3 kinderen: bakfiets of fietskar?

Hoi allemaal,

Nou, de titel zegt al genoeg geloof ik. De derde is in aantocht, de eerste gaat naar school (5-10 min fietsen), dus we hebben goed vervoer nodig. Ook voor een kleine boodschap.

Nu zitten we te dubben: een bakfiets of fietskar. Vrienden zijn helemaal enthousiast over de bakfiets (Baboe), maar hij lijkt mij zo ‘lomp’. Ben zelf niet zo groot namelijk. En hij zal een groot deel van ons tuintje in beslag gaan nemen. Maar is een fietskar weer niet te krap? Lijkt me wel weer handig dat je hem ook als wandelwagen kunt gebruiken. En wat is het meest geschikt voor een baby? (v.a. een maand of 3)

Graag jullie advies! Bedankt vast.

Bij een fietskar heb je toch nog altijd de mogelijkheid tot een voor en achterzitje?

Lijkt mij dan niks te krap.

Mij lijkt een fietskar makkelijker om mee te fietsen, iig minder zwaar dan een bakfiets.

qua (opberg)ruimte lijkt me een fietskar ook het makkelijkste… al kunen wij er hier ook niet eentje kwijt in de schuur… en om nou elke keer in te klappen vind ik geen optie persoonlijk.

Je hebt dan idd nog steeds de mogelijkheid tot voor en achterzitje, zo doet de buuf hier het tenminste wel.

Beeb in de fietskar, kind voorop en kind achterop. Bij school de oudste droppen, door naar de winkel waar ze de fietskar er achter weg haalt en de boodschappen bij beeb in de kar ‘gooit’ en weer terug naar huis.

Kar eraf en je hebt weer een normale fiets.

Zelf ben ik overigens gaan lopen toen de 3e er was… en straks na de geboorte van nr 4 wordt het weer ‘verplicht’ lopen. Kan gelukkig voor de eerste maanden wel een duowagen lenen zodat de (nu nog) jongste niet direct alles hoeft te sjouwen, want dan zou 5/10 minuten fietsen meer dan een halfuur lopen :roll:

mij lijkt een fietskar niks :? sorry…vind het maar een eng idee dat er een kar achter je fiets aan zit…daarnaast zit er wel voordelen aan, zoals het afkoppelen van de kar en gebruiken als wandelwagen…

zelf ben ik helemaal verliefd op de babboe big :inlove: en ga hem dan ook aanschaffen als het zomer is (dan mag ik weer via de fietsplan :wink: )

ik zelf doe alle weekboodschappen op de fiets en met de kleine op komst is het wel makkelijk om veel ruimte te hebben…daarnaast hoop ik in de toekomst meer kindjes te krijgen, waardoor de bakfiets straks goed gebruikt gaat worden…ik zie mezelf al helemal fietsen :inlove: ruimte hebben we genoeg thuis, alleen ben ik bang dat ie niet in de schuur past…naja dan maken we wel een afdakje of een schuurtje…zie wel :slight_smile:

Ik heb een fietskar en het is echt ideaal. Als de jongste in slaap is gevallen dan koppel je hem gewoon af en maak je er een wandelwagen van. Ik heb er echt heel veel plezier van gehad.

Hier zat Lucas achterop en Pepijn & Merlijn achterin. En nu Lucas zelf kan fietsen zit Pepijn achterop de fiets en Merlijn achterin, ze vinden het zelf ook helemaal geweldig.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit zou kiezen voor een bakfiets als het niet strikt noodzakelijk is… t ziet er leuk uit maar het fietst gewoon niet echt fijn. Net als een fietskar overigens, zodra het een beetje kan ging ik zonder.

Maar goed, met drie kinderen is het wel noodzakelijk dus… Mijn advies is te kiezen voor een goed merk fietskar als je budget geen goed merk bakfiets toelaat. Een baboe schijnt toch geen goeie te zijn hoor.

Kiind had tijd terug een artikel over fietsen ook en daar stond idd ook in dat de bakfietsen in de goedkopere klassen toch niet zo goed staan.

bakfiets komt ook niet "slecht"uit de test hoor…maar ook niet de beste…de beste zijn die van fietswinkel, maar daar betaal je dan ook het dubbele voor…de babboe is goed genoeg voor die 6/7 jaar waarvan ik hem intensief wil gebruiken…ach en zo heeft ieder zijn voorkeur…

en zwaar fietsen hoeft tegenwoordig niet meer he :wink: je kunt er een met motor erbij op kopen…zelf zou ik het niet doen…gewoon weg omdat ik het leuk vind om op die manier conditie op te doen…en ik er geen problemen mee heb…maar ja ik ben ook totaal niet veeleisend…dat scheelt :slight_smile:

Mijn buurvrouw heeft de babboe nu drie jaar en is er toevallig pas geleden voor de vierde keer mee naar de fietsenmaker geweest voor een dure reparatie…De fietsenmaker adviseerde eigenlijk al om de reparatie niet meer uit te voeren (nieuwe tandwielen, te duur voor wat de fiets nog waard was), maar ja, zij heeft echt geen geld om weer een nieuwe te kopen dus heeft het toch maar gedaan in de hoop dat ie dan nog een jaartje mee kan.

Ik denk echt dat het flink tegen kan vallen, een babboe is volgens mij uberhaupt niet geschikt voor intensief gebruik en al helemaal geen zeven jaar lang.

ik vind bakfietsen echt :sick: fietsen…

Zelf hebben wij een fietskar en daar ben ik erg blij mee. Hij kan mee als we hem nodig hebben en anders niet!

Mijn oudste fietste ook al erg snel zeflstandig naar school dus toen spruit nummer 3 zelf in een zitje kon hadden we hem eignelijk niet eens meer nodig!

Nu met nummer 4 zullen we hem gebruiken zolang het kindje nog neit in een zitje kan maar dat is maar een maand of 9/10. Ik zou daar dus geen (dure) bakfiets voor kopen…

Hier sinds een week een fietskar. We hebben geen auto en de crèche verhuist 4 km de verkeerde kant op (lees 16 km per dag extra fietsen). Dochterlief durven we nog niet in de stad mee te laten fietsen. Nu kunnen we met fietskar naar de crèche, daar de kar laten staan en dan dochter achterop naar school brengen en doorfietsen naar het werk. De ander kan dan 's middags zoonlief van de crèche halen, rechtstreeks uit het werk. Dit is niet mogelijk met een bakfiets.

Een bakfiets past niet in onze schuur en de fietskar wel.

Overigens vind ik een bakfiets er wel stoerder uitzien en het is denk ik ook gezelliger; want kletsen terwijl je kind in de fietskar zit, lukt niet.

Met regen vandaag was het kunnen afkoppelen en ombouwen tot buggy erg prettig. Zo kon ik m’n zoontje toch droog de school in krijgen om mijn dochter weg te brengen.

Of ik hem nog veel zal gebruiken als m’n zoontje voorop in het zitje kan, kan ik echter nog niet zeggen. Waarschijnlijk als het regent wel.

Ik zat me laatst dezelfde vraag te stellen, een bakfiets of een fietskar? Pete gaat vanaf oktober 2011 naar school en dan moet ik Luc en Stan elke keer meenemen.

Wat ik tot nu toe bedacht heb :lol:

Voordeel bakfiets: Alle kids bij elkaar en zelf kan ik ook meekletsen. Mocht er ooit een 4e komen dan kan deze ook nog erbij.

Nadeel bakfiets: Ik ben 1m60 en mijn man 1m80, terwijl we beide de kids moeten gaan ophalen of wegbrengen. Ook hebben de meeste bakfietsen maar 3 versnellingen, dat lijkt me erg zwaar fietsen.

