4 maanden

hallo

mijn dochter is 4 maanden en mag al bijvoeding hebben.

wat geef je haar???

en hoe maak je het???

ik wil geen potjes.

ik hoop dat iemand mij wil helpen

alvast bedankt

melanie

Volgens je banner is je dochter nog geen 4 maanden en bovendien wordt aangeraden niet te beginnen met bijvoeding tot je kind 6 maanden is.

Zonder acht te slaan of hij het wel of niet mag… zal ik antwoord geven op je vraagstelling…

Als je zelf iets wilt koken… Geen zout of andere specerijen toevoegen…

Heel goed pureren… tot een papje…Ze moeten het zo weg kunnen slikken… geen brokjes dus…

Verder kun je nutricia bellen voor evt. ondersteuning… die kunnen je heeel veel verder helpen.Daar zitten goede voedingsdeskundige…

(zelf al vele malen gebeld en goede ervaringen mee.)

Zij kunnen je ook vertellen welke groente beter niet te geven…

succes.

.Nr nutricia 0800-0222626

Met 6 maanden :wink: kun je beginnen met een beetje groenten of fruit, gewoon iets van sperziebonen koken en pureren of in 1 stuk geven en qua fruit een geprakte banaan of ook een een stukje geven (Rapley)

Het is een beetje uitproberen :slight_smile:

Voor 6 maanden zijn de darmpjes nog niet uitgerijpt en heb je veel meer kans op allergieën en het is niet zo dat als zo’n allergie de kop opsteekt dat het zomaar weggaat als je stopt met bijvoeden, dan ben je al te laat.

Edit: die voedinsdeskundigen van Nutricia zitten daar om hun producten te verkopen he, niet om onpartijdig advies te geven :?

Dat ben ik niet met je eens… Als zij vraagt over verse groenten zullen ze daar ook antwoord op geven… (dat deden ze bij mij ook…)

Sterker nog… ze zei als ik het uit kon stellen om groente te geven ik dat vooral moest proberen…

Eerst maar eens antwoord op je vraag,…ik zou met fruit beginnen. Banaantje of iets gewoon helemaal fijn idd zonder stukjes of iets. Zodat het zo weg glijd laat maar zeggen.

Wij waren ook met 4 maand begonnen en buitenom dat Veron het nog niet lekker vond reageerde hij er ook op met allergie.

Wij zijn toen gestopt en gewacht tot 6 maand toen ging het wel goed.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je t wil proberen zo was is ook :wink:

Wel ben ik het eens dat de fabrikant graag het wil verkopen. Ik vind het ook raar dat ze overal aanraden vanaf maand en dat de fabrikant het tot kan verkopen als vanaf 4 maand maar goed…

Ik zou het lekker uitproberen jij kent je kindje het beste en ziet dat dan ook wel meteen als het nog niet de tijd is. :thumbup:

Groetjes loes

hallo

alvast bedankt voor jullie reactie

rijntje ik weet dat mijn meisje nog geen 4 maanden is, maar ik heb dit in overleg gedaan met het cb. en die vonden het goed.

onze meis zit al met haar handjes in mijn bord te graaien en mee tesmakken als ik een hap neem

henriette1309 bedankt voor je tip. ik zal er zeker eens over nadenken. als ik iets wil weten kan ik zeker een keer naar hun bellen.

Mellie we wilde het gewoon proberen of ze het al lekker zou vinden omdat ze al zo aan het meesmakken is en in mijn bord zit te graaien. wilt ze het niet dan stop ik er weer mee en proberen we het later nog eens.

dyfaine zo als je hierboven kunt lezen wilde we het gewoon proberen lukt het niet of lust ze het niet dan stoppen we er gewoon weer mee. en bedankt voor je goede advies.

vandaag heeft ze mijn eerste danoontje gekregen.

ze vond het wel lekker maar niet meer dan twee lepeltjes.

niet veel maar het is een begin toch.

allemaal bedankt.

en wie nog meer tips hebben ze zijn nog steeds welkom

liefs melanie en hannalore

Nou ja zelf weten. vond t wat gek dat je begon met mijn dochter is 4 maanden, terwijl ze dat nog niet eens is. (wel bijna dat weet ik). Ik had niet voor een danoontje gekozen dan trouwens…

Dan eerder rijstebloem door de fles ofzo. Kan wel verstoppend werken trouwens, maar dat merk je gauw genoeg.

