Oke, het staat hier waarschijnlijk fout, sorry mods!
Graag zou ik weten hoe gezinnen het doen die maar beschikking hebben over 3 slaapkamers, maar 3 kindjes hebben. Dus waarvan ouders 1 kamer hebben, en de 2 kids al de overige kamers bezetten.
Hoe regel je dat, wie laat je bij wie slapen, wat zijn de ervaringen door de jaren heen? Hoe los je dat qua ruimte op?
Nee, ik ben niet zwanger…
gewoon met zn 2en op een kamer… met leren ben je beide stil, met slapen ook, spelen doe je beneden. Lezen ook, dus licht uit.
We sliepen met zn drie en op een relatief kleine kamer! we deelden zelfs het bureau, geloof niet dat we veel ruzie hadden, ondanks dat er toch wel aardig wat leeftijdsverschil tussen ons zat.
Je hebt gewoon niet anders, dus je moet het gezellig en leuk maken met de dingen die er wel zijn.
tja, en dan moet je soms wel vaker water bij de wijn doen, dan andere kidneren, maar het is niet anders.Ik heb er niks van overgehouden, en ik zou zeker mijn kinderen, als we er meerdere mogen kijgen, ook op één kamer zou leggen als de kamers op zijn.
Mijn zus heeft een 3kamer woning incl de huiskamer. Zij slaapt in der eigen slaapkamer en 2 dochters van haar slapen met elkaar op 1 slaapkamer. Als je stapelbed hebt, is het goed te doen… Maar zodra ze in de puberfase zitten, geef ze een eigen slaapkamer.
Wij hebben een hele poos (8 maanden) in een vakantiebungalow gebivakeerd met 2 kinderen en 2 volwassenen. Nou waren er officieel wel 3 slaapkamers, maar 1 slaapkamer was de voorraadruimte en daar stond de wasmachien. Het was in geen geval gezond dat onze zoon daar zou slapen.
Dus gewoon bij elkaar.
Ze waren er zo aan gewend.
later in ons uiteindelijke huis, sliepen ze graag bij elkaar omdat ze dat gewend waren. Ook later toen ze wel beide echt een eigen kamertje hadden, zochten ze elkaar op en gingen rustig op de vloer liggen slapen of samen in 1 bed.
Nog weer later zou ons 3e kindje komen en hadden we dus maar 2 slaapkamers. 1 daarvan werd bevalkamer en opslagruimte vanwege een komende verhuizing en wederom de kinderen bij elkaar.
Ik heb dat altijd als prettig ervaren want ze kwamen dan ook veel minder bij ons met nare dromen enzo.
Niets fijner dan je ellende delen met iemand…
Het stelde ze gerust, de wetenschap dat ze samen waren.
Nu wonen we in een huis met 4 slaapkamers en de 5e slaapkamer word komende maand gemaakt. Alle kinderen hebben dus een eigen kamer, maar ze slapen met de deuren open en gaan alsnog rustig bij elkaar slapen.
Dus ik zie het probleem nooit zo als mensen een te kort aan kamers hebben.
Zelf heb ik jaren samen met een pleegzus een kamer gehad, prima hoor.
dus, gewoon doen.
Geslacht maakt nog niet eens zo uit, pas als ze tieners zijn. Maar tot die tijd zou ik de kinderen die het meest met elkaar hebben (samen spelen, relatief weinig ruzie hebben) bij elkaar doen.
Een baby ligt altijd minimaal 6 tot 9 maanden bij ons op de kamer, maar daarna zou ik ook die zo bij een broer of zus leggen.
Wij hebben nu Noortje nog bij ons op de kamer liggen en de jongens hebben beide een eigen kamer. Onze trap heeft een vlisotrap naar zolder, dus daar kunnen we verder geen kamer maken.
De jongens kunnen absoluut niet bij elkaar op de kamer, ze zitten elkaar namelijk de halve dag in de haren, dus dat gaat echt geen succes worden.
We weten nog niet wat we gaan doen. Noortje blijft nog wel een poosje bij ons slapen. We willen misschien gaan kijken of we een huis kunnen kopen of een groter huis kunnen huren (maar dat laatste is in deze wijk niet zo makkelijk en we willen Mischa niet van school halen).
Of misschien Noortje bij Justin op de kamer.
Hier dochterlief van 12 en zoonlief van 9 die perse bij elkaar willen slapen…ze hebben beide een aparte kamer maar dat gaan we binnenkort dus veranderen. Ze mogen dan samen op een kamer!
