5x genoeg om de voeding op gang te houden?

Blijkt RS virus te zijn waardoor hij zo benauwd en vol zit, vandaag weer voor controle naar CB dus maar even kijken of hij beetje goed is aangekomen de laatste week, maar door RS virus denk ik dat dat niet geweldig zal zijn…

Keep you posted! ( en heel erg bedankt dat je er bent met je adviezen!)

Goed dat je er zo alert op bent joh, zeker nu je zoontje ziek is. Ik vind het altijd zo sneu als zo’n kleintje iets onder de leden heeft, jakkes :frowning:

Mocht je het fijn vinden om wat meer te lezen over bv en het rs-virus, dan kun je o.a. op bv.com terecht: klik.

Enneh, heel graag gedaan hoor; ik hoop dat je iets aan de info hebt :slight_smile:

hij is sinds vorige week 35 gram afgevallen :think: aan de andere kant is hij ook een 0,5 cm gekrompen :think: nou kan de lengte een meetfoutje zijn, gewicht niet natuurlijk… Maar hij dronk/drinkt wel wat slechter, ik heb weer voorraad kunnen kolven in de diepvries zonder dat hij aangaf dat hij meer melk wilde… ( en dat wilde hij ook niet, want hij heeft 2x gespuugd en dronk ook heel onrustig)

We gaan dus over 2 weekjes nog een keer wegen, als hij dan niet weer goed is aangekomen dan kan ik je hulp wel even gebruiken denk ik, want ik wil hem wel aan de borst houden… ( vind het zo handig niet met flesjes te hoeven zeulen :smiley: )

Mijn dochtertje is nu 2 weken en komt ook om de 4 uur,soms zit er zelfs 5 uurtjes tussen,

ze is in 10 dagen maar liefst 950 gram aangekomen op de bv.

Ik maak haar niet wakker want ze komt echt vanzelf.

Ze is volgens het cb erg veel in korte tijd aangekomen,dus met de bv zit het wel goed,wel is ze benauwd en heeft ze neusdruppels gehad,gelukkig helpen deze.

Is het dan zo dat ik haar te weinig voed?

ik was vandaag uitgerekend en ze is vandaag 14 dagen oud.

Moet ik haar vaker voeden?

Ben wel bang dat ze dan nog meer aankomt.

Groetjes Bianca

@biancamv2boys wrote:

Mijn dochtertje is nu 2 weken en komt ook om de 4 uur,soms zit er zelfs 5 uurtjes tussen,

ze is in 10 dagen maar liefst 950 gram aangekomen op de bv.

Ik maak haar niet wakker want ze komt echt vanzelf.

Ze is volgens het cb erg veel in korte tijd aangekomen,dus met de bv zit het wel goed,wel is ze benauwd en heeft ze neusdruppels gehad,gelukkig helpen deze.

Is het dan zo dat ik haar te weinig voed?

ik was vandaag uitgerekend en ze is vandaag 14 dagen oud.

Moet ik haar vaker voeden?

Ben wel bang dat ze dan nog meer aankomt.

Groetjes Bianca

Gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje :smiley:

Zo op het eerste gezicht is dat idd een flinke groei voor een pasgeborene. Kun je iets meer vertellen over het groeiverloop, zoals haar geboortegewicht, het laagste gewicht na haar geboortegewicht (de groei wordt overigens ook vanaf dat laagste gewicht berekend) en de uitkomsten van de weegmomenten daarna? Op bv.com is de groeicurve te vinden die door de Wereld Gezondheidsorganisatie is ontwikkeld en is gebaseerd op de groei van borstgevoede kindjes. Je kunt deze curve daar ook online invullen: bv.com-groeicurve. Hoe ziet het plaatje er dan uit?

Hoi Yvonne,

ze was met de geboorte 3900 gram en woog na 3 dagen 3500 gram.

Vanaf die 3 dagen begon ze weer aan te komen.

Gisteren was ze dus van de 3500 naar de 4450 gram gegaan,in 10 dagen tijd.

Ik voed op verzoek,zodra ze komt leg ik haar aan.

Ik zal het eens invullen op bv curve.

Ook zal ik Mieke van R. weer inlichten,die gaf me toen de tijd voor mijn zoon met bv ook tips.

Heb mijn middelste zoon 20 maanden bv gegeven(erg trots op).

Die groeide in het begin ook zo explosief,maar die heeft een andere pappa dan mijn dochtertje.

ik ga het even invullen.

Groetjes Bianca

Het is me gelukt hoor.

