aanschaffen huisdier

We willen er een huisdier bij.

We hebben al een hond(je)

Nu willen we er eigenlijk een (klein) huisdier bij, iets wat de kinderen ook kunnen (helpen) verzorgen.



wie heeft er leuke ideeen

misschien iets van een knaagdier? ligt alleen wel een beetje aan het hondje als het een jachthondje is is dat knaagdier ook niet blij uiteraard :wink:



maar uhm cavia/hamster/muis/rat (rat kan je ook nog een en ander leren)

of een konijn



cavia en konijn zijn leuk en “knuffelbaar” cavia geloof ik alleen wat meer dan een konijn (konijn is meer een prooidier dus die moet je weer echt leren dat oppakken niet slecht is vaak raken ze helemaal in paniek als ze worden opgetilt…)

hamster is wel nadeel dat het een nachtdier is…



vogels zijn ook leuk parkietje bijvoorbeeld als die jong genoeg is kan je hem ook leren praten :thumbup:



wij hebben hier alleen 1 kat de kinderen zijn allergisch voor huisdieren en 1 kat gaat nog net (en ook dagen net niet dan hoesten ze zo erg :() het liefst hebben ze nog meer huisdieren maar dat gaat helaas niet had hier een konijn maar die heb ik gauw weer weggedaan ze bleven hoesten :frowning:

@Angel & Luna wrote:

misschien iets van een knaagdier? ligt alleen wel een beetje aan het hondje als het een jachthondje is is dat knaagdier ook niet blij uiteraard :wink:


Hier paar weken terug een hamstertje aangeschaft. Onze Jack Russsel slikt het beestje als het hokje open staat :inlove: hihi en de hamster zoekt de hond zelf op , zo schattig. maar ik blijf er dan wel bij ! Laat ze niet alleen samen.

Een hamster ofzo is idd een goede optie, of een cavia.

Nadeel voor kinderen en hamster is hamster is vaak s nachts wakker en overdag slaapt ie.

Ik zou zeggen een rat. dat zijn super diertjes. heb ze zelf vroeger ook gehad. die kun je geheel tam maken.

ze waren tammer dan al de konijnen en hamsters die ik heb gehad.



Succes met het maken van de keuze

Als je een cavia neemt, dan moet je er altijd twee nemen. ALs je er een hebt, dan vereenzaamt die. En maakt ie ook meer lawaai als je wel thuis bent.



Ik had er eerst eentje alleen (gekregen) en als ik thuis was, ging ze continue piepen en pakte de tralies vast met de tanden en liet het los. Continue. Alleen zijn ze niet gelukkig.



(twee beertjes zijn aan te raden, die zijn liever dan zeugjes)

Ik heb zelf altijd cavia’s gehad en vind het echt hele leuke huisdieren voor kinderen. Had meestal zeugjes, later ook wel beertjes erbij gehad en mijn ervaring is dat beiden even lief zijn.

Wat hierboven beschreven staat over dat een konijn moet leren om opgepakt te worden en een cavia niet klopt niet helemaal, ook een cavia vindt het in eerste instantie eng om opgepakt te worden, vooral omdat hun natuurlijke vijanden meestal uit de lucht komen.



Momenteel hebben wij een heel zachtaardig dwergkonijn in huis en dat vind ik ook een heel geschikt huisdier. Hamster zou ik zelf niet voor gaan omdat het nachtdieren zijn en de meeste niet echt van knuffelen houden (blijven niet op schoot zitten bijvoorbeeld).



Parkietje is ook heel leuk, maar die kunnen ook nogal krengerig zijn en liever ook niet alleen.

Veel plezier!

Ik zou ook voor cavia’s gaan. Hamsters leven gemiddeld maar een jaar of 2. Mijn cavia is 9 geworden. Ze piepte alleen als wij naar bed gingen, want dan kreeg ze groenvoer en verder kon ze heerlijk kwebbelen als ze op haar favourite plekje bij mijn hals zat.



De hond was ook geen probleem, maar we hadden de cavia al toen de hond als pup in huis kwam. Ze waren dikke vrienden en ik had zelfs het bovengaas niet op de kooi. De hond ( labrador) stak regelmatig even zijn kop in de kooi en de cavia ging dan op d’r achterpootjes zitten om even te neuzen. :inlove:

een konijn

ik heb een konijn gehad heb er toen ik jong was best veel tijd aan besteed waar door hij heel lief was en hele avonden bij mij opschoot kwam zitten.





een kat is ook leuk wij hebben nu 2 katten

maar die gaan wel iets meer hun eigen gang

kids helpen wel elke avond en ochtend de katten eten geven

hoe zit het met allergieen bij cavias



vogels zijn geen optie ben ik allergies voor

@knollie1 wrote:

hoe zit het met allergieen bij cavias



vogels zijn geen optie ben ik allergies voor




Het schijnt een stuk minder te zijn bij Cavia’s dan Konijnen en ratten, heb ik me laten vertellen in een aantal dierenwinkels.



