40 en nog moeder worden?

Ik heb ook JA gestemd. Voor mezelf heb ik de grens getrokken bij 36 (wat ik nu ben). Maar ik vind 40 niet te oud. Zeker als je gewoon nog heel graag een kindje wilt…

En risico’s… ik heb een combinatietest laten doen (nekplooimeting en bloedonderzoek) en daar kwam uit naar voren dat ik, op mijn 36e, een kans had van 1 op 3600 op een kind met Down. Dat is totaal geen risico.

Een combinatietest is heel persoonlijk, ieder kan een andere uitslag krijgen, maar toch…

Iemand vroeg trouwens iets over zwanger raken van een Mirena: ik had er geen problemen mee. Vier weken nadat mijn mirena eruit gehaald was, testte ik positief. Geen centje pijn.

ik hoorde laatst een mooie uitspraak.

'er zijn meiden die op hun 20e een kind “nemen” omdat dat zo hoort.

En er zijn vrouwen die op hun 40e een kindje “verwelkomen” omdat ze daar na veel nadenken klaar voor zijn."

Ik vond dat zo’n mooie stelling.

nee , omdat ik van mening ben dat er dan zooooo’n megageneratiekloof tussen kind en ouders ontstaat dat dat nooit goed uit kan pakken…

ondanks dat is het je eigen beslissing en wens ik je veel succes mocht je er wel voor gaan maar ik persoonlijk… nee…

uhm… ik denk dat je naar je zelf moet luisteren en naar je eigen lichaam… als JIJ nog heel graag een kindje wil en JIJ voelt dat je lichaam het nog goed aan kan… dan zou ik er voor gaan… heb hier heel veel vrouwen die in de 40 jaar zijn nog hele gezonde kinderen zien krijgen…

jij bent diegene die het 9 maanden moet dragen en daarna moet grootbrengen… als jij denkt dat jij dat kan dan moet je er voor gaan…

succes… :-*

Ik heb JA gestemd voor jou (mijn situatie is zo volkomen anders dat het niet eens aan de orde is), om dezelfde redenen als mijn voorgangsters al hebben geschreven.

Even als aanvulling; ik zou nu bij iedere zwangerschap een nekplooimeting laten doen. Dit naar aanleiding van een zeer gecompliceerde tweede zwangerschap. Leandro had de eerste 16 weken een tweelingbroertje, en de beide kindjes waren door een naar Tweeling-gerelateerd-syndroom erg ziek. Leandro had dus een verdikte nekplooi.

Toen ik 16 weken zwanger was moest ik een operatie ondergaan om een poging te wagen de kindjes te redden. Toen hebben we voor gekozen gelijk een vlokkentest te laten doen.

Als je me twee jaar geleden had gevraagd of ik een nekplooimeting zou laten doen tijdens mijn zwangerschap zou ik volmondig NEE hebben geantwoord. Nu zou ik het altijd doen.

Het is zo gedaan, en als er iets wordt gezien heb je altijd de keuze om vervolgens nog verder onderzoek te laten doen of niet. (Ik zou het dan wel doen, zou willen weten of er sprake is van een chromosomale afwijking).

(Mijn zoontje bleek overigens geen chromosomale afwijking te hebben, maar tijdens de 23 weken echo bleek wel dat hij een hartafwijking aan dit alles heeft overhouden).

Ik ben 40 en nu zwanger van de 3e!! Het enige waar ik mee zit zijn de vervelende reacties van de omgeving.

Maar ik ben gezond…sportief…en ik ben er weer helemaal klaar voor!

Ik ben nu 30, we hebben er 2, we gaan al bijna helemaal voor nummer 3 en dan is het wat mijn man betreft klaar.

Ik weet niet, sta open voor een groot gezin.

Stel nu dat ik tegen de 40 zou lopen of 40 zou zijn en ik zie het nog wel helemaal zitten, dan zou ik er gewoon voor gaan hoor.

Mijn oma kreeg op haar 53e nog een dochter, ze dacht in de overgang te zijn en kwam bij de arts die doodleuk zei… mevrouw, reserveert u voor over 6 maanden maar een kraambed :mrgreen: Mijn tante heeft het nooit erg gevonden, ze was het lievelingetje van iedereen en had 2 stoere oudere broers.