En anders gewoon wat fruit, of bijvoorbeeld wat brocolli. 1 ding per keer en heel weinig. Mocht ze dan allergisch reageren, dan weet je tenminste waar op ze reageert.

Jammer trouwens dat je consultatiebureau de richtlijnen vrolijk overboord gooit. Hoop voor je dat ze dat niet met alle richtlijnen doen.

hoi rijntje

die rijstebloem kan ik niet zo makkelijk doen omdat ik bv geef.

en het is niet erg hoor dat je daar zo op reageert.

het is wel te begrijpen, maar onze kleine meid is er gewoon al aan toe.

onze zoon die was ook al zo klein toen hij daar aan begon maar ik was het even vergeten hoe ik het ook al weer moest doen.

melanie

danoontje start zit opvolgmelk in en dat mogen ze pas vanaf 6 maanden dus dat zou ik zowieso achterwege laten.

Ik zie dat de andere meiden je al geattendeerd hebben dat je beter met 6 maanden pas kan beginnen met bijvoeding, omdat de darmpjes het dan beter aan kunnen en dat het ook geadviseerd word om de kans op een allergie te verkleinen.

Dat graaien en smakken waar je het over hebt is heel normaal bij de ontwikkeling van de baby het smakken komt doordat ze in de " orale fase" komen en dus alles in de mond stoppen. Dat hoeft niet perse eten te zijn dus :wink: geef gewoon een lepel en je zult zien hoe leuk ze dat zal vinden.

Maar als je wat wilt geven kun je beter beginnen met groente dat is niet zo zuur dus daar krijgen ze over het algemeen minder krampjes van. En nog een voordeel, als ze groente lust dan lust ze ook zeker fruit omdat dat over het algemeen wat zoeter smaakt dan groente. Start je met fruit dan kan het zijn dat ze de groente gaat weigeren.

Maar die danoontjes kun je dus beter echt achterwege laten dan kun je beter van wat normale flesvoeding met nutrix (rijstebloem) een papje maken. Want of je nu een danoontje geeft of nutrix het is beide geen bv dus daar zie ik dan ook geen verschil tussen

Ik ben met Jana ook voor de 4 maanden begonnen met bijvoeding, omdat ze aan haar 5 flessen met nuilon forte niet meer genoeg had, op aanraden van het consultatiebureau.

Jana deed niks anders dan huilen van de honger omdat ze niet genoeg had aan haar flessen.

Alle bijvoeding maak ik zelf, potjes vind ze afschuwelijk en eet ze dus niet. Ik kook alle groenten goed, giet ze af, en doe ze in mijn mini keuken machine en pureer ze tot een papje. Wat te veel is gaat in een ijsklontjes vorm en word ingevroren. Ik ben begonnen met brocolli, sperzieboontjes en worteltjes, nu meng ik ook met aardappel.

Fruit kook ik ook, appel, peer, mango en daar doe ik het zelfde mee als de groente.

Nu is ze bijna 5 maanden, ze eet tegenwoordig ook een ½ liga en daar van eet ze de helft op en dan doe ik em weg omdat ik em te klein vind, ze stopt em dan helemaal in haar mond.

Zelf heb ik een heleboel receptjes opgeslagen, als je wil mag je me mailen of een pb sturen.

Groetjes Tamara

@Mellie wrote:

Voor 6 maanden zijn de darmpjes nog niet uitgerijpt en heb je veel meer kans op allergieën en het is niet zo dat als zo’n allergie de kop opsteekt dat het zomaar weggaat als je stopt met bijvoeden, dan ben je al te laat.

Edit: die voedinsdeskundigen van Nutricia zitten daar om hun producten te verkopen he, niet om onpartijdig advies te geven :?

Ik heb net toevallig gisteren even wat artikelen zitten doorlezen en bovenstaande is dus niet per definitie waar.

Sommige nieuwe resultaten laten juist een toename van de kans op atopie zien bij kindjes die later beginnen met bijvoeding.

Voor de vier maanden is iederen over eens. Maar daarna is het nog heel onduidelijk en het lijkt er nu zelfs op dat uitstel juist een toename van de kans op allergie geeft (dit waarschijnlijk doordat de hoeveelheden aangeboden voedsel na zes maanden groter is dan bij vier maanden).

Dus Sambi, als jij dat wil, lekker beginnen met bijvoeden.

Eerst een paar dagen worteltjes, dan een paar dagen boontjes, courgette, dat soort dingen. Je kunt ook eens kijken wat voor een potjes er bestaan en dat dan zelf maken :wink:

@Zusara wrote:

@Mellie wrote:

Ik heb net toevallig gisteren even wat artikelen zitten doorlezen en bovenstaande is dus juist NIET waar.

De nieuwste resultaten laten juist een toename van de kans op atopie zien bij kindjes die later beginnen met bijvoeding.

Voor de vier maanden is iederen over eens. Maar daarna is het nog heel onduidelijk en het lijkt er nu zelfs op dat uitstel juist een toename van de kans op allergie geeft (dit waarschijnlijk doordat de hoeveelheden aangeboden voedsel na zes maanden groter is dan bij vier maanden).

Dus Sambi, lekker beginnen met bijvoeden.

Eerst een paar dagen worteltjes, dan een paar dagen boontjes, courgette, dat soort dingen. Je kunt ook eens kijken wat voor een potjes er bestaan en dat dan zelf maken :wink:

Ik hecht meer waarde aan de onderzoeksresultaten van de WHO, hier kun je er wat meer over vinden klikkerdeklik

De consultatiebureau’s hebben de opdracht zich aan deze richtlijnen te houden, al snappen sommige verpleegkundigen en kinderartsen aldaar dit gegeven niet helemaal :wink:

Bovendien heeft de who een ietsje groter onderzoek gedaan dan alleen 2500 kindertjes.

Weet je precies wat de WHO is? Waarvoor het bestaat e.d.?

Hun advies is tot 6 maanden exclusief borstvoeding, daarna bijvoeding + borstvoeding tot 24 maanden.

Zodra je of geen BV geeft of eerder dan 24 maanden stopt, voldoe je al niet meer aan de richtlijn, heeft het dan nog waarde?

De WHO heeft als streven de kindersterfte door ondervoeding terug te dringen (voorkomen dat je slootwater aan je kindje geeft, rauw voedsel e.d.). Ik denk dat we daar in onze Westerse wereld gelukkig niet over na hoeven te denken en we in de luxe positie zitten dat we al een stap verder kunnen denken in de voedselverschaffing van onze kroost.

@Zusara wrote:

Weet je precies wat de WHO is? Waarvoor het bestaat e.d.?

Hun advies is tot 6 maanden exclusief borstvoeding, daarna bijvoeding + borstvoeding tot 24 maanden.

Zodra je of geen BV geeft of eerder dan 24 maanden stopt, voldoe je al niet meer aan de richtlijn, heeft het dan nog waarde?

De WHO heeft als streven de kindersterfte door ondervoeding terug te dringen (voorkomen dat je slootwater aan je kindje geeft, rauw voedsel e.d.). Ik denk dat we daar in onze Westerse wereld gelukkig niet over na hoeven te denken en we in de luxe positie zitten dat we al een stap verder kunnen denken in de voedselverschaffing van onze kroost.

Borstvoeding of geen borstvoeding, die onrijpheid van de darmpjes blíjft bestaan hoor.

Het enige wat men zeker weet is dat de darmpjes tussen de 4 en de 6 maanden uitgerijpt zijn en dat dán de kans op allergieën en dergelijke stukken minder is.

Maar kan jij de darmen van je baby zien? Weet jij wanneer ze uitgerijpt zijn? Waarom zou je überhaupt het risico willen nemen?

Omdat het kindje smakt? Of dingen in de mond stopt?

Geef het kind een sigaret of een oude schoen, deze zullen ook met veel plezier in de mond gestopt worden, betekent dit dat ze dáár ook aan toe zijn?

Weet dat kind veel wat een appel of een schoen is, die orale fase is er nu eenmaal, dat betekent niet dat ze aan voeden toe zijn.

Maar de WHO is niet alléén met ondervoeding en dergelijke bezig, het is veelomvattender dan dat,

Waarom denk je dat CB’s de richtlijnen van het WHO volgen? Is dit een derde wereld land?

Je bent niet de eerste pro-voor-6-maanden-bijvoedster die hier mee schermt bedenk ik me nu :mrgreen:

En nee, niet iedereen in de cb’s volgt die richtlijnen op maar het staat wél in hun protocol dat ze dat moeten doen…

Edit: typfoutje hersteld, had 4 maanden bijvoeden in mijn hoofd in plaats van voor 6 maanden.

