5x genoeg om de voeding op gang te houden?

Hoi allemaal,

Ondertussen drinkt Thijs geweldig uit de borst en ook redelijk goed op verzoek. Ik zit er alleen mee dat Thijs besloten heeft nu ong. om de 4 uur te komen ipv de 3 uur dat hij eerst deed. Ook slaat hij 's nachts nog een voeding over ( met huge lekkende borsten tot gevolg :shock: )

Kan dit zorgen dat mijn voeding afneemt? Moet ik hem tussendoor toch vaker aanleggen? Moet ik 's nachts die 1e keer afkolven? Soms is het 's nachts trouwens, gister heeft Thijs doorgeslapen van 7-4 dus 23.00 voeding gemist ( had hem daar beter wakker kunnen maken maar dacht die komt nog wel dan ) We geven nu al ruim 2 maanden, maar wil toch graag die 3 halen nu en liefst ga ik nu zelfs naar de 6 maanden, maar dan moet de voeding wel goed op gang blijven!

Hij drinkt dus nu grofweg 5x maar nog bij me… ( ik ga dinsdag even wegen hoeveel hij is aangekomen laatste week,want daarvoor dronk hij om de 3 uur, maar ik denk dat dat wel goed zit!)

Ik zou zeker even gaan wegen met T.hijs. Grote kans dat hij lekker boven de 4 kilo zit en daarom zo goed als de nacht doorslaapt. Als je streven is de 6 maanden halen dan zul je ws nog wel 1 x zeker tegen wat regeldagen/nachten aanlopen waardoor je productie evt weer opgekrikt wordt naar het niveau wat je had met om de 3 uur vraag. Tot dan als het voor JOU prettig is; de voeding rond 23.00 afkolven zodat je fijner kunt slapen. Daarbij kan het je rust geven wanneer je wat voorraad in de vriezer hebt zodat je tussen nu en die 6 maanden mijlpaal een keer een avondje/middagje lekker wat voor jezelf kunt doen. Haalt wellicht ook wat stress af van het wel of niet genoeg voeding hebben tot hij 6 maanden is want evt zou je wanneer je toch wat last krijgt van teruglopende voeding je weet dat je altijd kunt ‘bijvoeden’ met wat voorraad uit de vriezer. En hoe minder stress je hebt hoe makkelijker je ws kunt blijven voeden en zou zo fijn zijn wanneer het vooral een prettige ervaring is. :thumbup:

Na de 6 maanden is het sowieso al wat relaxter aangezien hij dan een en ander aan bijvoeding in de vorm van groente en fruit krijgt waardoor je vaak al minder vraag krijtg, iets wat wel even duurt want voor hij een volledige voeding overslaat ben je wel even verder. Hier begonnen we met echt 2/3 hapjes voor het proeven, pas rond de 7/8 maanden wilde meneer wel een boterhammetje in de middag. Tot dat moment was het echt rustig opbouwen en zijn maag en darmen laten wennen aan de bijvoeding. Overigens geen garantie hoor want sommige kinderen zien het echt als bijvoeding en willen nog net zo vaak blijven drinken. Bij mij was het wel zo dat Casper echt minder vroeg rond de 7 maanden omdat hij de bijvoeding zo boeiend en lekker vond.

boven de 4 kilo is hij zeker wel al, hij is er namelijk nooit onder geweest :wink: Hij was 4425 bij geboorte en is afgevallen tot geloof 4100 ofzo, daarna weer aan het aankomen geslagen!

Hij was afgelopen dinsdag boven de 6 kilo, maar waar ik me zorgen om maak is dat hij nu van om de 3 uur naar om de 4 uur komt en ook nog een nachtvoeding er tussen uit gooit ( naja, nachtvoeding… deze keer dus 23.00, maar soms ligt die voeding ook om 03.00 dus slaapt hij van 12-6 ) 5 voedingen dan dus maar… blijft de voeding daar wel goed van op gang? Kan dat geen kwaad? Drinkt hij nog wel genoeg als hij om de 4 uur komt? Lijkt mij wel want hij is erg tevreden, maar toch… Dat betekend trouwens 150 cc per voeding :shock: dat word kolven zeg!

Dan heeft ie heerlijk genoeg reserve om de nacht door te komen! :wink: Hij heeft dan ws meer behoefte aan de rust en het slapen dan aan de voeding. En kindjes kunnen zelf heel goed regelen mbt de hoeveelheid voedingen. Zolang er genoeg plasluiers zijn en je een tevreden en actief kereltje hebt lijkt het mij (als ex BV mama en leek) dat hij het super goed doet. :inlove:

