35 weken zwanger & op vakantie?

Nou, wij vonden het zelf best een idee. Om 35 weken zwanger te zijn en dan het vliegtuig te pakken naar Italie voor een weekje. Maar op een ander forum vindt eigenlijk iedereen van niet.

Wat zeggen jullie? Waarom wel/niet?

Mag je nog wel vliegen met 35 weken zwangerschap?

Als er in de buurt een goed ziekenhuis zit. Zal ik het ook gedaan hebben.

Zal wel wat voorzorgsmaatregelen treffen mocht er iets gebeuren.

Gewoon lekker naar Italie, lekker ijs eten. :drool: :thumbup:

@Tamma wrote:

Mag je nog wel vliegen met 35 weken zwangerschap?

Verschilt per maatschappij, bij de meesten wel (klm bijv. niet).

@Kwakje wrote:

Ah, fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die géén beren op de weg ziet. :slight_smile:

@D. wrote:

@Kwakje wrote:

Ah, fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die géén beren op de weg ziet. :slight_smile:

:thumbup:

Zo lang is Italie toch niet vliegen of wel? (2 uur?).

Tot 37 weken mag je vliegen toch?

Ik zou het ook gedaan hebben.

Als je van te voren even checkt waar het ziekenhuis zit (evt met routekaartje voor jezelf) en je verloskundige kaart mee neemt. Waarom zou je dan niet gaan?

Omdat het buiten Nederland is? Neem aan dat als er iets gebeurd je elders ook goed kan bevallen. :mrgreen:

@Kwakje wrote:

@D. wrote:
@Kwakje wrote:

:thumbup:

Zo lang is Italie toch niet vliegen of wel? (2 uur?).

Zoiets, denk ik. Ga ik nog uitzoeken. 8)

Mag ik mee? :mrgreen: :mrgreen:

Italie, wat een heerlijk land (qua temp. en het eten en de mensen). :inlove:

zou niet op voorhand durven boeken… maar als ik me op dat moment nog prima zou voelen zou ik wel gewoon gaan :thumbup: .

Bij de oudste 2 zou ik ook gevlogen zijn… de zw.schappen van de jongste 2 had ik echt geen zin meer in/ dan wel was het fysiek niet meer mogelijk geweest voor me.

Bij de 3e had ik dat met een week of 16 al besloten, mijn bekken was toen al bagger (en werd nog erger), bij de 4e was het vanaf een week of 34 dat ik dat niet meer zag zitten.

35 weken kan prima. Ik zou wel een goede annuleringsverzekering afsluiten of een last minute boeken. Heerlijk toch, nog even eruit.

Welk forum was dat, waar je niet meer kunt gaan vliegen?

De meeste Airlines staan maar tot de 7/8 maanden en daarna niet meer, sommige zijn hier zelfs strenger in en weigeren al vanaf de 6 maanden. Dus ik zou het even heel goed checken bij de airline die je zou willen gebruiken.

Ik persoonlijk zou het niet willen om met 35/36 weken nog te gaan vliegen. Komt misschien omdat in mijn omgeving velen vroege geboortes hadden, bij 7/8 maanden.

Dus ik zou zelf na de 7 maanden niet meer vliegen.

Ik moest destijds voor werk een paar keer vliegen tijdens mijn zwangerschap en wat ik toen begreep is dat ze het eerste en laatste trimester het afraden en 2de trimester geen probleem zou moeten zijn en de airlines het tot 7 á 8 maanden toelaten.

Dat heb ik al bekeken en bij bijv. Transavia, ArkeFly en Martinair mag je mee tot 36/37 weken.

Volgende week bespreken we het ook nog even met de vk. :slight_smile:

Ziekenhuis in de buurt.

Annuleringsverzekering afsluiten.

Iets boeken met een goed bed en voor de rest lekker genieten.

Ik zou niks op voorhand boeken of een hele goede annuleringsverzekering afsluiten en dan goed de kleine lettertjes lezen.

Zie dat je 18 weken zwanger bent dus je hebt nog een aantal weken om te kijken hoe je zwangerschap verloopt en als alles goed gaat zou ik lekker gaan en heerlijk gaan genieten.

Ik ben ook 2x zwanger op vakantie gegaan en dan was ik niet zo ver heen maar het is gewoon even heerlijk om even te relaxen…gewoon doen.

Als jij je goed voelt dan zou ik zeggen doen!

Let wel op dat je kijkt hoeveel weken je bent met terugvliegen want dat kan ook problemen geven

Als je een annuleringsverzekering afsluit, inderdaad goed de kleine lettertjes lezen! Soms zegt de verzekering namelijk ‘je kon verwachten dat je niet zou kunnen gaan, toen je de verzekering afsloot’ en dan keren ze niet uit.

Ik zou het persoonlijk niet doen, zou het risico van te vroeg bevallen te groot vinden. En ik dacht dat je dan ook meteen met dingen als nationaliteit en opvragen geboorteakte zit enzo?

Ik was volgens mij een week of 32 bij de jongste toen wij op vakantie gingen, maar met reeele kans op een prematuurtje… Wij hebben de gok maar gewoon genomen, bevallen kn je overal toch, zolang je niet in de middle of nowhere zit zie ik geen probleem.

