aardbevinkje

Hebben jullie wel eens een aardbeving gevoeld? Jaren terug hadden we het in Utrecht en toen werd ik er wakker van.

Nu werd ik gisternacht wakker en toen lag ik te trillen in mijn bed. Manlief lachte me nog uit toen ik zei dat het wel een aardbeving leek :wink:



Maar ik had wel gelijk :wink:



EMMEN - Een lichte aardbeving heeft in de nacht van maandag op dinsdag Emmen opgeschrikt. De kracht van de beving was 2,0 op de schaal van Richter.



De oorzaak van de aardbeving is de gaswinning bij Emmen. De beving was licht, maar zo duidelijk voelbaar dat mensen er wakker van werden.



Het KNMI in De Bilt heeft via de website tien meldingen gekregen uit Emmen. Ook de politie kreeg een aantal verontruste telefoontjes. Er werd een harde doffe dreun gemeld.



Het is de negende beving die het KNMI heeft geregistreerd in en rondom Emmen. De eerste vond plaats op 15 februari 1991. Dat was met 2,2 op de schaal van Richter gelijk de zwaarste beving. Vorig jaar zomer was er een beving van 1,4 op schaal van Richter.

Hier in België zijn er ook al (kleintjes) geweest. Eén heb ik ook gevoeld (wakker van geworden, net als jij). Ik was toen zwanger van Maaike, dus in 1992.

Mijn man (nu ex-man) verklaarde me gek, maar moest me 's morgens toch gelijk geven.



Rare gewaarwording hé.

Ik denk dat het écht vreselijk moet zijn als je getroffen wordt door een zware schok. De machteloos die je dan moet voelen…



liefs

Gerda

ja de legendarische aardbeving van 92 in roermond. ik was toen 10, en was nog wakker (wat gek is want het was laaaat), en ik vond het echt heel erg raar. het is de enige keer dat wij daarna allemaal bij mijn mamma in bed mochten en mijn papa in mijn zus’ bed ging slapen :smiley:



en ik moet de aardbevingen veroorzaakt door rage against the machine niet vergeten :mrgreen:

Ik las het gisteren en moest meteen aan je denken, hihi.



Ik heb de aardbeving van Roermond in 1992 heel goed gevoeld (woonde toen nog thuis in Nijmegen). We lagen allemaal te shaken in bed zeg! En allemaal helemaal wakker en hyperdepieper toen het voorbij was. Ik werd wakker en wist meteen dat het een aardbeving was, het duurde ook heel lang voor mijn gevoel.

@gerda wrote:

Hier in België zijn er ook al (kleintjes) geweest. Eén heb ik ook gevoeld (wakker van geworden, net als jij). Ik was toen zwanger van Maaike, dus in 1992.

Mijn man (nu ex-man) verklaarde me gek, maar moest me 's morgens toch gelijk geven.



Rare gewaarwording hé.

Ik denk dat het écht vreselijk moet zijn als je getroffen wordt door een zware schok. De machteloos die je dan moet voelen…

liefs

Gerda






Daar dacht ik ook aan. Dat moet zo bizar zijn en echt angstaanjagend.

De aardbeving van roermond heb ik ook gevoeld… Dat was eng!!

Ik was toen denk ik ook een jaar of 10 (ik weet het niet meer precies)…

13 april 1992… jep. Ik was… eehhmmm… 17. Ik lag in bed was ook wakker (ook raar net als Fiep) en zag de lampen schudden aan het plafond. Bizarre ervaring. Maar je herkent het meteen.

@fiep klophout wrote:

ja de legendarische aardbeving van 92 in roermond. ik was toen 10, en was nog wakker (wat gek is want het was laaaat), en ik vond het echt heel erg raar. het is de enige keer dat wij daarna allemaal bij mijn mamma in bed mochten en mijn papa in mijn zus’ bed ging slapen :smiley:



en ik moet de aardbevingen veroorzaakt door rage against the machine niet vergeten :mrgreen:




Ik was toen 25 en was aan het bevallen van Maartje mijn dochter, ik zat toen op de wc en ik zag de muren op en neer gaan. Dat was pas eng, alleen heb ik er niet zo bij stil gestaan omdat ik druk aan het puffen was…dit was op een maandagmorgen rond de tijd van 02:00 uur (13 april). Vergeet het ook nooit meer ik heb dus ook de krant van 1992 die kregen wij bij de geboortes van de kinderen toentertijd.

toen wij nog in stadskanaal woonden, ik was toen ergens tussen de 12 en 15 geloof ik. (lag ik daar in mn eentje op zolder :shock: )



Dit kwam ook door gaswinning.

Ja, 1992 weet ik ook nog… Ik was toen een jaar of 22 en woonde nog thuis. Ik dacht dat er een grote vrachtwagen door de straat reed maar miste het geluid van zo’n vrachtwagen :doh: De parkiet die we toen hadden, fladderde door de kooi heen en heel de straat was wakker.

@gerda wrote:

Hier in België zijn er ook al (kleintjes) geweest. Eén heb ik ook gevoeld (wakker van geworden, net als jij). Ik was toen zwanger van Maaike, dus in 1992.

