Wij hebben straks drie kids en nu slapen de jongens vanaf eind november op 1 kamer in een stapelbed. De kamertjes zijn echt piep (6,5 m2) maar het gaat prima hoor. Als het moet doen we het evt. met een vierde ook zo, gewoon nog een stapelbed erbij
lev ligt nu in een groot bed en het ledikant van hem laten we staan voor salomé. Zij slaapt voorlopig bij ons.
As houdt haar kamer voor zich alleen. Ze is ouder en heeft daar echt behoefte aan. Over een paar jaar zien we wel verder. We hebben een kamer over, maar dat is de werkkamer van man. Dan zou hij ergens anders moeten werken en geen idee waar. Buiten ofzo
@lydia wrote:
lev ligt nu in een groot bed en het ledikant van hem laten we staan voor salomé. Zij slaapt voorlopig bij ons.
As houdt haar kamer voor zich alleen. Ze is ouder en heeft daar echt behoefte aan. Over een paar jaar zien we wel verder. We hebben een kamer over, maar dat is de werkkamer van man. Dan zou hij ergens anders moeten werken en geen idee waar. Buiten ofzo![]()
kan best :mrgreen: of in de schuur :mrgreen:
Dergelijk probleem hier.
We hebben vier slaapkamers. Eentje voor ons, eentje voor Laila, eentje voor Shaïna, en eentje over, waar nu straks de drieling in komt. Maar dat kamertje is eigenlijk iets te klein voor 3 kindjes. Als ze klein zijn zal het nog wel lukken, maar als ze eenmaal ouder worden zullen ze echt niet meer met z’n drieën in dat ene kamertje passen. Dan zullen we toch op zoek moeten naar een groter huis over een aantal jaar, maar goed, we zitten er toch aan te denken om over een jaar of 4 te gaan emigreren.
@Shirenmir wrote:
Dergelijk probleem hier.
We hebben vier slaapkamers. Eentje voor ons, eentje voor Laila, eentje voor Shaïna, en eentje over, waar nu straks de drieling in komt. Maar dat kamertje is eigenlijk iets te klein voor 3 kindjes. Als ze klein zijn zal het nog wel lukken, maar als ze eenmaal ouder worden zullen ze echt niet meer met z’n drieën in dat ene kamertje passen. Dan zullen we toch op zoek moeten naar een groter huis over een aantal jaar, maar goed, we zitten er toch aan te denken om over een jaar of 4 te gaan emigreren.
Is het in jullie geval geen optie om 1 van de oudere kindjes naar het nu nog lege kamertje te doen en de 3 ling op een grotere kamer?
Zelfs als ze klein zijn zal het al gauw goed vol zijn met 3 gevulde bedjes denk ik :inlove: :inlove: :inlove:
Nope, want alle kamertjes zijn zo’n beetje even groot. Die kamertjes van de oudste twee zijn niet veel groter dan het lege kamertje.
wij hebben 3 slaapkamers en een slaapkamer op zolder maar de meiden slapen samen op 1 kamer. Het gaat prima zo en ikvind het heerlijk heb ik mn eigen ‘waskamertje’ en hub een hobbykamer op zolder. Als er nog een kind bij komt zal ik mn waskamer daarvoor veranderen (naar zolder) en gaat die baby op dat kamertje. Maar op dit moment kan er eigenlijk niemand slapen omdat het kozijn lek is en bij vorst dus de ruiten binnen bevriezen. beetje ongezond :roll: dus eerst moeten we de kozijnen daar vervangen voor er iemand kan slapen. Dit is overigens niet de reden dat de meiden bij elkaar slapen, dat komt vanwege slaapproblemen met Sarah dat was dus het advies en het helpt nu gelukkig wel! (heeft wel even geduurd).
ik vind samen op 1 kamer geen probleem, maar in de pubertijd moeten er dan wel goede afspraken gemaakt worden. Dus niet dat de een zich ergert aan de ander, dan kun je beter van 1 grote 2 kleine ‘hokjes’ maken… toch je eigen prive gedeelte.
Maar als wij dus 3 kinderen hebben kunnen ze allemaal nog een eigen kamer krijgen. Bij 4 ook nog want de zolder kan nog zo verbouwd worden maar ik denk niet dat ik dat nodig vind, een kamer delen is echt zo slecht nog niet.
Mijn zus heeft 3 slaapkamers, heeft haar 2 oudste nu bij elkaar gelegd (liggen nu al maand of 2 zo) zodat ze ook konden wennen. De baby krijgt alleen een kamer (tevens de kleinste).
hier ook 2 kindjes op 1 kamer. Dit omdat de jongste echt niet alleen kan slapen. die gaat dan gerust hele nacht door spoken en nu sinds ze samen slapen heeft iedereen weer rust in de nacht.
