Tijdens de zwangerschap van mijn 2 meisjes heb ik zwangerschapsgym gedaan. Daar werd de (voor mij) eeuwenoude puf-techniek tot in den treure herhaalt. Ik ben ook beide zwangerschappen op deze manier bevallen en het ging me goed af.
Deze ronde doe ik zwangerschapsyoga en kreeg tot mijn verbazing hele andere technieken uitgelegd welke mij volslagen onbekend waren. Namelijk de “roosademhaling” “flankademhaling” “buik” en “diepe ademhaling”
Ik zat maar te wachten van, wanneer ga je deze ademhaling combineren met het puffen, maar dat gebeurde niet. Sterker nog, deze lerares is anti puffen en dit schijnt het helemaal te zijn :think:
Ik kan me er nog totaal niets bij voorstellen of een dergelijke ademhaling zal werken en ik heb zoiets van, ik zie wel tijdens de bevalling welke van de 2 technieken me het prettigste voelt,
maar nu was ik gewoon eens nieuwsgierig naar de ademhaling die jullie toegepast hebben tijdens de bevalling en hoe je dat afging? (evt tov een andere techniek een eerdere bevalling)
haha nou ik heb helemaal niet gepuft alleen auw,auw,auw AUW,AUW,AUW,AAAAAAAAAAAUW!!! geroepen en dat hielp heel goed bij mij :lol:
Ik heb tussen door ook wel wat gepuft hoor, en idd ook diep adem gehaald vanuit mijn onderbuik.
Bij de eerste had ik 3 uur lang alleen maar rugweeenstorm en daar hielp voor mijn gevoel geen enkel gepuf, geauw, gehijg tegen
Maar vooral gedaan wat ik op dat moment tijdens die weee prettig vondt :mrgreen:
Ik denk eigenlijk dat alles wel goed is, zolang je blijft ademhalen en niet je adem in gaat houden.
Flank ademhaling is mij wel uitgelegd bij de zwangerschapscursus van Mensendieck, maar dus wel in combinatie met puffen. Daar gaven ze 7 pufjes aan (meeste ‘geheugensteuntjes’ voor puffen hebben ook 7 lettergrepen) maar ik had er minimaal 8 nodig. Maar goed dat voel je vanzelf.
Voor de rest hier ook rugweeën :roll: en dat was niet fijn. Ik had overigens veel meer effect van het puffen verwacht, iets met minder pijn ofzo :think: maar het was voor mij alleen een manier om adem te kunnen halen tot het eind van de wee :shifty:
haha tja, tot 2x toe echt een weenstorm gehad, en in die storm hield ik echt soms mijn adem in omdat het niet meer ging. Werkt compleet averechts, dat weet ik, maar ik deed het toch :roll:
En verder, tja soms gewoon gepuft. Welke techniek? Mijn eigen denk ik gewoon
Ik hecht weinig waarde aan de technieken die je officieel zou moeten kunnen toepassen. Ik doe mijn ding, en daarmee red ik het (tenminste tot nu toe dan) haha!
Gewoon ouderwets gepuft! Wij kregen het in 4x aangeleerd, maar ik deed het op drie beter. Ook hier de VK die meepufte en me vertelde dat ik moest blijven ademen.
Ik had “besloten” niet op bed te bevallen, waar ben ik bevallen: juist, op bed. Denk dat het niet altijd gaat zoals je graag zou willen…
ik heb er geloof ik alleen op gelet dat ik mijn kind niet lanceerde…
ademhalen heb ik vast wel gedaan… maar geen idee hoe
Inademen door de neus, in 3x uitpuffen door de mond. Dat werkte voor mij beste.
Hier bij de eerst yoga gedaan en tijdens de ontsluitings weeen van de oudste als bij de jongste ook aan buikademhaling gedaan.
Vond het prima werken
Hier geen enkele vorm van zwangerschapsgym gedaan en ziehieronder een prachtig ventje van alweer 1.
Ik heb gewoon ge-pffff,pfff,pfff haha en net als zeemeermin ok gewiegd en geschud tot ik ze op het zkh bed moest opvangen. Toen als een steratleet ze weggepuft, peacr of cake alleen die vreselijke persweeen waren andere koek om die weg te puffen :wall: :lol:
Ik heb geen enkele cursus gevolgd, was van mening dat mijn lichaam zelf wel zou weten wat het moest doen en ik zocht het ook totaal niet om iedere zoveel tijd idioot te doen op zo’n cursus.
De VK heeft nog geprobreerd om me aan het puffen te krijgen door de hele tijd als ik ademde zelf te puffen, maar voor mij werkte het gewoon niet. Heb het grootste gedeelte van de bevalling diep geademd en gewoon krachtig uitgeblazen, dat voelde een stuk fijner.
@Mouse! wrote:
Ik heb geen enkele cursus gevolgd, was van mening dat mijn lichaam zelf wel zou weten wat het moest doen en ik zocht het ook totaal niet om iedere zoveel tijd idioot te doen op zo’n cursus.
