9/11

@joseetje wrote:





Ik kwam net uit school en was op de bank gaan liggen om even tv te kijken.

Ik kwam op rtlz uit en daar waren beelde van cnn.

Vreemd dacht ik.

Er stond een toren in brand en ik vroeg me af wat er aan de hand was.

Ik heb zelfs nog gedacht dat het beelden van een nieuwe film waren.

En toen…toen kwam live het tweede vliegtuig aangevlogen, de 2 presentatoren begonnen te gillen en te schreeuwen en ik zat rechtop…

Ik ben de rest van de dag niet meer bij de tv weggekomen.




Hier net zo, ook ik kwam uit school en ging even tv kijken. Verschrikkelijk om dat 2e vliegtuig naar binnen te zien vliegen.

@Madre wrote:

@fiep klophout wrote:
@mamma van sharondenise wrote:
11 september 2001 waren wij afgesloten van eneco, iets met een achterstandje ofzo :oops: :wink:

Wij hadden dus werkelijk geen idee, pas op 12 september hadden wij weer stroom en toen alles achter elkaar gezien, ik zat echt te janken voor de tv.


dat moet ook bizar zijn zeg… :o



ik weet nog dat ik de dag erna boos ben geworden op mijn docenten die het nodig vonden om er gewoon geen woord over vuil te maken :shock: de wereld stond op z’n kop, ik deed een opleiding die behoorlijk te maken had met het venster op de wereld enz enz, en dan deden zij doodleuk of er niks aan de hand was…


En ik lag op de bank te kijken, met Anna Sofie in mijn buik, te bedenken in wat voor wereld dit kind ter wereld zou komen.

denk dat dat een gevoel is dat heel veel mensen hebben gehad.

ik moet zeggen dat ik nu, na die jaren en nadat deze vreselijke gebeurtenis ook weer heel veel vreselijke gevolgen heeft gehad, ik soms best moeite heb met dat hele 9/11...ik kan het niet laten, maar er gebeuren zoo vreselijk veel afgrijselijke dingen in de wereld, waar zoveel meer doden bij zijn gevallen.(ik noem ad random tussen de VIJFHONDERDDUIZEND en MILJOEN doden in Rwanda...DRIEHONDERDDUIZEND DODEN in Darfur).
Ik krijg er een nare smaak van in mijn mond dat 9/11 zo blijft spelen bij anderen, vooral omdat dat er ook voor zorgt dat Amerika een vrijbrief blijft hebben om de meest idiote dingen te doen, nog steeds onder het mom van de war on terrorism...
begrijp me niet verkeerd: 9/11 heeft op mij ook een onuitwisbare indruk gemaakt, ook ik zal nooit meer vergeten waar ik was en hoe ik me voelde toen ik het op tv zag...ook ik zal die beelden van die mensen die uit het raam sprongen niet vergeten...


Ik denk dus precies hetzelfde en heb het ook al vaker zo geuit hier en ergens anders.....


Ik denk dat een heleboel mensen een afstand namen van Darfur en Rhwanda omdat dat al zo lang speelt. 9/11 was uit het niets, geheel onverwachts, in een Westers land waarvan vrijwel iedereen dacht dat het onverwoestbaar was. Het toonde een grotere kwetsbaarheid aan dan menig zich kon indenken.

Fiep kan niet anders zeggen dat dat ik 100% gelijk geef.



Ik denk dat ook meespeelt dat het beeld van vliegtuigen in de Twin Towers heel erg sterk is. Anders dan elkaar doodschietende met machetes afslachtende mensen zelfs anders dan concentratiekampen in ex-Joegoslavie. Dat beeld krijg je niet uit je hoofd iedereen weet nog waar die was en wat die deed.



Waar ik me aan irriteer is bijvoorbeeld het volgende. Gisteren was er een docu met de titel “The day the world Changed” slaand op 911. De wereld is helemaal niet veranderd de wereld is altijd vol geweest met idioten die aanslagen plegen en anderen vermoorden het enige verschil is dat t voor t Westen nu dichtbij kwam. Hoe hypocriet kun je zijn?



En ik snap niet waarom die docu’s elk jaar weer herhaald moeten worden , weer haatvoeden en politiek draagvlak blijven creeeren voor de War on Terror, elke keer als mensen weer een beetje redelijk beginnen te denken en vrede willen komt weer United 93 of 911 op TV. Wat schiet de wereld daar mee op? Maak dan een documentaire over de slachting die t Amerikaanse leger heeft aangericht in Afghanistan maar die dat ontkennen is dat minder erg dan de aanslag op de Twin Towers? Dat wil er bij mij niet in. Ik vind het eigenlijk erger om dat ik 911 zie als een aanslag van een paar debielen en dat achter de hele War on Terror zogenaamd verantwoordelijke regeringingen zitten.