Voordeel fietskar: De fietskar kan achter meerderde fietsen. Ook fijn om hem in een winkel te kunnen meenemen, dan zitten er 2 van de 3 in de gordels, haha.

Nadeel fietskar: De fietskar hangt erachter en heb je minder overzicht wat er achter je gebeurd, ook minder gezellig voor lange afstanden.

Op het moment gaat mijn voorkeur uit naar een fietskar…

Voor zowel fietskars als bakfiets zijn er babyschalen te koop en volgens mij mag een baby vanaf 6 weken hierin.

Ik heb zo’n babyschaal en in de handleiding stond vanaf 3 maanden ivm het nekje van je kindje. Ik heb wel de maxi-cosiverkleiner er in gedaan, zodat z’n hoofdje nog wat meer ‘vast’ ligt.

In onze handleiding stond vanaf de geboorte zelfs! We hebben gewacht tot vijf weken, maar toen moest mn oudste echt weer naar de psz.

Wat ik wel een nadeel vind van de fietskar, wat jij noemde, is dat hij niet zomaar aan iedere fiets gekoppeld kan worden. Het kan natuurlijk wel, maar wij hebben op die manier in hoog tempo een stel fietsen versleten omdat ze er gewoon niet op gebouwd zijn. Maar als je bijv al een moederfiets hebt staan dan is dat geen probleem.

Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik wat aan :smiley: .

Mijn voorkeur ging al wat uit naar een fietskar en als ik het zo lees, zal het hem ook wel gaan worden. Stuk praktischer vooral.

@ Kloos: dat tegenargument van achter de fiets hoor ik vaak en kan me er ook wel wat bij voorstellen. Je moet er wel goed rekening mee houden dat er nog wat achter je aan komt. En minder gezellig natuurlijk.

@ Lune: wat het budget betreft: ik vind de prijs voor een Baboe bakfiets (zonder motor) echt wel de max voor een oplossing die toch maar voor een paar jaar is. Voordeel van een fietskar is dat je voor dat bedrag een hele luxe met vering en al hebt…

@ Stella: met regen lijkt een fietskar me idd ook makkelijker. Op een bakfiets zit ook wel een huif, maar bij regen zit vaak ook wind en dat wordt dan denk ik wel een probleempje voor mijn kleine pootjes… :think: :wink:

@ Sassie: het lengteverschil hebben mijn man en ik ook (ik 162, hij 192); had ik nog niet eens over nagedacht… :o

Maxicosiverkleiner is ook goede tip! :thumbup:

Fietkar is makkelijk !

maar dan wel de wat duurdere is mijn ervaring

(1 gehad v/d Hema…waardeloos…en een Croozer 535 super)

beide nieuw gekocht !

Voor t gebruik achter de fiets is t idiaal…als wandelwagen gebruikte ik hem alleen om onze kids mee te nemen naar de Kinderboerderij of Vrijmarkt…(waar we dan stonden)

Maar als ik zou kunnen kiezen nu…

zou ik absoluut voor een Bakfiets gaan !!

Idiaal je kleine voor je…samen zingen en kletsen

(niet stoppen omdat je hem/haar niet verstaat)

en t zicht erop hebben…onze kids hadden nog wel regelmatig strijd samen in de fietskar

(lekker knus naast elkaar en elkaar’s tutje afpikken,.want mama ziet t toch niet)

En kwa gewicht vindt ik t verschil minimaal

Hellaas laat ons buget een Bak nu niet toe…

Suc6 !!

Wij hebben ook enorm lopen dubben het laatste half jaar.

Alleen is onze dochter al 4 1/2 en kan mss met een half jaar wel los fietsen.

Een bakfiets vind ik helemaal super, maar dan wel één van gazelle. Handig,

licht als gewone fiets,

7 versnellingen etc. Zag mijzelf niet op de zware baboe fietsen.

Toch gekozen voor fietskar (croozer 1 pers).

a) scheelt een hoop geld

b) niet zo’n enorme sta in de weg

c) kan achter meerdere fietsen, dus ook die van mijn moeder op haar oppasdag

d)buggy gedeelte vind ik erg handig aangezien we geen grote kinderwagen kopen.

Hier een babboe gehad en mensenkinderen wat een onding… :shifty:

De kinderen zaten niet lekker want de bankjes zijn vrij smal, oke opgelost met kussens, klittenbad enz voor extra comfort.

Banden keihard houden scheelt in de rolweerstand, maar dan nog vind ik het loeizwaar trappen met 4 kinderen a 10 tot 20 kilo er in. Zelfs mensen in een rolstoel gingen me voorbij bij wijze van spreken.

Het grootste nadeel vond ik echter dat een baby in een babyschaal zit en je niet met fiets en al ergens binnen kan.

Dus bij de peuterspeelzaal moest beeb er dan uit in de buggy of draagzak… lag ie net lekker te slapen en huppa…

Of dus een buggy mee… in de bak, nog minder ruimte voor de kids.

Toen een kidcar bike buggy city aangeschaft en mensenkinderen… hadden we in 2004 moeten doen toen Niek geboren werd :wink:

In de babyschaal kunnen ze al vanaf een week of 6, idd met verkleiner desnoods uit cosi, maar ik heb een verkleiner die in de babyschaal hoort.

Voetenzak erbij. Klaar.

Vlaggetje eraan, mensen zien je echt wel aankomen en dat je langer bent en je bochten ruimer moet nemen heb je echt zooo door :thumbup:

Het optrekken kost even wat meer kracht, maar als het eenmaal rolt dan rolt het soepel mee… dus ik rijdt in een behoorlijk tempo zo naar de stad.

Ideaal.

Ik heb Mies en Suus in de kar, Peet achterop en Niek voorop op een zadel.

Ze kan inmiddels wel zelf fietsen, maar vind het bijvoorbeeld naar school erg gevaarlijk, ze moet dan een rottige drukke weg over en ik ben natuurlijk niet heel mobiel. Dus als er wat gebeurt, ben ik niet zo bij d’r.

Dus toch maar mee op t zadeltje voorop en daar komt mevrouw Z aan met haar vrachtwagen en oplegger :lol:

Vind het zo ideaal dat ik hem nu dus opnieuw heb aangeschaft nadat we de kar vorig jaar hadden verkocht omdat we er niet vanuit gingen dat we nog een 4e zouden krijgen.

Die kwam wel en dus weer exact dezelfde fietskar :thumbup:

met een baby is een fietskar die je makkelijk om kan bouwen tot wandelwagen ideaal! beter dan een bakfiets want dan zit je altijd weer met tillen of een buggy waar de maxicosi op kan…

Overigens zou ik de bakfiets van gazelle kiezen als ik een bakfiets aan moet schaffen. 2 wielen fietst beter dan 3 (vind ik) en hij fietst echt heerlijk!! Zelfs een toch van 60 km ging goed, al was ik natuurlijk wel erg moe maar ook als ik dat op mn normale fiets had moeten doen was ik uitgeteld geweest denk :mrgreen:

fietskar; vanwege alle eerder genoemde voordelen. Ook op vakantie namen wij hem mee; banden eraf, fietskar in de achterbak, vullen met vakantiezooi en daar gebruiken als wandelwagen. :thumbup:

hmmm mij leek een bakfiets gewoon geweldig :inlove:

maar nu ik jullie verhalen lees over een fietskar…ga ik toch twijfelen hoor :roll:

het lijkt mij echt eng om een kar achter je fiets aan te hebben…je kan ze niet zien etc.etc…maar het is natuurlijk wel erg handig als je de kar kan afkoppelen en je kind er gewoon in kan laten zitten… :think:

nou ja…ik wacht geduldig tot mei volgend jaar…en dan kan ik altijd nog kiezen…