9/11

Donderdag is het alweer 11 September.

11 september, ground Zero, Twin Towers…, 2 vliegtuigen…



Ben de documentaire van de brandweerlui aan het kijken.

Echt zwaar indrukwekkend, wat hebben die mensen daar wat mee moeten maken.

Dan ben je voor het leven getekend op je hart.

Je draagt een afschuwelijke herinnering met je mee… dat is vreselijk!

De gebeurtenissen die op hun netvlies staan gebrand.

Mensen die maar van weet ik hoe hoog springen en dan zo voor hun ogen neer storten…

Niet te geloven gewoon…

Ja, ik sta er ook bij stil, vooral bij de puinhoop die de wereld geworden is na 11 september :cry:

Ik zat toen in de wachtkamer van de vk.

Het was op de radio in de wachtkamer en ik was in shock, maar 2 vrouwen kakelden er gewoon door heen over geboortekaartjes, alsof het hen niks interesseerde.



Eenmaal thuis de tv aangezet en niet meer uitgedaan.

Manlief had een begrafenis en had het op de terugweg op de radio gehoord. Hij dacht dat het een hoorspel was.



Hij heeft nog nooit zo lang zijn pak aangehouden… Wilde niet van de tv weg.



En ik lag op de bank te kijken, met Anna Sofie in mijn buik, te bedenken in wat voor wereld dit kind ter wereld zou komen.

ik sta er elk jaar bij stil…

en ga zeker kijken



Ik zat toen met de kleine op schoot, weet het nog als de dag van gisteren…al die beelden op CNN :shock:

Heb ook gekeken…



7 jaar terug zat ik op mijn fiets, ik kwam net van de appie heijn terug, reed bij ons de stoep op en daar stonden 2 buurvrouwen helemaal in shock met elkaar te praten… ik vroeg wat er was, ze vertelden het, ik heb mijn fiets echt neergegooid en ben bij haar binnen gaan kijken…



mijn fiets is niet gestolen… er was niemand op straat, iedereen keek naar t nieuws…

ik zat op dat moment op een bedrijfsfeest.

Werner was thuis met Milou, die was net geboren, we zouden op kraamvisite gaan bij een vriendin die had 2 september een dochter gekregen.

Werner heeft het er nu nog over, hij heeft Milou die dag bijna plat geknepen, zo onwerkelijk allemaal :cry:

was aan het werk…een klant kwam binnenrennen om te vertellen dat het empire state building in brand stond…



pas later hoorden we het echte nieuws.



Ik heb net ook weer een stuk van die docu gezien…ik zei tegen mijn man dat onze Isa dit alleen uit de geschiedenisboeken gaat kennen. Raar idee…

Rare wereld

11 september 2001 waren wij afgesloten van eneco, iets met een achterstandje ofzo :oops: :wink:

Wij hadden dus werkelijk geen idee, pas op 12 september hadden wij weer stroom en toen alles achter elkaar gezien, ik zat echt te janken voor de tv.

ik zat toen thuis en was net Evert zijn fruithap aan het geven… weet het ook nog psies… de docu heb ik vanaaf nie kunnen zien vanwege andere bezigheden… maar ha dhem al es op discovery gezien… en idd het is best indrukwekkend…



liefss :vlinder:

Dan belde mij in paniek op het werk. Ik had een avonddienst en was net begonnen. Hij had het gehoord op tv en probeerde zijn familie in Utah te pakken te krijgen via de telefoon. Het was dan wel een heel eind van Utah vandaan, maar toch wilde hij zeker weten dat ze in orde waren. Wat was hij in paniek toen hij er niet doorheen kon komen…



Wat een verschrikkelijk dag was dat, eenmaal thuis heb ik de rest van de nacht voor de tv gezeten met tranen in mijn ogen…



Er wordt er hier uiteraard ook weer bij stil gestaan. Allerlei documentaires zijn op tv en de films die naar aanleiding van deze ramp zijn gemaakt…

@mamma van sharondenise wrote:

11 september 2001 waren wij afgesloten van eneco, iets met een achterstandje ofzo :oops: :wink:

Wij hadden dus werkelijk geen idee, pas op 12 september hadden wij weer stroom en toen alles achter elkaar gezien, ik zat echt te janken voor de tv.


dat moet ook bizar zijn zeg… :o



ik weet nog dat ik de dag erna boos ben geworden op mijn docenten die het nodig vonden om er gewoon geen woord over vuil te maken :shock: de wereld stond op z’n kop, ik deed een opleiding die behoorlijk te maken had met het venster op de wereld enz enz, en dan deden zij doodleuk of er niks aan de hand was…


En ik lag op de bank te kijken, met Anna Sofie in mijn buik, te bedenken in wat voor wereld dit kind ter wereld zou komen.

denk dat dat een gevoel is dat heel veel mensen hebben gehad.

ik moet zeggen dat ik nu, na die jaren en nadat deze vreselijke gebeurtenis ook weer heel veel vreselijke gevolgen heeft gehad, ik soms best moeite heb met dat hele 9/11...ik kan het niet laten, maar er gebeuren zoo vreselijk veel afgrijselijke dingen in de wereld, waar zoveel meer doden bij zijn gevallen.(ik noem ad random tussen de VIJFHONDERDDUIZEND en MILJOEN doden in Rwanda...DRIEHONDERDDUIZEND DODEN in Darfur).
Ik krijg er een nare smaak van in mijn mond dat 9/11 zo blijft spelen bij anderen, vooral omdat dat er ook voor zorgt dat Amerika een vrijbrief blijft hebben om de meest idiote dingen te doen, nog steeds onder het mom van de war on terrorism...
begrijp me niet verkeerd: 9/11 heeft op mij ook een onuitwisbare indruk gemaakt, ook ik zal nooit meer vergeten waar ik was en hoe ik me voelde toen ik het op tv zag...ook ik zal die beelden van die mensen die uit het raam sprongen niet vergeten...

