9/11

ik was toevallig vroeg thuis van school, was aan het zappen en kwam er zo op…



echt een onwijs indrukwekkende docu van gister… al die onschuldige mensen die omgekomen zijn…



afgelopen maart zijn wij in NYC geweest, ook bij Ground Zero. Ik had echt gedacht dat ze al verder zouden zijn met de opbouw, maar niets bleek minder waar…































Ik vergeet het ook nooit weer. Ik was aan het werk en mijn groepshoofd had een klant gebeld om een akkoord door te spreken. Hij vroeg of het gelegen kwam en die klant vertelde toen waar hij naar zat te kijken en wat er was gebeurd. Mijn groepshoofd, een volwassen kerel, zat te janken aan de telefoon. Toen natuurlijk alle radio’s naar boven gehaald en geluisterd. Eenmaal thuis ben ik voor de tv gaan zitten en die ging hier inderdaad ook niet meer uit. A woonde toen nog niet bij mij maar toen hij klaar was met werken, om 21:00 uur (hij werkte bij hetzelfde bedrijf) hoorde ik de sleutel in het slot. We hebben de hele nacht doorgehaald en ook heel veel moeten huilen…





Het was een bizarre dag, ik weet nog levendig dat ik tot weken daarna met een enorme steen in mijn maag liep. Vooral toen er steeds meer beelden naar buiten kwamen.



De docu van gisteren wordt elk jaar herhaald. Hopelijk blijft dat tot in lengte van dagen ook zo, want dit is iets dat nooit vergeten mag worden. Dit is eigenlijk iets dat volgende generaties moeten zien.



Na 7 jaar moet ik me wel élke keer blijven herinneren dat het écht is, en dus geen film…



:kaars: :kaars: :kaars: :kaars: :kaars: :kaars: :kaars: :kaars: :kaars: :kaars: :kaars: :kaars:

Volgens mij vergeet niemand het meer.



Ik kwam net uit school en was op de bank gaan liggen om even tv te kijken.

Ik kwam op rtlz uit en daar waren beelde van cnn.

Vreemd dacht ik.

Er stond een toren in brand en ik vroeg me af wat er aan de hand was.

Ik heb zelfs nog gedacht dat het beelden van een nieuwe film waren.

En toen…toen kwam live het tweede vliegtuig aangevlogen, de 2 presentatoren begonnen te gillen en te schreeuwen en ik zat rechtop…

Ik ben de rest van de dag niet meer bij de tv weggekomen.

Ik had hetzelfde gevoel als Lydia. B’Elanna was 7 maanden en ik dacht:“In wat voor 'n wereld ben je terecht gekomen???”

We zaten in een vakantiehuisje omdat mijn ouders 40 jaar getrouwd waren. Wij zouden 10 dagen later gaan trouwen…

Ik kan me het bedrukte en bange gevoel nog zo goed herinneren :frowning:

@fiep klophout wrote:

@mamma van sharondenise wrote:
11 september 2001 waren wij afgesloten van eneco, iets met een achterstandje ofzo :oops: :wink:

Wij hadden dus werkelijk geen idee, pas op 12 september hadden wij weer stroom en toen alles achter elkaar gezien, ik zat echt te janken voor de tv.


dat moet ook bizar zijn zeg… :o



ik weet nog dat ik de dag erna boos ben geworden op mijn docenten die het nodig vonden om er gewoon geen woord over vuil te maken :shock: de wereld stond op z’n kop, ik deed een opleiding die behoorlijk te maken had met het venster op de wereld enz enz, en dan deden zij doodleuk of er niks aan de hand was…


En ik lag op de bank te kijken, met Anna Sofie in mijn buik, te bedenken in wat voor wereld dit kind ter wereld zou komen.

denk dat dat een gevoel is dat heel veel mensen hebben gehad.

ik moet zeggen dat ik nu, na die jaren en nadat deze vreselijke gebeurtenis ook weer heel veel vreselijke gevolgen heeft gehad, ik soms best moeite heb met dat hele 9/11...ik kan het niet laten, maar er gebeuren zoo vreselijk veel afgrijselijke dingen in de wereld, waar zoveel meer doden bij zijn gevallen.(ik noem ad random tussen de VIJFHONDERDDUIZEND en MILJOEN doden in Rwanda...DRIEHONDERDDUIZEND DODEN in Darfur).
Ik krijg er een nare smaak van in mijn mond dat 9/11 zo blijft spelen bij anderen, vooral omdat dat er ook voor zorgt dat Amerika een vrijbrief blijft hebben om de meest idiote dingen te doen, nog steeds onder het mom van de war on terrorism...
begrijp me niet verkeerd: 9/11 heeft op mij ook een onuitwisbare indruk gemaakt, ook ik zal nooit meer vergeten waar ik was en hoe ik me voelde toen ik het op tv zag...ook ik zal die beelden van die mensen die uit het raam sprongen niet vergeten...


Ik denk dus precies hetzelfde en heb het ook al vaker zo geuit hier en ergens anders.....

Tja, Fiep…ben het met je eens…er is zoveel meer vreselijk leed in de wereld.



Maar op 1 of andere manier is dit bij iedereen in zijn geheugen gegrift. Misschien omdat het een aanslag op ‘onze’ Westerse wereld betreft…ik weet het ook niet (al wordt dit volgens mij ook door verschillende mensen bestreden :think: ).

Ik slikte op 10 september mijn laatste pil omdat we voor kids wilden gaan…

Ik zat op 11 september op mijn werk en een collega vertelde dat hij op de radio had gehoord dat er een 2 vliegtuigen in het WTC was gevlogen. Het duurde even voordat wij hem geloofden en hebben de radio toen op radio 1 gezet. In de auto naar huis ook geluisterd en thuis meteen de TV aangezet…

Heb savonds nog even serieus overwogen om toch maar wel de pil te slikken omdat ik doodsbang was voor wat er allemaal kon gaan gebeuren met de wereld… Gelukkig niet gedaan anders had ik tigo nu niet :slight_smile:

@~Marion~ wrote:





De docu van gisteren wordt elk jaar herhaald. Hopelijk blijft dat tot in lengte van dagen ook zo, want dit is iets dat nooit vergeten mag worden. Dit is eigenlijk iets dat volgende generaties moeten zien.




tja en ik kan het niet te laten dan te denken: willen we de volgende generaties dan echt alleen maar meegeven dat het erg is als ' ons' volk wordt aangevallen? dit mag nooit vergeten worden, maar al het andere leed (dat echt totaal niet onder doet voor dit leed, zie de getallen in mijn eerdere post) daar kijken we zelfs op het moment dat het gebeurt niet naar om? :think:
Ik geef mijn kind graag mee dat élk conflict, élke aanslag, élke oorlog en élk burgerslachtoffer dat daardoor valt, vreselijk is, ongeacht of dat nou iemand is die in de westerse wereld leeft, of in afghanistan of irak of darfur...

ik snap wel dat je het wil blijven herdenken, maar ik vraag me dan echt oprecht af of je dan ook alle slachtoffers die daarna vielen door de tegenacties van bush, blijft herdenken....en iets zegt me dat daar neit elk jaar bij stil wordt gestaan, dat daar neit jaarlijks een docu over wordt uitgezonden om al die slachtoffers te herdenken, om te laten beseffen dat dit nooit meer mag gebeuren....

@FieP; Ik denk dat de meeste mensen met al die andere verschrikkelijk dingen die er in de wererld gebeuren toch iets hebben: ver van mijn bed.



9/11 was een aanslag op de westerse wereld, dus realiseren de mensen zich dat dat iedereen kan overkomen in de westerse wereld en is het opeens niet zo ver van het bed meer…



Moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik zelf ook zo inelkaar zit…

Zo lang het “mij” niet treft, boeit het mij niet zo. Egoistisch?? Ja, denk het wel… Maar zo zit ik, en hoop anderen denk ik, inelkaar

Ook ik heb de hele middag voor de tv gezeten, na een halve dag school.



Fiep, ik denk dat 9/11 zo’n grote indruk op iedereen heeft gemaakt omdat het onverwachts was. Tijdens een oorlog weet je dat er mensen dood gaan. Dit was erg onverwachts en ongelooflijk. Ook omdat je zoveel live hebt gezien op tv, zorgt ervoor dat het ontzettend veel impact heeft op iedereen…

En hoe de media er mee omgaat. Kijk maar naar de Tsunami, dat werd zoooo vaak op de tv uitgezonden. Mensen zaten hier lekker aan hun overdadige kerstmaal en hebben veel uit schuldgevoel gestort.



Denk maar dat als er een beetje meer aan Darfur (bijvoorbeeld) besteed zou zijn geweest dat er veel meer mensen zich onprettig voelen en er iets meer aan willen doen dan nu.



Kijk, ik was wel in schok. Ik heb dagen lang met verbazing gekeken naar de beelden. En ook lang daarna. Inderdaad omdat het ‘dichtbij’ komt.



Maar het betekent niet dat ik al die andere verschrikkelijke dingen minder belangrijk vind.

Andere dingen mogen ook zeker niet vergeten worden.

Ik was trouwens nog maar een kind toen het gruwelijke geweld in Rwanda bezig was.

Ik heb er dus weinig van meegekregen toen.

Maar ik heb wel de film Hotel Rwanda gezien en dat opende mijn ogen dus echt wel.

@Moosje wrote:

Ook ik heb de hele middag voor de tv gezeten, na een halve dag school.



Fiep, ik denk dat 9/11 zo’n grote indruk op iedereen heeft gemaakt omdat het onverwachts was. Tijdens een oorlog weet je dat er mensen dood gaan. Dit was erg onverwachts en ongelooflijk. Ook omdat je zoveel live hebt gezien op tv, zorgt ervoor dat het ontzettend veel impact heeft op iedereen…




daar geloof ik dus niet in. onverwachts? in rwanda veranderde het hele land ook opeens some day in april in een totale veldslag, dat zag ook niemand aankomen. En waarom er zo weinig beelden van zijn? omdat men het niet de moeite waard vond daar mensen naar toe te sturen, het was gevaarlijk, maar vooraal; er waren geen belangen voor ons…

ik denk iid dat het zit zoals franka omschrijft, en ik wíl niet zo in elkaar zitten en niet zo denken (al ligt het natuurlijk op de loer). Ik wíl er niet intrappen dat dat wat men (de politiek, de media) naar buiten brengt, per defenitie het belangrijkste is. Ik vind het gewoon echt smerig dat dat 9/11 maar herhaald en herhaald wordt terwijl al die gruweldaden die bush vervolgens heeft uitgevreten onder het mom van de war on terrorism, ergens in een enorm doofpot worden gestopt.

Volgens mij weet bijna iedereen nog wat ie toen deed.

Ik reed op weg van mijn werk naar huis.



En muziek uit die tijd doet me ook steeds aan die tijd denken. Dat nummer van??? was het niet Blake, of Black??? Kan er even niet opkomen nu. Holy water volgens mij.

Doet me altijd denken aan die tijd, ook omdat mijn schoonzus toen ernstig ziek bleek te zijn. Hele rare, verdrietige tijd. :cry:

Ik ben opp 11 september jarig en dacht in 2001: Jeetje word me geen leuke verjaardag gegund ofzo? eerste jaar na mijn vaders overlijden en iedereen keek tv. Pas de dag erna hadden mijn ma en ik de tijd om er eens echt voor te zitten en toen kwamen we er achter hoe erg het was/is.



Nu denk ik er elk jaar aan, maar meestal heb ik visite dus dat stilstaan lukt niet echt dan. Dit jaar voor het eerst een vrije avond omdat ik mijn verjaardag in het weekend vier.

ik weet het ook nog heel goed



ik was 17 ik reed met mijn vrienlief langs het station waar op dat moment een steekpartij plaatsvond… :shock:

ligt nu ook een zinloos geweld teken met de datum 11-09-2001



we kwamen bij mijn schoonmoeder thuis met het verhaal zij zat tv te kijke en keek niet op dus we zagen het op de tv het eerste vliegtuig was net de toren ingevlogen

verschikkelijk :cry:



docu had ik al gezien ik wil hem nog een keer opnemen zodat bryan en danique hem ook kunnen zien als ze ouder zin :thumbup:

Ik was ziek thuis, had longontsteking geloof ik. Mijn vriend belde (nadat hij eerst zijn broer gebeld had :wall: :roll: :mrgreen: ) dat er een ongeluk gebeurd was in Amerika, of ik even op CNN wilde kijken want hij zat in de auto. Er was iets met een vliegtuig in het WTC. Ik zet de tv aan en zie op dat moment het 2e vliegtuig invliegen. :shock: Ik helemaal stil en hij: ben je er nog? Ik zeg ja ik ben er nog, en dit is geen ongeluk. Hij oh? Ik ben op een gegeven moment gestopt met kijken, net voordat de torens instortten. Dat hoorde ik op de radio in de auto, precies op het moment dat ik in het centrum voor de Kruidvat parkeerde. Bizar, dat je dat soort details nog weet…

…op 8/11 stond ik op het tijdstip van het invliegen van het eerste vliegtuig onder aan het WTC in New York…heel bizar, maar waar, de volgende ochtend 9/11 reden wij rond die tijd NY uit op weg naar Baltimore. We zagen de rook boven NY uitkomen en probeerde naar huis te bellen om te laten weten dat we veilig waren maar dat lukte uiteraard niet, 2 uur later wist een collega ons te pakken te krijgen en die heeft onze familie’s ingelicht…de 2 weken erna waren we dus in de States en hebben we deze tragedie van dichtbij meegemaakt, gelukkig konden we 2 weken later op de door ons geboekt vlucht vanuit NY weer terug vliegen. Onderweg waren er speciale rijstroken afgesloten die alleen toegankelijk waren voor hulpverkeer, we zagen grote diepladers NY uitrijden met stukken verwrongen staal erop…dat heeft veel indruk op me gemaakt

Ik ben het met Fiep eens, echt waar…



Ik begin, hoe erg ook, een beetje 9/11 moe te worden…

Gisteren ook op het RTL nieuws die reportage over India… Niemand weet ervan, ik wist het niet tot gisteren… Zó erg!

Ik was gewoon thuis maar heb de hele week tv opgeslokt …

het is jammer dat er veel misbruik is gemaakt van deze tragedie door bush…vind ik…