Mijn man (nu ex-man) verklaarde me gek, maar moest me 's morgens toch gelijk geven.



Rare gewaarwording hé.

Ik denk dat het écht vreselijk moet zijn als je getroffen wordt door een zware schok. De machteloos die je dan moet voelen…



liefs

Gerda




Ik heb er toen ik in B woonde ooit 1 gevoeld, de periode klopt dus zal die wel geweest zijn.

Ik woonde in Leuven, niet zo ver van het station, ik dacht eerst dat het een zware trein was, maar op een gegeven moment duurde het te lang. Ik stond overigens in de doka af te drukken!



Ja een zware aardbeving, afschuwelijk, hoe je hele hebben en houden en alles wat je liefhebt zo letterlijk onder je voeten kan verdwijnen…

Ja 1992…ik had een opgezette vogel (erfstukje, zou zoiets noooooit kopen) boven het hoofdeind van mijn bed hangen, die kwam naar beneden zetten toen ik nét mijn ogen open deed door het tril en geschud :shock:

Een stenen beeldje viel van de kast, jammer want die had ik op de basisschool gemaakt.

Na een paar minuten hoor ik mijn vader ineens in paniek van de slaapkamer stormen vloekend en wel, bang dat het aquaruim van 600 Liter het had begeven :shock:

Hijw as wel troebel en wat planten lagen los en het water was wel over de rand gegaan maar verder was hij wel nog heel.

Ik vond het verder niet beangstigend, ik was 15 en vond het eigenlijk best wel stoer…achteraf stom want er zijn gewoon idd mensen die alles kwijtraken in een beving :oops:

De aardbeving in 92 of zo kan ikme ook nog herinneren, werd er toen ook wakker van.



Emmen is hier niet zo ver van af, maar heb vanacht niets gemerkt



Lag dan ook in coma volgens mij :mrgreen:

Ik had het op het nieuws gelezen inderdaad.



Heb het ooit 1 keertje meegemaakt toen ik jonger was, maar kan me er niet veel van herinneren.



Las ook op het nieuws dat er in Frankrijk en een stukje België een mini-tornado is geweest.

Dat lijkt me pas eng!





@fiep klophout wrote:

ja de legendarische aardbeving van 92 in roermond. ik was toen 10, en was nog wakker (wat gek is want het was laaaat), en ik vond het echt heel erg raar.




Even off-topic, maar dan ben je uit hetzelfde geboortejaar als ik?



Ik dacht echt altijd dat jij een stukkie ouder was… :oops:

Jaar of 30/32…



Weet ook niet hoe ik erbij kom… :shifty:

@Anneke wrote:

Ik had het op het nieuws gelezen inderdaad.



Heb het ooit 1 keertje meegemaakt toen ik jonger was, maar kan me er niet veel van herinneren.



Las ook op het nieuws dat er in Frankrijk en een stukje België een mini-tornado is geweest.

Dat lijkt me pas eng!





@fiep klophout wrote:
ja de legendarische aardbeving van 92 in roermond. ik was toen 10, en was nog wakker (wat gek is want het was laaaat), en ik vond het echt heel erg raar.




Even off-topic, maar dan ben je uit hetzelfde geboortejaar als ik?



Ik dacht echt altijd dat jij een stukkie ouder was… :oops:

Jaar of 30/32…



Weet ook niet hoe ik erbij kom… :shifty:


och ik ben zo’n jonge bloem, maar nu al bedorven :smiley:

Whaha, zou dat het zijn? :mrgreen:

vast. 30/32 ligt voor mij in ieder geval nog heeeel ver in de toekomst (en moet er eerlijk gezegd ook nog niet aan denken 30 te worden…want bedorven of niet; voel me nog steeds toch wel echt twintiger hoor!)

Moet zeggen, als ik straks jarig ben geweest dan zit ik ook aan de verkeerde kant van de 25, dus ga ik steeds dichter naar de 30 toe.



Manlief word morgen 29, en zijn 2 broers zijn 31 en 34.

Je zou het ze ook niet geven (misschien omdat ik ze al zo lang ken nu), maar het klinkt meteen zo oud.



Dan houden we het gewoon op wijsheid.

Je klinkt heel erg wijs voor je leeftijd. 8)

ik was in 92 slapend in de zusterflat in maastricht (19 jaar) en werd wakker omdat ik zo rilde, ik dacht nog… heb ik het zo koud dat het hele bed meerilt?

En toen viel de foto van mijn tv, en ging mijn kastdeur open en dicht… en hoorde ik dat diepe grommende geluid…Dat geluid zal ik nooit meer vergeten.



Mijn ouders die toen in een dorpje naast Roermond woonden hebben nog maanden wakker gelegen. Van elke vrachtwagen zat mijn moeder rechtop.



Het typische was dat de kat al weken niet meer fatsoenlijk wilde eten, en de dag daarna wel 2 bakken brokken opat.

@inkie wrote:

ik was in 92 slapend in de zusterflat in maastricht (19 jaar)




jeutje, oude zak :mrgreen:





en anneke, jij bent wel écht jong zeg 8) ik heb de 26 al wel een tijd geleden bereikt. zie je maar weer; ben ik toch een beetje oud! :wink: