aanbouw, update: vergunning is goedgekeurd :)

We hebben een hoekwoning met een flinke achtertuin en een zijtuin over de gehele lengte. We willen graag meer woonruimte, maar een grotere woning is boven ons budget (dan moet je in deze regio aan minimaal 500.000 denken) en qua locatie zitten we nu wel ideaal, in een woonerf met een voetbalveld aan de overkant van de straat.

We willen dus een aanbouw aan de zijkant gaan plaatsen over de gehele lengte van ons huis, die zouden we dan 3.30m breed kunnen maken.

Het achterste deel van de aanbouw willen we dan bij de woonkamer doortrekken, zodat mijn man daar een pooltafel kan neerzetten.Mijn man is een fanatieke poolspeler sinds ongeveer 4 jaar, de laatste 3 jaar doet hij ook met competie (wedstrijden) mee.

Hij gaat nu naar een poolcentrum, maar dat is 25 minuten rijden, dus dan ga je niet even voor een uurtje daarheen. Hij betaalt daar contributie, waardoor de maandagavond en zaterdagmiddag gratis spelen is, op de consumpties na dan.

Hij is dus elke maandagavond vanaf 18.30 van huis en dan breng ik de kids naar bed en ruim de benedenetage (keuken en speelgoed) op.

Op zaterdagmiddag is hij van 13.00 tot 18.00 van huis, dan ben ik de hele middag alleen met de kids en zorg ik dan om 18.00 het eten klaar staat.

Vaak gaat hij dan ook nog op woensdag- of donderdagavond, maar we hebben afgesproken dat hij pas weg mag als de kids op bed liggen. Ik moet dan alleen nog wel de benedenetage opruimen.

Daarnaast speelt hij dus ook nog competitie, maaralleen van oktober tot mei en dat is gemiddeld een weekend per maand, dan is hij beide dagen van 12.00 tot 18.00 a 21.00 van huis.

Als die pooltafel in huis staat dan gaat hij niet meer naar dat poolcentrum en hoeft hij alleen de deur uit als hij competitie heeft. Dan zou er ook minder op mij terecht komen, omdat hij dan pas gaat poolen als de kids op school zijn of 's avonds in bed liggen.
De aanbouw zal dus 3.30m breed worden en ongeveer 10 meter lang, waarvan de laatste 4.50m bij de woonkamer betrokken wordt.

Dan blijft er dus nog 5.50m over waar ik dan een zithoek+tv wil realiseren en waar ik de wasmachine+droger wil neerzetten. Ook komt er een bovenetage (gedeeltelijk onder een schuine wand) waar we fitnessapparaten willen neerzetten en misschien een speelkamer voor de kids, dus een vaste trap lijkt me dan wel handig.

Ik zit dan te denken aan een zitkamer van 3.30m bij 3.50m waar dan de zithoek en tv komt.

En aan de voorkant een soort bijkeuken van 3.30m bij 2.00m waar dan de wasmachine+droger en ook de draaitrap komt.

Ik vroeg me af of er iemand bekend is met dit soort ruimtes met dit soort afmetingen? Is dit in de praktijk groot genoeg?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Edit: nog even uitleg bij mijn mooie tekening :wink: :lol:

Het zwarte gedeelte is onze bestaande benedenetage: aan de onderkant de gang (met wc en trap) en de keuken, de rest is woonkamer.

Het rode gedeelte is onze geplande aanbouw: aan de onderkant het washok, in het midden de zitkamer met een deur/opening naar de bestaande woning, aan de achterkant het gedeelte wat we bij woonkamer willen betrekken.

Misschien heb je dat al lang gedaan maar heb je ook gekeken naar vergunningen? Bij sommige aanbouw heb je vergunningen nodig en soms heb je goedkeuring nodig van de gemeente. Maar goed wat ik al zei misschien heb je daar allang aan gedacht en bekeken.

Het klinkt goed en lekker (veel ruimte erbij).

Wij hebben ook naar zoiets gekeken (helaas kregen we het niet voor elkaar bij de gemeente en werd het een behoorlijk kostenplaatje).

De vergunning moet nog aangevraagd worden, maar qua regels (maximaal bepaald % van bouwgrond bebouwen, maximale breedte, maximale lengte) hebben we alles al doorgezocht. We verwachten daar geen problemen mee.

Mijn vader gaat de aanbouw maken (was tegelzetter van beroep, is nu met pensioen, heeft al eigen huizen gebouwd) en hierdoor hebben we alleen aanschafkosten. Vandaar dat het kostenplaatje bij ons dan wat minder zal zijn.

Ik zou zeggen DOEN! Het washok is ongeveer net zo groot of groter als de slaapkamer van de kids hier :lol: Daar kan je best je kont in keren :wink:

Wat is eigenlijk de reden dat je een aparte ruimte wilt hebben voor de zithoek/tv kamer? Geen tv meer dus in de woonkamer? Zelf zou ik er (als ik zo ff snel denk) om dat meer open te houden.

Wij hadden vorig jaar ongeveer dezelfde plannen, maar ivm het metertje (of hoeveel is het ook alweer) aan de voorkant dat je niet mag uitbouwen is het niet doorgegaan.

In de woonwijk is het 1-malig wel goedgekeurd vandaar dat wij dat ook wel wilde. Blijkt de gemeente daar gewoon een fout te hebben gemaakt en die fout willen ze niet nog eens maken :evil:

Inmiddels hebben we wel weer nieuwe ideeën, alleen het kostenplaatje wordt dan nog weer hoger.

Behalve het kostenplaatje van de bouw, moet je ook nog rekening houden met de vloer (alles hetzelfde of je blijft verschillen zien)

In ons geval, willen we met het nieuwe idee eigenlijk ook de keuken verplaatsen, tja, dat brengt het totaalplaatje nog wat hoger.

Wij dromen in elk geval verder :wink:

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Ik zou juist proberen om het allemaal zó open mogelijk te houden. Dus geen aparte zitkamer.

De pooltafel komt al in de uitbreiding van de woonkamer dus die is dan in mijn ogen meteen al vol.

Die bijkeuken is natuurlijk super handig maar dat kamertje ertussen zou ik lekker open houden. Wij hebben nu een woonkamer/keuken van 12 m bij 7 m en dat is gewoon zo heerlijk ruim!

Het speelgoed ligt niet in de loop maar hoort er wel bij, wat ik persoonlijk ook gewoon gezellig vind.

Al nagedacht over de ramen? Veel licht is ook altijd fijn natuurlijk.

Misschien kun je iets met schuifwanden zodat je het aanbouwdeel kunt afsluiten als je man gaat poolen waarbij hij zich moet concentreren, of zodat jij gewoon je woonkamer hebt en niet met al die poolers in je kamer zit (mocht dat al het geval zijn :wink:)

De bijkeuken is volgens mij groot zat.

Heerlijk joh, die ruimte!!

Ik zou eerst bij de gemeente informeren of het wel mag. Kennissen van ons zitten op de hoek van een straat ook met 3 meter eigen grond aan de zijkant. Maar zij mogen er geen garage of aanbouw op bouwen vanwege een of andere regel. Dus om teleurstelling te voorkomen zou ik eerst even navragen. Dit heeft niets te maken met de grootte van de te bebouwen oppervlakte.

Bedankt voor het meedenken :thumbup:

Evelien, een pooltafel (wedstrijdformaat) is 1,5 meter breed en daaromheen moet je ook 1,5 meter hebben (lengte keu) dus de pooltafel neemt de gehele achterzijde (inclusief aanbouw) in beslag, hij komt dan zeg maar dwars aan de achterkant te staan. Dat is het deel waar nu in de oorspronkelijk woonkamer de zithoek staat, vandaar dat die ergens anders moet. Bij de hoek met de trapkast staat nu de computer + administratie, bij de keuken staat nu de eethoek.

Je moet inderdaad 1,5 meter inspringen vanaf de voorkant. Waarom zijn hierdoor jullie plannen dan niet doorgegaan? Bleef er dan te weinig lengte over?

Matsjo, ik weet of het mogelijk is om een grote open ruimte te maken, omdat de huidige buitenmuur een steunmuur is. De laatste 3 meter van onze woonkamer is een aanbouw en dus geen steunmuur, dus dan zouden we 1,5 meter van de steunmuur van een h-balk (steunbalk) moeten voorzien. Ik weet echter niet of dat mogelijk is voor de gehele lengte. Wel een idee om achteraan te gaan.

De ramen aan de buitenmuur worden denk ik brede ramen op ongeveer 1m80 tot 2m20 hoogte, omdat deze buitenmuur aan de weg grenst en we anders veel inkijk hebben. Aan de achterkant wil ik wel ramen over de gehele hoogte, dat hebben we nu ook in de woonkamer.

Groetjes Saskia

lbc, we hebben al informatie opgevraagd en ze zeiden dat het geen probleem was, als we ons binnen de regels qua afmetingen houden.

De ander hoek heeft ook een aanbouw, de 2 hoeken van de oneven nummers hebben ook een aanbouw, zitten ook allemaal aan fietspaden of straten.

@lbc wrote:

Ik zou eerst bij de gemeente informeren of het wel mag. Kennissen van ons zitten op de hoek van een straat ook met 3 meter eigen grond aan de zijkant. Maar zij mogen er geen garage of aanbouw op bouwen vanwege een of andere regel. Dus om teleurstelling te voorkomen zou ik eerst even navragen. Dit heeft niets te maken met de grootte van de te bebouwen oppervlakte.

Dit heeft te maken met de rooilijn.

Een denkbeeldige lijn die van je eigen huis naar andere huizen loopt.

Wij zitten/zaten hier ook met hetzelfde probleem. We mogen over de rooilijn niet hoger dan 1 meter hoog bouwen, zelfs geen tuinmuur, schuur, aanbouw of iets. we wilden graag aan de achterkant van onze grote tuin een nieuwe garage zetten, maar dit mocht dus niet, ivm die rooilijn. Ja het mocht wel, maar dan had je een garage van een meter bij een meter.