Als wij een tweede krijgen wil ik ze ook op een kamer laten slapen. We hebben wel 3 slaapkamers, maar het verschil in afmetingen is zo groot dat ik het oneerlijk zou vinden.
Ik wil de kleinste kamer dan als slaapkamer voor de twee. En de grootste kamer als speel-/studeer kamer.
Lijkt het niet te lukken samen… ach zo ver is het nog lang niet, eerst maar eens zien dat ik weer zwanger wordt :shifty:
Toch het topic maar weer aanslinger…misschien staan hier de opties toch nog open, de rollen zijn omgedraaid.
Hoe laat je de kids wennen aan elkaar, 2 en 3 jaar bij elkaar? want een baby bij een peuter lijkt me niet handig. Bij ons op de kamer zou eventueel wel een wiegje kunnen, die hebben we zelfs wel.
Maar dan moeten we de commode van de jongste gebruiken, en wat als die nou net ligt te tukken op zijn kamer? Misschien zie ik beren op de weg, de standaard norm is toch echt dat de meeste standaardhuizen 3 slaapkamers hebben dus het moet echt vaak voorkomen dat kids kamers delen. We hebben beneden verbouwd, daar is nu een zee aan ruimte. Slaapkamers zijn om te slapen en te studeren dus spelen beneden.
En hoe deel je een kamer in?
Misschien is het onzin, dat ik me druk maar over een slaapkamer…maar voor mij weegt dat echt heel zwaar mee in de beslissing of ik het nog een keer wil proberen of niet… :oops:
maar kan je de commode niet ergens anders neer zetten dan?
op jullie kamer, de badkamer of op de overloop??
dan kunnen zowel je jongste, als de baby er nog gewoon gebruik van maken, zonder een ander wakker te maken.
Je kunt ze eens vragen of ze het leuk vinden om samen op 1 kamer te slapen. En als ze dat leuk vinden eerst een weekendje proberen (dan heb je zelf de meeste rust ) Gaat dat goed kun je gaan ‘verbouwen’
Hier boven hebben we 2 commodes. 1 gewone ladekast van ikea met zo’n matje van ikea. En 1 normale uitgebreide. Toen Eva Lynn geboren werd hebben we de ladekast gebruikt (staat op onze kamer) en toen ze wat ouder was is het weer een normale kast geworden. Ik vind verschonen even op bed/bank ook prima, commode gebruik ik weinig voor verschonen, alleen als ze uit bad komen vind ik het handig. En aankleden zolang ze nog niet kunnen staan.
1 kamer met commode en kledingkast van Eva Lynn (waar nog een ledikantje naast hoort maar die staat op de andere kamer)
1 kamer met een peuterbedje, ledikantje, kledingkast van Sarah, schommelstoel en 1 speelattribuut (telkens wat anders voor als ikboven schoonmaak)
1 kamer met ons bed, ladekast/commode, stoel, wasmanden, kledingkast van ons.
op de overloop past bij ons echt niks.
en dan de badkamer uiteraard maar die is ook ‘vol’ dus daar kunnen we voor de kinderen verder niks kwijt.
Dan hebben we nog een zolder maar das hobbykamer van hub en opslag dus niks voor de meiden (misschien dat er ooit een speelkamer komt )
Wij hebben nu de oudsten twee op een kamer liggen, maar volgende maand gaan we verhuizen, en dan zullen de oudste en jongste een kamer gaan delen… De middelste is namelijk een echte doerak, dat gaat niet goed met de jongste. En de oudste is erg rustig, dus dat klikt heel goed. Ook veel handiger met naar bed brengen enzo
Maar dat hangt ook van de kids af dus, als de middelste niet zo’n druk mannetje was, dan had waarschijnlijk hij met de oudste of jongste een kamer gedeeld…
Onze zoon en dochter hebben 3,5 jaar bij elkaar op de kamer geslapen en nu we een grotere woning hebben en ze beide hun eigen grote kamers hebben… zoeken ze elkaar continue op. Dochterlief vraagt dan ook regelmatig of ze bij haar broer mag slapen.
Vroeger was het niet anders, mijn moeder sliep met haar 3 zussen op 1 kamer
Het is dat we nu andere eisen stellen, maar kan gemakkelijk hoor.
Wij persoonlijk hebben wel gewacht met een derde tot we een groter huis hadden. Ik vond die eisen toch wel belangrijk, twee kinderen op 1 kamer vond ik niet erg, maar 3 op 1 kamer… dat niet, dan hadden ze geen ruimte meer over.
Ik zou ze ook best makkelijk bij elkaar op de kamer leggen.