ikw as ook aan het werk… en kwam toevallig langs de personeelsruimte toen het op het nieuws was… iedereen was lamgeslagen en we hadden het er nergens anders meer over… omde beurt even bij de tv kijken en elkaar op de hoogte houden… bah… Ik ben rond die dagen zwanger geworden van Lucas… blijf het bizar vinden…

ik stapte net mijn werk binnen en kreeg te horen: kop dicht :mrgreen: Wist nog niet wat er aan de hand was, maar het was echt net op het nieuws…

Fiep het was inderdaad bizar, we hadden wel iets gehoord over een vliegtuig in een gebouw maar hoe of wat zagen we pas de volgende ochtend.



Ik denk dat er zo’n ding van wordt gemaakt, omdat het opeens wel heel dicht bij ons kwam.

Weet het niet zo goed te verwoorden, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is.

Afrika is voor ons een ver van ons bed show en Amerika niet, je zag hetzelfde met die tsunamie heel Nederland in rep en roer en het was allemaal zo erg (wat ook zo was natuurlijk)

Maar nu staat half Indië weer onder water en daar hoor je niets over.

@mamma van sharondenise wrote:





Ik denk dat er zo’n ding van wordt gemaakt, omdat het opeens wel heel dicht bij ons kwam.

Weet het niet zo goed te verwoorden, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is.

Afrika is voor ons een ver van ons bed show en Amerika niet, je zag hetzelfde met die tsunamie heel Nederland in rep en roer en het was allemaal zo erg (wat ook zo was natuurlijk)

Maar nu staat half Indië weer onder water en daar hoor je niets over.


ja tuurlijk, het was opeens ‘onze wereld’ die werd aangevallen ipv twee stammen ergens ver weg onder de evenaar die elkaar afslachtten.

en toch denk ik dat het goed is het soms meer in perspectief te zetten. en dat er in Rwanda 1/2 miljoen mensen zijn gestorven (zonder dat de hele westerse wereld daar ook maar 1 seconde naar omkeek, want geen economische belangen :wall: ), doet niks af aan hoe vreselijk 9/11 was, maar ik vind wel dat we onze ogen ook voor dat soort vreselijkheden moeten openen. en óók voor al het leed dat er na 9/11 door bush en zijn vrienden is aangericht. ik kan helaas nergens zo snel een lijstje vinden met totale (burgers)slachtoffers van de oorlog in afhanistan en in irak, maar neem aan dat dat er toch héél wat meer zijn dan het aantal doden dat op 9/11 viel…

Ik was thuis en heb in shock heel de middag de tv aangehad. Daarna mijn vader gebeld (Amerikaan) en met hem samen nog verder het nieuws zitten kijken en erover gepraat.

Ik zou een week later bij hem op bezoek gaan (voor het eerst vliegen en dan ook nog alleen), het is een dag tot vertrek onzeker geweest of ik mocht en kon gaan. Gelukkig ging het toen door, ik had hem al 3 jaar niet meer gezien! Op het vliegveld was het wel bizar, ontzettend strenge controles en overal die beelden op de tvschermen.

Mijn ex man is de 11de ook nog eens jarig!

Was dus niet echt leuk…

Ik was op mijn werk en werd gebeld door een van de grotere klanten. Hij vertelde het en het heeft echt 10 minuten geklets gekost voordat hij me overtuigd had dat het waar was…Ben toen gelijk de productieruimte in gelopen (waar de radio aan staat) en trof toen een stuk of 30 collega’s in complete shock aan. Iedereen liep door elkaar, mensen in hun cleanroom outfits waren zo de cleanroom uitgelopen…

Ben weer terug naar kantoor gelopen en heb daar zonder wat te zeggen ook de radio aangehad. Daar hebben we met zijn allen zo’n beetje de rest van de dag naar zitten luisteren…

@Gab wrote:

Mijn ex man is de 11de ook nog eens jarig!

Was dus niet echt leuk…




Ik en ook op de 11de jarig. Gelukkig vierde ik mijn verjaardag niet op die dag omdat ik moest werken. Op mijn werk stonden klanten ineens allemaal voor de televisie verzameld. Een collega is toen eens gaan kijken wat er dan op de televisie te zien was… Ze vertelde het wel maar het drong nog niet echt tot me door. Toen ik thuiskwam zat mijn moeder voor de televisie te kijken naar die afschuwelijke beelden. Ik ben er bij gaan zitten en ben volgens mij de rest van de dag niet meer voor de tv weggekomen.

Ik was vrij die dinsdag en vriendlief had vroege dienst gehad. We gingen even naar Intratuin om plantjes te kopen. Op de heenweg hoorden we Ruud de Wild op de radio praten over een vliegtuig die het WTC ingevlogen was. We dachten dat het een grapje was. Uurtje geshopt en toen we de auto weer starten en de radio weer aansprong ging het er nog steeds over. Hij klonk zooo wanhopig. Thuis planten de auto uit gepleurd, tv aangezet en niet meer uitgedaan voor 0:30 's nachts geloof ik.



Gek he, dat iedereen nog precies weet waar hij of zij toen was. Als je me vraagt wanneer ik hoorde van de tsunami, geen idee meer.



Die documentaire die gisteren was (9/11) is echt de aller ingerijpendste documentaire die ik ken. Ik heb hem al jaren op dvd en heel af en toe pak ik hem eens.