( onze rooilijn loopt schuin naar achter)

Een maand geleden is er hier een architect geweest. Die vertelde dat ze bezig zijn om het bestemmingsplan aan te passen, deze zou al binnenkort van kracht gaan. Grote kans dat ze bij een aanvraag van een vergunning ook al naar het nieuwe bestemmingsplan zouden gaan kijken…

Op het nieuwe bestemmingsplan zouden we maar 1 meter breed mogen aanbouwen :evil:

Hij heeft toen een email naar de gemeente gestuurd (hij heeft daar wat contacten) en gisteren kregen we een email dat de gemeente nog tot half oktober alleen naar het huidige bestemmingsplan ga kijken :dance:

Binnenkort komt de architect weer langs, zodat hij een tekening kan gaan maken. We gaan de tweede helft van September op vakantie, maar dan kunnen we na onze vakantie de puntjes op de i gaan zetten en hem indienen bij de gemeente.

We hebben de plannen iets aangepast, het wordt hoogstwaarschijnlijk een grote open ruimte met alleen een pilaar op het punt waar nu het kruispunt van de achtermuur en zijmuur van de bestaande woning is. Het washok moet dan wel weg (naar de bovenetage van de aanbouw) omdat daar de eettafel moet gaan staan. Ook is er dan geen ruimte meer voor een trap naar de bovenetage van de aanbouw, maar dan maken we een doorgang in onze huidige badkamer. Misschien allemaal wel praktischer. Mede dankzij tips van jullie bedacht :thumbup:

Klinkt goed. Let je wel even op: de gemeente hoeft je aanvraag pas binnen 6 weken na binnenkomst te beoordelen. Als jullie pas eind september de vergunningsaanvraag indienen, kan het dus goed zijn dat de gemeente pas tot beoordeling over gaat na half oktober.

Ze hebben gezegd dat alle aanvragen die voor half oktober ingediend worden, dat er dan nog naar het huidige bestemmingsplan wordt gekeken.

We hebben een schets van de architect gekregen, zie bijgevoegde plaatjes.

We moeten nu beslissen of we de vergunning gaan aanvragen met de bovenetage onder een schuin dak (extra belijning ‘alt?’) of een plat dak (getekende versie) :think:

Met een plat dak kunnen we over de gehele bovenetage staan, maar qua uiterlijk vind ik het een beetje massaal/groot eruit zien.

Met een schuin dak moeten we dan een dakkapel erin laten plaatsen om wat meer staruimte te creeeren, maar dit vind ik er wel mooier (in stijl van ons huis) staan.

De bovenetage van de aanbouw willen we gaan gebruiken als fitnesskamer (mijn man doet veel aan fitnessen thuis en heeft een paar banken/apparaten staan) en wasruimte (wasmachine, droger, strijken) en misschien wat opbergruimte.

Deze ruimte zal 6,5 a 7 meter lang worden en 3 meter breed, we denken om het gewoon een grote open ruimte te laten. Een tussenwand plaatsen kan altijd nog.

Er komt een deuropening in onze badkamer waardoor we naar de bovenetage van de aanbouw kunnen gaan, deze zal in het midden van de bovenetage van de aanbouw uitkomen.

Wat vinden jullie?

Ik zou kiezen voor de alt situatie. Dus met schuin dak. Dan vormt hhet een mooier geheel.

Hm lastig, ik vind het schuine dak er inderdaad mooier uit zien. Maar als er dan ook nog een dakkapel opkomt wordt het juist weer een beetje rommelig. En ik neem aan dat je daarvoor ook een vergunning moet aanvragen? Of is deze klein genoeg?

Kan het puntje van het schuine dak niet wat hoger zodat de dakkapel niet nodig is? :shifty:

ik zou voor het platte dak gaan, want als er op het schuine nog weer een dakkapel komt vind ik het persoonlijk erg rommelig ogen!

Ik zou voor de platte variant gaan. Zoals ik het nu zie is het bestaande bovenste stuk dak ook plat en vind ik het prima passen. Je verliest ook wel veel staruimte met een schuin dak. Misschien kun je in een later stadium (en sparen) het bestaande schuine dak doortrekken naar beneden over de aanbouw (ik hoop dat je het snapt.)

De aanvraag voor een vergunning is ingediend :mrgreen:

Voor de liefhebber even de uiteindelijke tekeningen onder de spoiler:Buitenkant voor verbouwing

Buitenkant na verbouwing

Binnenkant voor verbouwing

Binnenkant na verbouwing

Heb er niet veel verstand van, maar volgens mij zit het er wel goed uit.

Succes met verbouwen meis, wanneer gaan jullie beginnen?

De planning is dat mijn vader vanaf eind mei aan de slag gaat. Hij denkt ongeveer 12 weekenden (van vrijdagochtend t/m zondagmiddag) bezig te zijn. Mijn man gaat meehelpen (materialen klaarzetten, rommel opruimen) en mijn schoonvader gaat de binnenkant van de aanbouw stuccen en binnen schilderen.