Toen ik een baby was, heb ik ook bij mijn zus geslapen, terwijl mijn ouders op de 1e verdieping gewoon 3 slaapkamers hadden. Maar ik voelde me blijkbaar alleen als baby (vond het trouwens ook niks toen ik op mijn 11e een eigen kamer kreeg ). Dus ik sliep als baby van een half jaar ofzo met mijn zus van 3 jaar. En dat ging prima.
Dus dat kan ook nog.
Bij ons was het inderdaad destijds ook een ‘issue’. Onze generatie is veelal niet gewend om een slaapkamer te delen. Ook ik had hier wat moeite mee en had dan ook voorgesteld dat we de zolder moesten verbouwen tot slaapkamer als we voor een derde gingen. Mijn man had al meerdere malen aangegeven dat de jongens ook gewoon bij elkaar op de kamer kunnen aangezien de kamers daar groot genoeg voor zijn. Persoonlijk vond ik dat ze recht hebben op privacy en een eigen kamer.
Wat denk je! Vorig jaar zomer zijn we op vakantie geweest en daarbij hebben de jongens twee weken bij elkaar op de kamer geslapen. De eerste paar dagen keten en daarna hebben ze heerlijk geslapen wanneer dat moest. Eenmaal weer thuis begon de oudste weer terug in zijn eigen ritme te komen en had altijd moeite met in zijn eigen bed in slaap vallen. Hij wilde dan in eerste instantie in ons bed en wij lagen hem dan in zijn eigen bed als wij gingen slapen. Hij gaf als reden aan dat hij het wat eng vond in zijn kamertje. Er waren enge monsters in zijn kamer volgens hem. Op een dag gaf hij aan dat hij graag samen met zijn broetje wou slapen net als op de vakantie. We hebben toen Erik zijn ledikant uit elkaar geschroeft en in zijn kamer neergezet. En vanaf dag 1 slaap Mark nu goed in zijn kamer. Heeft nooit meer gevraagd om bij ons te slapen en Erik vind het ook helemaal geweldig. Erik gaat eerst naar boven en als Erik in bed ligt dan gaat Mark. Soms is Erik nog gewoon wakker, maar dan gaat hij op zijn zij liggen kijkt het allemaal eens aan en valt langzaam aan in slaap. Ze slapen nu ook door alle geluiden heen, terwijl eht vroeger echt lichte slapers waren. We konden bij Mark amper kijken, want als de deurklink naar beneden ging zat hij rechtop. Nu als één van de kinderen begint te huilen 's nachts slaapt de ander er negen van de tien keer gewoon doorheen. Soms worden ze wakker, maar als je dan zegt ga maar lekker liggen en doe je oogjes maar weer dicht dan ploffen ze neer en is het weer stil :lol: Inmiddels hebben we dan ook belsoten dat de jongens bij elkaar blijven. Ik geniet er ook van en heb dat gevoel ook helemaal niet meer. Ze worden per dag closer met elkaar en sindskort zijn de spijltjes uit Erik zijn ledikant en gaan ze 's morgens gezellig spelen op de kamer alvorens ze naar ons komen.
Bij ons slapen er ook 2 kids op 1 kamer…
het is eigenlijk nooit een probleem geweest!
We hebben het wel altijd zo neergezet dat ze elkaar in bed niet zien, anders is het wel te gezellig! (merkte wel op vakantie…).
eh commode?
Ik gebruik echt van alles om kinderen op te verschonen en toen Mies bij ons sliep, legde ik gewoon een handdoek op bed en verschoonde hem daarop. Als Peter wakker was en ik dus op hun kamer de commode kon gebruiken deed ik dat.
Maar ik heb nu ook bijvoorbeeld beneden op onze " familiewerktafel" waar ook de laptop en printer staan een verschoonmatje liggen, gewoon stukje fiberfill met stof en klittenband handdoekjes… doosje doekjes en wat luiers in een mandje op de plank en als Mies verschoont moet… hup op tafel.
Heb een broertje dood aan onnodig naar boven sjouwen, nu met dikke buik helemaal.
Dus dat is geen beer hoor… gewoon doen waar het uitkomt.
Wij hebben beneden nog een extra aankleedkussen liggen. Of soms gewoon lekker op de bank, gaat prima!
Maar wat betreft de kamers: hier sliepen ze samen op een kamer en hadden we bedacht dat het nog wel 10 jaar ging duren, voor ze elkaar zat waren… Sja…tweeling he?! Dan ga je er vanuit dat het wel goed gaat…
Maar de heren gaan nu richting de twee en vinden het al veel te gezellig om te feesten. Ze zijn voor 6 uur al wakker en wij (en de buren…) dus ook… Het inslapen overdag ging ook steeds moeilijker, maar toen ze ook 's avonds uren door bleven gaan, hebben we ze toch maar uit elkaar gehaald… Een van de heren slaapt nu bij ons op de slaapkamer, tot we bedacht hebben hoe we het op moeten gaan lossen