:think: Missschien moet ik dit niet allemaal in de huiskamer plempen?

‘De wereld’ is wel veranderd… De economie heeft een klap gehad, en ineens ging alles over moslims…



Voor mij is het echt een voor en na hoor, ik had alleen nog maar gehoord van turken, asielzoekers, molukkers en mohammedanen en dat ze een stukje van hun piemel afsnijden… Verder wist ik niets… Nu gaat het op tv -alleen nog maar- over moslims en Nederland werd ineens rechts en mocht alles gezegd worden…

@Nefarious wrote:





Ik denk dat een heleboel mensen een afstand namen van Darfur en Rhwanda omdat dat al zo lang speelt. .




sorry, maar uh dit komt wel een beetje over als een gebrek aan kennis hoor. rwanda kwam ook out of the blue, en heeft 100 dagen geduurd, ja meer dan die ene dag in amerika, maar wedden dat als al qaida de aanslagen verspreid had over 100 dagen (en het aantal doden naar rwandese proporties had gebracht en dus 200x zoveel slachtoffers had ge-eist) dit er niet voor had gezorgd dat mensen zouden nemen?




Waar ik me aan irriteer is bijvoorbeeld het volgende. Gisteren was er een docu met de titel "The day the world Changed" slaand op 911. De wereld is helemaal niet veranderd de wereld is altijd vol geweest met idioten die aanslagen plegen en anderen vermoorden het enige verschil is dat t voor t Westen nu dichtbij kwam. Hoe hypocriet kun je zijn?

voor mij is de wereld, net als voor Kaar, wel een beetje veranderd sinds dien. maar dat komt dan toch echt vooral omdat 9/11 zo gigantisch werd aangegrepen om een enorme haatzaaierij en bangmakerij los te gooien op iedereen. en omdat er weer ouderwets werd teruggegrepen op zondebokjes uitzoeken en dergelijke. meer dan door het feit dat er idd een aantal idioten het in hun hoofd haalden een vliegtuig te kapen en in een toren vol met mensen te vliegen.

Blijf erbij dat de wereld niet is veranderd haatzaaierij en bangmakerij waren er altijd al herrinneren jullie de Koude Oorlog nog? Wat misschien veranderd is, is de beleving van heel veel mensen maar echt als er over 100 jaar terug wordt gekeken zal 911 niet het keerpunt zijn in de geschiedenis. Meneer Wolfowitz en de zijnen waren allang plannetjes aan t smeden om t Midden-Oosten binnen te vallen, er zijn hele strategische studies aan voorafgegaan dat was niet opeens dat ze bedachten Irak te kunnen binnenvallen. Het enige wat 911 heeft bereikt is dat omdat iedereen tijdelijk in shock was Wolfowitz en consorten hun kans schoon zagen.



Dat de economie slechter gaat heeft niet zoveel te maken met 911 volgens mij; dat gaat altijd in cycli. In het begin werd gezegd dat de hele financiele wereld ten onder zou gaan omdat de Twin Towers t hart waren nou da’s onzin gebleken. Kijk dat de VS niks heeft geleerd van 1929 dat ze nog steeds zich suf lenen dat is t probleem en dat de rest van de wereld dat patroon aan t overnemen is dat verklaart eerder de economische crisis evenals t feit dat de wereldbevolking hard groeit, dat elke wereldburger meer wil en dat er dus niet genoeg grondstoffen zijn om iedereen te geven wat hijzij wilt dat heeft ook gevolgen.



Verder ben ik t niet met je eens Kaar, Nederland werd niet ineens rechts dat was t altijd al alleen was dat meer in het verborgene maar dat loopt parallel aan verandering van cultuuromgangsvormen in Nederland. Er zijn nu ook programma’s waarin mensen hun hele hebben en houden in ten toon spreiden zoals “tot de dood ons scheidt” en Big Brother. dat is de tijdsgeest daar doe je weinig aan hoogstens heeft 911 een en ander versneld maar niet veroorzaakt.

@FLY wrote:

Blijf erbij dat de wereld niet is veranderd haatzaaierij en bangmakerij waren er altijd al herrinneren jullie de Koude Oorlog nog? Wat misschien veranderd is, is de beleving van heel veel mensen maar echt als er over 100 jaar terug wordt gekeken zal 911 niet het keerpunt zijn in de geschiedenis. Meneer Wolfowitz en de zijnen waren allang plannetjes aan t smeden om t Midden-Oosten binnen te vallen, er zijn hele strategische studies aan voorafgegaan dat was niet opeens dat ze bedachten Irak te kunnen binnenvallen. Het enige wat 911 heeft bereikt is dat omdat iedereen tijdelijk in shock was Wolfowitz en consorten hun kans schoon zagen.



Dat de economie slechter gaat heeft niet zoveel te maken met 911 volgens mij; dat gaat altijd in cycli. In het begin werd gezegd dat de hele financiele wereld ten onder zou gaan omdat de Twin Towers t hart waren nou da’s onzin gebleken. Kijk dat de VS niks heeft geleerd van 1929 dat ze nog steeds zich suf lenen dat is t probleem en dat de rest van de wereld dat patroon aan t overnemen is dat verklaart eerder de economische crisis evenals t feit dat de wereldbevolking hard groeit, dat elke wereldburger meer wil en dat er dus niet genoeg grondstoffen zijn om iedereen te geven wat hijzij wilt dat heeft ook gevolgen.



Verder ben ik t niet met je eens Kaar, Nederland werd niet ineens rechts dat was t altijd al alleen was dat meer in het verborgene maar dat loopt parallel aan verandering van cultuuromgangsvormen in Nederland. Er zijn nu ook programma’s waarin mensen hun hele hebben en houden in ten toon spreiden zoals “tot de dood ons scheidt” en Big Brother. dat is de tijdsgeest daar doe je weinig aan hoogstens heeft 911 een en ander versneld maar niet veroorzaakt.




ben even benieuwd of je het nou over wereldwijd hebt, of over amerika?

een keerpunt is allicht ook een groot woord, maar áls er dan een keerpunt moet zijn, dan denk ik dat voor amerika 9/11 een enorm grote kans maakt.



voor nl denk ik dat het uiteindelijk absoluut niet zo heel veel heeft veranderd. naar mijn beleving heeft bijvoorbeeld de moord op Pim Fortuyn wel een hoop veranderd hier, veel meer dan na 9/11 voelde ik toen opeens dat mensen opeens heel anders in de maatschappij stonden, dat de algemeen heersende waarden en normen verschoven, en dat het er, om het even samen te vatten, niet echt gezelliger op geworden is sindsdien.

een keerpunt zou ik het wederom allicht niet noemen, maar het is wel een gebeurtenis geweeest die duidelijke gevolgen heeft gehad voor de maatschappij.

@JanineB wrote:

Ik ging naar de videotheek om een filmpje te huren rond 13.00 ofzo… ik weet niet meer de excacte tijd.



Daar had hij het nieuws opstaan dus ik vraag nog wat er aan de hand is. Hj vertelde het en ik zei dat hij die film mocht houden.



Vervolgens de hele dag aan de buis gekluisterd…




15.10 uur volgens mij :wink:



stom maar dat weet ik nog zo ongeveer…



Overigens noemden we het gisteren op school en er was een 18 jarig meisje die zich afvroeg waar we het toch over hadden.

Ze had nog nooit de beelden gezien…!

@lydia wrote:

@JanineB wrote:
Ik ging naar de videotheek om een filmpje te huren rond 13.00 ofzo… ik weet niet meer de excacte tijd.



Daar had hij het nieuws opstaan dus ik vraag nog wat er aan de hand is. Hj vertelde het en ik zei dat hij die film mocht houden.



Vervolgens de hele dag aan de buis gekluisterd…




15.10 uur volgens mij :wink:



stom maar dat weet ik nog zo ongeveer…



Overigens noemden we het gisteren op school en er was een 18 jarig meisje die zich afvroeg waar we het toch over hadden.

Ze had nog nooit de beelden gezien…!


bizar. ik geloof dat ik mezelf mislukt zou voelen als opvoeder als mijn kind van 11 geen idee heeft van wat er in de wereld om hem heen gebeurt…

ik ben op ground zero geweest net na de aanslagen …zeer indrukwekkend zeker alles foto’s en brieven aan de hekken houten bebording en palen…

heel erg treurig …geen woorden voor :cry:

Ik kwam juist terug thuis van het school en papa deed de deur open, zo wit als iets en zei dat wereldoorlog drie was begonnen!

Mijn ouders zijn een paar jaar later naar New York gegaan ook naar ground zero en volgens hen was het echt enorm indrukwekkend, mensen waren nog steeds aan het huilen daar :frowning:

Wij waren op de verjaardag van mijn schoonmoeder (die dag jarig), en net terug van een stukje wandelen toen de tv aanging.

5 minuten later vloog live het tweede vliegtuig in de tweede toren :?

Ik dacht werkelijk op dat moment dat de hel was losgebroken en er nog veel meer te gebeuren stond. Ik heb weken met angst rondgelopen dat er nog veel meer kwam.

Juiste het ongrijpbare, het niet kennen van de mensen achter de aanslagen maakte het voor mij erg angstig (als net 20-er rondlopend in de grote mensen wereld).





Toevallig zei ik op 9/11 dit jaar nog tegen vin, onze kinderen waren er nog niet toen dit gebeurde en wij hebben er zoveel gevoel bij. :think: