aanschaf poes kat

Hoi ik heb jullie julp nodig! :wink:



Ik wil al ontzettend lang een poes/kat hebben. Nu heb ik dan eindelijk mn hubbie zover dat hij het ook wil. Jesse lijkt het ook helemaal geweldig…



Maar nu, ik wil er dus graag een uit een asiel, ongeveer een jaartje of 4-5 dacht ik zelf. Maar ik vraag me dus af wat jullie zouden advieseren een poes of een kater? Waar moet ik allemaal rekening mee houden en wat moet ik allemaal verder nog aanschaffen? Ik neem aan dat het asiel mij zulke info ook allemaal wel kan geven. Ook bijvoorbeeld over het karakter van een kat. Mij spreekt het gewoon heel erg aan een beesie die af en toe lekker aanhankelijk is, maar die ook prima zn eigen gang kan gaan.

Wie heeft er dus info hier over voor mij?



alvast bedankt :mrgreen:

Hoi



Als je een kat aanschaft zorg in ieder geval voor voldoende kattenbakken dus minstens 2.

Voor de rest vraag veel info over de kat maar helaas zullen ze dat vaak weinig kunnen geven als de kat gevonden is.



Voor de rest heb je bij een kat uit een asiel veel nazorg meestal komt 1 van de vrijwilligers een tijdje later langs om te kijken hoe het gaat en of je vragen hebt.



tja wat nog meer te vertellen :think:

En wat kan je beter nemen dan een poes of kater?

Mijn ervaring met de aanschaf van poes/kater, is of het gelijk klikt als je het beestje aankijkt of oppakt.

Bij ons is het voor ons gevoel altijd zo geweest dat de poes/kater ons uitkoos ipv wij het dier.

Ze kunnen bij het asiel ook een goed beeld geven van het karakter van het dier, dus gewoon vragen.

ik heb altijd poezen gehad en zolang ze gesteriliseert zijn is dat goed anders worden ze om de zoveel tijd krols en dan wordt je gek van het gejank naast alle katers die voor je deur staan te roepen hahahaah



maar 9 van de 10 keer krijg je vanuit het asiel altijd een geholpen kat.



En het kan zijn dat de kast daar zich super lief gedraagt en bij jouw anders is dat moet je gewoon even aankijken en mocht het echt niet gaan vragen of je het even mag uitproberen :?



katers tja die gaan sproeien zodra ze geslachts rijp zijn maar als ze geholpen zijn heb je daar weinig last van, als ze niet geholpen zijn kunnen ze dagen van huis zijn om achter de vrouwtjes aan te gaan haha.



ik kan niet zeggen of er verschil zit tussen een kater en een poes kwa karakter

Asielkatten zijn altijd geholpen, of ze adviseren je dringend om het , meestal op hun kosten, alsnog te doen!



Kater of poes maakt verder niet veel verschil. Wel kan het een punt zijn bij blaasproblemen. Katten kunnen last krijgen van blaasgruis, en voor een kater kan dat gevaarlijk zijn. Het gruis kan vastlopen in de plasbuis, waardoor een levensbedreigende situatie ontstaat. Poezen kunnen dat ook krijgen, maar bij hen is uiteraard de uitgang wat wijder, waardoor de kans dat het vastloopt heel klein tot nul is. Maar goed, het belangrijkste is dat het klikt met een kat denk ik.

Ik heb zelf al jaren katten. Nu op dit moment 3 asielkatten.

Ik zou vantevoren niet teveel ‘eisen’ stellen. Gewoon gaan naar dat asiel en kijken met welke kat het klikt. In alledrie de gevallen merkte ik vanzelf als ik binnen was met welke kat het klikte zeg maar.

Kat of poes maakt niet uit, maar dat is mijn mening. Ik heb een kater en 2 poezen, en merk geen verschil in karakter ofzo.

