4 in september en naar de basischool ( wennen)

T wordt 4 in september.



Vorige week hebben we hem opgegeven voor de basisschool.

De directeur belde me direct de dag erna om te zeggen dat hij op de lijst en dan we van te voren nog informatie krijgen ed.



Toen ik vroeg hoe dat met het wennen zat zei hij dat kinderen die jarig zijn in augustus en september gelijk na de zomervakantie mogen komen.

Dit om het zo duidelijk mogelijk te maken ook met de peuterspeelzaal enzo.



Toen vond ik het vrij duidelijk klinken, maar nu zit ik me af te vragen hoe dit in de praktijk gaat werken.

Hij gaat tot de zomervakantie naar de peuterspeelzaal en na de zomervakantie direct naar school?

Krijgt hij dan de gelegenhied om te wennen?



Hier iemand aanwezig die hier ervaring mee heeft?

Nano is na de kerstvakantie begonnen, ook zonder wendagen (want die zouden anders in de toch al zo heftige decembermaand vallen). Voor nano was dat geen probleem; dan zijn gewoon de eerste echte dagen wendagen :wink: Je bent altijd vrij om ervoor te kiezen hem in het begin minder te laten gaan, halve dagen of zo. Dus als T er behoefte aan heeft, hoeft ie niet meteen volle bak te beginnen, en kun je de eerste weken het zelf een beetje aankijken wat prettig voor hem is. Maar hier was dat dus niet nodig.

I.sabel is van 3 juli 2005 en is niet voor de vakantie begonnen i.v.m. de drukke laaste weken. Dat is geen ideale start. Daarom is ze in september begonnen, zonder wennen. Het ging echt prima, er starten dan veel kindjes die nieuw zijn. Ze kon dus gelijk met het ritme meedraaien.



Ook J.asmijn zal in september gelijk van start gaan voor alle dagen zonder wennen. Ik maak me er verder geen zorgen om, het zal vast goed verlopen.



Als het te veel voor T is kan je hem altijd een dagdeel thuis houden, daar wordt bij ons op school niet moeilijk over gedaan. Al moet ik zeggen dat het nauwelijk voorgekomen is (ze hebben natuurlijj al vrij veel vakantie en bij ons ook vaak nog wel studiedagen enzo tussendoor waar ze vrij zijn.



J.asmijn mag overigens 15 juli wel een uurtje meedraaien in de klas. Ouders krijgen dan info over de school. Je weet dan dus ook bij welke juf of meester ze komen en dat vind ik prettig want dan kunnen we het daar nog over hebben in de vakantie.

Lucas is van 17 augustus en Pepijn van 5 september zij zijn ook direct na de zomervakantie begonnen en ze hadden voor de vakantie een wenmiddag maar dat was de doorschuifmiddag zoals ze dat hier noemen. Dan komen alle kindjes in de groep waar ze na de vakantie in komen dus alle groepen schuiven dan op.

Maar daar hebben ze niet echt iets aan gehad, ze vonden het na de vakantie meteen leuk.

Oke fijn om te lezen dat het eigenlijk wel goed gaat.

Hier heb ik niks gehoord over een wenochtend voor de zomervakantie.



Eigenlijk is T nog maar net in september jarig.

Maar ik vind het wel fijn dat hij na de zomervakantie mag omdat hij op deze manier gelijk met de groep meewent en dat die opzich al vrij nieuw is.



Jullie kinderen zijn ook niet meer na de zomervakantie naar de peuterspeelzaal geweest?

@joseetje wrote:



Jullie kinderen zijn ook niet meer na de zomervakantie naar de peuterspeelzaal geweest?
Nee bij mij waren ze in de vakantie jarig

Mijn zoon is van 22 september en is op 17 augustus aan het begin van het schooljaar gestart zonder wenochtenden of wat dan ook. Alle kinderen in zijn groep waren voor 1 oktober jarig en startten op die dag.