@Edanjelan wrote:
Hier dochterlief van 12 en zoonlief van 9 die perse bij elkaar willen slapen…ze hebben beide een aparte kamer maar dat gaan we binnenkort dus veranderen. Ze mogen dan samen op een kamer!
Ik zou dat dus echt gewoon niet doen… 8) 8)
Snap dat ze het nu nog leuk vinden om bijelkaar te slapen, maar ik denk toch echt dat je dochter over 1-2 jaar niet meer met haar broer op een kamer wil en privacy wil.
Als ze nou jonger was geweest maar deze keuze met 12 maken…
het is geen opvlieging van ze…ik heb het steeds uitgesteld, maar ze blijven steeds bij elkaar op de kamer liggen. En nu ze goed laten nadenken en ze kiezen er toch voor…en ach…dan zie ik het over 2 jaar wel weer hoor.
Hier slapen de twee oudste, 4 jr en 2½ jr samen op een kamer. De baby krijgt zo een eigen kamer.
Als de oudste 12 jr is willen we iig een derde kinderslaapkamer hebben gemaakt. Hiervoor zijn we nu al bezig de trap en de badkamer te verplaatsen.
Ik persoonlijk vind dus dat ze tot een jaar of 12 wel samen op een kamer kunnen (er kan zo nog gewisseld worden zodat straks de oudste met 10 jr een eigen kamer heeft en de andere twee van dan 8 en bijna 6 bij elkaar slapen). Maar vanaf 12 jaar vind ik wel dat ze privacy moeten hebben.
@#puk# wrote:
Maar vanaf 12 jaar vind ik wel dat ze privacy moeten hebben.
Maar als ze die privacy zelf nog niet willen…snap dat het moeilijk voor te stellen is als je er zelf niet in zit…Maar dit soort dingen ondervind je pas als het ook echt aan de orde is.
Mijn moeder komt uit een gezin met 6 kinderen, en daar hadden de 3 meisjes samen een kamer en de 3 jongens (ze hadden ook nog een oma bij hun in wonen dus ze hadden sowieso 4 slaapkamers).
Volgens mij sliepen er zelfs 2 zussen altijd samen in 1 (2persoons) bed, omdat ze dat leuk/fijn vonden.
Als het niet anders kan dan kan het niet anders, en als ik de verhalen van mijn moeder hoor was het, ondanks afentoe kibbelen en katten, heel fijn, ook toen ze 12+ waren.
Mijn oom en tante hebben 5 kinderen en daar besloten twee nichten toen ze 15+ waren om samen op 1 kamer te gaan slapen, of ik geloof zelfs met 3.
Dat was echt heel gezellig! Daar was ik altijd wel jaloers op, wat heerlijk dat je twee van zulke lieve zussen hebt dat je een kamer met ze deelt.
Hier komen Wessel en Stijn straks ook samen op 1 kamer.
De baby krijgt dus een eigen kamertje.
Iemand enig idee wanneer we zouden kunnen beginnen met de jongens bij elkaar te laten slapen?
Groetjes :-*
Bij Michels opkomst hebben we ruim te voren de kinderen al bij elkaar gedaan. Ze zochten elkaar wel op, maar het is wat anders als je het idee krijgt dat je kamer voor de bestemd word en jij maar elders heen moet.
Het was Peter die zijn kamertje moest afstaan toen en we zijn ze al bij elkaar gaan doen, kast, bed en commode en al toen ik 5 maanden zwanger was.
Toen was ik namelijk ook nog fit genoeg om de incidentele inslaapproblemen en keet uurtjes aan te pakken. :mrgreen:
Hier slapen de twee oudsten bij elkaar, vanaf dat ze anderhalf en 3.5 zijn. Was zwanger van de derde, en hebben ook maar 3 slaapkamers…
Maar de jongens maken best veel ruzie, hoewel ze het vooral 's ochtends juist vaak gezellig hebben.
Nu gaan we (waarschijnlijk) verhuizen, zelfde aantal kamers, maar ik weet nog niet hoe we de verdeling dan doen: misschien dan juist de 2 jongsten bij elkaar, maar eigelijk vertrouw ik de middelste niet helemaal… Dus dat wordt nog even kijken.
hier slapen de oudsten samen, als sinds ik zwanger was van de derde. Gaat prima, de een slaapt wat later in maar de ander is binnen 5 minuten vertrokken en merkt niks van het gemiep van haar broertje.