Nachtvoedingen zijn ook vooral de ‘regelvoedingen’ zeg ik altijd. Wanneer er regeldagen komen zijn het eigenlijk vaak heel late voedingen die erbij komen of afgaan. Je produceert meer en makkelijker in de nacht heeft iets te maken met je lijf wat tot rust komt en het donker zijn. Alles is ingesteld op rust op dat moment. Overigens zul je ws geen 150 cc kolven als je dat doet. :wink: Er bestaan bijna geen kolven die zo effectief zijn als een kindje aan de borst. Hij zal mss idd rond de 150 cc drinken bij je en wanneer jij gaat kolven kom je mss aan de 100-120 cc ongeveer. Dat is dan iets meer dan een halve voeding mocht je het willen invriezen en later geven. Je nachtvoeding zal tzt vanzelf minder worden (stuwing ed verminderd) wanneer je niet zult kolven. Kost ongeveer een week tot anderhalve week voordat je borsten doorhebben dat ze die late voeding niet meer hoeven aan te maken. :thumbup: Je kunt hem altijd in eerste instantie laten vallen en niet kolven, komt hij daarna overdag vaker kun je overwegen om alsnog een late voeding erbij te kolven. Zo maak je je eigen regeldagen. :wink:

Als je BV tot nu toe goed liep en T tevreden is, zou ik me eigenlijk niet echt zorgen maken. Als hij tekort krijgt zal hij waarschijnlijk zelf gaan regelen. .

Misschien groeit hij straks minder hard dan hij eerst deed, maar bij BV kindjes is het wel normaal dat ze in het begin (in vergelijking met de CB curve) wat harder groeien dan gemiddeld, en het na een paar maanden wat rustiger aan gaan doen (dan moet je vooral denken aan na 4 maanden, maar toch…)

Oftewel: gewoon lekker op zijn verzoek blijven voeden, dan komt het vast wel goed!

T groeit zo ongeveer 150-200 gram per week, dus redelijk gemiddeld. Onze zoon J groeide veel wisselender, de ene week zo 400 gram, om vervolgens week erna maar 50 gram te groeien, maar T doet het (volgens mij?) goed! Ik ga dinsdag even wegen om te kijken of hij nog steeds goed groeit met maar 5 voedingen en dan ga ik me ook maar niet druk erom maken…

Ik wil gewoon zo graag dat de BV goed blijft lopen :pray: Kolf trouwens zo’n 120-130 cc

@mlk1982 wrote:

Kan dit zorgen dat mijn voeding afneemt? Moet ik hem tussendoor toch vaker aanleggen? Moet ik 's nachts die 1e keer afkolven? Soms is het 's nachts trouwens, gister heeft Thijs doorgeslapen van 7-4 dus 23.00 voeding gemist ( had hem daar beter wakker kunnen maken maar dacht die komt nog wel dan ) We geven nu al ruim 2 maanden, maar wil toch graag die 3 halen nu en liefst ga ik nu zelfs naar de 6 maanden, maar dan moet de voeding wel goed op gang blijven!

Hij drinkt dus nu grofweg 5x maar nog bij me… ( ik ga dinsdag even wegen hoeveel hij is aangekomen laatste week,want daarvoor dronk hij om de 3 uur, maar ik denk dat dat wel goed zit!)

Sommige kindjes houden hun nieuwe voedingsfrequentie vast, voor andere baby’s kan dit tijdelijk zijn. Als het blijvend is, zal je melkproductie zich daar uiteindelijk idd op aanpassen (tenzij je in plaats van die voeding blijft kolven uiteraard :wink:).

In principe is vijf voedingen per etmaal voor een kindje van deze leeftijd niet echt veel. Vergelijk het maar eens met je eigen eet- en drinkmomenten; als je deze bij elkaar optelt (inclusief tussendoortjes :wink:) kom je waarschijnlijk op meer dan zeven uit.

De meeste baby’s van deze leeftijd zullen wat meer voedingen per etmaal nodig hebben om voldoende binnen te blijven krijgen. In dat opzicht is het denk ik aan te raden om late avondvoeding, als je zoontje zich zelf daar niet voor meldt, op jouw verzoek te geven. Voor de nacht kun je, mits je je zoontje goed kunt horen, hij geen fopspeen krijgt en niet wordt ingebakerd, afwachten of en wanneer hij zich meldt.

:clap: voor je kolfopbrengst trouwens, super! :smiley:

nne, wat fijn dat je reageerd :slight_smile: die 5 twijfelde ik idd ook aan, eerst waren het er dus 8 (tot 2 weken geleden ong ) maar hij kwam daarna om de 4 uur en dus 1 voeding in de nacht er tussenuit.

De late voeding als ik die wel geef, dan komt hij pas om 6 uur ofzo, dan komt hij dus 's nachts niet meer. Misschien veranderd het nog, hooop het eigenlijk wel beetje, maar als hij dat niet doet, kan het dan niet zijn dat hij genoeg binnenkrijgt toch? Hij drinkt uit een fles tooch denk ik ook wel zo’n 140-150 cc. Hij is na een voeding oz’n uur wakker en mekkert daarna en valt dan in slaap en komt dan dus ong. 4 uur na de vorige voeding.