Of de generatiekloof gaat opspelen ligt aan jezelf. Mijn moeder is ook een oudere moeder, maar ze zong rustig mee met wham hoor in mijn tienertijd om daarna weer mee te kwelen met conny van den bos en boudewijn de groot. Ze probeerde op de hoogte te blijven van de tijdgeest en heeft nooit gezegd “zet die herrie uit” als wij naar house muziek luisterden. Me dunkt dat ik zo een instelling ook wel kan hebben en dan is een oudere moeder nog net zo jong van geest als een jonge 20er :wink:

Dusse… you go girl :dance:

Hallo Sarina, :smiley:

Ik wil heel graag reageren op je verhaal.

Meid ga er voor!!! Of je nou 40 jaar ben of niet. Als het nog kan, waarom niet. En zo te horen willen jullie dat allebei graag. Dus GO FOR IT !!!

:thumbup:

Sarina je bent niet te oud, zeker niet. Het leven begint pas na je 40 ste. 8)

Ik ben een moeder 43 jaar heb een zoon van 8 jaar uit een vorige relatie.

In middels heb ik een nieuwe lieve vriend. Die helemaal geweldig is !!!

Die zelf geen kinderen heeft. We hebben besloten, dat we heel graag samen een babytje willen. :inlove: Dus jouw vraag zou ook voor mij kunnen gelden. Wij gaan er ook voor. Met in ons achterhoofd wetend wat voor risico er aan vast zit. Ons verlangen na zo een lief klein wezentje is groot. :shifty:

Zeg ik dat ik te oud voor ben!!! Nee Sarina. Jij weet het beste wat je voelt en hoe je je voelt. Ik wens je het allerbeste met je beslissing.

Groetjes Bibi43 :vlinder:

Ik was 36 toen ik een relatie kreeg met wie kinderen krijgen een optie werd. Toen duurde het even voor ik goed zwanger werd en zo was ik een paar maanden 38 toen lasse geboren werd. En wij willen graag een tweede, dus wordt ik ws nog een keer mama als ik 40 ben.

Moet wel zeggen dat ik denk meer moeite heb met mijn energie op peil te houden dan als ik 10 jaar jonger was geweest. En zie ook wel een beetje tegen een volgende zwangerschap op in combi met een dreumes die hier rond rend.

Zal niemand adviseren bewust zo lang te wachten maar als het zo gaat, dan gaat het zo.

Het is mijn levensweg, het heeft zo moeten zijn. Ik heb een pracht van een zoontje en ga voor nog zo’n wondertje erbij.

Wij hebben een gezonde zoon van 3 jaar en ik wordt binnenkort 42.

Het krijgen van kinderen wordt op oudere leeftijd soms wel wat moeilijker, en er is altijd een kans op afwijkingen van het kindje, maar dat zie je tegenwoordig ook al bij twintigers en dertigers! Vergeet niet dat de kans dat het GOED gaat nog altijd veel hoger is dan dat het fout gaat.

Wat ik erg jammer vind is dat er zo gegeneraliseerd wordt, alles is zo

zwart wit, en dit komt vaak ook intens kwetsend over. Ook wij willen graag nog een kindje en het afgelopen jaar ben ik 2 keer (spontaan) zwanger geworden, maar helaas zijn deze zwangerschappen vroegtijdig in een miskraam geeïndigd (dit overkomt echter ook jonge

vrouwen). Wat wij bijzonder pijnlijk vonden waren reactie’s zoals: “ach is ook maar beter zo, wat wil jij nog met een baby…”. We zijn hoopvol dat

het voor ons toch nog gaat lukken, want een broetje of zusje voor onze

zoon zouden we helemaal geweldig vinden. En die paar jaar verschil daar halen we echt onze schouders voor op.

In ieder geval is mijn advies: trek je eigen plan, en luister naar je

gevoel dan komt het helemaal goed! Veel succes. Ook voor Aphrodite ;-).

Nou ik heb gelukkig nog niet mee gemaakt dat mensen kwetsende opmerkingen maakten - iedereen die ik ken neemt mijn wens serieus.