Hier de gewichts en groeicurve van Daantje.

Ik vind het er best goed uitzien,maar op het cb werd wel gezeurd dat het best veel was,maar ze vergeten wel dat ze met 38 weken geboren is,en ze een suikerbaby is.

ik geef maar 6 voedingen en soms 7 voedingen in 24 uur,omdat ze zelf niet eerder komt.

Ze zeiden dat ik er niet langer dan 4 uurtjes tussen mag laten zitten,dus naar mijn idee doe ik het goed.

Ik heb alle kids op verzoek gevoed,ik denk ook dat ik dit zo blijft doen.

groetjes Bianca

@biancamv2boys wrote:

ze was met de geboorte 3900 gram en woog na 3 dagen 3500 gram.

Okee, dan is ze een relatief kort tijdsbestek dus behoorlijk afgevallen (iets meer dan 10%). Dat kan in bepaalde gevallen een teken zijn van te weinig melkinname (bijvoorbeeld door een inefficiënt borstvoedingsmanagement). Wat echter ook voorkomt, is dat een baby direct na de geboorte zelf heel veel vocht bij zich heeft als gevolg van het toedienen van een infuus bij de moeder tijdens de bevalling (inleiden, keizersnede). Dat extra vocht komt namelijk ook bij het kindje terecht. De baby moet dat natuurlijk wel weer kwijt en zal dan vanaf de eerste dag na de bevalling relatief veel plassen. Eigenlijk geeft het extra gewicht van al dat vocht dan dus eigenlijk een vertekend beeld van het daadwerkelijke geboortegewicht en van het groeiverloop.

Ik weet uiteraard niet hoe jullie situatie was en of dit bij jullie het geval geweest zou kunnen zijn?

Overigens kan wegen met verschillende babyweegschalen (ziekenhuis, thuis, cb) ook een factor zijn, evenals het weegmoment zelf (net voor of na een voeding, net voor of na een flinke poepluier).

@biancamv2boys wrote:
Ook zal ik Mieke van R. weer inlichten,die gaf me toen de tijd voor mijn zoon met bv ook tips.

Hee, dat is leuk om te lezen :smiley: Ik ken Mieke van de VBN (we zijn collega’s), inmiddels is ze trouwens lactatiekundige heh :thumbup:

@biancamv2boys wrote:
Heb mijn middelste zoon 20 maanden bv gegeven(erg trots op).

Daar mag je zeker trots op zijn, wat mooi joh! Fijn ook dat je uit je eigen kennis en ervaring kunt putten, dat geeft je denk ik toch extra zelfvertrouwen :slight_smile:

hmmm… Thijs lijkt in ene een stuk hongeriger, ook op het KDV ( daar was bij niet tevreden te krijgen en hebben ze hem 3x180 cc voeding gegeven

Zit er bij 3 maanden een sprongetje ofzo? Deze week wegen gaat m niet worden, te druk en CB is niet open op woensdag, maar volgende week maar eens extra wegen en kijken of het effect heeft… Wel zit er niet echt een regelmaat in, hij heeft een nacht gehad met 10 uur tussen de voedingen, gisternacht 8 uur en vannacht was het weer 6 uur… ( wat wel lastig is voor mijn borsten merk ik, want die nacht van 10 uur ontploften mijn borsten en heb ik maar gekolfd… ) Ik hoor weer een mannetje, vannochtend had hij 07.00 gehad en nog beetje om 08.00 omdat hij zo lief lag te liggen naast me, dus we gaan het weer een poging geven :wink:

Fijn om te lezen dat je zoontje weer goed drinkt :thumbup:

Er zijn vast veel moeders die dat herkennen: je denkt dat je samen met je kindje een ritme hebt gevonden en dan is het ineens weer helemaal anders 8)

Zo rond de leeftijd van drie maanden (net als zo ongeveer op de leeftijd van 10 dagen en zes weken) kunnen regeldagen voor komen. Een baby maakt dan een groeispurt door en heeft meer melk nodig. Door vaker bij je te drinken, zorgt je baby ervoor dat je borsten meer melk gaan aanmaken. Zo kan je melkproductie zich afstemmen op de hernieuwde vraag.

Wat bij jullie wellicht ook mee kan spelen, is dat Thijs ziek is geweest en dat hij nu ook op dat front een inhaalslag maakt.

Succes! :slight_smile:

zn curve nu… wat denken jullie? :think:

Hee hoi :slight_smile:

Hoe kijk je er zelf tegenaan als je de info uit het artikel bv.com-interpreteren WHO groeicurven toepast?

De lijn die in het midden loopt van de groene baan
[dit was voor heen de 0-lijn]

Deze middelste lijn valt gelijk met de P50 in de grafieken die met percentielen werken. Dit is een soort gemiddelde groei. Volgt je kind de middenlijn, dan groeit hij goed.

De lijn die aan de bovenzijde van de groene baan loopt
[dit was voorheen de +2]

Deze lijn, de bovenzijde van de groene baan dus, komt ongeveer overeen met de P97. Groeit jouw kindje mooi regelmatig van het begin af aan op, of onder dit lijntje, dan is dat prima. Maar komt jouw kindje erboven, komt hij dus boven de groene baan uit, dan krijgt hij waarschijnlijk te veel eten. Het is belangrijk dat je dit bespreekt op het CB, bij K&G of met je kinderdiëtist.

De lijn die aan de onderzijde van de groene baan loopt
[dit was voorheen de -2]

Deze lijn, de onderzijde van de groene baan dus, komt ongeveer overeen met de P3. Groeit jouw kindje mooi regelmatig van het begin af aan op, of boven dit lijntje, dus in de groene baan, dan is dat prima. Maar komt jouw kindje onder de groene baan, dan krijgt hij zeer waarschijnlijk te weinig te eten. Hij krijgt dan mogelijk te weinig borstvoedingen op een dag, drinkt te kort of verkeerd, of er is een ander probleem. Misschien is het OK, en ben jij klein van stuk en is je kindje dat ook, en is er dus niets aan de hand. Maar het kan ook zijn dat er wel wat aan de hand is: bespreek dit dus op het CB, bij K&G, met je kinderdiëtist en/of met je lactatiekundige.

De allerhoogste lijn
[dit was voorheen de lijn met het nummer +3]

Deze allerhoogste lijn komt ongeveer overeen met de P99. Het is niet goed als je kindje boven de groene baan uitkomt en zeker niet als je kind richting de allerhoogste lijn gaat. Hier dreigt overgewicht op jonge leeftijd als gevolg van overvoeding of een andere oorzaak. Zorg dat je dit op tijd bespreekt met je deskundige.

De allerlaagste lijn
[dit was voorheen de lijn met het nummer -3]

Het allerlaagste lijntje is de absolute ondergrens. Je baby kan nog gezond zijn, maar die kans is klein. Zeer waarschijnlijk is je kindje ondervoed. Zakt je kindje dus onder de groene baan en/of gaat hij richting dat allerlaagste lijntje, ga dan onmiddellijk naar je deskundige en bespreek welke maatregelen nodig zijn om ondergewicht te voorkomen.

Algemene opmerkingen en de groene baan

Een normaal gezond kind, die goed groeit, groeit in een vloeiende lijn: zowel qua gewicht als qua lengte! Hij of zij groeit bijna altijd in de groene baan. Er zijn een paar kinderen die er een beetje boven zitten en er zijn een paar kinderen die er een beetje onder zitten. En als hun groeilijntje ook vloeiend is en regelmatig omhoog loopt, dan gaat het in principe goed. Maar: zorg er dus voor dat je dan wel de voeding van je kind bespreekt met je deskundige. Want je kindje zit aan de grens, en buigt de lijn van je kindje nog meer af naar boven of naar onderen dan is dat een teken dat er wat fout gaat.

Dus: groeit je kind in een vloeiende lijn in de groene baan, dan gaat het goed. Gaat het lijntje van je kind sterk omhoog of sterk naar beneden: trek dan bijtijds aan de bel. Komt je kindje buiten de groene baan, meld je bij je deskundige. Je deskundige is bijvoorkeur een lactatiekundige of een kinderdiëtist.

Vaak zien we dat borstkindjes in de eerste maanden sterk omhoog klimmen en dan rond de vierde, vijfde maand weer zakken. Zolang de gewichtscurve én de lengtecurve beiden licht zakken, kan het normaal en goed zijn. Als een van beide curven zakt en de andere niet: dan is dit een reden om dat te melden bij je deskundige.

Hoe gaat het verder met Thijs? Is hij vanaf je vorige update goed blijven drinken?

ik vind die lengte groeicurve best apart. hij kan toch niet krimpen?

@klavertje4 wrote:

ik vind die lengte groeicurve best apart. hij kan toch niet krimpen?

Daar schrijf je wat… Kan het zijn dat de lengte een keer niet goed in de curve is ingevuld of is er misschien een meetfout gemaakt?