Mellie, in mijn boekje van het cb staat dat ik mijn kindje voor 6 maand mag bijvoeden met groente en vanaf 6 maand met fruit… Bij mijn 6 maanden afspraak gaan we praten hoe de groente bevalt en of ik problemen heb ondervonden. (als ik met groente ga beginnen voor de 6 maand! En ik denk dat we daar komend weekend mee gaan beginnen.) En bij mijn 4 maand-bezoek werd geadviseerd om met rijstebloem te beginnen.

En ik heb geen oude grijze tang, die alles nog wel weet van vroeger, maar ik heb een jonge verpleegkundige van rond de 25 en de ka is rond de 35.

En… ik denk dat Zuus heel goed weet waar ze over praat… :wink:

@Mellie wrote:

Je bent niet de eerste pro-voor-4-maanden-bijvoedster die hier mee schermt bedenk ik me nu :mrgreen:

En nee, niet iedereen in de cb’s volgt die richtlijnen op maar het staat wél in hun protocol dat ze dat moeten doen…

Pardon? :naughty:

Pro-voor-4-maanden-bijvoedster?

:silenced:

Volgens mij concludeerden de onderzoekers van dat onderzoek dat het nog te vroeg was om de huidige adviezen te wijzigen, maar dat het er idd op lijkt dat het misschien beter is eerder te gaan introduceren.

Maar tot die tijd horen CB’s gewoon de juiste adviezen te geven. In dit topic ging t bovendien over een kindje dat nog niet eens 4 maanden was (inmiddels net wel).

De adviezen van de WHO gelden gewoon voor elk land overigens en of je je er niet geheel aan houdt of wel, wat 24 maanden BV betreft, lijkt me hier niet terzake doen.

Maar goed, t blijven adviezen en normaal hou ik me verre van dit soort topics. Dat ga ik nu ook maar weer doen. Ik ben benieuwd wat er uit eventueel vervolgonderzoek zal komen. Er zit misschien wel wat in om al eerder te gaan introduceren, mits naast BV, ik weet niet.

Hai Rijntje (zwaait),

je hebt wel gelijk hoor, dat het allemaal nog onduidelijk is, maar het geeft natuurlijk wel stof tot nadenken. En het is natuurlijk niet een enkel onderzoek dat dit laat zien, er zijn er echt behoorlijk wat die dit effect laten zien.

De meeste professionals die ik heb gesproken geloven helemaal niet in de allergiepreventie (en dat roepen ze al minstens tien jaar) en de toekomst zal het moeten uitwijzen.

Wat ik niet snap is waarom mag je niet van de WHO-richtlijn (uhm richtlijn…) afstappen wat betreft de zes maandengrens, maar wel wat betreft de 24 maandengrens? Dat is niet om flauw te doen, maar ik geloof dat de meeste waarde toch in de duur van de BV zit.

Daarom denk ik dat we er in eerste instantie maar eens naar toe moeten dat we het BV-cijfer voor de eerste vier maanden eens omhoog zien te krijgen.

Over alle landen gesproken. Heeft Emma in het ziekenhuis flesvoeding gehad? Ze hadden nl in het Royal geen hypo-allergene voeding op voorraad.

Het geeft zeker stof tot nadenken en ik denk ook dat je elk kind als individu moet beschouwen, dus wat dat betreft vind ik het wel goed als CBs af en toe ook van richtlijnen afwijken. Ik vraag mij alleen wel af of dit wel op de juiste manier gebeurt, om de juiste redenen.

Allergie-onderzoek staat naar mijn mening nog behoorlijk in de kinderschoenen.

Los van de allergie dingen, loop je volgens mij ook kans dat je BV terug gaat lopen als je te vroeg begint met bijvoeden (of als je daar te hard mee van stapel loopt)

Ook ik geloof trouwens dat de grootste waarde in de duur van BV zit en ik ben dan ook van plan Emma 2 jaren te gaan voeden, zolang zij het daar ook mee eens is, maar dat zit wel goed geloof ik.

Maar goed, ik vind ik niet dat als je die 2 jaar BV niet gaat geven, dat daardoor de hele richtlijn van met 6 maanden starten met bijvoeden ook overhoop gegooid kan worden, dat is wat ik bedoelde. Meer niet eigenlijk. Ik vond het in dit specifieke topic een beetje een bijzaak.

Al kun je je afvragen of je bv wel een bijzaak kunt noemen in deze, dus misschien moet ik mijn woorden daarover terugnemen :slight_smile: