Écht vroeg wakker...

Dacht dat er al een topic over was geweest, maar kan het niet terugvinden… toen Saba rond Tosca’s geboorte ineens rond 6 uur 's ochtends klaarwakker was, vond ik het typisch iets wat erbij hoorde. Een half jaar later dacht ik dat het een typische peuterstreek was, maar nu weer bijna een half jaar later begin ik te vermoeden dat ik iets structureel anders aan moet pakken, want mevrouw is al ruim voor 6-en héél actief en heel luidruchtig aanwezig (op een komische manier, zingend, kletsend, en lallend, maar dan op een niveau dat ook Tosca en misschien zelfs de buren er wakker van worden :oops: ) en weigert terug naar bed gaan. We zijn al heel creatief geweest met bedlampjes aan en uit, klokkijken (beetje vroeg, maar het was te proberen :wink: ), streng toespreken, lange verhalen over hoe andere kindjes wél lekker uitslapen, nou ja, vanalles dus. We hebben ook geëxperimenteerd met middagslaapje wel of niet laten vervallen, maar dat maakt ook niet uit.

Nou ben ik net zo blij dat Tosca eindelijk doorslaapt, maar begin wel enigszins jaloers te worden op uitslapende peuters, terwijl ik normaliter absoluut geen jaloers typje ben :oops: :mrgreen: .

Wat is de góuden tip?

En asjeblieft, asjeblieft, asjeblieft, zeg me dat het ooit weer overgaat… :zzz: :zzz: …?

Jeetje wat vervelend Jasia! :wall: :hand:

Bij Broes werkt het om gewoon zijn tutje te gaan geven en gewoon te zeggen dat hij nog even moet slapen…

Broes slaapt minimum de klok rond dus dat betekent ook dat als ik hem om 19u in bed steek hij ook rond die tijd wakker komt en wanneer hij om 20u in bed ligt slaapt hij een uur langer…

Is dat ook zo bij Saba?

Hoe laat gaat Saba 's avonds naar bed en hebben jullie al geprobeert om haar een uur later op bed te leggen?

Ik zou me in jouw plaats erg druk maken mede omdat ze dan ook Tosca wakker maakt! :hand:

Komt ze altijd rond hetzelfde uur wakker?

Slaapt zij aan de straatkant?

Ik zat te denken dat ze misschien wakker komt door het verkeer dat plots begint van de mensen die beginnen werken,… of doet ze het op zondag ook? :think:

Ik wil alleen maar met je meedenken zodat dat probleem opgelost geraakt want zo trek je dit niet langer hoor!

Jij zou toch op zijn minst tot 7u 's morgens moeten kunnen slapen!

Succes en euh … sterkte ermee! :hug: :-*

Herkenbaar…

Doet ze nog een middagtukje? Zoja die misschien in korten of zelfs om de dag weglaten? (inkorten hielp hier goed. Ze sliep toen weer van 7.00 tot 6.30/7.00 ipv 5.30/5.15!)

Nu wordt het hier ook weer minder, wellicht dat het middagslaapje er helemaal af gaat zo langzamerhand…

Meer tips…sorry ik heb ze niet.

Heel veel succes ermee!

Ik had daar een topic over geopend in oktober :wink:

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=46201&highlight=

Maaarrr het goede nieuws: ze slaapt nu tot 07.00 uur! :dance:

Ineens eigenlijk sinds de wintertijd!

Daar heb je dus niks aan maar het gaat dus wel over kan ik je vertellen. Hier tenminste :wink: .

En het is een verademing!

Misschien moet ik dit dus ook niet hardop zeggen :silenced: :mrgreen:

Hmmm… eerst even wat antwoorden op vragen: nee, ze slaapt niet aan de straatkant, maar lekker rustig aan de achtertuinkant. Haar kamer is volledig verduisterd door zo’n speciaal gordijn, om eventueel ochtendlicht buiten de deur te houden (als baby was ze ook snel wakker van het minste) en als we haar een uur later in bed leggen, dan is ze ook gewoon zo vroeg wakker, dat lijkt niets te schelen. Ze gaat nu tussen 7 en 8 's avonds naar bed. Prima tijd voor een peuter, toch… :think: ? En het is spijtig dat Tosca er soms wakker van wordt, maar boos worden om die reden doe ik niet, ze kan er ook niks aan doen dat haar biologische klokje aangeeft dat het tijd is voor actie :wink: .