Het krimpen bij de lengte viel de arts ook al op, dat zit hem waarschijnlijk in een meetfoutje de vorige keer. Hij was daar 0,5 cm kleiner in ene (van 64,5 naar 64 in de curve had ik bij de 1e 65 ingevuld en afgelopen keer 64 vandaar krimp van een cm) nu. Is hij eigenlijk 66,5 cm (volgens meting) maar heb hem maar op 66 gehouden, halve cm’s kon ik niet invullen. Hij drinkt nog steeeds goed, komt uit zichzelf, enz. Ben zelf wel tevreden maar waarom komt hij nu onder de middenlijn terwijl hij daar nooit gezeten heeft?

Vorige keer vanaf telefoon, nu dus even vanaf pc. Even artikeltje gelezen, vind het zelf niet zo heftig als hij maar blijft groeien, maar 400 gram in een maand is niet zo heel veel :think: Alhoewel het CB dat als minimum ziet en het dus wel goed is, aangezien hij nog rond de middenlijn zit ( op hun curve zit hij nu precies op de middenlijn ) Thijs kwam 6x op een dag ( eerst 5x, maar al vrij snel werd dat 6x, 1x in de nacht waarbij hij lang bleef hangen zeg maar )

Inmiddels zijn we als laatste voeding op een kunstvoeding overgestapt, toch beetje voor de zekerheid. Hij krijgt dan 180 cc en sinds hij de flesvoeding heeft slaapt hij daarop ook weer door. Dan komt hij dus maar 5x, waarvan hij de laatste kunstvoeding. Die laatste voeding kolf ik wel, omdat mijn borsten 12 uur zonder drinken/kolven natuurlijk niet redden. Die voeding gebruik ik nu weer om mee te geven naar kinderdagverblijf, dus dat komt wel weer goed uit, krijgt hij daar 2 complete voeding gekolfde melk ipv aanvullen met kunstvoeding ( hij gaat 2x per week naar kinderdagverblijf )

Ik denk dat ik hem gewoon over 2 weekjes nog een keer ga wegen, kijken wat de lijn dan doet… Het is niet dat hij nu ‘ondervoed’ raakt maar ik wil hem eigenlijk toch niet meer afwijkend van de curve hebben nu… dit lijntje volgen of weer omhoog is goed, maar hij moet niet meer gaan afbuigen…

Vandaag weer naar consultatiebureau geweest en hij komt wel aan, maar maakt wel een rare curve vind ik, hij komt minder dan gemiddeld aan…

En aangezien ik al aan het twijfelen was over de BV ga ik nu alleen maar meer twijfelen :think:

Hij drinkt 6x, 5x overdag en 1x 's nachts. Hiervan krijgt hij 1x thuis een fles, maar dit is vaak ook een fles gekolfde melk. Op het KDV krijgt hij gewoon poeder, maar dat is maar 2x per week 2 of 3x een fles. In een fles krijgt hij 180 cc. Ow, ik kolf dus op het werk maar 1x en dat is 8 uur na de eerste voeding ( 2e voeding is afgebouwd ) en als ik kolf is dat zo’n 150-160 cc.

Wat denken jullie? We zijn aan het beginnen met een fruithap maar voorlopig eet hij daar nog niet veel van, paar hapjes. Vandaag weer proberen, gister op het KDV at hij wel wat meer al van de fruithap.

Voor de hoeveelheden die ij drinkt, vind ik 1x kolven op je werk niet heel erg veel eerlijk gezegd. Is er een mogelijkheid dat je dit vaker doet?

Denk het niet he, want je kolfverlof zit erop?

Misschien anders proberen af te bouwen naar alleen 's morgens en 's avonds?

Qua groei denk ik toch hij groeit dus het gaat goed, dan is het maar minder dan gemiddeld. Zo erg is dat toch niet, het is gemiddeld he. En gebruik je een bv curve of een ‘gewone’? Dan zie ik nu even niet…

Fruithap is nu nog alleen wennen aan iets anders in zijn mond, daar gaat hij nog niet veel van eten denk ik.

Kolfrecht is nog niet over, maar door omstandigheden kolf ik nog maar 1x, het kostte gewoon teveen moeit/te veen discussies.

Thijs drinkt om de 4 uur dus ik zou 2x moeten kolven, maar de voeding van 10-11 uur is afgebouwd, die krijgt thijs uit de fles en geef ik thuis ook niet meer live. Dat zou dus geen probblemen moeten opleveren.

fruithapje had hij vandaag een half 4-maanden potje op, zit dus vooruitgang in.