Over het algemeen vind ik een kater liever en rustiger dan een poes. Een poes is wat eigenwijzer… Maar dat is mijn ervaring…



Waarom voor 1 kat minstens 2 kattenbakken?? Wij hebben 2 katten en ook 2 kattebakken. Voor 1 kat lijkt mij 1 kattenbak voldoende. Gewoon vaak genoeg schoonmaken…

Ook ik val eigenlijk altijd voor de katers (wel gecastreerd uiteraard), ze zijn vaak iets stabieler in karakter, een poesje heeft toch enigzins last van humeurwisselingen door de hormonen :wink: , maar ook daar zal uiteraard verschil in zijn. Gewoon lekker naar 't asiel gaan en het op je af laten komen, goed van tevoren bedenken welke eisen je aan de kat stelt en je dan goed laten adviseren door de asielmedewerkers, die hebben er erg goede kijk op. Heb zelf een kat uit het asiel gehad…wat een toppertje, na hem nooit meer zo een gehad ! Succes en ben benieuwd waar je mee thuis komt :smiley:

Wij hebben 1 kattebak en 3 katten ( 2 poezen en 1 kater). Als je de bak elke dag uitschept en zeker op tijd verschoond, kan 1 kattebak ook best.



Tja, verder kan ik weinig toevoegen, inderdaad kijk of het klikt in het asiel en een “geholpen” kater kan net zo lief zijn als “geholpen” poezen.Ben je veel van huis, dan zou ik adviseren om 2 katten te nemen, anders gaan ze zich eerder vervelen.



goed dat je een kat uit het asiel gaat halen!



Veel plezier alvast.

wij hebben een super lieve zwarte dame uit het asiel. Ze was een maand of 3 toen ze bij ons kwam. (niet een jaar of 4)

en wij kregen inderdaad de optie om haar met 9 maanden te laten helpen op hun kosten. Wij hebben dit ook gedaan.



Onze poes is een heerlijk eigenwijs beestje wat een kroel op zijn tijd best op prijs stelt maar het is zeker geen schootbeestje.

Met katers heb ik geen ervaring, maar ik vind dat ‘kattige’ wel leuk. Kroelen en aandacht als het mevrouw uitkomt, en anders ligt ze lekker opgekruld ergens te slapen.

Onze poes komt niet de deur uit, heeft 1 kattebak en diverse krabpalen (en andere krabdingen) door het huis staan.

Wat leuk!

Succes kan je geen raad geven ik heb altijd katten ‘‘gevonden’’ en of jongen daarvan gehouden.

Maar ik ben wél gek van poezen…vind ze juist leuker en liever.

Mijn ervaring om me heen met katers is juist dat ze snel in je huis piezen of sproeien en wat territorium gerichter zijn :shifty:

@renzosmam wrote:

en wat territorium gerichter zijn :shifty:




Ja dat is wel zo ja. Sproeien hebben we hier gelukkig geen last van gehad. :thumbup:

Hey bedankt alvast voor alle reakties!! Als kind heb ik wel poezen/katten gehad, maar dat was in Brazilie en dan is zo’n beest heel anders als dat het een hollandse huis tuin en keuken kat is. Daar is het bijna ondenkbaar dat je zo’n beesje in huis laat…

Dus vandaar dat ik wel benieuwd was ben naar verhalen. Ik ga idd gewoon ff bij een asiel langs, mijn keuze om een 4-5 jarige te nemen is eigenlijk het meest omdat mijn hubbie nogal angstig is om zijn speakers, ik weet niet hoe oud ze moeten zijn dat ze dat afgeleerd hebben om overal aan te krabbelen. Verder ga ik zeker ook wel inforemeren hoe en wat bij het asiel. Vind het wel spannend hoor!

Kan je trouwens gewoon daar naartoe gaan of zou je eerst moeten bellen?

Nou ja ik hou jullie iig op de hoogte. en ter zijner tijd zal ik zeker een fototje plaatsen…

Wat moet ik verder allemaal in huis hebben? De kattenbak, krabpaal (is dat een optie of moet je dat echt hebben) etensbakje, drinkbakje. slapen ze ook in een eigen mandje? of zoeken ze zelf een lekker plekje uit? echt zulke simpele dingen, maar ik zou het echt niet weten…

bij onze poes is een krabpaal of iets anders om te krabben geen overbodige luxe hoor. Anders krabt ze de trap kaal of de meubels gaan eraan. Zij gebruikt ze heel vaak.



en een mandje, tja sommige poezen vinden dat heerlijk, maar die van ons zoekt gewoon haar eigen plekjes uit (en die zien er soms niet echt comfortabel uit).