De VK heeft nog geprobreerd om me aan het puffen te krijgen door de hele tijd als ik ademde zelf te puffen, maar voor mij werkte het gewoon niet. Heb het grootste gedeelte van de bevalling diep geademd en gewoon krachtig uitgeblazen, dat voelde een stuk fijner.
Dit dus! :thumbup:
@Cin. wrote:
@Mouse! wrote:Ik heb geen enkele cursus gevolgd, was van mening dat mijn lichaam zelf wel zou weten wat het moest doen en ik zocht het ook totaal niet om iedere zoveel tijd idioot te doen op zo’n cursus.
Dit dus! :thumbup:
Hier ook… Ik heb wel zwangerschaps begeleiding gehad, maar van het pufen kreeg ik het benauwd… Bij de eerste heb ik dus alleen naar mijn buik geademd, daarop gelet, en door mijn mond uit zuchten, dat ik de lucht langs mijn lippen voelde… Ik werd hier zo rustig van, heb gewoon heerlijk bevallen. Heb dus bij de tweede meteen gezegd dat ik geen vk wil die gaat zitten mee puffen, want daar raak ik juist van in de war… (deze vk had dus ook gezegd dat dit een bevalling was die veel beter was dan uit de boekjes, want zij hoefde helemaal niks te doen… En wat kun je beter dan luisteren naar je lichaam?
Bij de oudste had ik een cursus gedaan en ging toen tijdens de weeenstorm zo krampachtig proberen goed te puffen dat ik er van ging hyperventileren… :lol:
Daarna geen cursussen meer gedaan maar ik ben dus ook geen puffer. Je concentreren op een rustige diepe ademhaling, bedenken dat met elke wee de komst van je kindje dichterbij komt hielp mij met de erg pijnlijke stukjes nog het meest.
ik heb ook nooit zwangerschapsgym gedaan en ons ventje is er ook gekomen :mrgreen:
ik had ook weinig te puffen, want ik heb haast geen weeen gehad 8)
Ik heb alleen gepuft toen ik een perswee wilde tegenhouden. :oops: Verder ben ik van de diepe ademhaling. Gebruik ik ook tijdens een punctie om pijn op te vangen en dat lijkt wel wat op yoga al zou ik niet weten hoe de ademhaling heet. Ik ga diep inademen door de neus en dan heel langzaam uit door de mond (op dat laatste verzacht je de pijn dus hoe langer je doet over het uitademen hoe langer je geen pijn voelt :lol: ).
En kan niet anders zeggen dan dat ik beide keren een best relaxte bevalling heb gehad. :thumbup: En ook heeft niemand mij gepusht richting puffen.
Leuk te lezen hoe ieder het op zijn eigen manier doet en wat de ervaringen allemaal zijn.
Ben ook erg benieuwd hoe het hier deze keer zal gaan (ik gok erop, gewoon dezelfde oude vertrouwde manier als de vorige keer)
@Rhiannon wrote:
Ik heb alleen gepuft toen ik een perswee wilde tegenhouden. :oops: Verder ben ik van de diepe ademhaling. Gebruik ik ook tijdens een punctie om pijn op te vangen en dat lijkt wel wat op yoga al zou ik niet weten hoe de ademhaling heet. Ik ga diep inademen door de neus en dan heel langzaam uit door de mond (op dat laatste verzacht je de pijn dus hoe langer je doet over het uitademen hoe langer je geen pijn voelt :lol: ).
En kan niet anders zeggen dan dat ik beide keren een best relaxte bevalling heb gehad. :thumbup: En ook heeft niemand mij gepusht richting puffen.
Ik wist niet dat je de pijn verzcht door langzaam uit te ademen door de mond, maar ik deed het ook en heb fijne bevallingen gehad! Ik voelde gewoon dat mijn lichaam natuurlijke pijnstillers maakte, ik was echt heel rustig…
hier bij de oudste ‘braaf’ gepuft met de verpleegkundige mee… en wat heb ik daar een fijne hyperventilatiebui aan overgehouden :shifty: .
Bij de 2e, 3e en 4e vooral diepe/ lange ademhaling en op het laatst op het top van de heftigste weeen nog ‘gepuft’.
Heb toen veel meer mezelf kunnen volgen, naar mijn eigen lijf geluisterd en dat beviel een stuk beter :thumbup: .
Hier ook nooit gepuft. Bij de zs van mijn oudste heb ik zsyoga gedaan en daar vertelden ze dat je de boel vaak juist vast zet door te puffen.
Hier 2 goede bevallingen gehad puur op de buikademhaling (de middelste is dmv een keizersnede geboren). Mijn jongste lag in een uur op mijn buik, dus ik zal de boel wel niet vastgezet hebben :lol:
@Fietje wrote:
ik heb er geloof ik alleen op gelet dat ik mijn kind niet lanceerde…
ademhalen heb ik vast wel gedaan… maar geen idee hoe
Hier ook geen idee hoe ik het gedaan heb alleen heb ik wel mijn kind gelanceerd