Het spelen boven is nog wel eens lastig, op je kamer spelen is natuurlijk leuk en spannend en stoer…en ik vind het wel moeilijk om tegen de middelste te zeggen dat hij niet mee mag met zijn zus en een vriendinnetje. Maar samen spelen lukt ze toch vaak niet (hij snapt nog niet veel van het spel van de dames, of hij wil liever een ander spel spelen)
De jongste slaapt nog deels bij ons, heeft wel zijn eigen kamer en slaapt dat ook overdag en begin van de avond.
Later…als ze groot zijn zal er wellicht een andere verdeling ontstaan.
En misschien verhuizen we nog wel, kunnen ze alle3 een eigen kamer krijgen…
Wij zijn net bezig met een interne verhuizing…
De oudste 2 (5,5 en bijna 4) gaan samen op 1 kamer.
We hebben 4 slaapkamers, 3 kindjes en geen 4e op komst, maar de middelste is bang in zijn eentje en de oudste riep ook al tijden dat hij samen met zijn broertje wil… dus in de kerstvakantie eerst bij elkaar gelegd en gaat hartstikke goed, dus we gaan het nu permanent maken.
De heren krijgen onze kamer. Dat is de grootste. Wij gaan naar de kamer van de oudste. De 1 na grootste kamer en nog steeds ruim zat voor onze klerenkast, ons bed etc etc.
We hadden ook een stapelbed op de kamer van de oudste kunnen zetten hoor, maar wij hebben aan de andere kamer ook zat qua ruimte en zij spelen ook steeds vaker boven en mogen van mij die extra ruimte hebben.
We gaan de kledingkast dwars op de muur zetten zodat ze vanuit bed elkaar niet in de ogen kijken en dus ook wat rust hebben aan hun eigen kant van de kast.
De oudste heeft nu al een tafel/werkblad op zijn kamer en die verlengen we op de nieuwe kamer, dan hebben ze 2,50 meter werkblad om lekker aan te spelen met lego en playmobil enzo en de grond blijft vrij voor auto’s en weet ik het.
Onder de halfhoogslaper van de oudste lekkere kussens enzo (is nu ook al zo, maak ik alleen even nieuw stofje om denk ik dat het een combi wordt die bij hun beide dingen past qua kleuren) en ze hebben in mijn ogen een heerlijke kamer.
Ook als ze groter worden… dan kan de halfhoogslaper vervangen worden door een hoogslaper met een bureau eronder voor de oudste, werkblad weer halveren tot bureau voor de middelste…
Ik zie niet zo dat een eigen kamer ‘verplicht’ is of ‘noodzaak’. Ook niet als ze 12 of ouder zijn. Als ze nu al met elkaar op 1 kamer liggen moeten ze ook leren de ander afentoe met rust te laten… en het kan best eens zijn dat de oudste met een vriendje boven speelt en daar de middelste niet bij wil hebben… dan blijft die dan lekker beneden en halen we zijn playmobil wel op. De volgende keer kan het wel heel anders zijn (nou wordt er momenteel nog niet boven gespeeld met vriendjes, alleen met elkaar).
Wij hebben vier slaapkamers maar hier slapen er drie samen op een kamer.
waarom ??? om dat de audste met zn zusje sliep en de eenna jongste het niet meer pikte alleen te zijn en die wou er bij die staat er nu bij.
ze hebben het heel erg leuk samen en hangen ook heel erg aan elkaar.
de jongste slaapt bij ons ( ik doe aan co slapen ) dus we hebben twee slaapkamers leeg staan.
als ik zwanger raak van nummer 5 dan gaat onze jongste alleen op een kamer te liggen.
ok dus ik zou Stijn best over een mandje of 2 bij Wessel op de kamer kunnen leggen.
Het zou fijn zijn als Stijn dan geen late voeding meer zou krijgen dan kunnen ze samen inslapen.
Lijkt me zo gezellig als ze samen op een kamertje liggen.
wij hebben 3 slaapkamers, 2 kinderen en dus heeft een ieder een eigen kamer.
maar we zijn momenteel onze slaapkamer aan hett renoveren en zijn wij verhuisd naar de kamer van onze oudste en die is verhuisd naar de kamer van de jongste en dus slapen ze (tijdelijk) samen op 1 kamer.
de eerste 2 avonden was het keten en nu gaan ze netjes slapen.
we hebben ze ook eigenlijk niet voorbereid, want mijn man was plotseling in de buurt aan het werk, dus hebben toen direct besloten te gaan renoveren en dus intern te verhuizen.
hier gaat straks de baby eerst een tijd bij ons op de kamer in een wiegje… Daarna gaan de 2 oudsten samen op een kamer!