Asiel moet je even bellen voor een afspraak (bij ons vonden ze dat prettig)



ontvlooien en ontwormen moet je ook, en daar kan je bij het asiel info voor krijgen.

Hier ook een krabpaal.

Behalve dat ze haar nagels erin kwijt kan is het ook een veilige plek waarvan ze zeker weet dat de kinderen er niet bij kunnen.

Ook heeft ze (bij ons de eetkamerstoelen onder de tafel geschoven) plaats waarvan ze weet dat ze daar ongestoord kan slapen of heen kan als ze het zat is.

Dat is denk ik heel belangrijk dat ze dat hebben,de kinderen weten ook dat ze daar niet mogen komen en dat Siepie daar niet geaaid mag worden,de enige keer dat ze heeft uitgehaald (zonder nagels) is ook daar geweest,toen had ik niet gezien dat Celiza daar was,dat was voor Celiza ook de laatste keer dat ze de poes op die plek heeft willen aaien :shifty:

Als een poes slaapt en hij schrikt of hij voelt zich in het nauw gedreven zal ie uithalen…

Verder hebben wij een handige kattentoten,dat is een waterbakje die doorloopt en een brokjestoren…tot nu toe eigelijk ‘‘veilig’’ vor de kinderen hij staat op een vrij onopvallende plaats dus dat goed goed en daar kan de poes ook ongestoord eten.



Ik weet niet of het aan de leeftijd ligt dat een poes krabt…ik denk dat een volwassen kat dat ook kan doen…

Bij een kitten is het nog af te leren.

Ik heb altijd dingen afgeleerd met de plantenspuit…werkt hier altijd 8)

En vind ik katvriendelijk… :shifty:

Als een kat iets gaat asociëren met water is hij er snel klaar mee :wink:



Succes ben benieuwd!

@wwb wrote:

bij onze poes is een krabpaal of iets anders om te krabben geen overbodige luxe hoor. Anders krabt ze de trap kaal of de meubels gaan eraan. Zij gebruikt ze heel vaak.



en een mandje, tja sommige poezen vinden dat heerlijk, maar die van ons zoekt gewoon haar eigen plekjes uit (en die zien er soms niet echt comfortabel uit).



Asiel moet je even bellen voor een afspraak (bij ons vonden ze dat prettig)



ontvlooien en ontwormen moet je ook, en daar kan je bij het asiel info voor krijgen.




en netjes ieder jaar laten enten natuurlijk :angel: :wink:

oh ja dat enten, waar is dat eigenlijk voor, ik denk iet van een aantal meest bekende katten ziektes of zoiets?[/list]

Hoi Dromer



Ik heb er ook een uit het asiel. Ik had me voorgenomen de oudste en lelijkste te nemen die niemand anders wou hebben en er al het langste zat. Ze was toen 13 (geschat) en nu heb ik haar alweer een jaar of 5. Een poes, dus super eigenwijs, vreselijk mager maar met een enorme ‘stem’ (in het asiel liet ze zich niet horen dus dat was een verrassing bij thuiskomst) en een prachtig schildpad vachtje.



Koop idd een krabplank. Zeker als ze/hij niet buiten komt.

Onze kat doet wel braaf daar aan krabben en niet aan de meubels, maar de kater van mijn zus scherpt zijn nagels aan haar bank. Waarom katten het wel of niet doen, weet ik niet.



En verder heeft madam bij ons een fonteintje om uit te drinken. Ze wilde steeds uit de douche drinken, dus dit was op aanraden vd dierenarts en groot succes (blijkbaar vinden het poezen het fijn om uit stromend water te lebberen).



Veel voorpret verder!



Groetjes mint

Hier 2 poezen in huis 1 van 7 jaar en 1 van 4 maanden.

Ik heb voor de poezen een kattebak, krabpalen, hangmatjes voor aan de kachel (vinden ze heerlijk vooral als de kachel warm is) en kattenspeeltjes.



Elk jaar inenten en ontwormen, ontvlooien!

Mijn poezen zijn alleen maar binnen maar laat het altijd doen vooral omdat Yeline er ook is en die ook altijd bij de poezen zit.



De jongste krabt nog wel overal aan :? al is het al veel minder dan dat het eerst was en de oudste die krabt alleen nog maar aan haar krabpaal verder nergens meer aan :thumbup:



Succes met de keuze