Adoptie? Kwestie van veel geld?

Wij zijn serieus aan het overwegen ons op te geven voor adoptie.

Mijn wens is altijd geweest om zowel een adoptiekind als een biologisch kind te mogen opvoeden.

Hoe meer ik mij er in verdiep, des te meer schrik ik van de bedragen die er genoemd worden. Ik ga er toch vanuit dat niet alleen de welgestelden van ons land een kind kunnen adopteren. Ik lees bedragen varierend van 10.000 tot 22.000 euro!! :shock:

Dan denk je toch, da’s niet haalbaar voor de gewone man?!

Ik snap best dat er veel kosten gemaakt moeten worden, maar dit is toch absurd. Dan moet ik eerst 5 jaar sparen om 20.000 euro bij elkaar te ritselen, bij wijze van. Dan nog 5 jaar in de procedure, ben ik 42 als ik in aanmerking kom en dus te oud.

Zijn er meer die met deze gedachte spelen en hoe zijn de meningen in het algemeen over adoptie?

Zijn er ‘gewone’ stellen met een modaal inkomen, die een adoptiekind hebben en hoe hebben zij dit gefinancierd? (ik heb mijn aanvraagformulier nog maar even weggelegd)



Ben benieuwd naar reacties.

Pebble

Hallo,



Ik heb kennissen die 3 adoptiekindjes hebben, allen uit china, 3 meisjes,



ja er komt ontzettend veel bij de adoptieprocedure te kijken ,



geld cusrsussen ( opvoeden veiligheid ehbo en als je je laat inschrijven voor special need child ook nog voor bepaalde ziektes info opdoen ) onderzoeken ( eigen gezondheid leefwijze woonruimte ed)



geld is idd een “obstakel” mijn vrienden hebben hun huis verkocht om geld los te hebben, ze hebben lening genomen ( ook rekening houdend met het bedrag want je mag maar een bepaald schuld hebben bij adoptie) en zo de procedure ingegaan,



het kost echt een berg, dat wel, hoe ze het verder gerooid hebben weet ik niet, ikzelf weet wel dat ik het persooonlijk niet zou kunnen/willen ,



groetjes bianca,



je hebt trouwens ook info groepen als goed is in nederland om kontakten mee te hebben qua info vragen hulp ed, maar weet zo niet hoe daar bij te komen,



succes!

Hallo ,



Wij zijn ook bezig met adoptie en het kost inderdaad veel heel veel geld…

Maar aan de andere kant . meestal duurt het zo’n 3 tot 4 jaar alvorens het zo ver is.

Iedereen heeft wel een doel om te sparen , wij doen dat bewust voor adoptie .

En ik denk ook dat mensen die willen adopteren dat een bewuste keuze is ,die al zoveel meegemaakt hebben niets lievers willen dan eindelijk een kind dat het geld op de tweede plaats komt…





groetjes Chantalle :smiley:

ben ik het niet mee eens, ja wel met het WILLEN , maar het ook KUNNEN no way ook niet het sparen in 4 jaar tijd echte onzin,



wij zouden het nooooiit kunnen , en ik kan je vertellen dat als het zo blijft gaan en de kinderwens uitblijft, ik geen adoptie kan veroorloven !! Qua kosten dan,



groetjes bianca,

ik wens jullie overigens wel heel veel succes en alle goeds want het is megabyzonder een kindje te kunnen adopteren,

Jeetje, wist niet dat er zoveel geld bij een adoptie kwam kijken…



Bianca, denk dat Byjou bedoelt dat men het geld er wel voor over heeft als ze echt zouden willen… De vraag is inderdaag of men het ook daadwerlijk kan opbrengen… Denk dat je dan toch al gauw bij de tweeverdieners uitkomt???



Puk

ja ms wel , zeker 2 verdieners ja

:smiley: Hallo Bianca ,



Ik bedoelde inderdaad dat je dat er ook voor over moet hebben…Onzin?ik denk het niet…Maar goed ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!

Ik wil er verder eigenlijk ook niet over in discussie .Tenslotte moet iedereen zijn of haar mening geven en accepteren dat iedereen hier welklicht anders over denkt!





groetjes :slight_smile:

als ik het geld zou hebben zou ik het er zeer zeker er voor over hebben , waar ik dus onzinop zei was het idee dat ik vindt dat je in 4 jaar tijd niet kunt sparen voor dat bedrag,



er voor over hebben als het kon JA 100%



er is ook geen discussie ik ben het immers met je eens, :wink:

Als ik ook nog even mag, hallohallo, (haha)



Ik heb er absoluut het geld voor over, punt. Wij zijn tweeverdieners met allebei een redelijk goede management baan. We houden van het goede leven om maar even zo te zeggen, vakanties, weekendjes, uitgaan, leuke dingen doen etc…

Inmiddels zijn we aan het sparen voor de straks evt. IVF behandeling, en daar is mijn spaargeld voor. Stel dat IVF niet lukt, ben ik wel mijn spaarcentjes kwijt en voor ik dan weer zo’n klein kapitaal vergaard heb…

Je kan zo graag willen, maar je moet wel kunnen. Het leven wordt er ook niet goedkoper op.

Maar ik ben wel van mening dat adoptie voor de beter gestelden van deze maatschappij is. Een gezin met 1 verdiener of 2 minima salarissen kunnen zich dit nooit veroorloven.

Moet je je dan vreselijk in de schuld steken, omdat je zo graag kinderen wil? Kinderen zijn onbetaalbaar, zegt men, maar ook als je de komende 10 jaar dan met een schuld zit? En hoeveel kun je dan lenen met een minimaal inkomen? Kun je het ooit terugbetalen als je dan ook nog een etertje erbij hebt? Moet je meer gaan werken, waar gaat je kindje heen?

Kunnen er dan nog leuke dingen gedaan worden? Kan je kindje dan wel gaan studeren…etcetc…

Dan moet je wel heel overtuigd zijn van je zaak.

Een vriendinnetje van mij kan (ze heeft een zoontje) niet meer zwanger worden. Zij verdient minimaal (parttime) en hij werkt als monteur. Ook geen vetpot. Zij zouden nooit kunnen adopteren. Gelukkig hebben zij dan een kindje. Hoewel ze heel graag zouden willen.

Dus even bot gezegd: heb je geld, kun je je kinderwens vervullen, heb je geen geld, blijf je ongewenst kinderloos.



Mijn hart roept heel hard ja, maar mijn verstand zegt: wacht nog maar even met opsturen aanvraag…



Pebble

Hoi dames,



Ik ben zelf geadopteerd en weet eerlijk gezegd niet hoeveel mijn ouders toen der tijd, zo´n 28 jaar geleden ervoor hebben betaald. Er staat mij bij 12000 gulden maar ik weet het niet zeker.

Ben nu toch ook wel beniewd en ga het ze vandaag nog vragen.

Ik weet wel dat ze toen een helehoop inspecties hebben gehad. Is het huis ok, zijn zij ok enz enz.

Het grappige was dat zij altijd al een kindje wilde adopteren ongeacht of ze ook zelf kinderen konden krijgen. Ze zijn er ruim 6 jaar mee bezig geweest voor ik kwam en hadden intussen zelf een zoon gekregen. Mijn broer is 4 jaar ouder.

Daarna heeft mijn mdr ontzettend veel miskramen gehad en waarschijnlijk door de afleiding rond mijn komst was ze opeens weer zwanger. Bijna ging mijn adoptie niet door omdat je toen niet mocht adopteren als je zwanger was. Maar ze hebben het door de vingers gezien.

Ik ben in januari gekomen en mijn zusje in juli. Ik was met mijn adoptie 6 mnd en heb een fantastische band met mijn gezin!!! Geen problemen … zoals je weleens hoort.

Ik ken zelfs mijn biologische mdr en iedereen is hier ok over.



Zo nu kennen jullie een succes verhaal, spaar ze en hopelijk komt het allemaal goed.



Liefs.

Leuk om te horen!



Misschien moet ik mijn verstand niet zo zwaar laten wegen en in een geval als dit mijn hart volgen.

Ik heb altijd al gezegd, ook voor ik wist dat zelf zw. worden moeilijk was, al graag een adoptiekindje wilde. Picture perfect: 1 biologisch en 1 adoptie. Dus onafhankelijk van wel of niet zelf zwanger, heb voor adoptie meer motieven als mijn eigen kinderwens.

Ik ga mijn achterban eens raadplegen, en op zoek naar gezinnen die al geadopteerd hebben, om hun verhaal te vragen.



Maar ik ben blij dat je in een warm en goed nest terecht bent gekomen!



Groetjes

Ik heb het effe nagevraagd bij mijn moeder. Zij hebben uiteindelijk alleen de gerechtelijke kosten betaald zoals de naamswijziging enz.

Dit komt omdat ze eerst wel bij een organisatie waren die adopteerd vanuit het buitenland maar via via hoorde ze dat er ook genoeg kinderen in Nederland waren die voor adoptie in aanmerking kwamen.



Het advies van mijn moeder aan jullie is dan ook om via bv de kinderbescherming te vragen of er kinderen in Nederland zijn die geadopteerd kunnen worden. Er zijn in Nederland ook kinderen die worden afgestaan bij geboorte en uit ervaring weet ik dat er kindertehuizen zijn.

Deze kindjes hebben toch ook een huis nodig.



Via het buitenland is altijd zo duur, kosten voor de vlucht, een hoop bureaucratie enz enz. Tenzij je natuurlijk graag een buitelands kindje wil.



Tevens hoef je geen cursus voor opvoeden als je zelf al een kindje hebt, anders wel.



Als jullie meer willen weten stuur me dan effe een pb.



Groetjes.

:smiley: Hallo!



De cusrsus is standaard en zelfs verplicht.wij hebben zelf een dochter van 16 en moeten ook de cursus volgen.

Het verschilt per vergunninghouder wat de kosten zijn.

en dan heb je ook nog zelfdoeners in adoptie en gedeeltelijk zelf doen.

het kan nogal wat schelen de kosten.

kijk eens bij de vergunninghouders op de site daar staan de bedragen per land bij.


http://www.wereldkinderen.nl
http://www.kind en toekomst.nl
http://www.meiling.nl
http://www.hogar.nl
http://www.flash.nl

of nas.nl

of gewoon de adioptiestartpagina.


dag dag

mijn mening over adoptie is dat het mooi is dat het bestaat voor degene die het graag willen en kunnen betalen voor mezelf is het geen optie ik heb er geen goed gevoel bij dus als het bij ons na Ivf (waar ik overigens nog niet ben aangekomen) niet lukt dan houdt het op en gaan we saampjes verder. Dan vertroetel ik onze peetkindjes wel (neefje en nichtje)



pebbles heel veel succes met informatie vergaren ik hoop dat het je gaat lukken, de rest natuurlij kook succes met de procedures



gr marientje

Ja ,een nederlands kindje heb ik ook over nagedacht. De procedure wordt dan nog langer geloof ik, omdat er maar zo weinig kinderen in ons eigen land zijn die voor adoptie in aanmerking komen. Nou maakt dat op zich niet zoveel uit.

Ik surf eens naar al die sites die Byjou aangeeft.

En of ik cursussen moet volgen of wat ook, dat boeit me niet, dat heb ik er allemaal voor over. Ik weet dat er ook een heleboel kosten aftrekbaar zijn…

Maar top dat jullie met deze tips zijn gekomen! Ik hou jullie wel op de hoogte van ons besluit.



Groetjes

Hoi meiden



Wij willen graag een kind adopteren maar omdat het zo duur is kunnen we het dus niet doen.

Wel zeg ik dat het pure geld klopperij is van de maatschappij want iemand die een kind afstaat omdat die gene er niet kan of wil verzorgen kost dat kind meer aan de maatschappij dan dat ze het aan stellen geeft die het kind wel zouden willen onder houden (verzorgen).

De regering van beide landen willen geld zien en ook gaat er een bedrag naar de moeder of kinder tehuis waar het kind op dat moment is.

Er staat ook in de procedure dat er een deel van het geld gedoneerd wordt aan het kinder tehuis of moeder van het kind.

Erg jammer allemaal want als je ziet hoeveel kinderen ouderloos zijn en die zitten te wachten op een fijne veilige en gelukkige gezinsleven dan gaat mij dit dus echt om het hart.

Ze zeggen dat kinder handel niet mag maar wat doet de regering dan? want die verdienen er ook aan is dat dan ook geen kinderhandel?

En meestal met kinder handel is het goedkoper dan via de officiele weg te gaan alleen heb je wel de risico dat het kindje iets mankeerd, maar toch vind ik het niet mogen dat het zo duur is.

Daarom hebben wij dus besloten om geen kinderen te adopteren want het is gewoonweg niet te betalen voor de gewone man :evil: .



Groetjes Shirley

:smiley: er komen inderdaad Nederlandse kinderen in aamerking voor adoptie en dat kost nagenoeg niets…



Tis inderdaad ook nog (ongeveer de helft )aftrekbaar dus dat scheelt ook!



maar hoe dan ook …tis een lange moeizame weg die voor ons nog wel even duurt…



hoe dan ook suc6 allemaal!





dag dag :slight_smile:

hoi,



Wil nog even wat toevoegen. De kosten zijn idd enorm, ik hoorde laatst van iemand waarvan de brioer met adoptie bezig is, 17000,00 euro.

Vergeet alleen niet dat je bijna de helft van de belasting kan aftrekken.



groetjes Suzanne26

Volg tegenwoordig grenzeloos verlangen op de EO. Gaat over gezinnen die adopteren en hun kindje gaan ophalen. Erg interessant, omdat je veel verschillende perspectieven ziet.

Mijn man wil toch eerst afwachten wat onze gyneacoloog zegt en proberen om eerst zelf voor een eigen kindje te gaan. Ook gezien de kosten die IVF etc… met zich meebrengen.

Misschien is dat ook wel het verstandigst??!!!

Aanvraagformulier ligt dus even in de z.g. ijskast voor een paar maanden.



doeiii

hoi pebble, heb je een PM gestuurd, groetjes Thelma