Wennen voor de zomervakantie heeft gewoon geen zin - zit er veel te lang tussen en de klassen zullen waarschijnlijk ook anders zijn.



maar je kan het zelf natuurlijk wel wat opbouwen.



Ik zou hem niet gelijk de volle mep laten gaan.

hier een kindje dat op de eerste dag van de zomervakantie jarig was en ook geen wendagen of niks, na de vakantie is hij direct begonnen en ging hartstikke goed :thumbup:

Marlot wordt in de zomervakantie 4, maar mag wel 5 woensdagen komen wennen voor de zomervakantie. Heerlijk, want ze is er echt aan toe EN komt dan nog heel even bij haar broer in de klas. Maar als ze dat niet zou hebben, zou ik het niet zo’n probleem vinden. Ook als ze 4 zijn kun je die eerste weken nog gewoon als wennen zien. Je kan je kind gerust nog de middagen of een dagje thuis houden als het daar aan toe is.

Hier ook een zomerkindje en zoals ik het begreep moet Micah nog wel wennen.



Waarschijnlijk hoor ik eind van de maand waar hij terecht komt en wil ik hem misschien voor de vak een keer laten komen…



Ik ben niet van plan hem nog 3 weken na de vakantie te laten wennen en hem dan pas naar school doen.

Merijn werd midden in de zomer 4 en is dus in augustus direct gestart zonder wennen. Ging hier prima.

Ik heb hem geen enkele dag(deel) thuis hoeven houden vanwege vermoeidheid of id

M wordt in augustus 4 jaar.

Voor de zomer vakantie hebben een doordraai middagdag.

Dan kunnen de kindjes die beginnen na de zomervakantie plaats nemen in hun eigen klasjes alvast.

@Madre wrote:

Hier ook een zomerkindje en zoals ik het begreep moet Micah nog wel wennen.



Waarschijnlijk hoor ik eind van de maand waar hij terecht komt en wil ik hem misschien voor de vak een keer laten komen…



Ik ben niet van plan hem nog 3 weken na de vakantie te laten wennen en hem dan pas naar school doen.




Of ik lees mijn mail even wat beter:



Micah gaat niet wennen maar komt de dinsdag of woensdag na de vak gewoon in de klas.

Hier waren ook niet echt wenochtenden. De mijne is heeft 2 “kijkochtenden” gehad. Daarna ging ze voor het echie. De school raadde aan om de 1e twee weken halve dagen te gaan.

Omdat ze daarna meteen twee weken vakantie had en naar de bso zou moeten, hebben we haar ook al wat middagen naar school gedaan met bso erbij, om haar daar aan te laten wennen.



De andere zijn in het midden van de zomervakantie jarig. Als die naar school gaan, mogen ze geloof ik voor de zomervakantie al komen kijken en na de vakantie dus 2 weken halve dagen komen.

‘de mijne’ :smiley: moet gelijk maandag 23 augustus beginnen…



Heb vandaag een brief gekregen waar en hoelaat en welke juf.

Ik snap nooit echt het nut van wendagen…

Als dat nu vooraf wordt gedaan of op de eerste schooldag zelf, dat komt toch op hetzelfde neer? Het is dan toch altijd gewoon de eerste keer?



Senne wordt in september ook 4 en hij gaat inmiddels al van april '09 naar school :wink: .

Heel veel succes voor hem hoor, altijd spannend zo’n eerste dag!



Dan te bedenken dat Cas, net 2 geworden, in januari ook al mag starten met school!

We hebben eigenlijk nog veel verschillen hé tussen de beide landen.

Bietje; bij de wenochtenden mogen de ouders er nog bij blijven. Hier op school wel in ieder geval. Misschien dat het daarom niet “voor het echie” is :wink:

Precies, en daarbij zijn wendagen verdeeld (hier dan) over 2 weken en word je niet gelijk in het diepe gegooid. Behalve Micah dan. 8)



Ik mag er die ochtend trouwens wel bij zijn…

Aaaaah dà t is iets anders! :thumbup: