Jochem is in juni 3 geworden en is niet zo behendig. Hij is geen klimkind en vind veel eng. Hij kan dus ook nog niet fietsen… En dat terwijl ik veel peuters van 2 al over de stoep zie fietsen.
Wie heeft of had er ook een late fietser? Nog tips?
hier een buurjongetje die ook het fietsen niet leuk vondt na dat zn ouders hem een skelter hebben gekocht ging die fietsen want dat was wel leuk en intressant tijdje later fietste die ook op zn eigen fietsje
Luna vind fietsen geweldig maar kan het ook nog niet :? (wel op een 3 wieler maar verder niet ze kan geen evenwicht bewaren)
Jochem kan het ook niet op een driewieler… En op een tractor… En op een skelter… En op een fietstje met zijwieltjes…
Hij snapt het gebeuren gewoon niet. Remt veel en trapt niet goed.
Hier ook een late fietser, hij kan het nu wel maar eerlijk het interesseert hem geen biet…
Maar ineens had hij een groeispurt op motorisch gebied, ging hij klimmen en klauteren en toen dacht ik goh misschien is je tractor en driewieler ook wel gewoon al te klein voor je (kleine draaicirkel trapt zwaar en hij is lang). En ik zocht een andere fiets, 12 inch. Hij mocht er mee om (2e hands bij iemand) en hij was de hemel te rijk. Met opa mee om een vlag en hij kon ineens fietsen!
Maar nog steeds is het geen jongetje wat uit zichzelf rondjes gaat fietsen ofzo.
Ik laat het zo, hij is goed in andere dingen en ieder kind is anders. Maar het koste(en soms nog) me wel moeite om het zo te gaan bekijken. Ongemerkt kijken we toch veel naar “hoe het hoort” en “hoe anderen het doen”
Natas
Onze oudste heeft fietste met haar 3e wel (wordt nu bijna 4), maar je moet denk ik niet teveel naar andere peuters kijken. Misschien heeft hij de intresse nog niet, af en toe lekker oefenen…blokje om proberen als het een beetje lukt en dan komt het wel hoor.
Ik zou me er nog niet te druk om maken.
Succes!
Rav kan ook nog steeds niet fietsen.
Zelfs de arts van het CB maakte er al opmerkingen over .
Hij wil gewoon niet trappen.
Voor zijn verjaardag heeft hij een loopfietsje gekregen en daarmee gaat hij nu als een speer . Hij vind het geweldig.
Hij heeft wel een driewielertje en fietsje met zijwieltjes. Maar hij weigert gewoon te trappen :? .
Tja…we laten hem nu maar lekker op zijn tijgerfietsje (loopfiets). Het zal vanzelf wel komen.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik maak me ook niet echt druk, maar soms heb ik van de momenten dat ik het zo leuk zou vinden als hij naar de speeltuin zou fietsen!
We wachten het rustig af en blijven oefenen…
Mijn zoon kreeg pas op zijn 4e een fiets. Ik vind nu niet dat hij veel gemist heeft ofzo 8)
Wat ik wel heb gemerkt dat hij op tractor, duwfietsjes enzo echt niet vooruit kwam, maar op een ‘echte’ fiets dus wel…
Hier ook eentje die nog niet fietst. Hij vind het gewoonweg nog niet zo leuk. Zijn loopfietsje vindt hij wel heel leuk. Het komt wel.
Aniek word over 3 weken 5 en kan ook nog niet fietsen.
Zij was en is een angstig kind en piekert al over dingen waar ze niet over zou moeten piekeren.
Haar grootste angst is dat ze haar evenwicht niet kan bewaren en dat ze valt.
Zelfs op een fiets met zijwielen durft ze niet.
Gezien ze nu in groep 2 zit en dit jaar toewerkt naar groep 3, zijn we er nu wel wat aan gaan doen.
Gewoon haar tempo aanhouden en afwachten leverde hier niets op.
Dus nu heeft ze fysiotherapie, haar evenwicht word zo getraind en haar angst word aangepakt.
We vinden dit wel belangrijk omdat ze in groep 3 nog meer moet gaan presteren. Als ze dan zo achterblijft bij leeftijdsgenoten dan loopt ze het risico om pispaal te worden.
Dus vandaar.
Bij een volgend kind zou ik al vroeger toch gaan kijken naar een oplossing. Het is niet helemaal “normaal” als een kind van 3 nog niet eens op een fietsje met zijwielen wil fietsen. Daar steekt meer achter.
Aniek haar fysiotherapeute heeft al wel eens verzucht dat ze zou willen dat ouders rond 3 a 3,5 al om hulp gaan vragen als hun kind “later” lijkt te zijn met grof motorische uitdagingen als klimmen, schommelen, fietsen, rolschaatsinteresse enz.
Aniek gaat nu met sprongen vooruit, puur door de evenwichtstrainingen krijgt ze meer kennis van haar eigen kunnen en daardoor ook minder angst.
Ben overigens zelf gaan bellen, ben niet doorgestuurd naar de fysio. Dat hoeft niet altijd. Dus een praktijk voor kinderfysio bellen is zo gek nog niet.
oh note…
als je kind wel met de fiets wil rondsjouwen (naast lopen enzo) dan is dat heel normaal.
Maar Aniek wilde niet eens de fiets vasthouden met 3,5 en als ze erop ging en pappa haar wilde leren trappen, schreeuwde ze moord en brand.
Als een kind van 3 gewoon nog niet zo veel interesse heeft voor fietsen, niet angst gerelateerd. Dan komt het wel, maar wat later.
Ik ging even in op de ts die aangaf dat haar zoon angstig was.
Onze jongste T is bijna 4 nu…die was overal laat mee,praten,zindeijk…maar met fietsen juist weer heel snel…stapte zo op de fiets met zijwielen van zijn zus en hij fietst nu alweer de hele zomer zonder zijwielen…
Zijn zus had er wat langer werk mee,maar dat is helemaal goed gekomen hoor,ieder kind op zijn of haar eigen tijd…
Jo is net 4 en heeft nog niet eens een fiets…geen idee of hij het kan.
Zien we wel…hij krijgt hem zeker nog wel, zal niet lang meer duren,maar haast hebben we er niet mee.
Er speelt en loopt op het moment best veel…beide jarig. school…allemaal veranderingen en spannende dingen…daar hoeft niet nog een fiets bij…dan “flipt” hij helemaal…het is al zo’n perfectionist…bij Jo moeten we zaken gedoseerd aanbieden…een fiets is best een “groot” iets voor hem. Hij symboliseert het meteen met “groter” worden…hij ziet het niet als een voorwerp…vandaar nog even geduld…
Denk dat het einde september wel zover is…of oktober. De zomer is dan wel al voorbij,maar zie dat niet als een punt…
Mijn man was een hele vroege fietser en ik een zeer late (7 jaar).
Mijn oudste is 3,5 en hij vertikte het tot voor kort ook om te fietsen. Hij vindt ook veel dingen in eerste instantie eng, is heel bedachtzaam en voorzichtig. Neefje van 2 fietste overal heen, die van mij wilde alleen maar naast het fietsje lopen. Stimuleren hielp niet, hij vertikte het gewoon. Ik heb het toen maar losgelaten. Dwingen hier werkt echt averechts.
Voor z’n 3e verjaardag kreeg hij wel een loopfiets en dat vond meneer geweldig. Is ook erg goed voor z’n evenwicht.
En… sinds een maand of 2 fietst meneer nu ook op een driewieler, een tractor en een groter fietsje met zijwieltjes! (allemaal dus in die 2 maanden tijd gedaan, helemaal uit zichzelf! :shock: :thumbup: )
Ik had het ook kunnen weten want met lopen ging het net zo. (eerste 20 maanden niks doen en dan opeens weglopen alsof ie nooit anders gedaan had :shock: :lol: ).
Geen kind is hetzelfde, en ze doen echt alles op hun eigen tempo en wanneer ze er aan toe zijn.
Bas fietst sinds een dikke maand op een driewieler, maar op een grotere fiets met zijwieltjes echt dus niet, want die teruguit rem vindt hij echt eng. We zien wel wanneer het beter wordt.
Hier een meid die een driewieler had maar nog geen meter op gereden heeft.
ze heeft een fiets en daar fietst ze ook op, niet supergoed maar zeker nog niet zonder zijwieltjes… :oops:
Ach komt vast wel goed!!
(ze is bijna 4 1/2)
Olivia (3,5) durft ook niet te fietsen op een gewone fiets met zijwielen. Ze heeft wel een loopfietsje, dat gaat maar is niet echt favoriet.
Haar step vindt ze veel leuker. Ik probeer nu af en toe wat langere stukken te doen.
Op een gewone fiets is ze veel te bang dat ze valt…
Klimmen en op de glijbaan doet mijn dochtertje wel, maar het fietsen dat vindt ze nog niet leuk. Ik denk dat het misschien nog wel komt, ze vond de step van het overbuurmeisje weer wel heel erg leuk. Alleen is steppen weer net iets te moeilijk voor haar.
Misschien komt dat bij jullie ook nog wel. De dochter van mijn zus houdt bijvoorbeeld helemaal niet van puzzels maken, ook nooit gedaan, terwijl mijn dochtertje daar al wel me bezig is.
Wij hebben onze beide kids een grote step gekocht,met van die dikke lucht banden…zo leren ze goed hun evenwicht te houden en zou het kunnen dat ze makkelijker leren fietsen,hier heeft het wel gehlopen…