Was overigens wel zo dat ik ook erg veel last van mn bekken had en de wandelingen die wij normaal maken of een dag door een tad slenteren dqt ging niet. Maar het was evengoed erg leuk hoor!

Hier wat info:

ZwangerschapsverklaringMeld bij het boeken van je vliegtickets wel dat je zwanger bent. De eerste 28 weken van je zwangerschap kun je over het algemeen zonder problemen vliegen. Daarna vragen de meeste luchtvaartmaatschappijen om een zwangerschapsverklaring waar de uitgerekende datum op staat. Die verklaring moet getekend zijn door de verloskundige of (huis)arts en mag niet ouder zijn dan vijf dagen.

Er wordt aangeraden om niet na de 36ste week te vliegen. Je riskeert dan namelijk een bevalling in de lucht. Veel vliegmaatschappijen zien er om die reden van af om hoogzwangere vrouwen te vervoeren.

Een zwangerschapsverklaring is altijd handig om bij je te hebben. Zonder deze verklaring mogen vliegmaatschappijen je weigeren als ze denken dat je hoogzwanger bent…

Overige regels

Sommige luchtvaartmaatschappijen willen daarnaast dat je een vrijwaringverklaring ondertekent waarin staat dat zij niet aansprakelijk zijn voor complicaties die zich kunnen voordoen tijdens de reis. Het is verstandig om voordat je een reis boekt, altijd advies aan je (huis)arts of verloskundige te vragen. .

Vliegtips

- Vraag bij het reserveren of het inchecken om een stoel aan het gangpad. Zo kun je makkelijk opstaan en naar de wc gaan of even lopen als je buik je je in de weg zit.
    - Soms is het mogelijke om een stoel met extra beenruimte van tevoren aan te vragen. Vraag dit bij het boeken na bij de vliegtuigmaatschappij.
    - Blijf niet te lang in één houding zitten, dan remt de bloeddoorstroming.
    - Strek regelmatig je benen.
    - Drink genoeg water.
    - Overleg je reisplannen met je verloskundige of (huis)arts. En zorg dat je weet waar de dichtstbijzijnde arts of ziekenhuis op je vakantiebestemming is.
    - Neem een zwangerschapsverklaring mee en je zwangerschapskaart. Op deze kaart staan al je medische gegevens.
    - Neem het telefoonnummer mee van je eigen arts of verloskundige. Als er wat gebeurt, kun je meteen contact opnemen.
    - Vlieg het liefst tijdens de middelste maanden van je zwangerschap. Dat is de veiligste periode voor een vliegreis, de kans op een miskraam of een vroeggeboorte is dan namelijk heel klein.

Vliegen onveilig?
Er wordt beweerd dat je rond de bevruchting en in de eerste zwangerschapsmaand beter niet kunt vliegen. Hier is echter niet veel over bekend. Vliegen op grote hoogte zou eventueel schadelijk kunnen zijn voor het ongeboren kind.
Als je lange afstanden vliegt, word je namelijk blootgesteld aan kosmische straling. Op grote hoogte is er meer kosmische straling dan op de grond. Die straling kan, net als röntgenstraling, het erfelijk materiaal in de cel beschadigen. Vooral rond de bevruchting is een eicel of embryo daar gevoelig voor.

Er zijn echter geen aanwijzingen dat één enkele reis al de kans op afwijkingen verhoogt. Vlieg alleen niet te veel tijdens je zwangerschap. Raadpleeg voor meer advies je (huis)arts en/of verloskundige..

Luchtvaartmaatschappijen
We hebben de regels, m.b.t vliegen tijdens de zwangerschap, van verschillende bekende luchtvaartmaatschappijen voor je op een rijtje gezet.
KLM
Zwanger zonder complicaties; vliegen tot 34 weken
Zwanger van een meerling zonder complicaties; vliegen tot 32 weken
Zwanger met complicaties; vliegen tot 32 weken
Transavia
Zwanger zonder complicaties; vliegen tot 36 weken
Zwanger van een meerling zonder complicaties; vliegen tot 34 weken
Zwanger met complicaties; vliegen tot 34 weken
Wanneer er tijdens de zwangerschap comlicaties zijn opgetreden is een doktersverklaring nodig
Martinair Holland
Zwanger zonder complicaties; vliegen tot 37 weken
In de 32ste t/m de 36ste week van de zwangerschap is een doktersverklaring nodig
ArkeFly
Zwanger zonder complicaties; vliegen tot 36 weken
In de 28ste t/m 35ste week van de zwangerschap is een doktersverklaring nodig

@mamaMarije wrote:

zou niet op voorhand durven boeken… maar als ik me op dat moment nog prima zou voelen zou ik wel gewoon gaan :thumbup: .

Ik dus ook. Zou dan een last minute pakken als ik me dan nog goed genoeg voel en we (de vk en ikzelf) niet de indruk hebben dat kindlief zich sneller dan verwacht aan gaat dienen.

Wel zou ik vooraf checken of er op redelijke afstand van het vakantieadres de juiste hulp verkrijgbaar is. Just in case. Zou mij een wat prettiger gevoel geven.