Hem gisteravond wakker gemaakt om 22.00, vervolgens werd hij 's nachts wakker om 04.45. Toen even wat slokjes bij mama gedronken om om 06.00 weer naar bed te gaan…

Word chaotisch dagje vandaag, 1e werkdag ook moet ik de rest van de voedingen tot 13.30 ook even aan papa overlaten… Staat gelukkig 180 cc in de koelkast ( 150 van afgelopen dagen en 60 cc van vannacht, dacht laat ik toch maar ff wat kolven om de productie enigszins op gang te houden en toen werd hij dus zelf nog wakker :?

Thijs blijft maar 5x drinken :? Wel laat hij er 6 uur tussen ipv 8 's nachts nu… Alleen komt hij de keer ervoor ook pas na een uur of 5 ipv 4 :?

Hij doet nu ong. 04:45-08:45-13:00-17:00-22:00

Nog geen tijd gehad hem te wegen, ziekenboeg hier met Elise en ook heb ik 3 kids 's middags daardoor… Maar hij blijft tevreden :think: Anders dinderdag maar even wegen, dan zitten er 2 weken tussen weegmomenten, dan moet hij toch ong. 300 gram zijn aangekomen (minimaal)

Ik denk dat het idd verstandig is om zijn groei goed in de gaten te houden. Daarnaast kun je letten op de plasluiers; hij moet in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal blijven maken, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken. Verder moet hij regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting hebben.

Verder zou je eens kunnen kijken of je hem overdag toch iets eerder kunt voeden. Heb je zicht op hem als hij slaapt, zodat je kunt reageren op de eerste hongersignalen (nog maar licht slapen, zoeken, smakgeluidjes maken, op vingertjes of knuistje sabbelen)?

hij slaapt sinds kort in zijn eigen slaapkamertje, dus dan is het lastiger zichtbaar, maar we hebben wel constant de babyfoon aanstaan en hoor hem geen geluidjes maken. Vannochtend had hij 05:45 gedronken en heb hem om 10:00 maar wakker gemaakt, hij lag heel diep te slapen maar aangezien ik zo weg moet ELise moet ophalen, moet hij wel drinken, anders komen we lastig uit…

Daarna nog ff nagekolfd omdat ik morgen 2 flesjes klaar moet hebben staan voor KDV en heb wel flesjes in de diepvries, maar wil er het liefst 1 vers hebben… bij nakolven met moeite 15 cc, en hij liet zelf los na het drinken, dus lijkt me dan wel weer dat hij voldoende heeft gehad :think: Anders misschien vanmiddag even wegen, maar weet niet of hub op tijd thuis is, als ik terug ben moet Jesse namelijk ook even slapen…

Hij plast trouwens genoeg, die 4 plasluiers heeft hij wel. 's nachts verschoon ik hem niet maar 's ochtends is die luier bomvol en overdag zit er ook wel in elke luier plas… Kleur is lastig te onderscheiden, ik zou het geel noemen?

:oops:

Ik zat hier rond die periode ook rond de 5 voedingen. Ging prima. Dochter deed het er prima op.

merkte wel dat toen ze zwaarder werd (tussen de 5-7 maanden) ze in ene weer meer nodig had dan 5x. Zat toen zelfs dagen op +/- 12 voedingen. Zolang het op verzoek gaat zou het goed moeten komen.

Hij is sinds de 29e 35 gram aangekomen, niet veel dus maar cb maakte zich niet direct zorgen, hij moet alleen wel de volgende keer meer aankomen. Ga hem over 10 dagen even opnieuw wegen en hij gaat weer terug naar onze kamer en dan gaan we over 10 dagen wel zien… Ben benieuwd

Even gewogen ( 10 dagen later ) en nu is hij 365 gram aangekomen. Wat dus inhoud in 3 weken tijd 400 gram. Volgens CB was dit wel netjes… ZIjn curve is iets naar beneden gegaan, maar de curve was ook gemaakt op flesvoedingskindjes zei ze en bovendien loopt hij nu alsnog gelijk met zn lengte dus hij doet het goed! Volgende week afspraak voor prikje en dan nog ff kijken of hij wel weer wat aankomt, maar voorlopig lekker doorgaan dus…

3 months and counting! :dance:

wauw!! goed zeg :dance:

Google eens op who groeicurve. Die is gebaseerd op borstgevoedde kinderen. Geeft een beter beeld.

Er zit idd een klein dipje in, maar vanaf daar verloopt de groei wel weer in een mooie, vloeiende lijn :thumbup:

In dit artikel van bv.com wordt meer uitleg gegeven over het interpreteren van de groeicurve. Bij de algemene opmerkingen zijn de aandachtspunten op een rijtje gezet.Wellicht kan die informatie een beetje een steun in de rug voor je zijn? :slight_smile:

Yvonne, dank je wel weer!

Thijs is nu erg benauwd, dus drinkt wat moeilijker, maar we houden zn gewicht in de gaten! Op het kinderdagverblijf dronk hij nu met moeite 1`x 150 en 1x160 cc, aan de borst drinkt hij ook wat onrustiger, maar hij is wel tevreden dus we kijken het gewoon even aan!

Och, wat zielig zeg :frowning: Sterkte en beterschap met dat mannetje!