EN kijk eens naar al die celebs die tegenwoordig met 42 plus nog zwanger worden (al dan niet met behulp van een kliniek)

Er zijn wel mensen in mijn omgeving die zich afvragen of we het er niet beter bij een kunnen houden omdat het flink pittig is met ons beider werk met wisselende diensten in hulpverlening. Energie houdt hier niet over, heb ook reumatische klachten opgelopen het afgelopen jaar.

Maar verder ben ik wel gewend mijn eigen plan te trekken en heb mensen in mijn omgeving die dat respecteren en die zouden een lassetje al dan niet in meisjes vorm erbij alleen maar leuk vinden.

En over kindjes met afwijkingen maak ik me niet druk. Als het zo is, dan is het zo, heb niet het gevoel dat ik het daarom zou moeten laten.

Zo en dan nu zo naar mijn werk.

Ja, ik zag een paar dagen geleden Annie Leibovitz (fotografe) bij Oprah. Die is op haar 51 ste! nog moeder geworden van een dochter en heeft

zelfs een paar jaar erna nog een tweeling gekregen. Natuurlijk ook met behulp van alle technieken, maar toch.

Hoe is het nu met je? Je houdt het wel spannend hoor! Weet je al je een test gaat doen? Nou, ik :thumbup: hier voor je hoor!

weet je al OF je een test gaat doen :?

poeh, moeilijk…

Hangt er zoveel vanaf. Ken genoeg stellen die elkaar pas heel llaat hebben leren kennen, en dan is het fijn als ze toch nog kindjes kunnen krijgen en als alles goed gaat.

Zelf ben ik net 31 als ik beval van de tweede, en vind dat goed zo (mijn moeder was trouwens 21).

ik zie nu om me heen steeds mensen wegvallen. Moeder van vrienden van mij (53) mijn eigen vader (55)… manlief zijn vader (was 45)

Dus alleen daarom heb ik zoiets van, nee, dan is het kindje 10, en ben je 50… ik vind het nog al wat…

Maar fysiek hangt het natuurlijk helemaal van de persoon zelf af… en dat kun je het beste zelf inschatten…

en dan is het jammer dat je veroordeeld wordt door de omgeving als dit toch een bezegeling is op je geluk…

kijk, als het niet meer vanzelf lukt… dan heb ik ook mijn twijfels… dan is de natuur duidelijk… maar als het lukt… dan is het fijn

vaag allemaal he

Ik ben bijna 39, heb 2 gezonde knullen en nu druk aan het klussen :). Heb na een scheiding eindelijk een lieve partner, die zelf geen kinderen heeft.

We hebben er weloverwogen voor gekozen om te kijken of een kleintje van ons samen ons gegunt is.

Dus ik heb JA gestemd :slight_smile:

Aphrodite wrote:
Ik ben 40 en nu zwanger van de 3e!! Het enige waar ik mee zit zijn de vervelende reacties van de omgeving.
Maar ik ben gezond..sportief..en ik ben er weer helemaal klaar voor!

gefeliciteerd! :vlinder:
je moet er gewoon voor gaan, maarik heb toch geen mening gestemd omdat ik pas 22 ben

Ik ben 39 en nu zwanger van mijn tweede…met een andere vader dan van mijn dochter…

Mijn vriend heeft 2 meiden uit zijn vorige huwelijk, en we hebben bewust ervoor gekozen om samen voor een kindje te gaan.

Ik weet dat de risico’s groter zijn…maar mijn droom om ooit nog eens moeder te worden en zo’n wondertje te zien opgroeien wilde ik gewoon niet wegstoppen!

Ik zie dat deze topic al meer dan 2 jaar oud is, Heeft de startster van deze topic ondertussen nog een kind erbij gekregen?

LadyBlue wrote:
Ik zie dat deze topic al meer dan 2 jaar oud is, Heeft de startster van deze topic ondertussen nog een kind erbij gekregen?[/quote

Volgens mij schrijft topic opener niet meer mee op KOK. Haar laatste bericht is van mei 2008. Dus deze vraag zal wel open blijven staan. Ook nu is het wel heel erg laat dat ik reageer, maar mij interesseerde dit topic omdat ik afgelopen maand ook 40 ben geworden en nu 14 weekjes zwanger ben :D