Hallo mama’s,
Als deze bij een ander onderwerp moet, verplaatsen jullie het maar hé moderatoren !
Ik heb jullie raad nodig.
We waren vorige week bij de kinderarts omdat Michaël een virale infectie heeft. (hij is inmiddels al veel beter !)
Hij werd gewogen en woog 8,800 kg. Hij is 67.8 cm lang.
Volgens de arts weegt hij veel te veel.
Zijn schema tot dan:
8 u: fles van 240 ml + 8 schepjes poeder, johannesbroodpitmeel (tegen spuwen) en één koffielepeltje rijstvlokken.
12 u: aardappel + groenten, soms potje meestal vers. De verhoudingen 2/3 groenten en 1/3 aardappel. Hij dronk nadien nog ongeveer 100 ml flesvoeding
16 u: fruithapje (meestal vers, soms potje) met één lepel koekjesmeel (zoals betterfood) en nadien nog een fles van ong 100 melk.
21 u: idem zoals om 8 u.
Hij mag nu na de voeding van 12 en 16 u géén melk meer en alleen maar water drinken.
Maar… water vindt hij heus niet lekker en dus drinkt hij amper na zijn maaltijd.
Wat vinden jullie? Overdrijft de arts? Wacht ik advies cb af en doe ik intussen toch verder hoe ik bezig was?
en vooral: hoe groot was jullie kleintje op deze leeftijd en wat was zijn gewicht??
Anderzijds wil ik toch wel vertellen dat ikzelf ook wel overgewicht heb en als kind ook zéér stevig was en ik wel alert wil zijn dat Michaël niet hetzelfde overkomt. Maar is 6 1/2 maand niet een beetje te jong om al op dieet gezet te worden???
Graag jullie meningen !
dank
Gerda
NOU!!!
Ik zeg er dus expleciet bij dat ik geen arts ben, maar ik vind het belachelijk om je kindje op ‘dieet’ te moeten doen.
Het klinkt ook alsof hij helemaal niet veel krijgt en om dat nu ook allemaal weg te laten vallen is wat overdreven.
Mateo was trouwens ook denk ik 8 of 9 kilo rond die tijd. Ik heb er nooit wat over gehoord ( en als ze dat wel hadden gezegd had ik er niet naar geluisterd.)Het is een baby.
Wat jouw zoontje krijgt is niet veel en heeft hij waarschijnlijk gewoon nodig…
Persoonlijk zou ik hem gewoon geven, wat hij voorheen van jou kreeg.
Ik zeg wel nog een keer bij dat ik dus geen dokter ben, maar een mama…
@gerda wrote:
Hij werd gewogen en woog 8,800 kg. Hij is 67.8 cm lang.
Volgens de arts weegt hij veel te veel.
… :eh: … Ik heb even het groeiboekje van Quentin erbij gepakt, en toen hij 6 maanden was woog hij 8.445 gram en was hij 70,5 cm. lang…
Veel te veel vind ik dus een béétje (lees: érg) overdreven…
@gerda wrote:
Zijn schema tot dan:
8 u: fles van 240 ml + 8 schepjes poeder, johannesbroodpitmeel (tegen spuwen) en één koffielepeltje rijstvlokken.
12 u: aardappel + groenten, soms potje meestal vers. De verhoudingen 2/3 groenten en 1/3 aardappel. Hij dronk nadien nog ongeveer 100 ml flesvoeding
16 u: fruithapje (meestal vers, soms potje) met één lepel koekjesmeel (zoals betterfood) en nadien nog een fles van ong 100 melk.
21 u: idem zoals om 8 u.
Als ik het totaal aan melk bij elkaar optel, kom ik uit op ongeveer 750 ml. (240 ml. water en 8 schepjes voeding = 270 ml.?)en dat is nÃet teveel. Verder krijgt hij fruit en groenten, da’s ook prima. Zo te lezen krijgt hij nog geen sap en/of koek?
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar die arts dat vandaan haalt. Uit beide reacties (zowel die van Marlous :-* als van mij) kun je zien dat onze kinderen ongeveer hetzelfde wogen op dat moment. En bij het CB (nou trek ik me daar maar héél weinig van aan, maar ze hebben van die ‘lijnen’ waarop ze bijhouden wat hij weegt en hoelang hij is) zit hij keurig op de gemiddelde lijn. In het begin zat hij zelfs bijna bovenin… Maar met 6 maanden zat hij keurig, hoor! En ik begon pas met bijvoeden toen Quentin ongeveer 6 maanden jong was, dus hij groeide perfect op alleen (eerst borst- en later fles-) voeding. Ik snap zijn beredenering dus niet helemaal (of helemaal niet, net hoe je het wilt opvatten…) …
@Marlous wrote:
Ik zeg wel nog een keer bij dat ik dus geen dokter ben, maar een mama…
Ook hier spreekt dus ‘gewoon’ een mama en géén arts… Maar ik kan je één ding vertellen: volg ALTIJD je eigen gevoel wat je kind betreft! En ik heb al diverse keren meegemaakt dat moeders toch wel héél goed aanvoelen wat het beste is voor hun kind(eren)…
Matthijs woog met 6 maanden 9.5 kilo en was 70,5 cm lang.
dat scheelt nogal of niet enneh, bij ons heeft het CB gezegd dat hij niet TE zwaar is. Ja hij is flink, maar volgens hun absoluut niet dik.
Hij kreeg toen smorgens 180 water + 6 schepjes opvolgmelk +nutrix
potje fruit
fles 200 cc
koekje +roosvicee
potje groenten
fles 240 cc + nutrix.
matthijs is nu 8 maanden en hij woog 3 weken geleden 10.340 gram en was 73 cm.
En nu kreeg ik weer te horen dat dat flink was maar absoluut niet om zorgen over te maken.
Die artsen hebben wel allemaal een andere mening zeg. lekker verwarrend dan he!!
gr. patricia
Cyril woog ook zoiets rond 6 maand, hij was juist te licht in verhouding met zijn lengte (ukkie is vrij lang)
Vind echt niet dat hij veel krijgt.
Meid ga op je gevoel af, dat is èèn ding wat ik geleerd heb.
eh… nou ben ik vast de enige :oops: Maar ik moet de kinderarts gelijk geven… hij is namelijk niet zoals de andere babie’s hier 70 cm… je schrijft dat hij 67 en halve cm is en dan is hij ongeveer 700 gram te zwaar…
Ons Peter is ook een flinke beer, die nu met 7 maand 9140 weegt, maar hij is wel 71 cm en dan is de lengte/gewicht ratio in verhouding.
Wij denken als volwassen in kilo’s maar als je dan berekent dat bij iemand van bv 170 cm en een gewicht van 80 kilo een gewichtsverlies van 10 procent betekent dat er 8 kilo afgaat en dat die 10 procent bij een baby van 9 kilo dan maar 900 gram is… dan begrijp je misschien beter hoe snel een baby al weer op gewicht kan zijn.
Ze zijn er tegenwoordig alerter op omdat er de laatste 5 jaar een enorme toename is van dreumesen en Peuters met overgewicht.
Ik lees je schema en het valt me op dat hij best royale flessen krijgt met extra pap en smiddags in zijn fruithap ook nog iets van koekmeel? dat is allemaal puur zetmeel wat je dan geeft.
Vind het wel vreemd dat de arts valt over de flessen melk, maar geef hem dan gewoon wat minder melk inplaats van helemaal niet en doe ipv koekmeel eens niks door het fruit of evt wat yoghurt ofzo.
Peter is nu dan 7 maand, maar sinds een week of 3 ziet zijn schema er zo uit.
6.30 een fles van 210 cc water, 6 schepjes friso comfort (met jbp idd tegen spugen) en 2 scheppen bambix groeipap als ontbijt.
Om 9.00 uur zijn fruithap, niks erdoor
12.00 uur een fles van 210 cc water en 6 schepjes friso, geen pap.
Hij is nu ook aan het brood toe dus ik doe nu om de dag eerst een broodje proberen en als hij daar wat van eet, dan geef ik hem minder flesvoeding.
15.00 superdunne aardbeienlimonade met warm water (koud moet hij het niet)
16.30 een portie warm eten (gewoon de hoeveelheid van ongeveer 2/3 potje a 6 maand.)
19.00 laatste fles van 140 cc water met 4 schepjes melk (we zijn die fles aan het afbouwen omdat hij over een poos wel gewoon op zijn warme prak moet kunnen teren)
Gaat prima allemaal en hij groeit ook nog prima. Ook wij gaven hem eerst wat te veel en kregen advies om te minderen, het gaat nu nog makkelijker dan wanneer ze groter zijn.
ik kan er niet over oordelen, maar melk laten staan … ze hebben dat JUIST nodig! Ik zou dan eerder wat minderen met de fruithap.
En lengte zegt niet alles voor het gewicht. Lukas is nu ongeveer 72 cm en 8800 gram en heeft maar heel weinig spek voor een beebje blijkbaar… moet zelfs wat extra olie in zijn avondprak doen nu. Hij heeft een groot hoofd en heeft brede schouders.
Mutti, Lukas is met 72 cm gewoon erg lang (dat haalt Peter nog niet eens) en een baby van pakweg 6 a 7 maand heeft een goed gewicht als ze rond de 1200 gram maximaal per 10 cm lengte wegen. (kun je vanuit de curves berekenen) Jouw Lukas komt met een lengte van 72 cm aan max 1200 en als dat gewicht in een groot hoofd zit dan kan het best zijn dat hij weinig spek heeft, een gespierde spijker dus!
Ons Peter zit exact aan 1300 gram per 10 cm, dus zwaarder moet hij met 70 cm echt niet worden, vandaar dat ook hij minder grote hoeveelheden krijgt, van 240 naar 210 en geen extra’s als liga koek of toetjes ofzo.
Michael zit met zijn lengte en gewicht ook op die 1300 gram per 10 cm, dus ik kan alleen maar beamen dat ze bij ons hetzelfde hebben gezegd.
Ik vind ook niet dat je ineens 2 flessen melk weg moet halen, maar de hoeveelheden kun je natuurlijk wel aanpassen. 750 ml melk in combinatie met een flinke fruithap en een flinke prak warm eten is niet bepaald te weinig. Het mag zodra ze beide eten prima om ze dan rond de 500 ml te geven. Verdeeld over 3 flessen…
En nogmaals, proberen kan geen kwaad, als je nu al voorzichtig bent scheelt dat absoluut in het oprekken van de maag, hoe groter deze word, hoe meer ze ook behoefte blijven houden aan meer voedsel en voor je het weet heb je wel een dreumes met overgewicht…
als je het zo bekijkt dan is mijn zoon echt veeel te zwaar.
Maar ik begrijp niet waarom het CB dan tegen mij zegt dat het allemaal wel meevalt. vaag hoor!!!
gr. patricia
:shock:
Dave is met zijn bijna 4 mnd al 64,5 cm en 7210 gr…dus ik denk dat hij als hij 6 mnd is zeker in de buurt zal zitten qua gewicht en lengte…
tja nou ik zou hem dan echt niet op dieet zetten hoor.
als hij dan straks gaat lopen gaat het er vanzelf wel weer af.
dieten is zo slecht!.. dat mag alleen onder begeleiding van een dieetiste…
en ik denk niet dat een babytje word aangenomen als cliënt…
die arts had beter moeten weten…(vind ik)
hoi,
Ik kan uit het verhaal niet opmaken hoeveel groente en fruit er gegeven wordt.
Lukas drinkt niet zoveel melk meer, maar eet als een bouwvakker :mrgreen:
7:00 ca. 170 ml opvolgmelk en 1/3e boterham met smeerkaas
10:00 200 gram fruit
11:00 halve beker diksap
13:00 ca. 170 ml opvolgmelk en 1/3e boterham met smeerkaas
16:00 100 ml opvolgmelk en 1 liga en nog wat diksap
18:00 200 gram groente/vleesprakje en nog wat diksap
In het begin werd me overigens ook nog verteld dat kinderen die bv krijgen een andere curve hebben dan kinderen die fv krijgen. Kinderen die bv krijgen, zijn niet zo snel te dik, ze letten dan niet zo snel op een halve kilo meer of minder. Dit spek verdwijnt rond de jaar als sneeuw voor de zon in tegenstelling tot kindjes die fv krijgen. Ik weet dus niet of je kleine bv of fv of beiden heeft gehad en of het gewicht na het geven van bijvoeding erg hard gestegen is … als het laatste zo is, dan kan ik me wel weer voorstellen dat het allemaal wat te hard gaat.
Mij werd overigens afgeraden om een fles te geven groter dan 200 ml. Dus max. 6 schepjes per keer.
Lukas een gespierde spijker … zo dun is ie ook niet, maar dat ie spieren heeft … hij is wel een sterk mannetje … haha…
dat ze het er vanzelf wel aflopen is dus echt lariekoek want dat gaat helaas niet op voor elk kind
Ik was als baby te zwaar en bleef dat…
Ik heb een vriendin die een dochter had die van normaal gewicht was bij geboorte en die rond de 10 maand al bijna 11 kilo woog en die is nu 2 en half en echt wel fors hoor… niks er af lopen.
Als je pech hebt gaan ze er nog laat door lopen ook.
Dieten is een overdreven woord, maar je kan een baby wel degelijk overvoeren. De hoeveelheden eerst maar eens minderen inplaats van de frequentie… dus niet minder flessen, maar minder IN de flessen word meteen als dieet gezien. Maar niet om het een of ander, na 6 maanden is het zowieso niet verkeerd om de hoeveelheden af te stemmen op de groei, ze groeien altijd minder hard na de 6 maanden en kunnen dan met minder toe.
Ik vind het erg kortzichtig dat er zoveel moeders juist zijn tegenwoordig die roepen dat ze het er wel aflopen… en dan nu even in de kleuterklas kijken hoeveel kleuters er te zwaar zijn…
Maar goed, dat moet ieder voor zich weten, ik pas het voor Peter wel aan, hij heeft er geen last van, groeit nog en ontwikkelt zich prima en als ik daarmee kan voorkomen dat hij een veel te zware man word, dan heb ik dat er meeeeer dan voor over.
Hé Marcella ook al wakker? Tegelijk gepost
dat er veel kindjes te zwaar zijn komt omdat de tv en de pc te veel plek heeft ingenomen…
Dave gaat strakjes gewoon lekker buiten spelen…dat scheelt al de helft…
de tv is voor papa en mama…
(tja dit is natuurlijk allemaal mijn mening he )
Het lijkt me best verstandig om hem op ‘dieet’ te zetten, maar dat advies van de arts vind ik raar.
Je kunt in plaats van een fles met acht schepjes ook een fles van 7 schepjes met extra rijstvlokken geven.
Je kunt het koekmeel schrappen, dat is alleen maar extra calorieen.
Je zou een fles van 100 kunnen vervangen door thee, en als dat goed gaat misschien allebei de flessen.
Gewoon eens kijken wat dat oplevert lijkt me.
hoi mama’s,
Eerst en vooral: hartelijk dank voor jullie openhartige antwoorden.
Ik ben nu sinds enkele dagen bezig om Michaël na zijn groenten en fruithap wat sap te laten drinken ivp melk. (speciaal sap voor beebs natuurlijk). Hij drinkt er niet zo veel van, ongeveer een 30-50 ml.
Hij krijgt wel nog steeds zijn flessen van 240 's morgens en 's avonds.
Tussendoor krijgt hij niets en het koekjesmeel in de fruitpap heb ik gehalveerd.
Jullie merken het: hier en daar wat aanpassingen !
Inderdaad: een beebje verliest overgewicht niet “zomaar” en ook niet door te leren lopen. (ik ben daar zelf het levende bewijs van ). Dat van die openrekken van het maagje, helemaal akkoord !
Maar… ik wil ook niet dat hij honger lijdt !!!
Op 1 juni worden we in het cb verwacht. Enerzijds zullen we zien wat Michaël daar weegt en hoe de arts daar zal reageren.
Intussen blijf ik toch wel alert op wat hij krijgt…
Ik hou jullie zeker op de hoogte nà 1/6 dus.
nogmaals dank
liefs
Gerda
Succes ermee!
om nog even op je vraag te reageren… Merijn is al van geboorte af aan een kindje dat bovenin de curve zit, maar gewicht en lengte mooi in evenwicht… Heb voor je opgezocht, met 6 maanden was hij 71cm en 9 kilo… Dus is nog best een verschil met 67.8 cm… Maar ik kan niet beoordelen hoeveel te zwaar hij dan zou zijn. Heeft de kinderarts daar niets van gezegd, hoeveel hij met deze lengte eigenlijk zou moeten wegen?
Lara drinkt ook tussen de 700 en 800 cc per dag, dus ik vind dat niet zoveel :think: . Nu drinkt zij 3 keer BV en 1x (pap van) KV, dus misschien dat dat verschil maakt? Ik vind het gewicht ook niet zo enorm hoog eigenlijk…
Ik zou inderdaad liever minder (schepjes) geven per voeding, dan minder voedingen. En misschienproberen om wat meer fruit en groenten te geven. Daar word je niet dik van en van poedermelk (mogelijk) wel. Wie weet gaat hij dan vanzelf minder drinken.
Misschien heb ik over iets heen gelezen, maar maak jij je zorgen? Als je je geen zorgen maakt over je kindje zou ik gewoon je ding doen en bij zijn dat je kindje het gewoon goed doet!
Thomas is nu 6 maanden en woog afgelopen maandag 9.5 kilogram. Dat is veel, maar ik heb een heerlijk gezonde baby die goed beweegt, goed slaapt en lekker vrolijk is. Ik maak me dan ook geen zorgen over zijn gewicht. Hij krijgt 4 flessen en zo af en toe een paar hapjes fruit, met echte bijvoeding moeten wij nog beginnen.