Hier Angora konijn gehad aantal jaar terug, maar was echt een verschrikkelijk saai beest :oops:



En eens 2 cavia’s gehad, vond die beestjes echt geweldig leuk !! Moet zeggen dat het niet echt kroelers waren, konijntjes dan wat meer.



Toen ik een jaar of 12 had kreeg ik een konijntje, was daar echt dolblij mee.

Misschien dat wij deze zomer een Konijn en Cavia samen in een buitenhok zetten. Maar ben er nog niet helemaal overuit, vind het sneu om die beestjes buiten te laten zitten in de winter, en binnen is denk ik geen optie met Jenna.



Ratten, heb jaren ratten gehad. Wat een leuke nieuwsgierige/actieve beestjes, en het zijn echte kroelkonten :inlove:

Mannetjes zijn echte kroelberen, maar stinken echt een stuk erger dan vrouwtjes, en sommige vinden die ballen ook 10 keer niets van een mannetje :mrgreen: Ik zou dan voor een vrouwtjes kiezen voor kinderen.



Suc6 met beslissen…

qua kroelen zal het meer aan het beestje zelf liggen dan aan het ras.



Heb een cavia die vind een kriebel in het hok prima en anderen die met de ogen dicht op schoot liggen.



Wel moeilijk kiezen! Konijntjes zijn ook altijd leuk :mrgreen:

konijnen zijn meer mensgericht dan cavia’s (over het algemeen.)

konijnen en cavia’s samen zijn niet gelukkig, ze kunnen namelijk niet met elkaar communiceren, dit kun je eigenlijk beter niet doen.



ratten zijn hele sociale dieren, die zou ik ook kiezen als huisdier, of dan toch een konijn. die hebben wij hier ook. wel meerdere zodat ze niet vereenzamen.



ik heb zelf een heel tam konijn gehad vroeger, die kon van alles en liep buiten los mee :lol: . verder een dwergpapegaaitje die supertam was, maar je geeft al aan dat je daar allergisch voor bent.

Ook konijnen zijn groepsdieren, dus neem er alsjeblieft twee als je voor konijnen kiest. Zelf vindt ik konijnen meer geschikt voor kleine kinderen dan cavia’s. Cavia’s zijn iets sneller gestresst. Wel heel erg leuk van cavia’s is het gefluit en gepiep.



De wat grotere uitvoeringen van konijnen zijn over het algemeen liever dan de dwergkonijnen. Die kleintjes zien er schattig uit, maar er zit vaak een pittig karaktertje in.



Ratten zijn heerlijke beesten, ze zijn erg graag in de omgeving van mensen. Zijn intelligente diertjes die je ook nog echt iets kunt leren. Je zult ze wel goed bezig moeten houden in het hok met allerlei materiaal, anders gaan ze zich snel vervelen. Ook veel aandacht aan geven.



Voor welke diersoort je ook kiest, ik zou je willen adviseren om ze bij een fokker aan te schaffen en niet bij de dierenwinkel of tuincentrum. Bij dierenwinkels en/of tuincetnra heb je kans dat je dieren koopt die te vroeg bij hun moeder weggehaald zijn. Op internet zijn genoeg fokkers te vinden die dieren te koop hebben. En vaak betaal je nog iets minder ook!



Succes met kiezen!

Een dier heeft altijd een eigen karakter, sommige rassen kunnen dan wel zacht aardiger zijn, ik heb 3 konijnen alle drie heel anders, de ene is maar net hoe zijn pet staat, de andere is een ware kroelkont die geniet daar echt van en de andere een voedster wil alleen op de pootjes lekker geaait worden…mijn cavia,s ook allemaal andere karakters sommige lief sommige niet, de een blijft liggen terwil de ander echt niet opgepakt wil worden…

Ik ben dol op cavia,s :inlove:

ze zijn nieuwschierig, vriendelijk en maken ook contact, door hun gewiep :inlove:

maar liever niet alleen laten zitten tenzij je echt een caaf hebt die nergens bij kan, want ook zulke cavia,s bestaan :wink:

en t, is ook een kwestie van rangorde…





Ratje is ook leuk, alleen die worden niet zo oud :inlove:

En een gerbil dan…had mijn man het ineens over

@knollie1 wrote:

En een gerbil dan…had mijn man het ineens over




Nee, niet doen, t, zijn heel lieve zacht aardige dieren, heb er nog een omdat ik er geen meer bij kan zetten, anders vechten ze elkaar dood, maar zijn staartje kan eraf gaan, dat is zijn beste kans op ontsnapping als prooidier

daarbij zijn ze veel te snel voor kleine kinderen, ze zijn echt heel lief ben nog nooit door een gerbil gebeten :inlove:



t, is meer een diertje om naar te kijken :wink:

dus niet geschikt voor heel kleine kinderen



maar dat vind ik, :angel:

@Duimelijntje wrote:

@knollie1 wrote:
En een gerbil dan…had mijn man het ineens over




Nee, niet doen, t, zijn heel lieve zacht aardige dieren, heb er nog een omdat ik er geen meer bij kan zetten, anders vechten ze elkaar dood, maar zijn staartje kan eraf gaan, dat is zijn beste kans op ontsnapping als prooidier

daarbij zijn ze veel te snel voor kleine kinderen, ze zijn echt heel lief ben nog nooit door een gerbil gebeten :inlove:



t, is meer een diertje om naar te kijken :wink:

dus niet geschikt voor heel kleine kinderen



maar dat vind ik, :angel:




Eens! Gerbils zijn superleuk, maar niet voor kleine kinderen. Ik heb er al heel veel gehad de afgelopen 25 jaar, maar 't zijn echte kijkdiertjes.

Ik zou voor ratjes gaan. Zijn erg leuk, ook voor kinderen, kunnen heerlijk rustig bij je liggen als ze groter zijn (kleintjes gaan de hele tijd op onderzoek uit), vooral in de capuchon van je trui, heerlijk is dat :inlove: En ratjes zijn ook echt op te voeden en je kunt er echt mee knuffelen.



Wij hebben vroeger ook wel hamsters en konijnen gehad, maar daar kun je veel minder mee spelen of knuffelen.



Voor ratten moet je wel een fijne kooi maken met speeldingen erin of extra’s. Zoals wat toiletpapier, gaan ze helemaal nestje van maken. En qua eten is het ook makkelijk, ze mogen bijna alles, dus als er wat over is van het avondeten vinden ze dat helemaal niet erg. Mijn zus is trouwens een rattery (fokker), dus als je goede ratjes wilt, dan is dat een optie :slight_smile: Zijn dan met stamboom, zodat je ook afkomst weet en dus ook of er bijvoorbeeld ziektes in de familie zitten.



Anyway: succes met de keuze!!

Hey,



Ik ben zelf lang werkzaam geweest in een dierenwinkel. Cavia’s en konijnen maken erg veel stof! (ivm allergie)

Ratjes stinken enorm erg! Leuke beestjes, maar ze zijn binnen 2 jaar meestal dood. Dit komt omdat ze snel kanker krijgen.

Ik verkocht erg veel hamsters aan mensen met gezinnen. Het ligt eraan hoe oud je kinderen zijn, het zijn geen hele erge knuffel dieren, maar ze zijn erg leuk om naar te kijken.



Gerbils zijn woestijnratjes, ze worden rond de 4 a 5 jaar oud is mijn ervaring. Zijn erg schuw over het algemeen en je hebt een groot terrarium nodig om ze te kunnen houden. Je kan ze niet in een normaal hok houden, omdat ze tunnels moeten kunnen graven, dat is hun natuur!



Wat hele leuke dieren zijn, chinchilla’s!

Zijn wat duurder in de aanschaf, maar als je ze tam maakt zijn ze zoooo leuk! :mrgreen: Ze worden ongeveer 8 tot 10 jaar in gevangenschap. Zijn erg zacht en enorme knuffel dieren. Je kunt ze zindelijk maken en los laten lopen, mits de hond dit accepteerd.http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinchilla



Wat ook een optie is: een fret!

Zijn dieren die je ook zindelijk kunt maken, tam en mits goed opgevoed erg lief kunnen zijn. Het kan alleen zijn dat hij de hond kan terroriseren, maar het kunnen ook goede vrienden worden!

Een fret heeft een groot hok nodig, maar je kunt ze wassen en leuke trucjes leren.



Ik hoop dat je een beetje ideeën hebt opgedaan :wink:



Succes ermee!



Liefs

Summerchild

chinchilla s en fretten zijn toch nachtdieren? Of vergis ik me.



Gerbils heb ik zelf gehad en idd niet geschikt voor kinderen. Een ex van mij had een stuk of 3-4 fretten. Ik vond ze maar stinken als ik eerlijk ben. 1 Ervan kon aan een lijntje lopen, maar meestal lagen ze te slapen en die van hem konden aardig hard bijten, ik weet niet of dat door zijn fretten kwam of dat ze over het algemeen bijters zijn.

Konijnen heb ik ook gehad als kind, eerlijk gezegd vond ik er niet veel aan.

In de straat hier hebben 2 kinderen uit 1 gezin elk een cavia, dat ziet er wel gezellig uit. Anne helpt weleens mee met het hok veschonen en het zijn hele vriendelijke beestjes, makkelijk hanteerbaar. Bij de kinderboerderij hier om de hoek kan Anne de cavia s ook makkelijker hanteren dan de konijnen.



Wij hebben nu alleen ene hond en dat vind ik best zo :lol: