gaat je productie helemaal eraan…
Succes…
gr patricia
Hier sinds een aantal weken combi bv en kv. Ik kon er niet tegenaan kolven en heb toen na lang twijfelen toch maar gekozen voor kv. Nu krijgt Stijn meestal 2 flessen kv op een dag en de rest bv. Hij is super tevreden en groeit als kool. Bij mij viel de spanning ook weg toen ik af en toe een flesje kv kon geven kolven gaat nu helemaal :thumbup: . Nu heb ik altijd genoeg voor de oppas…
De illusie dat hij gaat doorslapen op kv heb ik laten varen is wel een paar keer gebeurd maar afgelopen dagen was het weer 3/3.30 en 6.30. Vandaag ga ik voor het eerst wat rijstebloem in de laatste fles doen om te kijken of hij erop doorslaapt. Stijn huilt niet snachts maar ligt gewoon lekker herrie te maken en te kreunen.
Als je kolft op het moment dat je kv geeft kun je je productie ook gelijk weer wat opkrikken en dat geeft weer wat rust. Misschien kan je dan altijd weer terug naar volledig bv.
Succes ermee.
Gr. Llaan
Jullie verhalen stellen me wel weer wat gerust :-*
Wat betreft het geven van afgekolfde voeding, dat doe ik regelmatig en daar drinkt hij veel van (zo’n 180cc). Dat krijg ik met een kolfbeurt helaas niet bij elkaar. De voeding voor de nacht krijgt hij nu dus KV, maar ik kolf nog steeds dus heb wel voorraad om aan te vullen. Ik weet wel dat kindjes meer zouden kunnen halen uit de borst dan ik kan kolven, maar toch zijn mijn borsten vaak leger na kolven dan na aanleggen :think:
Wat betreft het clusteren aan het eind vd middag, dat lijkt me geen regelen want dat doet ie al vanaf z’n geboorte. het lijkt echter de produktie niet echt op te krikken want die tweede keer dat ik hem aanleg, is voor mijn (en zijn) gevoel een lege borst. Dus dat eindigt in een krijsend mannetje nu. Dat is echt zo frusterend
Verder word ik ook af en toe gek van het CB. Werkelijk iedereen zegt daar iets anders :? Blijkbaar overal het geval dus
Ilaan, rijstebloem mag toch pas na 4 maanden? Want ik zat ook al te denken aan zoiets. Van de andere kant wil ik zo terughoudend mogelijk zijn wegens forse allergieen in de familie.
geef je maar 1 borst per keer dan :think:
Ten eerste: je kind drinkt zoveel uit de fles omdat het zo lekker makkelijk wegdrinkt, hij hoeft er vrij weinig moeite voor te doen
Ten tweede: de volheid van je borsten zegt niet veel over hoeveel er nog in zit.
Echt, je productie loopt alleen op door hem aan te leggen, dus kv erbij geven werkt NIET! En schreeuwt je mannetje bij het clusteren bij één borst, dan hop, aan de andere, en zo door! Senne heeft wel tot 6 maanden geclusterd 's avonds.
Eliss, ik ben niet anti KV… ik ben gewoon erg PRO-BV en in dit geval als iemand de productie op wilt krikken is KV natuurlijk het stomste wat je kan doen… :silenced:
Patricia en Fryskefaam zeggen het ook al, kolven is een kei slechte indicator hoor… je kind krijgt veul meer uit de borst dan jij met de kolf…
Nachtvoedingen zijn vet klote… I know…
Maria, juist in het geval van forse allergieen zou ik zelfs wachten tot 6 maanden met bijvoeden… rijstebloem is nl ook bijvoeding… een eenmaal getriggerde allergie is nooit meer terug te draaien, zelfs al stop je na die ene keer
Weet je wat mij er altijd weer bovenop hielp? Lekker tukjes doen… zo’n 2x per week kwam mijn ma of een vriendin en dan kon ik s’ochtends lekker 2 uurtjes blijven slapen… dat scheelde zoveel… :inlove:
Nee, ik geef beide borsten. hoezo? :think:
Ja, ik dacht ook al van rijstebloem dat het bijvoeding was. Begin ik echt nog niet aan nu.
Vaker aanleggen om de produktie op te krikken heb ik wel gedaan, zelfs daarbij nog 2x per dag extra kolven. Probleem is dat ik moet beginnen met werken en dan ook nog maar 2x kan kolven (voor 3 voedingen) dus dan zal het nog verder dalen ben ik bang.
verder ben ik ook erg pro BV! Maar het moet niet ten koste van alles. Ik blijf daarom ook niet gegeven voedingen afkolven zodat ik aan kan vullen.
Ik moet toegeven dat KV hier niet echt veel lijkt te doen in het verbeteren van de nachtrust, itt tot wat het cb beweerde. Bovendien had ie vannacht ook nog last van krampjes, toen wij in bed lagen hoorde wij hem scheten laten aan de andere kant van het huis :mrgreen: Hij huilde gelukkig niet, dus het viel wel mee.
Als jij bv per dag 5 voedingen geeft, zullen je borsten ook voor 5 keer aanmaken… als jij voedingen gaat vervangen voor KV zal je productie gewoon dalen… het hoeft niet ten koste van alles, maar ik vind het zo jammer om te lezen dat het in principe zo makkelijk verholpen kan worden…
Als je nou bv s’ochtends voor het werk live doet voeden… op je werk 2x kolft… en dat icm KV doet geven als je niet genoeg kan kolven)… dan na het werk live voeden, dan kun je gewoon BV blijven geven hoor… zo doen de meeste vrouwen het denk ik…
Denk dat Guus dat vroeg omdat uit je tekst lijkt alsof je maar 1 borst geeft…
Als het me zou lukken wil ik het inderdaad zo gaan proberen:
6.00u live voeden
9-12-16u op KDV flesje (liefst bv, waarschijnlijk aangelengd met KV)
18.30 live voeden of evt kv
22.30u kv
03.00u live voeden
Op werk ga ik denk ik om 10 en 14.30u kolven, dan hoop ik dat om 18.30u mijn borsten vol genoeg zijn voor live voeden. Verder kolf ik de voeding van 22.40 voorlopig nog even af, dan kan ik daarmee aanvullen.
Ik zou niet hopen dat mijn borsten vol genoeg zijn… ik zou gewoon aanleggen, zolang jij aanlegt, komt er melk…
Als ik mijn kids vanaf nu elk uur voed, geloof me dat ik na een paar dgn echt wel een verhoogde productie heb… het is een vraag-aanbod principe he. Je kan hem ook zelf aan de borst leggen… daar hoeft geen 4 uur tussen te zitten… ik zou hem dus zelf elke 3 uur aanleggen… zo blijft je productie optimaal… en mag ik vragen waarom je de voeding van 22:30 KV geeft en niet live? Want tussen 18:30 en 03:00 zitten 8,5 uur… dat is ergggg lang voor jou borsten hoor… dan ga je zeker wel een dipje krijgen… vooral omdat je kindje pas 2,5 maand is…
Ik zie in jouw schema, niet veel live voedingen… de eerste, en de voeding s’nachts… dat is echt erg weinig meis, en je gaat het daar niet mee redden ben ik bang… :silenced: Eerste maanden zou ik, zodra het kan, aanleggen… eerste maanden zijn toch een soort van blauwdruk voor je borsten, qua productie…