Ik ga dat om-en-om middagslaapje weglaten maar 's proberen, kijken of dat iets doet. Ze slaapt steeds minder vaak 's middags (op het KDV en bij grootouders sowieso niet meer) maar de dagen dat ze thuis is kan ik dat 's proberen.

Bedankt voor de reacties tot nu toe… nu nog maar hopen op dé gouden tip :mrgreen: !

Tja de gouden tip… die is er waarschijnlijk niet.

Misschien is ze gewoon niet moe meer. Misschien kan ze beter 's avonds iets later naar bed of is het middagslaapje niet meer nodig. Dit zouden dingen kunnen zijn waardoor het langer slapen weer goed gaat. Maar soms is het ritme van je kind zo…

Succes ermee.

Peter is ook zo… die is ook elke ochtend om 5 uur a half zes al paraat.

Meestal werkt het wel om hem wat te laten drinken want meestal hoor je zijn maag knorren. Dus krijgt hij wat melk. Dan zeggen we gewoon dat iedereen nog slaapt en dat we niet gaan discussieren maar hij gewoon nog even moet gaan slapen.

Meestal houd hij het dan wel vol tot half acht.

Soms is hij niet te vermurwen en dan vragen we hem, wil je nog even bij mama en papa in bed slapen dan? en dan wil hij dat wel.

Dan snurkt hij zo weer 2 uur door.

Sterkte meid … en goed nieuws … uhhh… over een jaar of 12 zijn ze hun bed niet uit te slaan …

Ik had 2 weken geleden ook een topic geplaatst dat mees zo vroeg wakker werd,nu geef ik hem omega capucules met visolie om hem wat meer rust te bieden,dit lijkt te helpen.

Hier precies hetzelfde. Middagslaapje weg laten, vroeger naar bed, later naar bed: helemaal niets helpt

Hier als hij wakker is om 7uur krijgt hij een fles melk en broodje in bed,

dan gaat hij terug naar bed en slaapt hij tot 9uur. Misschien nadat ze wat gegeten heeft, ook weer lekker gaat slapen.

Ik denk jammer genoeg niet dat de gouden tip bestaat :?

Hier maakt het niets uit hoe laat ze naar bed gaat, standaard om 6 uur hoor ik haar zingen in bed, soms een uitschieter naar 7.30.

Behalve vakantieperiode en we zijn op de camping, dan slaapt mevrouw tot 8.00/08.30 dus 2 weken per jaar, en de weekenden dat ze bij haar papa is kan mama hier uitslapen :mrgreen:

Maar als hier nog de gouden tip gegeven wordt, houd ik me ook aanbevolen :thumbup:

De laatste weken gaat het hier wonderbaarlijk goed (negen van de tien keer). We hebben een schemerlampje (7 watt) opgehangen met een tijdklok. Deze gaat om 6:30 aan doordeweeks en om 7:15 in het weekend. We hebben Lukas verteld dat hij bij ons mag komen als het lampje brandt.

En het werkt! Vaak is hij al een tijdje wakker, maar hij blijft braaf in zijn bed liggen en soms hoor ik hem keuvelen met zijn knuffels. Als zijn lampje aan springt hoor ik hem dan juichen en komt ie klaarwakker naar onze kamer gesprint al roepend dat het lampje aan is.

Tussen 6 en 7 wakker worden is overigens wel een normale tijd hoor.

Voordat we dit deden, stond hij meestal al ver voor zessen in onze kamer en soms zelfs voor vijf uur.

Tussen 6 en 7 vind ik geen probleem, op doordeweekse dagen komt dat eigenlijk wel handig uit in de ochtendrukte :wink: , maar vóór 6’en en dan meer richting 5’en vind ik wel een uitdaging.

Die tip van dat lampje, da’s een goed idee, die heb ik vaker gehoord. We hebben nu ook een weekje het middagslaapje achterwege gelaten, maar ze zit net op zo’n randje… qua energie houdt ze dat wel vol, maar tegen etenstijd zit ze zichzelf in de weg en merk je dat ze nog net te jong is om het aan één stuk vol te houden :think: . Ze slaapt dan 's ochtends wel ietsje langer, dus dat blijven we ook nog maar even proberen.

En M@@ike, bedankt voor de tip. Saba krijgt al bijna een jaar standaard visolie, dus dat heeft de truc helaas niet gedaan :wink: .

Jassia ik had het niet hardop moeten zeggen…nu is het hier ook al weer een paar dagen 5 uur :wall: :twisted: .

Mamalien, ai, oei, maar misschien komt het langer slapen vanzelf weer terug :pray: ???

Wij slaan nu toch meestal de middagslaapjes over (behalve op zaterdag na het zwemmen, en als ze echt zelf wil slapen zoals vandaag) en bijten ons even door de wat lastige avonden heen, en het lijkt de goede kant op te gaan. Vanmorgen zelfs pas tegen 8’en wakker :shock: !? En de afgelopen dagen rond 7 uur. Nou, daar zijn we nu al héél blij mee (maar ik durf het nou eigenlijk ook niet meer zo hardop te zeggen als ik jou zo hoor Mamalien :? ). Dus uh… ssssst… :wink: . Nou is ze ook wel heel snotterig en dus sowieso wat hangeriger… misschien hangt het samen…

Ik zet al meer dan een jaar de tv aan voor 6en… Lang leve kinder tv…

Hier ook een echte vroege vogel die soms na 4 uur echt niet meer gaat slapen… Niet in zijn eigen bed, met mama of zonder mama ernaast…niet bij mama in bed…

Het wisselt hier wel heel erg… De ene ochtend is het dus 4 uur, de andere kan het zo ineens half 6 zijn… (en uiteraard ALLES daar tussen…)

Ik heb ook echt alles al geprobeerd…maar helaas ben ik geen gouden tip tegen gekomen…

Succes!

Slaapt onze knul eindelijk tot minimaal 6:30 … is zijn mama elke morgen rond 5 uur klaar wakker :? … stomme zwangerschapshormonen :roll: Mijn man vroeg me vanmorgen al of hij voor mij ook een tijdschakelaar op mijn bedlampje moest zetten :twisted: :mrgreen:

en jas, nog een paar langere ochtenden gehad? ik heb helaas geen tip voor je, de eerste anderhalf jaar was hij bij ons iedere ochtend om 5 uur bal en nu is het vaak 9,10 en heel soms 11 uur! :shock: Dus ja, het gaat over :mrgreen: :pray: :pray: :pray:

Hier ook twee van die vroege vogels! Mijn oudste zoon was elke ochtend om 5 uur wakker tot ongeveer zijn derde verjaardag. Inmiddels is hij 5 jaar en lijkt het telkens ietsje beter te gaan. Maar zo nu en dan zijn er weer een paar ochtenden dat hij weer om 5 uur klaar wakker is. Hij houdt zich echter wel heel stilletjes omdat hij op de digitale wekker kan zien wanneer het 7 uur is en hij zich mag laten horen.

De jongste deed dus hetzelfde…ik dacht…daar gaan we weer! We hebben een tijdje terug een lampje gekocht die ook een tijdsschakelaar heeft. Tot 6.45 brandt de onderkant van het lampje waarop een konijntje te zien is dat in bed licht en waar de maan schijnt. Na 6.45 gaat een lampje branden…de bovenkant…waarop een konijntje staat dat met een rugzakje in het zonnetje loopt te wandelen. En het werkt! Ik hoor wel dat hij al veel eerder wakker is…maar hij gaat lekker zijn gangetje en roept pas om 6.45.

Het lampje was niet goedkoop,maar je kunt hem later ook als gewone wekker gebruiken.

Groetjes,Monique…wat een lang verhaal…is het nog duidelijk?